Toon posts:

Nieuwe grafische kaart of investeren in meer componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een game pc van ongeveer 7 jaar oud, waarvan de grafische kaart er helaas mee op is gehouden (gecontroleerd door deze er uit te halen en op te starten op intel HD graphics). Nu zit ik te twijfelen over wat verstandig is:

- Een oudere grafische kaart kopen en de pc blijven gebruiken tot ook andere componenten de geest geven.

- Investeren in een nieuw moederbord/processor/werkgeheugen/grafische kaart.

Wanneer ik een nieuwe (RTX) grafische kaart koop, zal dat waarschijnlijk leiden tot een bottleneck met mijn wat oudere processor. Hierdoor zal ik overgeleverd zijn aan het kopen van een oudere generatie grafische kaart. Maar is dat wel een goede investering met de overige componenten die al 7 jaar oud zijn?

De samenstelling van mijn huidige pc is als volgt:
MSI GTX 770 Gaming - Grafische kaart - GeForce GTX 770 - 2 GB GDDR5
MSI Z87-G45 Gaming - Moederbord - ATX - LGA1150 Socket - Z8
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache - LGA1150 Socket
Corsair Vengeance - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz
Corsair AX760 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92
Corsair Obsidian Series 550D - Midtowermodel

Op termijn zou ik de overstap willen maken naar QHD gaming. Dit heeft echter geen haast en ik zou het ook zonde vinden om een voor de rest goede pc al met pensioen te laten gaan. Wat is jullie mening hierover?

Vriendelijk bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 14-05-2019 19:46)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, als je naar 1440p gaat zou ik meer upgraden. Of je dat nu al wilt is aan jezelf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou kijken voor een RTX2060

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Geeft een RTX2060 dan geen problemen met mijn huidige processor?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom denk je?
Wat wil je anders,als je naar 1440p wilt

Verwijderd

Topicstarter
Via een bottleneck calculator van pc-builds.com kom ik met een RTX2060 uit op een bottleneck van bijna 50%. Voor 1440p zou ik inderdaad kiezen voor een 2000 series grafische kaart, maar dan zou ik dus ook een nieuwe processor en moederbord moeten kopen. Anders heb ik namelijk niet zo veel aan die nieuwe grafische kaart.
Wat ik anders zou willen is deze computer gebruiken tot hij helemaal af is, met bijvoorbeeld een 900 series kaart. Ik begrijp dat dit een moeilijke vraagstelling is, maar ik vroeg me af wat jullie in een dergelijke situatie zouden doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, als je naar 1440p gaat zou ik meer upgraden. Of je dat nu al wilt is aan jezelf

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Een bottleneck zul je altijd hebben, no matter what. Je geeft aan dat je op termijn ook naar Qhd wilt, ga je dan opnieuw een videokaart kopen?

Koop nu een 2060 of zelfs 2070 als t kan en upgrade de rest van het systeem zodra je budget extra hebt.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27

Croga

The Unreasonable Man

De RTX2060 is een slechte keuze. Ten opzichte van de GTX1660 krijgt hij er raytracing bij maar de kaart is veel te langzaam om daar zinvol iets mee te doen. De GTX1660 is veel goedkoper en daarmee een veel betere bang-for-the-buck, ook op 1440p.
Je processor is nog behoorlijk snel genoeg om nog mee te kunnen.

Dat allemaal gezegd hebbende; alles staat of valt met wat je met het systeem doet. Speel je World of Warcraft dan zou ik er een GTX1660 in leggen en verder helemaal niets; je huidige systeem is dan nog meer dan snel genoeg om alle grafische pracht en praal aan te zetten en alles te doen waar je zin in hebt. Wil je de meest recente FPS op full detail spelen dan ga je een paar honderd euro meer uit moeten geven en is de RTX2060 nogsteeds een slechte keus (denk dan meer aan een 2070 of sneller).

Al met al zou ik zeker niet adviseren om voor de 2060 te gaan. Dat is de gulden middenweg "One size fits none" oplossing. Ga óf voor die 1660, óf stop er meteen een i5-9400F in met nieuw moederbord, geheugen én een 2070.
Pagina: 1