Instabiele Wifi op Nokia 6.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:10
Hallo Tweakers, ik heb de volgende vraag.

Wat is het probleem?

Zit al een paar dagen met erg instabiele Wifi
Dit lijkt wel op random momenten voor te komen, het modem resetten lijkt wel te werken maar is slechts een tijdelijke oplossing.

Ik heb al wat geprobeerd na te zoeken en te kijken waar het aan ligt. Ik kan er alleen niet achterkomen of dit een internet/routerissue (dus ISP raadplegen) of userissue (ikzeidegek) is, vandaar dat ik wil navragen of ik dingen over het hoofd zie. Heb zelf niet veel technische kennis wbt IT/internet, maar ga af op wat ik heb geprobeerd na te kijken. Heb de ISP dus nog niet geraadpleegd, omdat ik uit wil sluiten dat het probleem bij mij ligt.

Het ene moment wordt er volgens Speedtest een normale snelheid van rond de 25mbps down, 25mbps up (met vaak een iets hogere uploadsnelheid opvallend genoeg) gemeten, doe je 2 minuten daarna op dezelfde plek nog een test dan krijg je 3MBPS down en 18MBPS up terug. De maximale afstand die ik van het modem ben (in bed) is een meter of 6, tot een paar dagen geleden nergens last van gehad op deze afstand. Opvallend is wel dat de downloadsnelheid flink te lijden heeft, terwijl uploadsnelheid redelijk constant blijft.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2uiyhx3.jpg
Deze twee tests zijn seconden na elkaar gedaan, vanaf de verst mogelijke plek. Er is duidelijk een verschil in downloadsnelheid terwijl upload min of meer consistent is.

De technische specificaties:
Modem: Experiabox v8 (ongeveer 1.5 jaar oud)
Telefoon: Nokia 6 (2016) met Android 8.0. Zojuist Android Pie geïnstalleerd maar geen verschil.

Wat heb je al geprobeerd?

WifiAnalyzer meldt dat de sterkte van het signaal in orde lijkt te zijn, wat wordt bevestigd door de telefoon zelf (Wifiicoontje geeft continu vol bereik aan). Signaal sterkte rond -45dB op het verste punt, er zijn geen sterkere netwerken in de omgeving.

Speedtest geeft op de laptop een stabiele snelheid en bereik over de bedrade verbinding. De laatste paar uur heb ik de Wifi gebruikt, geen enkel probleem gehad en snelheden volgens Speedtest consistent rond 38D/28U.

Edit: Ik zat al te kijken bij de instellingen voor Wifi-kanalen. Ik heb daar nog niks aan veranderd maar volgens Wifi Analyzer zat Kanaal 8 (waar mijn Wifi in zit) zo goed als dicht. Kan. 13 is bijna vrij, dus misschien moet ik daar even gaan lopen prutsen als dat mogelijk is. Kanaal 14 wordt wel gezien in de Analyzer maar kan ik niet selecteren in de opties. De kanaalsetting staat wel op Auto, maar bedenk mij nu dat die wellicht telkens heen en weer switcht, wat misschien de hevige verschillen zou kunnen verklaren?

Alvast heel veel dank voor het meedenken! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten_E op 14-05-2019 22:02 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Als je bedraad geen problemen ervaart (en slechts af en toe draadloos) is het inderdaad waarschijnlijk het WiFi signaal, wat wellicht storing ondervindt als anderen in de buurt ook druk gebruik maken van hun WiFi.... Als het druk is in de 2.4 GHz band kan je zeker problemen ervaren (maar je ondervindt alleen echt storing als anderen ook hun WiFi gebruiken, dus WiFi analyzer zegt ook niet alles). In de 2.4 GHz band kun je het beste kanalen 1, 6 of 11 kiezen. Test die een voor een eens uit, om te kijken of een van die kanalen een verbetering oplevert.

Zie hier achtergrond: https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html

Het is jammer dat je Experiabox geen 5 GHz band ondersteunt, dat zou waarschijnlijk nog een beter oplossing zijn. Je zou kunnen overwegen een AP of router AP neer te zetten die wel 5 GHz ondersteuning bieden (of wellicht eerst eens te testen of dat inderdaad helpt door er een te lenen).

[ Voor 84% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-05-2019 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:09:
Als je bedraad geen problemen ervaart is het inderdaad waarschijnlijk het WiFi signaal. Als het druk is in de 2.4 GHz band kan je zeker problemen ervaren. In de 2.4 GHz band kun je het beste kanalen 1, 6 of 11 kiezen. Test die een voor een eens uit, om te kijken of een van die kanalen een verbetering oplevert.

Het is jammer dat je Experiabox geen 5 GHz band ondersteunt, dat zou waarschijnlijk nog een beter oplossing zijn. Je zou kunnen overwegen een AP of router AP neer te zetten die wel 5 GHz ondersteuning bieden (of wellicht eerst eens te testen of dat inderdaad helpt door er een te lenen).
Ik voel mij een beetje stom dat ik het postte en 2 minuten later het kwartje viel. |:( |:( |:(
Net het kanaal aangepast in de instellingen, ik heb nog verbinding dus heb ik in ieder geval niks gesloopt. :+
Bedankt voor de bevestiging in ieder geval, ik hou je op de hoogte! :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:09:
Als je bedraad geen problemen ervaart (en slechts af en toe draadloos) is het inderdaad waarschijnlijk het WiFi signaal, wat wellicht storing ondervindt als anderen in de buurt ook druk gebruik maken van hun WiFi.... Als het druk is in de 2.4 GHz band kan je zeker problemen ervaren (maar je ondervindt alleen echt storing als anderen ook hun WiFi gebruiken, dus WiFi analyzer zegt ook niet alles). In de 2.4 GHz band kun je het beste kanalen 1, 6 of 11 kiezen. Test die een voor een eens uit, om te kijken of een van die kanalen een verbetering oplevert.

Helaas lijkt dit niet de oplossing te zijn. Heb hem op kanaal 11 gezet, maar nog steeds valt de snelheid weg naar 2-3MB, om meteen daarna met een nieuwe Speedtest weer in de 25-35 range te zitten.
De verbinding is wel een fractie sneller, maar de snelheid valt nog steeds weg. Helaas staan de andere routers in mijn omgeving (appartementencomplex) allemaal op automatisch geloof ik, dus met een beetje pech loopt kanaal 11 ook weer vol.
Ik heb tevens op 2 andere wifinetwerken (KPN en Ziggo) speedtests gedaan, deze leken consistent te zijn en niet te fluctueren.

Heb Telfort gebeld, kreeg als eerste reactie:
"Ja meneer maar Wifi verbindingen zijn altijd langzamer dan bedrade verbindingen."
"Dat weet ik, maar de snelheid van de Wifi zelf fluctueert ernstig."
"Ja maar dan nog, je zal nooit zo snel internet krijgen als bij een draad."
"Telfort garandeert geen Wifiverbindingen, KPN wel, wilt u overstappen?"

Helaas kan ik geen nee zeggen en was degene aan de lijn nogal drammerig, dus ben overgestapt naar KPN zonder enige garantie dat dat ook echt gaat helpen... :X |:(
Contract gaat op 1 juni in, dus kan er nog even over nadenken. Iemand die wat dat betreft advies kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
De Experiabox v8 is waarschijnlijk je boosdoener. Die is redelijk bekend om de wifi kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Cave_Boy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:07:
De Experiabox v8 is waarschijnlijk je boosdoener. Die is redelijk bekend om de wifi kwaliteit.
Dat vermoed ik ook eerlijk gezegd, daar probeerde ik ook naar te sturen in het gesprek, maar werd redelijk vlug al afgekapt met het argument dat Wifiverbindingen niet werden gegarandeerd... :( :( :(

Zal nog eens een keer naar de ISP bellen om advies.. 8)7 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 16-05-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Maarten_E schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Dat vermoed ik ook eerlijk gezegd, daar probeerde ik ook naar te sturen in het gesprek, maar werd redelijk vlug al afgekapt met het argument dat Wifiverbindingen niet werden gegarandeerd... :( :( :(

Zal nog eens een keer naar de ISP bellen om advies.. 8)7 8)7
Heb zelf bij mijn buren een Experia box v8 laten vervangen omdat die slecht wifi had. Ik melde alleen niet dat het wifi slecht was maar deed het gooien dat het apparaat spontaan af en toe uit ging en ik dan de stekker eruit moest halen en weer in moest doen om het modem weer up te krijgen.

In de logs is alleen te zien dat het modem spontaan uit is gegaan. Reden - ??? Het aanzetten klopt dat leg je ook uit. Vrij snel kwam een nieuw modem en dat was omdat ze alleen de v10 doen de v10.

Voor jou is dit nu iets lastiger. Jij hebt inmiddels een probleemgeschiedenis uitgelegd en wifi garanderen veel providers inderdaad niet. Dan is het lastig om opeens te switchen naar een ander probleem. Wellicht eerst even stil houden (6 weken?) en dan weer beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Cave_Boy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:33:
[...]

Heb zelf bij mijn buren een Experia box v8 laten vervangen omdat die slecht wifi had. Ik melde alleen niet dat het wifi slecht was maar deed het gooien dat het apparaat spontaan af en toe uit ging en ik dan de stekker eruit moest halen en weer in moest doen om het modem weer up te krijgen.

In de logs is alleen te zien dat het modem spontaan uit is gegaan. Reden - ??? Het aanzetten klopt dat leg je ook uit. Vrij snel kwam een nieuw modem en dat was omdat ze alleen de v10 doen de v10.

Voor jou is dit nu iets lastiger. Jij hebt inmiddels een probleemgeschiedenis uitgelegd en wifi garanderen veel providers inderdaad niet. Dan is het lastig om opeens te switchen naar een ander probleem. Wellicht eerst even stil houden (6 weken?) en dan weer beginnen?
Hmm dat is ook nog een optie inderdaad, alleen weet ik niet in hoeverre dit gesprek dat ik heb gehad is opgenomen en of dat ook tegen mij kan worden gebruikt, heb geen zin in nog meer gezeik zeg maar.

Ze komen zometeen nieuwe simkaart afgeven (zit met alles bij Telfort en ben nu overgestapt naar KPN), maar houd alles apart om weer terug te kunnen naar Telfort. Vind het wel bizar dat überhaupt terugnemen van modem oid nooit ter sprake is gekomen.

Edit: Ik denk dat ik "dupe" ben van het feit dat nu alles naar KPN wordt overgeheveld en ze mij nu als het ware bij de kraag hebben gevat en op de goede afdeling hebben geplaatst. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 16-05-2019 14:03 ]

Pagina: 1