Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52
Ben opzoek naar een stuk advies aangaande slimme thermostaten, omdat ik compleet 'lost' ben.

Sinds kort een nieuwbouwhuis met vloerverwaming. Het huis is voorzien van vloerverwaming op alle 3 de verdiepingen, waarbij elke kamer een aparte zone heeft, die apart instelbaar is met een thermostaat. Op dit moment zit er een bedrade thermostaat in elke kamer. De ketel die ik heb is een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30.

Deze ondersteunt volgens mij OpenTherm. Ik zie dat Intergas een app heeft ontwikkeld, waarvoor je ook een OpenTherm thermostaat nodig hebt.

Een aantal van de eisen die ik heb is het volgende:
- Alle kamers vanuit een plek kunnen instellen
- Op afstand de verwarming aan en uit kunnen zetten
- Integratie met IFTTT, voor bijv. aangaan verwarming op Geolocatie gegevens
- Product moet regelmatig voorzien worden van (security) updates

Budget heb ik niet over nagedacht en is eigenlijk niet echt een issue. Ik zie zoveel verschillende Thermostaten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alle reacties

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Kijk eens naar tado v3, niet de v3+. Laat je niet gek maken doordat er een abonnementsvorm bij afgesloten kan worden. Totaal overbodig. De basisfeatures zijn meer dan voldoende voor je wensen. Ben zelf tevreden gebruiker van de v3.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Wat wil je bereiken?

Je hebt een nieuwbouwhuis met vloerverwarming en regeling per kamer. Veel beter wordt t niet.
Vloerverwarming is traag, gewoon een vaste temperatuur per kamer instellen.
Al die geo-dingen zijn leuk als je huis zo lek als een mandje is en de kamer een graad per uur zakt wegens slechte isolatie. Een nieuwbouwhuis is zo goed geisoleerd, daar heb je dat probleem niet. Er valt dan ook geen gas meer te besparen daar.

Als je een vaste temperatuur aanhoudt per kamer dan kun je een streep zetten door al je eisen volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 14-05-2019 14:28 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
P5ycho schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:26:
Wat wil je bereiken?
...

Als je een vaste temperatuur aanhoudt per kamer dan kun je een streep zetten door al je eisen volgens mij.
Eens! Met een kleine nuance.

Ik heb vloerverwarming beneden en boven een aparte thermostaat voor radiatoren, 2-1-kap.

Boven hoef ik amper te stoken. Als je 18-19 graden prima vindt hoef je daar eigenlijk alleen maar de boel dicht te houden. De zolder is nog een graadje minder maar om te slapen prima.

De warmte (21gr) komt gewoon van de begane grond. Zet een studeer- of hobbykamer (koude voeten!) een graadje hoger maar een tijdschema toepassen zal een minimale besparing geven. Misschien is het slimste om daar iets met een elektrisch IR paneeltje te doen bijvoorbeeld als je sporatisch een uurtje achter de computer zit en maar af en toe merkt dat het te koud is.

Ik zou de vloer beneden wel op een simpel schema zetten. Na 21:00 kan die wel uit dan merk je na 23:00 dat het wat kouder wordt, als je een beetje haastig bent op werkdagen dan kan je de warmte voor 's morgens overslaan (het is dan nog 19 graden beneden) en pas om 15:00 gaan verwarmen anders om 6:00

Ik hoorde pas van iemand die grof moest betalen voor een tweede zone regeling van de VW. Zonde! want de dagen dat je slaapvertrekken echt wil verwarmen in een goed geisoleerd huis is minimaal, gewoon de zone dichtdraaien en openzetten wanneer nodig (2 - 3 weken per jaar) is een flinke besparing op investering.

Dan rest nog de badkamer: Ja een warme vloer is daar fijn, maar eerlijk gezegd: een badkamerkleedje voor de koudste dagen is het efficienste en al je deze op 19 of 20 graden instelt zal er ook maar heel weinig te besparen zijn als je dit ook nog op een tijdschema zet.

En helaas: veel domotica plezier valt er niet te behalen met VW want het reageert uiterst traag, dus dat half uurtje later thuiskomen en dan pas verwarmen met een hippe app is bijna ondoenlijk.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dôh
zelf nadenken, is veel slimmer als elke slimme thermostaat.
een slimme thermostaat doet het allemaal nodeloos ingewikkeld maken en echte voordelen zijn er bijna niet te vinden behalve een hoog friemel gehalte. >:)
als je dat zoekt, maakt het niet veel uit of je de ketel aan/uit of openterm aanstuurt.
(mits je de ketel wel juist instelt.)

zoals @jnr24 ook zegt, vloerverwarming = traag.
het duurt gewoon lang voordat de vloer warm is en je huis gaat verwarmen.

aan/uit aansturing is super simpel.
draajes door verbinden = ketel aan. (gasbrander aan mode)
draajes los maken = ketel uit. (standby mode.)
het is geen rocket science om een gas ketel aan testuren.
het huis op temperatuur houden, kost wel wat programmeer werk, maar ook te doen.
(ja je hebt allerlei regelingen waardoor het ingewikkeld lijkt, maar als je echt puntje bij paaltje kijkt.
echt heel hard heb je het allemaal niet nodig, vloerverwarming buffert wel dus eigenlijk is het simpel. ;) )

(ik heb het allemaal opgelost door een hele kleine warmtepomp te installeren .
door het lage vermogen (1,4kW) kan die 24x7 de hele winter door verwarmen.
de stroom komt van de zonnepanelen en zo hoef ik maar 2x per jaar de thermostaat aan te raken. (wel heb ik 2 thermostaten)
in de herfst aan en in de lente uit.
dit met een <300€ per jaar aan elektra en gas kosten. >:)
geen geolocatie nodig geen regeling per kamer, het hele huis is gewoon tussen de 21 en 22 graden 24x7.
alles lekker simpel. (was wel prijzig om aan te schaffen, maar door lage maand lasten geen probleem))

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-05-2019 10:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Om daar aan toe te voegen:
Ik heb een Danfoss Link systeem met regeling voor woonkamer(rad), keuken(vv), en badkamer(rad + retour-vv). Alle andere radiatoren (hal, slaapkamers, zolder) hebben een klassieke thermostaatknop.
Ik heb deze winter mijn CV op 35C/8kW gezet en de temperatuur overal op 20,5C, continu. de Danfoss Link regelt met TPI, max 3 cycles per uur.
Dit heeft prima gewerkt, en sinds een maand is die CV vervangen door een warmtepomp.
De Link doet bij mij hetzelfde als bij jou: per kamer regelen. smartphone app, alexa support etc worden niet gebruikt.

Ik zou beneden de boel op 20C zetten en boven op 18C, en de CV temperatuur en vermogen lekker laag.

Mocht je toch nog alles slim willen maken, neem dan Danfoss Icon even mee in je vergelijk: https://icon.danfoss.com. Ik vermoed dat je alles bedraad hebt, dan zou het 24V systeem mooi zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52
Dank voor de reacties allen! Eigenlijk heeft een slimme thermostaat dus weinig zin en is het meer voor de 'gadgetfactor' in mijn geval. Ik ga kijken naar een oplossing dat ik de verschillende zone's iig vanuit de woonkamer of vanaf en app kan besturen. De rest van de vereisten valt dan af. :)
Pagina: 1