Kruipruimte 93% luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:18
Goedemorgen,

Twee weken terug moest ik in de kruipruimte zijn om wat kabels te trekken. Ik heb hier gelijk een temperatuur & luchtvochtigheidsensor neergelegd die ik op afstand kan uitlezen. Nu zie ik dat de temperatuur in de kruipruimte ongeveer 14,7 graden is met een luchtvochtigheid van om en nabij 93%. Is dit erg?

Wat ik in de kruipheb gezien toen ik er doorheen gekropen ben is dat het zand wel vochtig is, maar niet nat. Er liggen nergens plassen en ook zie ik nergens schimmel. Aan de achterkant en voorkant van de kruipruimte zitten ventilatiekokers. Je zou zeggen dat het dan in orde is. Klopt dat dan ook?

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 14-05-2019 11:49 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Heb je een betonvloer? Is deze geïsoleerd? Zitten je kruipruimteventilatieroosters niet dicht met zand of andere meuk? Of staan hier meubels voor?

In principe begint je woning bij de begane grondvloer, de kruipruimte is 'buiten'.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 14-05-2019 11:54 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb je die sensor op het (vochtige) zand liggen of in de lucht hangen/verhoogd staan? Oftewel, meet je het zand of de lucht? :P

• vinom
@Señor Sjon Het is een betonvloer. De woning is uit 1984, en heeft ook nog de isolatie van die tijd en dat betreft een x centimeter piepschuim. Voor de roosters staan geen meubels en wat ik met het blote oog kan zien zijn ze ook niet verstopt, maar zo goed kan je er niet in kijken. Kan ik zoiets gewoon uitspuiten met een compressor?

@Twam De sensor ligt op een houten plankje, en het plankje ligt op het zand.

• Señor Sjon
Ja, je kan de compressor er even op loslaten. In 35 jaar verzamelt door ook wel wat meuk.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:33
vinom schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:59:
@Señor Sjon Het is een betonvloer. De woning is uit 1984, en heeft ook nog de isolatie van die tijd en dat betreft een x centimeter piepschuim. Voor de roosters staan geen meubels en wat ik met het blote oog kan zien zijn ze ook niet verstopt, maar zo goed kan je er niet in kijken. Kan ik zoiets gewoon uitspuiten met een compressor?

@Twam De sensor ligt op een houten plankje, en het plankje ligt op het zand.
Kan zijn dat het vocht uit de grond optrekt in het houten plankje en dat je zo dus toch nog die luchtvochtigheid meet. Heb zelf ook een luchtvochtigheid en temperatuur meter in de kruipruimte en die staat op een oude tegel.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Hier ook een woning uit 1986.
Zelfde ervaring. Roosters zijn gewoon open. Aangezien de kruipruimte niet heel ver boven het grondwater zit verbaasst mij dat niets. Zolang de beluchting in orde blijft (geen schimmel dus) is er niets aan de hand.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

vinom schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:46:
Goedemorgen,

Twee weken terug moest ik in de kruipruimte zijn om wat kabels te trekken. Ik heb hier gelijk een temperatuur & luchtvochtigheidsensor neergelegd die ik op afstand kan uitlezen. Nu zie ik dat de temperatuur in de kruipruimte ongeveer 14,7 graden is met een luchtvochtigheid van om en nabij 93%. Is dit erg?

Wat ik in de kruipheb gezien toen ik er doorheen gekropen ben is dat het zand wel vochtig is, maar niet nat. Er liggen nergens plassen en ook zie ik nergens schimmel. Aan de achterkant en voorkant van de kruipruimte zitten ventilatiekokers. Je zou zeggen dat het dan in orde is. Klopt dat dan ook?
Of het erg is? Kweenie.. Mijn houten luik om in de kruipruimte te komen -gekocht als watervast hechthout, ik heb mijn twijfels- is in 4 jaar zo weggerot dat ik er doorheen zakte. En onder de mat komt altijd vocht als ik een mat over het luik lig. Dus, hou in elk geval de status van je luik in de gaten als dat in een looppad ligt en van hout is.

★ What does that mean? ★

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:32
vinom schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:46:
Nu zie ik dat de temperatuur in de kruipruimte ongeveer 14,7 graden is met een luchtvochtigheid van om en nabij 93%. Is dit erg?
Dat is 67% RLV bij 20 graden, je moet ook buiten meten als je het goed wil bijhouden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MrMonkE schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Of het erg is? Kweenie.. Mijn houten luik om in de kruipruimte te komen -gekocht als watervast hechthout, ik heb mijn twijfels- is in 4 jaar zo weggerot dat ik er doorheen zakte. En onder de mat komt altijd vocht als ik een mat over het luik lig. Dus, hou in elk geval de status van je luik in de gaten als dat in een looppad ligt en van hout is.
Je moet ook geen houten luik kopen maar zo'n kunststofvezel luik met goed passende isolatie isolatie er op en ook tochtband rondom.

• rdfeij
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:50:
[...]

Je moet ook geen houten luik kopen maar zo'n kunststofvezel luik met goed passende isolatie isolatie er op en ook tochtband rondom.
Beetje overdreven.
Wij hebben een simpele multiplexplaat van 18 of 20mm. 1 laagje verf waar nooit iets aan gedaan is. Gaat al 36 jaar goed en is nog steeds in goede conditie.
De 2 gaten om hem op te tillen ligt een simpele mat overheen en geen vocht problemen.

• kabeltjekabel
rdfeij schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:08:
[...]

Beetje overdreven.
Wij hebben een simpele multiplexplaat van 18 of 20mm. 1 laagje verf waar nooit iets aan gedaan is. Gaat al 36 jaar goed en is nog steeds in goede conditie.
De 2 gaten om hem op te tillen ligt een simpele mat overheen en geen vocht problemen.
Ja, omdat jij waarschijnlijk een (kurk)droge kruipruimte hebt. Die luxe heeft niet iedereen.

Zo'n plankje is gewoon een thermisch lek in je vloer en als je een vochtige kruipruimte hebt trekt vocht daar ook gewoon omhoog en krijg je zo'n muffe ijskoude mat. Of het is er koud en het vocht uit de binnenlucht condenseerd daar.

En ja; ook geen gaten om hem op te tillen, maar zo'n oog. Daar is verder niks overdreven aan. Gewoon hetzelfde issue dat je alleen bij dat laatste ruitje met enkelglas condensatie krijgt... saneren en klaar.

• rdfeij
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Ja, omdat jij waarschijnlijk een (kurk)droge kruipruimte hebt. Die luxe heeft niet iedereen.

Zo'n plankje is gewoon een thermisch lek in je vloer en als je een vochtige kruipruimte hebt trekt vocht daar ook gewoon omhoog en krijg je zo'n muffe ijskoude mat. Of het is er koud en het vocht uit de binnenlucht condenseerd daar.

En ja; ook geen gaten om hem op te tillen, maar zo'n oog. Daar is verder niks overdreven aan. Gewoon hetzelfde issue dat je alleen bij dat laatste ruitje met enkelglas condensatie krijgt... saneren en klaar.
Net als TS heb ik het over een hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte. Als er water in staat wordt het een ander verhaal, maar daar gaat dit hele topic niet over...

• Señor Sjon
MrMonkE schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Cementplaat met isolatie, afdichtrubbers rondom en een verzonken oog erin om hem op te tillen. Je vochtprobleem is dan over. Die kan je kant- en klaar online kopen. Hoef je alleen nog maar erin te leggen.
rdfeij schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Net als TS heb ik het over een hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte. Als er water in staat wordt het een ander verhaal, maar daar gaat dit hele topic niet over...
Hierboven staat het al genoemd, maar bij de temperatuur van de buitenlucht is de relatieve luchtvochtigheid natuurlijk lager. Die stijgt naar gelang de lucht afkoelt in de koele kruipruimte. Dus bij warm, broeierig weer buiten, krijg je ook sneller vocht in de kruipruimte.

• kabeltjekabel
rdfeij schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Magisch hoor. Heb je toevallig een ijskoude hal ofzo? Luchtdroger binnen? Woon je toevallig in een van de droge regio's van het land? Bijv. meetpunt Twente van het KNMI is bijna altijd in de top 3 droogste punten.

Hier is de kruipruimte gewoon droog, behalve in 1 hoek waar een soort van in de muur ingebouwde plantenbak zit die langzaam doorlek. Maar dan nog geen open gaten in het luik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Koop een rol dampdichte PE folie, T200 bijvoorbeeld kost geen drol, rol die uit in je kruipruimte, iets omhoog zetten langs de kanten en leggen met enige overlap en je luchtvochtigheid daalt enorm.
Mochten er plassen staan gooi je er stroken bubbelfolie onder zodat het blijft drijven.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Als de kruipruimte niet direct in verbinding staat met de woning kan het geen kwaad als de RV erg hoog is; het is immers geen leefruimte :P

Mijn kruipruimte was ook zeer vochtig. In de kruipkelder keek je tegen de piepschuimen broodjes aan en kroop je over/door het (gele) zand heen op de grond. De RV was zo hoog dat de druppels op het piepschuim stonden. Dit was vocht dat optrok vanuit het zand. Ik heb, zoals @_JGC_ ook aanhaalt een rol folie gehaald en op de grond gelegd tot aan de binnenmuren toe. Hiertoe trekt er geen vocht meer via de grond in de kruipruimte en is de RV in de kruipkelder significant gedaald; er hangen iig geen druppels meer aan het piepschuim.

Totale kosten waren (ik geloof) 3 tientjes, plus twee uren om het neer te leggen (en een uurtje om het spul bij de bouwmarkt te halen)

Maar volgens mij kan een hoge RV geen kwaad; het staat immers niet in verbinding met een leefruimte.

Nu met WP, PV, EV en PC

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Niet in verbinding met de leefruimte? Als ik kijk naar mijn huis uit 1978:
- trapkast met houten plaat, gat erin zodat plaat opgetild kan worden
- luik naar watermeter bij de voordeur, open verbinding met kruipruimte, gat in de plaat
- meterkast met verrotte bodemplaat, open verbinding met kruipruimte

Huizen uit begin jaren 80 zullen niet veel beter zijn. Ik had destijds een muffe lucht in de hal, opgelost door de verrotte bodemplaat uit de meterkast te halen, paar stukken PIR plaat erin, dichtgepurd en weg is de stank.
Het luik bij de watermeter moet ik nog aanpassen, die in de trapkast heeft PIR eronder geplakt en verder ligt er folie over de grond.

Kwam vorige week bij overburen op bezoek, huis van begin jaren 80, ook die typisch muffe lucht in de hal, zullen ook ongetwijfeld een houten plaat (of helemaal niks meer :X) in de meterkast hebben.

• vinom
@_JGC_ Bij mij in de trapkast is het precies hetzelfde. Dat is het toegangspunt naar de kruipruimte. Zolang de houten plaat erop ligt is er niks aan de hand en ruikt het er ook niet muf. Als je hem eruit haalt uiteraard wel. Ik zal eens kijken voor zo'n folie. Maargoed, als het zoals het nu is geen kwaad kan vind ik het ook best.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-02 10:45
In mijn geval staat er meestal wel wat water in de kruipruimte, luchtvochtigheid zal daar wel ca 100% zijn ondanks de aanwezige kruipruimte beluchting.. Zie het probleem eerlijk gezegd niet. Geen last van optrekkend vocht (netjes dpc toegepast op de juiste plaats). Verder goed geïsoleerd en een betonnen vloer, dus geen last van houtrot.

Ook komt er geen lucht uit de kruipruimte de woning in,dus dat is ook geen issue. Indien je geen houten vloer hebt, geen last van optrekkend vocht en geen lucht vanuit je kruipruimte je woning instroomtlekker zo laten.
Pagina: 1