Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Game PC na 10+ jaar. Groot budget.

Pagina: 1
Acties:

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11 22:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen. Daarnaast wellicht een beetje (web-/game-)ontwikkeling

Ben niet zo van de snelle shooters, meer simulatie, strategie, RTS. Mijn doel is om op 1440p@100Hz op "ultra settings" te spelen. Wat ik de afgelopen tijd o.a. speel: Anno 1800, Star Citizen, Elite Dangerous, Cities Skylines.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is behoorlijk ruim, maximum ligt wel rond de €3500. Hoef nu niet perse de allerduurste componenten, tussentijds upgraden is zeker een optie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles wordt nieuw aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een ultra-wide monitor die m'n beoogde performance aankan. Verder gewoon één dikke videokaart en een mooie open kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig erg naar Corsair producten, want RGB. Kan het verder niet echt onderbouwen, maar vind het mooi spul.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik of budget is niet echt een issue. Ik vind het uiterlijk van het systeem wel belangrijk. Daarom verkies ik bijvoorbeeld een AIO koeler boven een standaard CPU koelblok, en ga ik voor wat RGB elementen. De kast komt op m'n bureau te staan dus mag best een beetje een pronkstuk zijn.

Geluidsproductie liefst zoveel mogelijk beperken, maar hangt af van wat ik ervoor moet opofferen. Als er echt lawaaierige componenten in m'n lijst staan hoor ik het graag.

Ga je overklokken?
Nee, hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Heb best lang over onderstaande lijst gedaan, veel gewisseld van componenten, maar denk dat dit 'm wel wordt. Wil graag horen of er echt rare/incompatibele zaken in staan, of dat er wellicht nog wat te verbeteren is met het oog op m'n eisen/wensen.

Eigen afwegingen
  • 2080 i.p.v. 2080 Ti omdat ik de Ti de meerprijs niet waard vind. Tussentijds upgraden is goedkoper.
  • Ik wil de GPU mogelijk rechtop plaatsen i.v.m. betere airflow in de case (en uiterlijk).
  • De case gekozen omdat het veel glas heeft en een apart compartiment voor kabels.
  • Het Alienware scherm gekozen vanwege het uiterlijk. Andere monitoren (Asus/Acer) hebben soms rode accenten in de behuizing, dat wil ik niet. Scherm komt overigens aan de muur te hangen dus de voet is niet belangrijk.
  • Er staat nu één 1TB SSD in de lijst. Ben er nog niet over uit of ik volledig SSD wil of dat ik er ook nog een normale HDD bij prik met een hogere capaciteit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 530,-€ 530,-
1MoederbordenAsus ROG Strix Z390-E Gaming€ 231,-€ 231,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 809,-€ 809,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 118,-€ 118,-
1MonitorenDell Alienware AW3418DW Zwart€ 949,-€ 949,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 151,-€ 151,-
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 76,-€ 76,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 111,95€ 111,95
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 191,-€ 191,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.422,89

Edit 1: Intel 660p vervangen voor Samsung 970 Evo. 550W vervangen voor 650W.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Als je dan voor zulk mooi duur spul gaat neem dan een leukere SSD ;) Zo'n intel 660p klinkt cheap bij de rest van je componenten. Ga voor Samsung 970 of een pny 3030, ofzo.

• Snoz Lombardo
Ivysaur schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:18:
Als je dan voor zulk mooi duur spul gaat neem dan een leukere SSD ;) Zo'n intel 660p klinkt cheap bij de rest van je componenten. Ga voor Samsung 970 of een pny 3030, ofzo.
Ik zag in andere topics juist weer de Intel aangeraden worden vanwege hele lage prijs en op het moederbord komt er toch weer een heatsink plaatje overheen dacht ik? Had in eerste instantie wel een 970 ja. Is die qua prestaties (leessnelheid, max schrijfacties) ook beter dan de Intel? Zelf even gecheckt, lijkt inderdaad wel wat beter te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Snoz Lombardo op 14-05-2019 14:22 ]

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Op zich mooie lijst.

Ik deel het gevoel wel van Ivysaur wel een beetje, maar ik denk niet dat die SSD een verkeerde keuze is. Het is inderdaad geen high-end, maar dat maakt niet uit qua merkbare prestaties. Alleen op papier zijn de Samsungs veel sneller.

De voeding is OK, maar wel krap qua vermogen. Ik heb zelf ook een RTX 2080 op de RM550x en dat doet het wel, maar je zit wel net onder de grens qua opgenomen vermogen.
Nvidia adviseert 650 Watt met die kaarten. Liever wat extra vermogen over dan net tegen die grens aan hikken.

• Snoz Lombardo
Maypole schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:22:
Op zich mooie lijst.

Ik deel het gevoel wel van Ivysaur wel een beetje, maar ik denk niet dat die SSD een verkeerde keuze is. Het is inderdaad geen high-end, maar dat maakt niet uit qua merkbare prestaties. Alleen op papier zijn de Samsungs veel sneller.

De voeding is OK, maar wel krap qua vermogen. Ik heb zelf ook een RTX 2080 op de RM550x en dat doet het wel, maar je zit wel net onder de grens qua opgenomen vermogen.
Nvidia adviseert 650 Watt met die kaarten. Liever wat extra vermogen over dan net tegen die grens aan hikken.
Ja, ik had er eerst een 750 Watt in staan maar die leek me weer wat overkill. Denk dat 650 een beter keuze is. Ze ontlopen elkaar qua prijs allemaal niet zoveel.

Heb de wijzigingen erin gezet. Thanks!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Maypole de trio verbruikt aardig Watt. Dan is 650w beter geschikt, zeker met 9900K

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arjant2
  • Laatst online: 23:01
Hackus schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:33:
@Maypole de trio verbruikt aardig Watt. Dan is 650w beter geschikt, zeker met 9900K
I see what you did there ;)

Is het overigens nog steeds aan te raden om de HT voor gamen uit te zetten bij de 9900K?

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:14

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Maypole schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:22:
Op zich mooie lijst.

Onzin. 550W is meer dan genoeg. Ik draai zelf probleemloos een GTX1080ti op 480W. 650W is geld weggooien als er niet overgeklokt gaat worden.

Cunning linguist.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Een moederbord van 230 euro voor iemand die niet gaat overclocken is zwaar overkill. Voegt niets toe.

De vraag is vooral hoe graag wil je je budget op maken? Want met een stuk minder haal je nog steeds 99% van de prestaties en dezelfde RGB.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bart ® schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Onzin. 550W is meer dan genoeg. Ik draai zelf probleemloos een GTX1080ti op 480W. 650W is geld weggooien als er niet overgeklokt gaat worden.
Oa 2080 Ventus verbruikt minder dan de trio, dus net welke kaart je kiest en wat je gaat doen met je systeem

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arjant2
  • Laatst online: 23:01
reviews: Vijftien Turing-kaarten - Custom kaarten van fabrikanten getest
Die trio zit inderdaad fors boven de anderen.

• Snoz Lombardo
Ja als ik voor €12 euro meer net wat ruimer zit met m'n voeding doe ik dat liever.
Philip Ross schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:39:
Een moederbord van 230 euro voor iemand die niet gaat overclocken is zwaar overkill. Voegt niets toe.

De vraag is vooral hoe graag wil je je budget op maken? Want met een stuk minder haal je nog steeds 99% van de prestaties en dezelfde RGB.
Hoeft uiteraard niet helemaal op, als ik voor een lagere prijs dezelfde specs kan verwachten is dat zeker het overwegen waard. Heb ook voor het moederbord veel naar uiterlijk gekeken, dus geen (vaste) kleuren oid.

Net een paar Z390 borden vergeleken, zou een pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro of een pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon bijvoorbeeld vergelijkbaar zijn met mijn keuze?

Scheelt 5 tientjes, dat zou het voor mij al niet waard zijn als het qua performance minder goed is. Een mobo/CPU+koeler wil ik wel echt voor langere termijn kopen. De rest kun je makkelijk tussentijds upgraden.

• Philip Ross
Snoz Lombardo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:57:
Ja als ik voor €12 euro meer net wat ruimer zit met m'n voeding doe ik dat liever.

[...]

Hoeft uiteraard niet helemaal op, als ik voor een lagere prijs dezelfde specs kan verwachten is dat zeker het overwegen waard. Heb ook voor het moederbord veel naar uiterlijk gekeken, dus geen (vaste) kleuren oid.

Net een paar Z390 borden vergeleken, zou een pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro of een pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon bijvoorbeeld vergelijkbaar zijn met mijn keuze?

Scheelt 5 tientjes, dat zou het voor mij al niet waard zijn als het qua performance minder goed is. Een mobo/CPU+koeler wil ik wel echt voor langere termijn kopen. De rest kun je makkelijk tussentijds upgraden.
Je kan voor nog 5 tientjes minder ook wel een moederbord vinden. Het enige dat een moederbord voor de prestaties kan betekenen is dat de VRM's goed genoeg zijn om het vermogen aan de CPU te kunnen leveren. Maar dat is voornamelijk bij overclocken echt van belang.

De 9900K is in mijn ogen ook extreem overkill. Intel heeft voornamelijk voordeel over AMD bij hele hoge refresh rates, dus 120Hz+ en dan vooral in FPS spellen.

Voor het meeste werk en vooral op hogere resoluties zal de GPU toch de bottleneck zijn.

Een ryzen 2700x met een degelijk B450 moederbord halen dan 99% van de prestaties van de 9900K voor 60% van de prijs.

Ook zou ik gewoon de intel SSD nemen die je er in had staan. Mensen raden vooral de samsung aan omdat je toch veel geld lijkt uit te willen geven. In prestaties ga je het niet merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 14-05-2019 15:03 ]

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:50

Case_C

[Team Carrack]

@Snoz Lombardo Nog een specifieke reden dat je voor Intel als CPU kiest? Als dat niet zo'n punt is zou je best wachten op de presentatie van AMD op Computex. Dan kan je de 9900k vergelijken met een 3700x, en ik denk dat zowel de prijs als performance in het voordeel van AMD dan uitvallen.

• Snoz Lombardo
Case_C schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:18:
@Snoz Lombardo Nog een specifieke reden dat je voor Intel als CPU kiest? Als dat niet zo'n punt is zou je best wachten op de presentatie van AMD op Computex. Dan kan je de 9900k vergelijken met een 3700x, en ik denk dat zowel de prijs als performance in het voordeel van AMD dan uitvallen.
Deels omdat ik altijd Intel gehad heb, ik 'ken' het. En ik lees nog steeds dat Intel CPU's voor gaming meer geschikt zijn dan AMD, met name omdat games nog steeds nauwelijks nog gebruik maken van multi-threading.

Overigens wil ik niet veel later dan eind volgende maand starten met aankopen doen. M'n inkomen is drastisch gestegen sinds deze maand en ben m'n huidige setup van 10+ jaar oud meer dan zat :P Computex is eind deze maand zie ik, maar zijn nieuwe producten dan slechts aankondigingen of meestal al vrij snel verkrijgbaar?

• Philip Ross
Snoz Lombardo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Deels omdat ik altijd Intel gehad heb, ik 'ken' het. En ik lees nog steeds dat Intel CPU's voor gaming meer geschikt zijn dan AMD, met name omdat games nog steeds nauwelijks nog gebruik maken van multi-threading.

Overigens wil ik niet veel later dan eind volgende maand starten met aankopen doen. M'n inkomen is drastisch gestegen sinds deze maand en ben m'n huidige setup van 10+ jaar oud meer dan zat :P Computex is eind deze maand zie ik, maar zijn nieuwe producten dan slechts aankondigingen of meestal al vrij snel verkrijgbaar?
het hele Intel > AMD gaat alleen op voor hele hoge FPS games. Als je naar performance/prijs voor gaming kijkt wint AMD het gewoon meestal. Er zijn overigens steeds meer games die wel multi threading gebruiken, zoals BF5.

Een i9 9900K heeft overigens ook als enige voordeel boven de 9700K de hyperthreading.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:50

Case_C

[Team Carrack]

Snoz Lombardo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:30:
[...]

Moederborden etc. worden op Computex geshowed, denk dat de releasedate tegen die tijd ook wel bekend zal worden. Gok ook wel dat ze meer informatie over performance etc. vrij zullen geven, kan je dan de keuze maken tussen een 8 12 of 16 cores . :9 Qua clockspeeds zou het elkaar niet veel meer ontlopen.

Als potentiële releasedate is 7 Juli genoemd voor Navi, wellicht dat AMD al z'n producten op 1 datum released... maar dat is dus niet zeker.

• Snoz Lombardo
Pagina: 1