Op 1 schijf, deel data opeens "weg" naar partitie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38
Mystery time:

Op mijn 3TB schijf zag ik iets waarvan mijn haren overeind gingen staan: Formula 1 Collection - Empty. Vreemd genoeg zegt Windows dat al die ruimte nog wel in gebruik is bij het globale overzicht van de schijf. Laatst nog gekeken, en toen was het er nog. Zou een loss of power dit veroorzaakt kunnen hebben?

Uiteraard stopte ik meteen alle mogelijke bronnen van schrijfactiviteit richting die schijf. Overzicht van EaseUS:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jpzcsy.png

Dit is behoorlijk out of nowhere gebeurd. Wat is hier in vredesnaam aan de hand, (aka hoe kan het opeens op een aparte partitie staan, en hoe kan dat opeens gemaakt zijn?) en hoe los ik het op? Want het vreemde is als ik de schijf open, dat een ander deel van de inhoud nog wel zichtbaar en bruikbaar is. @oplossingen, allesbehalve backup roepen, dat heeft weinig zin. Mijn eigen schijf ligt in de buurt, maar die heb ik al een paar maanden er niet meer aan gehad en er is wel wat veranderd.

EDIT:

Shit just got EXTREMELY WEIRD.

Ik klik door andere bestanden heen, en die zijn niet meer te vinden! Wel aanwezig voor mijn neus op het scherm, maar erna gaat het dus mis. Niet te vinden, niet te openen :X :X :X :X :X

EDIT 2:
EaseUS - Slechte sector gevonden... Op zoek naar volgend bruikbaar punt.

[ Voor 13% gewijzigd door Racing_Reporter op 14-05-2019 15:26 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afhankelijk van hoe belangrijk de data op die disk is: heb je nog zo'n disk of een grotere disk die mag worden gewist? Zo ja, begin dat eerst met het maken van een sector naar sector kopie. Zodoende heb je nog een backup van de disk en kun je ermee experimenteren wat je wilt zonder definitief zaken te wijzigen.

Bijvoorbeeld een Sharkoon Drivelink Combo USB 3.0 kan disks in read-only mode lezen. Als je disk ergens in een andere computer hangt, dan wordt er vaak toch iets gewijzigd of "gerepareerd". Deze Drivelink kun je gebruiken om de backup te maken. Bijvoorbeeld met OSFClone.

Met die kopie ga je vervolgens aan het werk: de partities terugzetten naar iets leesbaars. Het plaatje toont vrijwel geen bruikbare info. Je moet gedetailleerde informatie hebben van wat de bestaande partities zijn. Of het een MBR of GPT indeling is, en wat voor soort partitie (primary, extended) en welk formatering aanwezig is. Er zijn diverse open source tools die dat kunnen weergeven. Bijvoorbeeld Partimage.

Afhankelijk daarvan kun je inschatten over welk soort partitie het gaat en e.e.a. proberen te herstellen met reparatiesoftware of rechtstreeks door het partitietype rechtstreeks te editen. De kans is aanwezig dat alleen de referentie naar de partities is beschadigd en niet de inhoud.

Als je de data eenmaal veilig hebt gesteld, is het verstandig met SMART te kijken of de originele disk nog wel in orde is. Bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Ja, alleen staat daar al een 1-op-1 kopie op (wel van maanden oud)! Als ik het zo zie, en er is dusdanig veel pleitos / onzichtbaar, is het dan niet een idee om sowieso nog 1 HDD te halen?

Zal even kijken of ik nog een plaatje voor je kan schieten van schijfbeheer.

Edit: vaag, Windows zelf geeft aan dat alles 'in orde' is, which it really is not.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zg8dok.png

Edit: ik ga ervan uit dat het zo goed als verboden is om de stroom eraf te halen, pc uit te zetten?

[ Voor 32% gewijzigd door Racing_Reporter op 14-05-2019 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ja, ik zou een extra hard disk kopen, een externe 4TB 2.5" van Seagate. Die kun je uit de behuizing halen en dat heb je een relatief goedkope SATA disk (<100 euro). Later kun je die gebruiken als vervanging of voor algemene backup doeleinden. Ik zou niet een bestaande backup overschrijven.

Als je de originele partities hebt op jouw oude bestaande backup (sector naar sector), dan kun je op die disk zien hoe de partities eruit zagen.

Wees voorzichtig met losse disks, vooral als ze draaien. Voorkom schokken bij het neerleggen of oppakken.

Ik zou de disk niet meer gebruiken om te voorkomen dat er wijzigingen worden aangebracht. Na het maken van een sector naar sector clone kun je verder met controles.

Edit:
Normaal gesproken zet je de PC netjes uit, maar in dit geval zou je de stekker eruit kunnen trekken. Dan wijzigt er niets meer. De partitie wordt dan wel als vuil gemarkeerd, maar dat is niet zo erg.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 15-05-2019 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:15
Windows gaat pas melden dat een schijf pas niet meer "in orde" is als hij letterlijk in brand staat. Daar moet je niet op vertrouwen.
Probeer HD Sentinel eens. Die kan goed bijhouden wat er allemaal met de disk gebeurt.
Check je SMART.

Ik zou eerst kijken wat SMART zegt dat er nu fout is, en of de fouten oplopen als je gaat lezen. Want je wellicht maakt het kopieren wel meer data kapot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
jeroen3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:27:
Windows gaat pas melden dat een schijf pas niet meer "in orde" is als hij letterlijk in brand staat. Daar moet je niet op vertrouwen.
Probeer HD Sentinel eens. Die kan goed bijhouden wat er allemaal met de disk gebeurt.
Check je SMART.

Ik zou eerst kijken wat SMART zegt dat er nu fout is, en of de fouten oplopen als je gaat lezen. Want je wellicht maakt het kopieren wel meer data kapot!
Wat zegt het jou als met CDI de schijf in kwestie niet in beeld is?

Sentinel:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/241jb4y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Schijf is dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 14:28
Lekker kort door de bocht sjaak! Wat meer onderbouwing zou fijn zijn (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Liever niet :P

Maar als de schijf dood was, dan was hij toch helemaal niet meer benaderbaar en offline? I'm hesitant (gezien andere topic) om op Schijf- of Oppervlaktetest te duwen meteen, in verband met data verpesten :X

[ Voor 20% gewijzigd door Racing_Reporter op 14-05-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor de zekerheid alvast een image trekken, bijv. met dd. Daarna kan je alsnog gaan zoeken naar data. Ik zou een HDD nooit vertrouwen als er rare dingen gebeuren totdat je 100% zeker bent dat het software-only was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Racing_Reporter schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:48:
[...]

Liever niet :P

Maar als de schijf dood was, dan was hij toch helemaal niet meer benaderbaar en offline?
De bestandsindex kan nog in orde zijn, maar de sectoren waar de data staat beschadigd. Enige wat je op dit moment kan doen zoals anderen ook al aangeven is een 1:1 image trekken van de schijf en dan (liefst met dat image) verder experimenteren met recovery tools wat er nog te herstellen is (en verder zo veel mogelijk herstellen uit een backup). Worst case kan je de fysieke disk opsturen naar een data recovery bedrijf.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
De HDD is besteld en hij zou er morgen moeten zijn. To be continued, with cloning software!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
low_n_slow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:46:
[...]

Lekker kort door de bocht sjaak! Wat meer onderbouwing zou fijn zijn (y)
Als een hdd al niet meer kan rapporteren hoe en wat zie ik er nog weinig hoop in. Dan is er al iets mis op de pcb, of de firmware probeert wanhopig om dingen te lezen van de schijf om online te komen. In ieder geval is herstel voor mij dan al uitgesloten. Daar heb ik de tools niet voor. Want hoe weet je zeker dat lezen het niet verergert? Hij mag niet sectoren gaan verplaatsen tijdens het lezen, want dan duurt het lezen te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
HDD is aangesloten inmiddels, ze kwamen nét op tijd langs met bezorgen!

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2rcpj5y.png

Problem.. Na inlezen kwam ik tot de conclusie dat het goed is om een hdd write blocker te gebruiken inderdaad (zoals hierboven aangegeven), samen met een opensource schrijver die alles clonet. Alleen jammer dat de drive niet in het lijstje opduikt, terwijl ernaast via Windows de drive leeg lijkt te zijn qua inhoud, en zelfs Spacemonger nog maar een handjevol bestanden rapporteert. Not looking good? Iemand anders nog een idee hoe ik de schijf kan write-protecten?

Pagina: 1