Software-Raid met nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 13:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Mijn vraag
Via Windows 10 heb ik 2 4TB schijven in mirror-mode staan, nou wil ik binnenkort van moederbord wisselen.
Ik ga dan van een H270 naar een Z270 chipset, met voor de rest dezelfde configuraties, dus dat wordt niet heel spannend. Nou ben ik benieuwd of ik de hele boel gewoon kan overzetten op het nieuwe moederbord, of dat ik toch even aan wat zaken moet denken.

Zelf had ik bijvoorbeeld bedacht dat het best wel eens kan zijn dat beide schijven prima herkend worden, maar dat ze dan niet meer in Mirror-mode staan, en om ze weer in mirror mode te krijgen zullen ze dan geformateerd moeten worden (correct me if I'm wrong!).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niets geprobeerd, straks ben ik alle data kwijt ;)
Verder weet ik uiteraard dat een schone Windows-installatie wel fijn is, en dat gaat ook wel gebeuren, maar ik wil er verder zeker van zijn dat mijn data-schijven goed leesbaar blijven.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Belangrijk is te weten op welke (S)ATA controller de harde schijven zijn aangesloten, daarnaast waar is de RAID-set gedefinieerd, BIOS, Software van de controller of in Windows (10) zelf?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:39:
Belangrijk is te weten op welke (S)ATA controller de harde schijven zijn aangesloten, daarnaast waar is de RAID-set gedefinieerd, BIOS, Software van de controller of in Windows (10) zelf?
dit is gedaan in Disk Manager via Windows 10, ik zal vanmiddag even kijken op welke poorten ze aangesloten zijn en hoe dat zit bij mijn moederbord. Gaat om een H270 Gaming Pro Carbon

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:22

Tens

let me drink about it

Je hebt een back-up?
Dan gewoon proberen, bios instellen en zorgen dat schijf 0 op het oude bord schijf 0 op de nieuwe blijft.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:44

Pazo

Mroaw?

Ik heb dit toevallig 2 weken terug gedaan. Ik had 4 HDD's in RAID staan, ook via Windows ingesteld (dus niet in de bios). Ik had wel een complete backup gedaan (sowieso aan te raden om te doen). Daarna moederbord vervangen. PC was vervolgens circa 15 minuten bezig met opstarten, en alles werkte direct, ook de RAID was intact :) Scheelde weer 10TB data overzetten!

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Pazo schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:43:
Ik heb dit toevallig 2 weken terug gedaan. Ik had 4 HDD's in RAID staan, ook via Windows ingesteld (dus niet in de bios). Ik had wel een complete backup gedaan (sowieso aan te raden om te doen). Daarna moederbord vervangen. PC was vervolgens circa 15 minuten bezig met opstarten, en alles werkte direct, ook de RAID was intact :) Scheelde weer 10TB data overzetten!
Ik wilde inderdaad een complete backup hebben, daarvoor moet ik alleen nog even een extra 4TB harde schijf hebben

Pagina: 1