Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 13:08
Vraagje: Ik heb een Asus GeForce GTX 1080Ti waarop 2 external fans op aangesloten zijn. 2 keer een Noctua NF-A12x15-PWM. Via Asus Tweak II heb ik ingesteld hoe hard deze fans moeten draaien bij een bepaalde temperatuur.

Helaas blijkt het via Asus Tweak II niet mogelijk te zijn om deze beide fans lager aan te sturen dan 42% van de capaciteit. Dat is ongeveer 777 rpm, terwijl deze fans vanaf 450 rpm hun werk moeten kunnen doen.

Heeft iemand enig idee waar dit fout gaat? En zijn er misschien nog andere programma's dan de Tweak II die de external fans van een Asus GeForce GTX 1080Ti kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Je zou msi afterburner nog kunnen proberen.
Maar een fancontroller zou ook een leuke oplossing zijn. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik neem aan dat je de fans hebt aangesloten op headers van het moederbord? in dat geval dien je met fancontroller in bios aan de slag te gaan. Dat staat uiteraard los van je gpu, dus normale fans daarop gebruiken is een beetje een 'houtje-touwtje-oplossing'. de fancontroller van je GPU kan niet overweg met 2 normale fans, die zijn daar te zwaar voor.

Helaas werkt ASUS tweak II niet altijd even goed, mag ik vragen welk moederbord (en andere hardware) je gebruikt?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
millman schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:36:
Ik neem aan dat je de fans hebt aangesloten op headers van het moederbord? in dat geval dien je met fancontroller in bios aan de slag te gaan. Dat staat uiteraard los van je gpu, dus normale fans daarop gebruiken is een beetje een 'houtje-touwtje-oplossing'. de fancontroller van je GPU kan niet overweg met 2 normale fans, die zijn daar te zwaar voor.

Helaas werkt ASUS tweak II niet altijd even goed, mag ik vragen welk moederbord (en andere hardware) je gebruikt?
Asus heeft op veel moderne high end GPU's een feature om case fans op je GPU aan te sluiten. Deze casefans schalen dan qua rpm mee op basis van GPU temp ipv CPU / systeem temp wat doorgaans het geval is.

Bij mijn Vega64 had ik hetzelfde probleem, Asus heeft dit naar mijn idee gewoon niet helemaal goed uitgewerkt. Ik heb vervolgens mijn case fans inderdaad gewoon op het moederbord aangesloten, en maak gebruik van Argus Monitor om de fans te laten schalen op basis van een GPU temp curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
evilweed schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:27:
Je zou msi afterburner nog kunnen proberen.
Maar een fancontroller zou ook een leuke oplossing zijn. ;)
MSI afterburner heb ik geprobeerd. Deze kan de externe fans van de videokaart niet aansturen. Ook de tool van Evga kan dat niet.
millman schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:36:

Nee, de fans zijn niet aangesloten op het moederbord. De fans zijn aangesloten op de grafische kaart (deze ASUS heeft 2 aansluitingen voor externe fans). Hieronder de hardware die ik gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 210,-€ 210,-
1MoederbordenASRock Z370M-ITX/ac€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenAsus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 71,05€ 71,05
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 32/64bit€ 204,49€ 204,49
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,99€ 34,99
2VentilatorenNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 19,-€ 38,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 85,99€ 85,99
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 111,-€ 111,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,51

[ Voor 83% gewijzigd door ZatarraNL op 15-05-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals de vorige post al aangeeft, het is niet op te lossen door asus.
Bij mijn Vega64 had ik hetzelfde probleem, Asus heeft dit naar mijn idee gewoon niet helemaal goed uitgewerkt. Ik heb vervolgens mijn case fans inderdaad gewoon op het moederbord aangesloten, en maak gebruik van Argus Monitor om de fans te laten schalen op basis van een GPU temp curve.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Wekko306 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:20:
Ik heb vervolgens mijn case fans inderdaad gewoon op het moederbord aangesloten, en maak gebruik van Argus Monitor om de fans te laten schalen op basis van een GPU temp curve.
Argus zal ik onthouden. En wellicht moet ik inderdaad de fans op het moederbord aansluiten...
Maar gezien de complexiteit van kabelmanagement in de Node202 wil ik dat graag voorkomen. Ik heb nu alles netjes.
millman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:42:
Zoals de vorige post al aangeeft, het is niet op te lossen door asus.
Ik kreeg al zo'n vermoeden, maar ik hoopte dat jullie dit konden ontkrachten... Bedankt voor het meedenken.

Voor iemand die het interessant vind hoe een grote Asus 1080 ti in een Node 202 past, hier zijn foto's (inclusief de positie van de Noctua's voor de GPU):
https://nl.hardware.info/.../compacte-high-end-itx-pc

[ Voor 34% gewijzigd door ZatarraNL op 15-05-2019 09:00 ]

Pagina: 1