Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor legplan zonnepanelen op dakkapel

Pagina: 1
Acties:

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Beste tweakers,

Hierbij wat advies gevraagd voor een door mij opgesteld legplan van zonnepanelen op een nog te bouwen dakkkapel.
De dakkappel moet nog gemaakt worden en ik sta nu voor de keuze of ik de dakconstructie, ivm de zonnepanelen, verzwaard moet laten uitvoeren. Dus vandaar een kleine haalbaarheidsstudie of ik hier sowieso aan moet beginnen.

Hierbij een luchtfoto van de situering van het huis no. 7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4kgYhcowdU8Re9bRe1tSUE23/full.png

De dakkapel komt op zowel het voor- als achter dakvlak en gezien het relatief lage dak komt er slechts een minimale nok als onderbreking tussen beide platte daken. Waarschijnlijk komt alleen de nokvorst rand terug.

Hierbij het ontwerp wat ik in gedachten had. De blauwe vlakken zijn de daadwerkelijke bruikbare oppervlakten. Ik kom dan op achterkant aam: 2,4 m x 5 m en op de voorkant aan 2,7m x 2,8. Met deze maten blijf ik ca. 30 cm uit de rand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P6OeTNyxkO8p3OguhiDRiA9s/full.png

Eventueel zijn er nog er nog panelen mogelijk op het schuine dak onder de dakkapel (zoals de buren op no. 11), maar die heb ik nog niet ingetekend.

In de achtertuin staan wat hoge bomen, die geven in deze periode wat schaduw tot max. 10 uur 's ochtends. Maar dat lijkt mee te vallen aangezien je aardig hoog zit. De schoorsteen op de luchtfoto wordt binnenkort verwijder dus die zit niet in de weg.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door tescione op 14-05-2019 21:49 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Dakkapel wordt plat? Wat is de helling van het schuine dak?
Ik zie de panelen van nummer 11 niet. Bedoel je 9?
Heb je nog wat maten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• tescione
Excuses, inderdaad de dakkapel wordt plat en ik bedoel de panelen op nr. 9. De hellingsgraad van het dak is 31 graden.
Ik zal mijn OP nog even voorzien van wat maten.

• busscherski
Quote me de volgende keer even. Dan weet je zeker dat ik een notificatie krijg.

De twee op de voorkant kunnen eventueel ook in NO/ZW misschien makkelijker met bevestigings materiaal en ballast.

Qua omvormers kun je denken aan 2xAPS QS1. Een QS1 kan 4 panelen aan.
En dan heb je meteen schaduwmanagment.
Als je logging wilt moet je dat er apart bij kopen maar je kunt er ook een kWh meter tussen bouwen.

Edit: eventueel kun je ook nog 2 panelen kiezen van 2 meter lang

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 15-05-2019 13:27 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• tescione
busscherski schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:26:
Quote me de volgende keer even. Dan weet je zeker dat ik een notificatie krijg.

De twee op de voorkant kunnen eventueel ook in NO/ZW misschien makkelijker met bevestigings materiaal en ballast.

Qua omvormers kun je denken aan 2xAPS QS1. Een QS1 kan 4 panelen aan.
En dan heb je meteen schaduwmanagment.
Als je logging wilt moet je dat er apart bij kopen maar je kunt er ook een kWh meter tussen bouwen.

Edit: eventueel kun je ook nog 2 panelen kiezen van 2 meter lang
Bedankt voor de tips. De noord oost-zuid west opstelling op het kleinere dak moest ik ook nog aan denken ivm de windbelasting.

De micro omvormers waren nieuw voor mij. Maar als ik het goed begrijp zet dit meteen bij het zonnepaneel DC om in AC? Dus in de meterkast hoef je alleen maar aan te sluiten op een van de fasen? (Ga ik niet zelf doen hoor, maar voor het begrip.)

• busscherski
Ik heb ze zelf niet maar ze zijn voor buiten bedoeld ja.

De meterkast aansluiting is zoals bij andere omvormers, gewoon een kabel naar een groep. Het verschil is dat er geen omvormer binnen hangt. (Een QS1 kan in theorie ook binnen maar dan heb je 2 lange DC kabels per paneel nodig, niet handig)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:16
Heb je al gekeken of er regels van toepassing zijn die zeggen hoe ver je met de dakkapel van de nok af moet blijven?

• tescione
marteltor schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:40:
Heb je al gekeken of er regels van toepassing zijn die zeggen hoe ver je met de dakkapel van de nok af moet blijven?
Ja, er gelden gewoon de algemene regels. Dus de afstand tot de dakrand moet groter of gelijk zijn aan de hoogte van het zonnepaneel.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Kun je die 3 panelen op NW niet beter ook ZO leggen, met zoveel mogelijk ruimte ertussen?

Wellicht zou je ze zelfs over de nokvorst heen kunnen laten steken (afhankelijk van het installatiemateriaal) om te voorkomen dat ze te veel in de schaduw van de 1e rij komen.

[ Voor 50% gewijzigd door mcDavid op 16-05-2019 09:02 ]

• tescione
mcDavid schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:00:
Kun je die 3 panelen op NW niet beter ook ZO leggen, met zoveel mogelijk ruimte ertussen?

Wellicht zou je ze zelfs over de nokvorst heen kunnen laten steken (afhankelijk van het installatiemateriaal) om te voorkomen dat ze te veel in de schaduw van de 1e rij komen.
Daar heb ik denk ik te weinig ruimte voor. Maar dat is een goed alternatief als het wel blijkt te passen.

Op zich is het wel een goed idee om het zo dicht mogelijk tegen de nokvorst aan te leggen. Als je dat slim doet, dan heb je waarschijnlijk wel genoeg ruimte.

Ik lees op meerdere plekken over het rendement bij verschillende hoeken en verschillende richtingen. Is er ergens tooling om dit in te vullen zodat je voor je eigen situatie de beste plaatsing kan berekenen?

[ Voor 27% gewijzigd door tescione op 16-05-2019 09:47 ]

• tescione
Nou in ieder geval de knoop doorgehakt om kappellen verzwaard te laten uitvoeren. Ze plaatsen dan balken om de 30 cm ipv 60 cm.
Daarnaast gaat er een buisje gelegd worden langs de nokvorst zodat ik mooi de kabel weggewerkt krijg.

Mbt de berekeningen en opbrengst heb ik sunny web design gevonden. Erg uitgebreid, maar geeft goed inzicht in het resultaat.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je de panelen volledig plat legt verlies je 12% rendement, maar ik gok dat je wel meer panelen op je dak kwijt kunt. Tevens mag je dan 2 cm van de rand blijven aangezien de panelen maar 4cm hoog zijn. 9 aan de ene kant en 6 aan de andere kant past precies denk ik. (3x3 en 3x2). Met 15 stuks el-cheapo panelen wek je bergen meer op dan met 8 goed georienteerde en het kost niet enorm veel meer. je bent bij plat op het dak liggende op rails met solar klemmen, vastgeschroefd op 30x30 stoeptegels exclusief tegels ongeveer 10 euro kwijt per paneel. Tel daar 100ex per paneel bij op, 15 panelen in serie past prima op een fronius primo. Ben ja all in voor onder de 4000 euro klaar. Vol dat dak en gaan met die banaan!

Maar dat is mijn duit in het zakje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lardman op 17-05-2019 15:10 . Reden: thai-poh ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• tescione
Lardman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:08:
Als je de panelen volledig plat legt verlies je 12% rendement, maar ik gok dat je wel meer panelen op je dak kwijt kunt. Tevens mag je dan 2 cm van de rand blijven aangezien de panelen maar 4cm hoog zijn. 9 aan de ene kant en 6 aan de andere kant past precies denk ik. (3x3 en 3x2). Met 15 stuks el-cheapo panelen wek je bergen meer op dan met 8 goed georienteerde en het kost niet enorm veel meer. je bent bij plat op het dak liggende op rails met solar klemmen, vastgeschroefd op 30x30 stoeptegels exclusief tegels ongeveer 10 euro kwijt per paneel. Tel daar 100ex per paneel bij op, 15 panelen in serie past prima op een fronius primo. Ben ja all in voor onder de 4000 euro klaar. Vol dat dak en gaan met die banaan!

Maar dat is mijn duit in het zakje :)
Op zich wel interessant, maar hoe zit het dan met de bereikbaarheid van de panelen en eventuele vuilophoping? Want als je het hele dal vol legt tot aan de rand, dan wordt het best lastig om daar bij te komen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
1x per jaar ga je het dak op en maak je ze zo goed en zo kwaad als het gaat schoon :) Als je tot aan de rand kunt komen ben je er in principe, tuinslang of kercher achtig apparaat en een telescoopsteel trekker .
An sich goed te doen. Mocht je een schoonmaak plekje willen overhouden laat je 1 paneel op het grote dak weg, dan kun je van daar uit de boel schoonmaken. Verlies daar niet teveel slaap over, een beetje vuil geeft niet zo gek veel rendementsverlies, pas bij grote plakken algen en dikke lagen saharastof merk je het af en toe.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• tescione
Oke, interessant. Nou ik ga me maar eens verdiepen in de soort panelen. Bedankt voor de adviezen.

• tescione
Even wat leven in mijn oude topic blazen. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en ik sta nu op het punt daadwerkelijk de zonnepanelen te bestellen.

Ik ben zojuist nog even het dak op geweest en heb alle maten genomen. Het grote dakvlak is 2.5 * 5.60 en de kleine is 2.5 * 3.5.

Echter ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn grootste punt van zorg is nu eigenlijk schaduw.

Zie bijgevoegde foto. Je ziet het dak in de schaduw liggen en dit duurt ongeveer tot 11 uur. Vervolgens zal die den op Z-W schaduw gaan geven en op N-W staan ook nog 2 andere bomen.

Het gaat mij niet zozeer om de TVT zo kort mogelijk te laten zijn, ik wil ook gewoon graag mijn eigen energie opwekken, maar heeft dit uberhaupt zin?

Graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KXVOGkG1FkvsBir1nYDRKr64JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soR2C7G6xYLPTphIxQwV80hi.jpg?f=fotoalbum_large

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou wel investeren in optimizers of micro omvormers, voor een string omvormer is dit teveel schaduw allemaal.
Zin heeft het altijd, dakleer wekt niets op namelijk. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• tescione
Ja dat is ook wel een mooie benadering, ok ik zet door :). Het was idd al het plan om met micro omvormers te gaan werken.
Verder nog ideeën over het legplan? 2 rijen met tussenruimte of een dakje leggen zoals op mijn eerste afbeelding?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou dual betonvoeten toepassen, gezien het 2x 2,5 mtr diep is.
Panelen in landscape, dus beide richting zuid oost.
Bij zo een lage hellingshoek, op een plat dak, heeft richting, niet zo heel veel invloed.

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Of je maakt ze zelf:
Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2020 10:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• tescione
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:36:
Ik zou dual betonvoeten toepassen, gezien het 2x 2,5 mtr diep is.
Panelen in landscape, dus beide richting zuid oost.
Bij zo een lage hellingshoek, op een plat dak, heeft richting, niet zo heel veel invloed.

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
Of je maakt ze zelf:
Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Dit is idd een van de kandidaten. Past in het zwart ook mooi bij de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-jepUvGFFXaZoVUlQCGeuJzTPU=/f/image/ZHkhuOJx4CWdCvYXIedaWBel.jpg

Alleen dan nog de vraag van de hellingshoek. Ik dacht zelf aan de platste (4.5 graden). Ivm met zichtbaarheid maar vooral ook ivm de wind en gezien de gehele platte onderkant ook de beste gewichtsverdeling. Ik snap dat het iets minder oplevert, maar is dit te doen ivm schoonmaken/blad/water?

[ Voor 31% gewijzigd door tescione op 24-03-2020 10:59 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou minimaal 7 graden nemen.

Ik heb bij de buren de 4,5 graden geinstalleerd gehad, maar water en dus vuil blijft er gewoon op liggen.
Nu liggen er de 10 graden.

Wat betreft wind. Het geeft geen kik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgQ1cSr0nei4_tu2XRTRUdsKcqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaZFYHRYxN51v6V-jRcgKepjBBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor de zekerheid (maar dat is meer voor de geruststelling), de achterkant aan elkaar gemaakt met RVS hoekprofiel, en daar nog eens dakhaken aan bevestigd.
Deze voeten steken stukje boven de nok uit ook.

Edit: Dat is eigen fabrikaat inderdaad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiM38kTjF_NRvWXQTbUfy6JgXnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHgPqIKS99CtD5V0q7wZmzew.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2020 11:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• tescione
ok, goed om te weten. Ik zie idd 3 varianten op de website. Ik denk dat ik dan idd voor minimaal 7 graden ga. Wordt er nog iets meegeleverd zodat je die betonblokken onderling kan verbinding? Ik zie dit overigens wel op de afbeelding, maar misschien is dit eigen fabricaat?

• tescione
Ok, dat is wel een goeie, maar misschien met 7 graden niet nodig. Ik zie nu ook dat de hoogte van mijn nok 30 cm. is. Dat is precies de hoogte van de steun. Dus dat komt mooi uit.
Pagina: 1