Aarde kabel aansluiten op wandcontactdoos coax met aarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-08 00:33
Mijn vraag
Is of het goed is als ik alleen een aarde kabel koop groen geel en die aansluit aan een randaarde stekker.
vervolgens andere punt van de aarde aansluit in de coax punt doe waar de aarde kabel moet zie foto hier onder dus beneden waar het schroefje zit met een klep

https://www.google.com/se...937#imgrc=yhCnHUW88K7ZHM:

Ik heb het niet in de meterkast zitten de coax aansluiting maar in de woonkamer wel is er een stekker in de buurt die wel geaard is.
En wilde graag weten of het mogelijk is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
door te google en kwam niet op een antwoord zoals ja of nee en of het kon
en misschien niet weet waar naar ik nog meer op kan zoeken

[ Voor 19% gewijzigd door Gofran27 op 14-05-2019 13:35 ]

Beste antwoord (via Gofran27 op 14-05-2019 13:53)

Verwijderd

In principe zou het kunnen, maar ik zou de kabel intern aansluiten op de aarde in het stopcontact en niet met een stekker.
Zelfs de kabel strippen en vast maken aan het aarde gedeelte dat aan de buitenkant van het stopcontact zit werkt al, alleen ben je dan (ook) 1 bruikbaar stopcontact kwijt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zou het kunnen, maar ik zou de kabel intern aansluiten op de aarde in het stopcontact en niet met een stekker.
Zelfs de kabel strippen en vast maken aan het aarde gedeelte dat aan de buitenkant van het stopcontact zit werkt al, alleen ben je dan (ook) 1 bruikbaar stopcontact kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
Ok bedankt voor je info kwa stekker maakt het niet uit

Bedoel je dan intern de kabel in de gat van randaarde doen zodat het in contact komt met gouden randaarde
https://www.google.com/se...2.63#imgrc=hMcDqNvb5CG5lM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk binnenin het stopcontact, dus de inbouwdoos in de muur.
Maar als je het stopcontact kan missen (een platte niet geaarde stekker kan er nog wel in trouwens) kan je inderdaad de aarde kabel om het aarde pinnetje haken.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Static/Images/UserUpload/Randaarde_vergelijk2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
Top nogmaals bedankt ik heb voldoende info om verder te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houd rekening met een paar regels:
- AOP moet geaard zijn als enige punt in de coax installatie
- Er is een dubbel galvanisch gescheiden AOP beschikbaar voor als je deze niet kunt aarden
- Aarden moet officieel via aarddraad naar aardrails in de meterkast
- Aarden via stopcontact kan, maar houd er rekening mee dat als de aardaansluiting naar dat stopcontact ergens onderbroken wordt alles achter dat punt stroom op de coax mantel kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
Bedankt voor de extra informatie dit had ik al gelezen helaas is dit niet mogelijk ik heb helemaal geen coax in de meterkast alleen in de woonkamer wat rond 5 meter van elkaar
En bij deze punt
Aarden via stopcontact kan, maar houd er rekening mee dat als de aardaansluiting naar dat stopcontact ergens onderbroken wordt alles achter dat punt stroom op de coax mantel kan zetten

En Dacht ik nu dat ik het toch wel eerst op een stekker aansluit met randaarde dat dan beter is om zo minder kans maken op onderbreking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In jouw geval zou ik het ook gewoon via de aarddraad van een stopcontact doen, of idd met een geaarde stekker of een draad naar de randaarde. Was meer om je ervoor te behoeden dat je op meerdere punten de coax installatie van aarding voorziet.
Volgens de regels mag wat jij doet niet, om reden die ik genoemd heb, maar in de praktijk kan het gewoon. Liever een aarddraad aangesloten zoals je nu wilt dan helemaal geen aarddraad. De randaarde van een wandcontactdoos is bedoeld om op te aarden, het is niet alsof je op een CV buis aan het aarden bent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gofran27
Nee cv buis enz. Heb ik ook al gezien en onfo over gelezen
maar ik neem je informatie zeker mee ik ga met het volgende gewoon met een rand aarde stekker aansluiten om het onderbreken zo min mogelijk te maken

Bedankt voor de informatie
Pagina: 1