Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies zonnepanelen plan + gedachte mbt verkregen offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
De situatie
Het betreft een dak van 6.75m hoog en 12.6m breed met een hellingshoek van 57 graden gelegen op het ZZO. Ik heb zelf een jaarlijks verbruik van +-6400kWh wat ik graag met all black zonnepanelen op wil gaan wekken.
Nu was mijn gedachte om zo hoog mogelijk op het dak 2 rijen van 11 panelen te leggen. Op het meest zuidelijke punt van het dak zit een klein pijpje van ongeveer 30cm hoog met een diameter van 15 centimeter aanwezig wat mogelijk op de installatie schijnt.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/e9utmw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24dptv8.jpg

[img]http://i64.tinypic.com/es1b1j.jpg[img]

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/x6eald.jpg

Ondertussen twee offertes gekregen, beide adviseren het gebruik van micro-omvormers.

Offerte 1
6600Wp
22 x DMEGC 300 Wp mono full black met Enphase systeem.
Prijs € 7.350,00 ex btw
Installatiekosten 900 euro
-----------------------------------------------+
9793.50 euro inclusief btw

Offerte 2
7150 Wp
22x LG LG325N1K-A5 Neon full black 325 Wp
22x Micro inverter IQ7 +60/72C
Installatiekosten
------------------------------------------------+
14425.00 euro inclusief btw

Offerte 1 bevat volgens mij een B merk zonnepaneel en offerte 2 volgens mij een A merk.

Mijn vragen:
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Is een micro omvormer systeem in mijn geval verstandig?
Uiteraard zit er een duidelijk prijsverschil in de offertes, is de meerprijs te verantwoorden in dit geval?
Indien micro-omvormers worden toegepast wat is dan jullie gedachte bij de genoemde prijzen van de offertes?

Heel erg bedankt alvast voor de bijdragen!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In ieder geval geen micro omvormers. Wat is het nut daarvan?

Je kan met 1 tigo optimizer voor het pijpje al uit de voeten.
Of neem gewoon een 3-fase SMA met optitrac met alle 22 in 1 string.
Of een fronius ofzo.

Dat kan veel goedkoper dus.
Maar ik denk dat je de verkeerde aanbieders hebt...

Ikzelf heb deze
Zijn ook wat duurder helaas.
Qua maatvoering passen er ook 11 naast elkaar, en kan je 2 strings van 11 maken ( 649 Vmpp wat prima is)
Mocht er (ooit) een paneel defect zijn, kan je prima vergelijken tussen de 2 mppt ingangen van de SMA omvormer.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2019 17:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:07:
In ieder geval geen micro omvormers. Wat is het nut daarvan?
Goede vraag, daarom had ik deze zelf ook al gedaan. Het antwoord van één van de offerte-meneren:

Een micro omvormer is niet alleen een oplossing voor schaduw werking en zeker niet vanwege jullie vervelend pijpje.
Het geeft altijd een meer opbrengst omdat per paneel de beste opbrengst ingesteld wordt door de micro.
De lange product garantie 20 jaar zal je bij string omvormers niet terug vinden.
Een monitoring functie die jullie installatie automatisch bewaakt per paneel zal je bij een string omvormer niet tegen komen.
Ook uitbreiding op langere termijn met verschillende panelen is prima mogelijk en accu wat nu nog niet van toepassing is is reeds voorbereid. Envoy moet dan aangepast worden.

Enfin,
zijn er nog andere meningen of eventuele adviezen (mag middels PB) voor een bedrijf waarin ik een eerlijk advies krijg met een eerlijke prijs? Ik heb het gevoel dat je genaaid wordt waar je bijstaat binnen de zonnepanelenmarkt wanneer je niet de grootste techneut bent (zoals ik)

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 13:33
Eigenlijk moet ik die offerte-meneer wel gelijk geven. Alles wat hij zegt heb ik bij diverse mensen al gehoord. Het is inderdaad een dure keuze, maar IMHO de beste keuze. Ik weet alleen niet of ook Enphase zou kiezen bij 22 panelen. Dan zou ik eerder kiezen voor SMA met Tigo's voor de shaduw panelen.

Ik ben zelf ook gecharmeerd van de Enphase oplossing en ga deze ook zelf gebruiken voor 12 panelen. Mijn offerte prijs ligt echter een stuk lager, rond de € 4400,- omdat ik ze zelf ga plaatsen. Deze prijs is voor alles: panelen, Enphase IQ, Enphase Envoy, Enphase Q Relay, steiger, meterkast uitbreiding, Clickfit Evo, enz...

Kwa panelen kies ik waarschijnlijk voor Q Cells, maar ben nog aan het orienteren. :)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

Topicstarter
BigEagle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:47:
Eigenlijk moet ik die offerte-meneer wel gelijk geven. Alles wat hij zegt heb ik bij diverse mensen al gehoord. Het is inderdaad een dure keuze, maar IMHO de beste keuze. Ik weet alleen niet of ook Enphase zou kiezen bij 22 panelen. Dan zou ik eerder kiezen voor SMA met Tigo's voor de shaduw panelen.

Ik ben zelf ook gecharmeerd van de Enphase oplossing en ga deze ook zelf gebruiken voor 12 panelen. Mijn offerte prijs ligt echter een stuk lager, rond de € 4400,- omdat ik ze zelf ga plaatsen. Deze prijs is voor alles: panelen, Enphase IQ, Enphase Envoy, Enphase Q Relay, steiger, meterkast uitbreiding, Clickfit Evo, enz...

Kwa panelen kies ik waarschijnlijk voor Q Cells, maar ben nog aan het orienteren. :)
Ik vind het enphase systeem ook erg mooi en handig, zie er zeker ook wel voordelen in. De vraag is echter of het t grote prijsverschil waard is denk ik. Het dak wat ik heb heeft niet veel last van schaduw en een micro-omvormer kan ook niet meer opbrengen als er geen schaduw op de panelen zit, of ik moet iets over het hoofd zien natuurlijk!

Zelf ben ik alles behalve een expert op dit gebied, vandaar dat ik het hier vraag :)

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zie de laatste tijd veel offertes voorbij komen die vooral heel goed zijn voor de verkopers ervan, maar niet voor de koper. In jouw situatie is het niet raadzaam om met micro-omvormers te gaan werken. Gewoon gaan voor een stringomvormer en betaal voor 22 panelen van 325 Wp incl. montage en btw niet meer dan € 7.250 tot € 7.500,-.

Verwijderd

Topicstarter
Megalodon_67 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:00:
Ik zie de laatste tijd veel offertes voorbij komen die vooral heel goed zijn voor de verkopers ervan, maar niet voor de koper. In jouw situatie is het niet raadzaam om met micro-omvormers te gaan werken. Gewoon gaan voor een stringomvormer en betaal voor 22 panelen van 325 Wp incl. montage en btw niet meer dan € 7.250 tot € 7.500,-.
Mja, je bevestigt mijn onderbuikgevoel lijkt het. Nu nog op zoek naar een betrouwbare installateur om dit te realiseren met een deugelijk paneeltje in mijn omgeving (provincie Zeeland). Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het niet erg om goed werk te belonen, maar als ik zie wat een installatie ongeveer hoort te kosten in het pv panelentopic en ik kijk naar mijn eigen offerte wordt ik toch een beetje verdrietig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die oost/west op dat platdak achter dat woonhuis......(2e foto)
Ben benieuwd hoe dat presteert...
Wel gewaagd.. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Megalodon_67
  • Niet online
@Verwijderd. Installateurs komen om in het werk, ze kunnen op dit moment hoge prijzen vragen... vooral aan mensen die geen tijd of zin hebben om zich zelf eerst in te lezen in deze materie.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
BigEagle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:47:
Helaas gaat die vlieger niet helemaal op. Een string-omvormer is over het algemeen namelijk net even wat efficiënter dan micro-omvormers. Het scheelt niet bizar veel, maar toch al gauw een procent of 2-3 (en afhankelijk van wat je precies koopt natuurlijk). Als je schaduwwerking hebt zullen micro-omvormers dat gat makkelijk dichtmaken, maar op een dak met identieke panelen die allemaal even veel zon krijgen, lijkt het me stug dat die micro-omvormers er 2-3% meer uit kunnen halen om dat gat te dichten. Laat staan dat je zoveel meeropbrengst hebt dat het de terugverdientijd ten goede komt. Waarschijnlijk kun je voor die meerprijs dan beter een paar extra panelen op het noorden leggen, dat geeft dan een hoger rendement.

Daarnaast vraag ik me af of deze micro-omvormers niet gaan aftoppen? Had ze even gegoogled en vind een vermogen van 290W. Dan lijkt het me een beetje zonde ze te combineren met 325Wp panelen?

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 13:33
Bij mijn weten kun je Enphase iq7 gebruiken met 60 cells panelen tot 350Wp aansluiten.

https://www.rechtopzon.nl...cro-omvormer-iq7-60c.html

https://www.solar-bouwmar...vormers-bigger-is-better/

[ Voor 88% gewijzigd door BigEagle op 14-05-2019 23:08 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

Topicstarter
Megalodon_67 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:21:
@Verwijderd. Installateurs komen om in het werk, ze kunnen op dit moment hoge prijzen vragen... vooral aan mensen die geen tijd of zin hebben om zich zelf eerst in te lezen in deze materie.
Zin erin zeker wel en tijd ook en ik ben ook zeker wel bezig. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker niet lui wat betreft het uitzoeken van dingen, echter is de informatie vrij taai voor mij en ben ik bang dingen over het hoofd te zien.

• Megalodon_67
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:21:
Zin erin zeker wel en tijd ook en ik ben ook zeker wel bezig. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker niet lui wat betreft het uitzoeken van dingen, echter is de informatie vrij taai voor mij en ben ik bang dingen over het hoofd te zien.
Ik doelde niet op jou hoor, meer op mensen die louter naar offertes kijken en zich dus niet informeren op andere plaatsen zoals dit forum, waar adviezen worden gegeven zonder een commercieel belang.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Gebaseerd op Winkelman prijzen:

22* jinko 310 full black + montage materiaal + Fronius symo + montage en de hele mikmak zit zo rond de 5000 ex. Goed te doen hoor 😊

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

Topicstarter
Lardman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 00:47:
Gebaseerd op Winkelman prijzen:

22* jinko 310 full black + montage materiaal + Fronius symo + montage en de hele mikmak zit zo rond de 5000 ex. Goed te doen hoor 😊
Even wat informatie met betrekking stringomvormers opgezocht, fronius en SMA vergeleken. De voorkeur gaat momenteel toch wel uit naar een SMA omvormer. Bedankt echter voor je voorwerk bij winkelman, als ik het zo zie zijn dit een stuk betere offertes tov wat ik heb ontvangen!

Nu nog even op zoek naar een mooi paneeltje. Jinko ziet er aantrekkelijk uit voor de prijs lijkt het. Even vergelijken met wat duurdere panelen. De vraag is of bijvoorbeeld een panasonic paneel het waard is!

Tot nu toe hartstikke bedankt voor alle reacties heren! (en dames)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Het heeft mij ook veel moeite gekost om een leverancier te vinden die een goede prijs heeft. Ik kon ook makkelijk het dubbele betalen, ja dan had ik bijvoorbeeld wel sunpower met een chinese omvormer... (Die combinatie snapte ik al helemaal niet)
Ik laat nu wat meer panelen leggen...

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:20:
Die oost/west op dat platdak achter dat woonhuis......(2e foto)
Ben benieuwd hoe dat presteert...
Wel gewaagd.. ;)
Vreemde keuze en plaatsing, de panelen het dichtst bij het huis, lijken toch continu schaduw te hebben...
Pagina: 1