Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1211226

Topicstarter
Hey luitjes,

Mijn Alcatel A1 slaat alle foto's en video's die ik zelf maak niet op op de SD kaart, maar intern.

In de camera instellingen kan ik dit niet wijzigen naar SD, de optie SD staat er niet bij.

Mijn telefoon herkent de SD kaart wel want er staan een aantal apps en systeem software op opgeslagen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Groeten,

Dean

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 1211226 welkom op Tweakers.

Hoe is de SD kaart geformatteerd? Als interne opslag of als externe opslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Niet elke camera app lijkt dit te ondersteunen. Heb je al eens een andere camera app geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net een andere camera app geïnstalleerd, maar bij deze kan ik alleen kiezen tussen folders zoals DCIM. Ik denk dat hij verkeerd geformatteerd is. Hoe kan ik dit wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 1211226 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:00:
Ik heb net een andere camera app geïnstalleerd, maar bij deze kan ik alleen kiezen tussen folders zoals DCIM. Ik denk dat hij verkeerd geformatteerd is. Hoe kan ik dit wijzigen?
Kun je dan niet de folder op de SD-kaart selecteren? Je moet dan waarschijnlijk even via de root (/) naar /sdcard0 of zo.

Anders kun je de kaart via de instellingen -> opslag formatteren. Maar dan ben je wel de apps die er nu al opstaan kwijt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Anoniem: 1211226 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:00:
Ik denk dat hij verkeerd geformatteerd is. Hoe kan ik dit wijzigen?
Als hij als intern geheugen geformatteerd is hoef je dit niet te wijzigen. De telefoon heeft dan namelijk je SD en je interne geheugen samengevoegd tot één opslag en bepaald zelf waar hij het exact opslaat. Dit heet Adoptable storage.

Je kan controleren hoe die geformatteerd is via: Instellingen -> Opslag
Je ziet dan een van de twee schermen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eKiUO2fymkpB2058MG4WXslZ/full.jpg
Links: Als extern geheugen, Rechts: Als intern geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@rens-br

De rechter foto is van toepassing bij mij. Kan ik dit wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Anoniem: 1211226 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:26:
@rens-br

De rechter foto is van toepassing bij mij. Kan ik dit wijzigen?
Ja zeker. Daarvoor dient de SD kaart opnieuw geformatteerd te worden, daarmee raak je alles kwijt wat nu op de SD kaart staat. (Het kan zelfs zijn dat het toestel een volledige factory reset moet hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt, dan maak ik een back up en dan formateer ik hem!

Heel erg bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey sorry daar ben ik weer, ik heb de sd kaart geformatteerd en er opnieuw ingestoken, vervolgens als draagbare sd inplaats van intern gedeelde opslag geselecteerd. Maar nu herkent de camera de sd kaart niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Anoniem: 1211226 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:40:
Hey sorry daar ben ik weer, ik heb de sd kaart geformatteerd en er opnieuw ingestoken, vervolgens als draagbare sd inplaats van intern gedeelde opslag geselecteerd. Maar nu herkent de camera de sd kaart niet...
Wat gebeurd er precies? Krijg je foutmeldingen of heeft de app geen ondersteuning voor schrijven naar de SD, zoals @TommyboyNL ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wanneer ik de camera open staat er : plaats een SD kaart voordat u de camera gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Anoniem: 1211226 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:40:
Formatteer de kaart eens terwijl die in de telefoon zit, dus via de Android instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 1211226 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:45:
Wanneer ik de camera open staat er : plaats een SD kaart voordat u de camera gebruikt.
Heb je in de instellingen van de camera-app wel opnieuw de opslaglocatie geselecteerd?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Anoniem: 262853 Zojuist gedaan, maar hetzelfde resultaat.

@Room42 Ik kan helaas nog steeds niet mijn SD kaart selecteren in de camera instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit eigen ervaring weet ik dat SDkaartjes als intern geheugen gebruiken niet heel gunstig is voor de levensduur van de kaartjes. Wellicht is die gewoon corrupt/kapot/etc.

Lukt het overzetten van bijvoorbeeld iets uit downloads naar de SD wel, via de file explorer van de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Anoniem: 1211226 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:13:
@Room42 Ik kan helaas nog steeds niet mijn SD kaart selecteren in de camera instellingen.
Je hebt nog steeds niet gespecificeerd WAAROM dat niet kan. Is de hele optie er niet, of is de optie er wel en kan je alleen het interne geheugen selecteren?
Werkt het wel met een andere camera app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee de optie staat niet aangegeven.
Dit kan met de andere camera app ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Anoniem: 1211226 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:03:
Nee de optie staat niet aangegeven.
Dit kan met de andere camera app ook niet.
Welke andere camera app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Open Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ondersteund opslaan op SD volgens mij niet. :|

Probeer "Eenvoudige camera" eens, die ondersteund het 100%
https://play.google.com/s....simplemobiletools.camera

Via instellingen - Opslaan-Foto's en video's opslaan in - links boven op "Interne opslag" klikken - dan komt er een keuze menu met SD-kaart erbij.

Verder ben je wel heel summier met je antwoorden/oplossingen. Heb je al getest of je überhaupt iets naar de SD kan zetten via de Android file explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een aantal apps die intern stonden verplaatst naar SD en dat is goed gelukt.

Ik heb de eenvoudige camera app gedownload, de app geeft twee opslag opties: intern en hoofdmap. Ik heb nu hoofdmap geselecteerd. Wanneer ik foto's maak met die eenvoudige camera kan ik nergens die foto's vinden. Niet in mijn sd kaart zijn bestanden en niet in mijn galerij app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1211226 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:34:
Ik heb een aantal apps die intern stonden verplaatst naar SD en dat is goed gelukt.
Deze optie is standaard niet aanwezig in Android, heb je de kaart (per ongeluk) toch weer als interne opslag ingesteld?

Dat zou ook verklaren waarom je bij "Eenvoudige Camera" (en de buildin default camera) de SD niet kan kiezen, ik krijg namelijk 3 opties.
Intern
SD kaart
Hoofdmap
Anoniem: 1211226 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:34:
Ik heb de eenvoudige camera app gedownload, de app geeft twee opslag opties: intern en hoofdmap
Wat is de reden dat je de SD als externe opslag wilt? Haal je hem vaak eruit om in de laptop te gebruiken ofzo?
Als de Alcatel maar weinig intern geheugen heeft is de SD als extra intern geheugen zo gek nog niet, dan regelt Android zelf waar de apps/foto's/etc terecht komen (dus ook op SD), maar voor de gebruiker lijkt het of ze op de interne opslag staan.
Enige nadeel is dat SD kaartjes altijd langzamer zijn dan het interne flash geheugen van een telefoon, maar of je dat in de praktijk gaat merken met een toestel uit desbetreffende categorie is te betwijfelen.

<edit>
Android™ Oreo™ (Go edition) met 8GB rom.
Ik zou lekkker de SD als intern geheugen erbij gebruiken.

Hier een eenvoudige uitleg hoe "adoptable storage" precies werkt.
https://androidworld.nl/nieuws/adoptable-storage/

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 18-05-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De reden waarom ik hem als externe opslag wilde hebben is dat ik zelf wilde beslissen dat alle foto's en video's die ik download van whatsapp en zelf maak automatisch op mijn sd kaart komen. Anders zit mijn interne opslag zo vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is nu dus dat de foto's die ik maak nergens te vinden zijn in mijn galerij, interne opslag en sd kaart. Ik kan ook geen foto's downloaden van whatsapp. Dan krijg ik de melding: Te weinig interne opslag, koppel deze af als schijf station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Anoniem: 1211226 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:59:
De reden waarom ik hem als externe opslag wilde hebben is dat ik zelf wilde beslissen dat alle foto's en video's die ik download van whatsapp en zelf maak automatisch op mijn sd kaart komen. Anders zit mijn interne opslag zo vol.
Dat heeft geen zak te maken met de opslaglocatie van je camera.
Pagina: 1