Stof. Een huis met stof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In 2017 hebben wij een tussenwoning gekocht en eind 2018 zijn we er gaan wonen. En met veel plezier.

Maar er is één ding waar wij ons groen en geel aan ergeren: stof. Overal blijven wij stof zien. Doe je het huis maar weer eens grondig schoonmaken (en echt ieder hoekje en gaatje wordt gestofzuigd, bovenop de meubels, balken op zolder, alles wordt gestofzuigd), ligt er na één dag weer een stoflaag op meubels, computers, in de douche en dan met name de boven etage en zolder. Waar komt dat toch vandaan? Met onze vorige woningen hadden wij niet zoveel last van stof.

Wij luchten de woning veel. De wc en douche hebben een lucht circulatie systeem. De zolder is één grote kamer (geen verdeling).

Wat kan je eraan doen? Iemand die dit ook ervaart en tips heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In deze periode is het vooral stuifmeel van bomen en planten als je ramen en deuren open hebt staan.

Op sommige dagen komt er van de rij bomen hier bij mij voor hele wolken stuifmeel voorbij zetten als het een beetje waait. Doe je niks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:50

Wom

Toevallig andere soorten vloeren en andere lichtinval?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
Sinds ik op bijna wit laminaat woon, heb ik ook veel meer last van stof ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer licht binnen laten komen moet helpen. Hier al aan gedacht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zit je toevallig in een nieuwbouwwijk waar in de buurt nog gebouwd of gestraat wordt? Daar zou meer stof vandaan kunnen komen dan in oudere wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Een wat ouder huis? Ik woon nu in een jaren 50 huis (met houten vloeren) en opmerkelijk meer stof dan in mijn vorige huis (jaren 80, alles beton).

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

robertpNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:26:
In 2017 hebben wij een tussenwoning gekocht en eind 2018 zijn we er gaan wonen. En met veel plezier.

Maar er is één ding waar wij ons groen en geel aan ergeren: stof. Overal blijven wij stof zien. Doe je het huis maar weer eens grondig schoonmaken (en echt ieder hoekje en gaatje wordt gestofzuigd, bovenop de meubels, balken op zolder, alles wordt gestofzuigd), ligt er na één dag weer een stoflaag op meubels, computers, in de douche en dan met name de boven etage en zolder. Waar komt dat toch vandaan? Met onze vorige woningen hadden wij niet zoveel last van stof.

Wij luchten de woning veel. De wc en douche hebben een lucht circulatie systeem. De zolder is één grote kamer (geen verdeling).

Wat kan je eraan doen? Iemand die dit ook ervaart en tips heeft?
Hoe verwijder je stof? Als je stofzuiger aan het eind van zijn latijn is (of maw stuk) (of geen goede filters meer heeft) dan zuigt hij de stof wel op, en blaast het er aan de andere kant weer uit. Dat heeft dan vervolgens 24 uur om weer een plekje te vinden :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
neem een grote dikke kat met nieuwsgierige aard en al je stof is weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:58
LucyLG schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:51:
Helaas word dan het stof vervangen met kattenhaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
holygame schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:59:
[...]

Helaas word dan het stof vervangen met kattenhaar :'(
Nee hoor, neem een mainecoon met lang haar (zijn ze sowieso), veegt alle hoekjes schoon ;-)

Ik vermoed dat er tocht is in je huis en/of iemand met verbouwing. Oude panden zie je overal stof na een tijdje. Mijn ervaring.

[ Voor 19% gewijzigd door LucyLG op 14-05-2019 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik herken het issue. Oude appartement, KM weg van snelweg, nagenoeg geen stof. Huidige huis, relatief dicht bij snelweg, veel stof.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Dat is wel een beetje kiezen tussen twee kwaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Stoelpoot schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:43:
Zit je toevallig in een nieuwbouwwijk waar in de buurt nog gebouwd of gestraat wordt? Daar zou meer stof vandaan kunnen komen dan in oudere wijken.
De woning is 30 jaar oud en er wordt niet in de buurt gebouwd. Wel is eind vorig jaar de woonkamer verbouwd en is er een nieuwe vloer met vloerverwarming erin gekomen. Maar dat zou niet de oorzaak van al dat stof moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wat voor meubels heb je ? Een stoffen bankstel en kussens of bijvoorbeeld leer of skye?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Dan moet ik die kat, die dan grijs is geworden van het stof, iedere keer stofzuigen. En mijn ervaringen met katten is dat ze dat niet graag willen. Trouwens, wij hebben verder geen huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Hoe verwijder je stof? Als je stofzuiger aan het eind van zijn latijn is (of maw stuk) (of geen goede filters meer heeft) dan zuigt hij de stof wel op, en blaast het er aan de andere kant weer uit. Dat heeft dan vervolgens 24 uur om weer een plekje te vinden :)
Hmmm daar heb je wel een punt. De stofzuiger is best nieuw maar misschien blaast die inderdaad alles weer aan de achterkant eruit. Maar ja, de stofzak is snel vol dus zou weer zeggen van niet ... ik ga wel even naar kijken. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
robertpNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Dan moet ik die kat, die dan grijs is geworden van het stof, iedere keer stofzuigen. En mijn ervaringen met katten is dat ze dat niet graag willen. Trouwens, wij hebben verder geen huisdieren.
nee die kat onderhoudt zichzelf wel. af en toe vieze haarbal waar je s ochtends met blote voeten instapt. je leert er vanzelf toch van te houden, echt ;-)

daarnaast is een Dyson handstofzuiger een fijne oplossing

[ Voor 6% gewijzigd door LucyLG op 14-05-2019 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop ook tegen dit probleem aan. Woon midden in de stad (dus veel fijnstof) in een huis wat niet echt heel makkelijk schoon te maken is.

Heb een robotstofzuiger die dagelijks aanstaat, dit helpt in ieder geval. Ben zelf aan het kijken naar een luchtreiniger.

Daarnaast regelmatig stofzuigen, kussens in de was doen, dingen afnemen met swiffers/natte doekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Imnoa schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:07:
Wat voor meubels heb je ? Een stoffen bankstel en kussens of bijvoorbeeld leer of skye?
Houten meubels. Niks bijzonder. De bank is inderdaad stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:38:
Ik ben benieuwd naar jouw reactie want wat maakt stof zo anders in combinatie met licht (anders dat je het eerder ziet liggen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:03:
Ik herken het issue. Oude appartement, KM weg van snelweg, nagenoeg geen stof. Huidige huis, relatief dicht bij snelweg, veel stof.
Ok die van ons ligt ook relatief dicht bij een snelweg. Zou dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:38:
Ik gok dat je 'lucht' bedoelt en niet licht?

The devil is in the details.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ja joh, neem een kat om van het stof af te komen en krijg er gratis haar, kots, poep en kattenbakkorrels bij door je hele huis.

Wat een waardeloos idee :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 21:37
Kijk eens aan de buitenkant van de woning of je op de randen van de ramen ook stof ziet liggen. Is er misschien een bakker in de buurt met zo'n schoorsteen die veel verbrand meel omhoog laat vliegen?

Je kan misschien aan de kant van waar het meeste stof ligt zien waar het vandaan komt.

Verder gewoon op vaste momenten stofzuigen en je er niet zo aan ergeren is misschien wel de beste/makkelijkste oplossing. Nu je er op focused zie je overal stof liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kaasplank schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:18:
[...]

ja joh, neem een kat om van het stof af te komen en krijg er gratis haar, kots, poep en kattenbakkorrels bij door je hele huis.

Een baby werkt ook, die kan dat stof oplikken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
Marzman schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:20:
[...]

Een baby werkt ook, die kan dat stof oplikken.
Bonus: je hebt geen tijd meer om je aan het stof te ergeren.

Ishetalvrijdag?

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
Kaasplank schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Ja sorry was off topic, beetje dierenliefde komt er wel bij kijken. Ik heb zelf oud huis en maine coon, niet geheel waardeloos, je krijgt er zoveel voor terug :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Hier lag ook relatief veel stof in huis. Door een goede robotstofzuiger (met filters) om de dag 's nachts z'n ding te laten doen is het grotendeels "opgelost". Doordat er minder stof op de grond ligt komt er ook minder op de meubels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Nu online
robertpNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:26:
Met luchten, zet je dan alle ramen open? En doe je dat alleen als het droog is buiten, of ook als het regent/net geregend heeft?
In het geval dat het stof van buiten komt zou dat best eens verschil kunnen maken: na een regenbui is alle rondwaaiende stof neergedaald en komt het dus niet je huis in als je de ramen open zet.

Dat lucht-circulatie-systeem, is dat wel eens schoongemaakt? De luchtfilters boven de ramen om lucht aan te zuigen, zijn die schoon? Zit daar überhaubt een filter in?

Daarnaast gelden natuurlijk ook alle hierboven genoemde tips voor stof van binnenuit je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
Hmm hier ook hetzelfde probleem.

Alles schoongemaakt en 2 uurtjes later weer overal stof.
En het is helemaal erg als er een zonnestraal naar binnen schijnt, dan zie je in die straal zoveel stof dwarrelen dat je je afvraagt of je er zelf geen haarbal van zou krijgen. :+

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

Hier ook een huis van ~36jr oud en veel stof. Woon in een rustige wijk, paar km van de snelweg. Heb 3 katten rond lopen, maar nog steeds overal stof. Mijn vriendin stofzuigt de hal en woonkamer elke dag met een Dyson V10 (goede stoffilters zover ik weet) en de boven verdiepingen om de paar dagen.

Ook ik heb geen idee waar al dat stof vandaan komt.
Vloris schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Met luchten, zet je dan alle ramen open? En doe je dat alleen als het droog is buiten, of ook als het regent/net geregend heeft?
In het geval dat het stof van buiten komt zou dat best eens verschil kunnen maken: na een regenbui is alle rondwaaiende stof neergedaald en komt het dus niet je huis in als je de ramen open zet.

Dat lucht-circulatie-systeem, is dat wel eens schoongemaakt? De luchtfilters boven de ramen om lucht aan te zuigen, zijn die schoon? Zit daar überhaubt een filter in?

Daarnaast gelden natuurlijk ook alle hierboven genoemde tips voor stof van binnenuit je huis
Dat is (in mijn situatie) nog wel een aandachtspuntje. Centrale afzuigkanaal is helemaal schoongemaakt. Maar filters boven de ramen zijn ook al erg oud, zal ik eens naar kijken.
Hahn schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Katten zullen voor meer stof zorgen dan dat ze weghalen. Sowieso snap ik de (hopelijk niet geheel serieuze) tip van 'neem een kat' niet. Er gaat misschien stof in de vacht van een kat zitten, maar daarmee is de stof nog niet weggehaald of voorkomen ;)

[...]

Kleding en je huid, voornamelijk.
Katten-tip is meer met als gedachte een lopende plumeau :+ Maar dat haalt de stof op 1 punt weg, maar op een anderpunt komt het toch weer terecht.

Hier ook een leuk artikeltje over huisstof:
Globaal komt 60 procent van het huisstof van buiten. Het dringt binnen via de kieren onder de buitendeur, de ramen, de ventilatieroosters, maar we slepen het vooral onder onze schoenen mee.

De rest is afkomstig van inhuizige bronnen en de samenstelling is afhankelijk van de gezinssituatie en de locatie van het huis. In grote lijnen kun je zeggen dat huisstof bestaat uit huidschilfers, (dierlijke en menselijke) haren, dode insecten (zoals de huisstofmijt), voedselafval, organische vezels van kleding en beddengoed, van buiten meegenomen zand, roet, en deeltjes die bij het koken vrijkomen.

[ Voor 75% gewijzigd door iMars op 14-05-2019 11:33 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
iMars schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:26:
Heb 3 katten rond lopen, maar nog steeds overal stof.
Katten zullen voor meer stof zorgen dan dat ze weghalen. Sowieso snap ik de (hopelijk niet geheel serieuze) tip van 'neem een kat' niet. Er gaat misschien stof in de vacht van een kat zitten, maar daarmee is de stof nog niet weggehaald of voorkomen ;)
Kleding en je huid, voornamelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

robertpNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw reactie want wat maakt stof zo anders in combinatie met licht (anders dat je het eerder ziet liggen?).
meer lichtinval zorgt dat er minder stof komt.
Er wordt vaak geadviseerd om daarom de gordijnen overdag open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

iMars schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:26:
Hier ook een huis van ~36jr oud en veel stof. Woon in een rustige wijk, paar km van de snelweg. Heb 3 katten rond lopen, maar nog steeds overal stof. Mijn vriendin stofzuigt de hal en woonkamer elke dag met een Dyson V10 (goede stoffilters zover ik weet) en de boven verdiepingen om de paar dagen.

Ik heb vlak bij een spoor gewoond en toen hadden we ook veel stof. Nu ook een paar km van een snelweg, maar het stof valt mee. Alleen in de veranda komt wel veel stof, maar dat licht aan kieren in de veranda.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Vloris schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Bij regen staan ze op een kiertje en bij mooi weer meer open.
En het lucht-circulatie-systeem is nieuw. Maar ik zal de filters weer eens stofuizgen. Thanks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:33:
[...]

meer lichtinval zorgt dat er minder stof komt.
Er wordt vaak geadviseerd om daarom de gordijnen overdag open te hebben.
:? Heb je hier een bron van? Want dit klinkt een beetje als een broodje aap, en met Googlen kom ik ook weinig tegen wat bevestigt wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:33
Nog kaal beton ergens?
Daar komt ook veel stof vanaf totdat je het afdekt met betonverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 11:24
Als dat stof allemaal van buiten zou komen zou je verwachten dat het ook minder erg is wanneer het eens een hele dag regent, dan slaat het stof namelijk buiten al neer.

Sommige voorwerpen in huis zijn sowieso stofnesten, vloerbedekking, gordijnen, stoffen bank.
Een kattenbak kan ook nogal een stofnest zijn afhankelijk van de vulling natuurlijk. Of nog erger; wanneer je vogels in huis hebt. Sommige soorten meubels zie je ook heel erg veel stof op liggen. Mijn ouders hadden vroeger matglanzende zwarte slaapkamer meubels, nou daar zag je nadat je het gepoetst had alweer wat op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.duurzaamthuis.nl/hoe-pak-je-de-huisstofmijt-aan

het gaat blijkbaar om de huisstofmijt :P

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Zelf hebben we hier ook redelijk last van, maar zelf ben ik licht astmatisch en slaap er dus (soms) minder goed door. Online lees ik wat positieve verhalen over een luchtkwaliteit apparaat, zoiets: Xiaomi Mi Air Purifier 2S (of een ander merk)

Maar dat zijn dus apparaten met een hepa filter, misschien werkt dat -ook- voor dit probleem? Vraag het ook voor mezelf een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou eerder een goede stofzuiger kopen denk ik. Je kan toch niet je hele huis filteren met zo'n Xiaomi gadget? Eventueel een robot stofzuiger als je toch een gadget wil.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik weet al wat er aan de hand is!

Sinds vorig jaar een vloerverwarming. Wellicht dat nu je vloer/huis statisch geladen is of iets in die richting en dat trekt natuurlijk stofdeeltjes aan.

Of ben ik gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Vloerverwarming dacht ik ook aan: stof dat op de grond ligt wordt door de warmte weer de lucht in gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Barrycade schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:36:
Vloerverwarming dacht ik ook aan: stof dat op de grond ligt wordt door de warmte weer de lucht in gebracht.
Dat doet mij denken aan stofzuigen. Door stofzuigen loop je ook door het huis, en doe je dan niet alle stof opstuiven?

Boven verdieping heb ik een robot stofzuiger en in mijn werkkamer nagenoeg geen "Stoffen bekleding". En toch, vol met stof, hele pluizen bollen soms. Maar ik wijt dat aan de kat. In de slaapkamer daar in tegen heb ik op de meubels veel stof. Vandaag stoffen, morgen weer vol. Met open raam is het helemaal een drama.

Est leuke artikelen:
https://leukegeit.nl/oog-...t-stof-eigenlijk-vandaan/
https://huiscleaning.nl/b...-hoe-kom-ik-er-vanaf.html
https://www.frissekater.nl/waar-komt-stof-vandaan/

[ Voor 15% gewijzigd door Wim-Bart op 14-05-2019 14:05 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
@robertpNL Kan je iets zeggen over hoe oud je woning is. Mij 'nieuwe' woningen zie je vaak dat ventilatie/luchtkwaliteit gebeurt op basis van een mechanische ventilatie. Hier kan je (HEPA) filters tussen stoppen die van alles er tussen uit filtert. Als je mechanische ventilatie (circulatie) hebt kan je kijken om minder ramen open te zetten en meer mechanische ventilatie hebt.

oudere huizen werken vaak mee rop basis van kieren en ventilatie roosters. Ook in ventilatie roosters kan je filters stoppen

(let op, mijn ervaring is dat uitzuigen van die filters maar half werkt. Je zuigt vooral het overtallige stof er uit maar je houd een verzadigd filter over)

Wat ik in het verleden vaak ook gedaan heb is een losse luchtfilter in de slaapkamer (in mijn gevallen tegen de alergie) maar als je die redelijk laat blazen/circuleren is mijn ervaring ook dat die ruimte ook veel minder stof heeft. Zeker als je veel losse kieren/open ramen hebt voor ventilatie is dat gewoon een bron van alles dat buiten rond dwarrelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 14-05-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Heb je toevallig mechanische ventilatie in huis dat al 30 jaar niet schoon gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Ivysaur schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:27:

Sinds vorig jaar een vloerverwarming. Wellicht dat nu je vloer/huis statisch geladen is of iets in die richting en dat trekt natuurlijk stofdeeltjes aan.

Of ben ik gek.
Nee hoor je bent niet gek. Je hebt een uitstekend idee. Alleen het stof zit meer in de boven etage en zolder. In de woonkamer, waar de vloerverwarming ligt, is er relatief minder stof. Maar goed, het kan eraan bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Filters op de luchtroosters doen. En heb je wellicht de verwarming op de verkeerde plek staan waardoor je zo'n gigantische draaikolk van lucht krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
WokeBroke schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:50:
Heb je toevallig mechanische ventilatie in huis dat al 30 jaar niet schoon gemaakt is?
Als er stof vanuit de mechanische ventilatie het huis in wordt geblazen, zou de ventilatie vanzelf stofvrij worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 21:28
Zelf ook wel last van stof in huis hoe vaak ik ook stofzuig en daarna met de Swiffer nog een ronde maak.
Vorig jaar kwam ik een reclame tegen van het volgende apparaat van Swiffer.

Als je hun andere filmpjes mag geloven werkt het goed want filter is van zelfde stof als de gewone swiffer doekjes, daarnaast ziet het er ook look wise niet slecht uit. Maar helaas wordt het voorlopig alleen in de VS verkocht en weet de Nederlandse afdeling niet of dit ooit naar Europa komt. Zat er zelf over na te denken om er misschien 1 te importeren maar moet nog uitzoeken of hij ook op ons stroomnetwerk werkt.
Mocht ik hem uit eindelijk kopen, zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
peltco schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:03:
@robertpNL Kan je iets zeggen over hoe oud je woning is. Mij 'nieuwe' woningen zie je vaak dat ventilatie/luchtkwaliteit gebeurt op basis van een mechanische ventilatie. Hier kan je (HEPA) filters tussen stoppen die van alles er tussen uit filtert. Als je mechanische ventilatie (circulatie) hebt kan je kijken om minder ramen open te zetten en meer mechanische ventilatie hebt.

oudere huizen werken vaak mee rop basis van kieren en ventilatie roosters. Ook in ventilatie roosters kan je filters stoppen

(let op, mijn ervaring is dat uitzuigen van die filters maar half werkt. Je zuigt vooral het overtallige stof er uit maar je houd een verzadigd filter over)

Wat ik in het verleden vaak ook gedaan heb is een losse luchtfilter in de slaapkamer (in mijn gevallen tegen de alergie) maar als je die redelijk laat blazen/circuleren is mijn ervaring ook dat die ruimte ook veel minder stof heeft. Zeker als je veel losse kieren/open ramen hebt voor ventilatie is dat gewoon een bron van alles dat buiten rond dwarrelt.
Dank! De woning is rond 30 jaar oud en we hebben een mechanische ventilatie ja. Die is wel recentelijk vervangen maar het kan bijdrage ja. Ik zal je ideeen zeker uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:33
Ivysaur schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:27:

Of ben ik gek.
Onjuist.
Vloerverwarming werkt rond 30 graden, daardoor heb je minder heftige convectie (stijgende warme lucht) en levert daarom juist minder stof in de lucht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Pompi schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:02:
Zelf ook wel last van stof in huis hoe vaak ik ook stofzuig en daarna met de Swiffer nog een ronde maak.
Vorig jaar kwam ik een reclame tegen van het volgende apparaat van Swiffer.
[YouTube: Swiffer Continuous Clean™ Intro]
Als je hun andere filmpjes mag geloven werkt het goed want filter is van zelfde stof als de gewone swiffer doekjes, daarnaast ziet het er ook look wise niet slecht uit. Maar helaas wordt het voorlopig alleen in de VS verkocht en weet de Nederlandse afdeling niet of dit ooit naar Europa komt. Zat er zelf over na te denken om er misschien 1 te importeren maar moet nog uitzoeken of hij ook op ons stroomnetwerk werkt.
Mocht ik hem uit eindelijk kopen, zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten.
Leuk filmpje. Maar ik haal er niet uit wat dat apparaat nou werkelijk toevoegt ten opzichte van andere luchtfiltersystemen. Zeker een systeem met Hepa filter zou volgens mij hetzelfde moeten kunnen als dit ding, of mis ik iets?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 21:28
Pietervs schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Leuk filmpje. Maar ik haal er niet uit wat dat apparaat nou werkelijk toevoegt ten opzichte van andere luchtfiltersystemen. Zeker een systeem met Hepa filter zou volgens mij hetzelfde moeten kunnen als dit ding, of mis ik iets?
Mogelijk ja, ben niet zo in de luchtfiltersystemen maar kan je die ook voor rond de $50 krijgen?
En als ik zie de hoeveelheid stof al aan die doekjes blijft hangen als ik de grond doe, zou dit mogelijk ook best goed werken voor een redelijke prijs

[ Voor 14% gewijzigd door Pompi op 14-05-2019 15:35 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
LucyLG schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:00:
[...]
Nee hoor, neem een mainecoon met lang haar (zijn ze sowieso), veegt alle hoekjes schoon ;-)
Hahahah ruilen dan? Mijn maine coon doet enkel het volgende:

- Brokjes in de waterbak gooien waardoor je iedere 5 minuten de waterbak kan verschonen (oplossing: waterbak kilometer weg van voer zetten)
- Spelen met water in de waterbak, en dan met natte poten overal lopen
- In bad springen als je 'm vult / laat leeglopen en dan goed poten uitschudden, bij voorkeur bovenop de TV meubel voor de TV
- Naar buiten gaan terwijl het regent, en dan tegen de ramen "vegen" als-ie weer naar binnen wil (terwijl het raam waardoor-ie naar buiten ging nog steeds open staat)
- Met natte poten (van waterbak) tegen de ramen vegen als de ramen dicht zijn en hij naar buiten wil
- In de vijver vallen als-ie een vis poogt te vangen, en daarna willen drogen op je schoot. Als je aan het werk bent achter de computer, liefst met doorweekte vacht op je toetsenbord liggen. Als dat niet mag, op warme versterkers of laptops gaan liggen, of toch weer voor de TV. En even goed de poten schoon schudden voor schermen / TV.
- 100en takjes blaadjes naaktslakken en beestjes meenemen naar binnen via zijn fluffy vacht waar alles in blijft hangen, waarna je 15 minuten lang die kat kan schoon borstelen (samen met giga plukken vacht) terwijl het kwijl uit zijn bek loopt tijdens het knorren

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XKUd1ryl.jpg

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien kan je een wtw installatie aanleggen met een ionisatiefilter
https://www.installatie.n...vrije-woning-voordeliger/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede luchtreiniger kan je enorm helpen. Omdat wij ons huis met hout (uit eigen bos) verwarmen hebben we ook veel last van stof. Maar met een beetje luchtreiniger met meerdere filters ben je van veel van het rondzwevende stof af. Met de robot stofzuigers die elke nacht een rondje doen is mijn huis stof vrij genoeg om mijn plaatjes zijn perspex kap te draaien.

Probeer wel even na te gaan wat voor stof het is. Iemand met een microscoop en er iets van weet kan je dat makkelijk zeggen. Als het duidelijk van buiten komt (overigens doet regen niet veel tegen fijnere stofdeeltjes) kan je daar wellicht iets aan doen. Als het huisstof is (van meubels, mensen etc) kan je er niet veel tegen doen behalve de lucht zuiveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Gamebuster schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:42:
[...]

- Brokjes in de waterbak gooien waardoor je iedere 5 minuten de waterbak kan verschonen (oplossing: waterbak kilometer weg van voer zetten)
- In bad springen als je 'm vult / laat leeglopen en dan goed poten uitschudden, bij voorkeur bovenop de TV meubel voor de TV
- Naar buiten gaan terwijl het regent, en dan tegen de ramen "vegen" als-ie weer naar binnen wil (terwijl het raam waardoor-ie naar buiten ging nog steeds open staat)
- Met natte poten (van waterbak) tegen de ramen vegen als de ramen dicht zijn en hij naar buiten wil
- In de vijver vallen als-ie een vis poogt te vangen, en daarna willen drogen op je schoot. Als je aan het werk bent achter de computer, liefst met doorweekte vacht op je toetsenbord liggen. Als dat niet mag, op warme versterkers of laptops gaan liggen, of toch weer voor de TV. En even goed de poten schoon schudden voor schermen / TV.
- 100en takjes blaadjes naaktslakken en beestjes meenemen naar binnen via zijn fluffy vacht waar alles in blijft hangen, waarna je 15 minuten lang die kat kan schoon borstelen (samen met giga plukken vacht) terwijl het kwijl uit zijn bek loopt tijdens het knorren

[Afbeelding]
Maar minder stof in huis. Problem solved.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar de luchtvochtigheid in huis. Bij een lage luchtvochtigheid gaat stof veel sneller zweven. Ook 'verborgen' stof achter meubels enzo...

Wij hebben trouwens onlangs zo'n luchtreiniger gekocht, omdat vrouwlief last heeft van hooikoorts. Sinds het ding in onze slaapkamer staat, hebben we daar veel minder last van stof. Voor heel het huis is het misschien een dingetje, maar voor bepaalde ruimtes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Pompi schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:34:
[...]

Mogelijk ja, ben niet zo in de luchtfiltersystemen maar kan je die ook voor rond de $50 krijgen?
En als ik zie de hoeveelheid stof al aan die doekjes blijft hangen als ik de grond doe, zou dit mogelijk ook best goed werken voor een redelijke prijs
Geen idee. $50 is wel goedkoop! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@robertpNL

Is het stof zwarter dan normaal op zolder? zo ja dan komt het hoogstwaarschijnlijk uit je dak vallen, en dat is niet heel ongewoon bij oude huizen. onder dakpannen verzameld zich een soort fijn donker grijs/ zwart stof bij oudbouw komt dit stof bij trillingen of onderdruk naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Pompi schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:02:
Als je hun andere filmpjes mag geloven werkt het goed want filter is van zelfde stof als de gewone swiffer doekjes
Dat is dan toch simpel te DIYen? Simpele cassette maken met daarin wat swiffer doekjes opgespannen. Lucht tussen de lamellen door laten stromen met een casefan of wat dan ook.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:35:
@robertpNL

Is het stof zwarter dan normaal op zolder? zo ja dan komt het hoogstwaarschijnlijk uit je dak vallen, en dat is niet heel ongewoon bij oude huizen. onder dakpannen verzameld zich een soort fijn donker grijs/ zwart stof bij oudbouw komt dit stof bij trillingen of onderdruk naar binnen.
Hij woont in Groningen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@robertpNL zou je de edit knop willen gebruiken en niet drie keer achter elkaar kunnen posten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 10:11
Boven en zolder..

Okay..

Toevallig stoffen gordijnen en vloerbedekking op die verdiepingen ?

Daarnaast doe je dan ook nog toevallig je was daar? en gebruik je daar dan ook nog eens een wasdroger zonder buiten afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Fijnstof van het verkeer is zwart stof, kijk ook eens naar de kleur van het stof.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik zit er zelf aan te denken om een 'Xiaomi Air Purifier 2S' te kopen/uitproberen. De reviews zijn lovend.
Het beeldscherm op de purifier geeft het aantal deeltjes fijnstof in de lucht aan, maar ook de temperatuur en luchtvochtigheid. Weet niet of het allemaal accuraat is.

https://www.gearbest.com/air-purifier/pp_1128423.html

YouTube: Xiaomi Smart Air Purifier 2S (compared with other models)

[ Voor 14% gewijzigd door Cheezborger op 14-05-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:35:
@robertpNL

Nee het stof is niet zwart. Het lijkt niet op een ander kleur of zo. :)
xinix03 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:07:

Toevallig stoffen gordijnen en vloerbedekking op die verdiepingen ?

Daarnaast doe je dan ook nog toevallig je was daar? en gebruik je daar dan ook nog eens een wasdroger zonder buiten afvoer?
Nee geen stoffen gordijnen. Maar je opmerking over de droger kan wel iets zijn. Het is inderdaad een wasdroger zonder afvoer. Maar ik zuig dat ding regelmatig uit. Maar het kan inderdaad wel meer stof veroorzaken.

[ Voor 34% gewijzigd door robertpNL op 15-05-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Aan stof is niet te ontkomen. Er zal altijd stof zijn. Maar je zegt dat je stofzak van de stofzuiger snel vol is. Wat is snel? Als het elke week of 2 weken vol is dan is dat veel en denk ik dat het stof van buiten komt. Een braak liggend terrein in de buurt misschien. Zelfs regen brengt stof mee en komt vrij als het droog geworden is. Door licht inval zie je ook meer stof dwarrelen dan je zou wensen. Door de zomer van vorig jaar is alles veel te droog, ook dit levert stof op. Het vocht percentage in huis is ideaal als het tussen de 40 en 50% is. Kijk ook eens naar de meest voorkomende windrichting die naar jouw huis geblazen word. Ik heb zelf ook een lucht bevochtiger aangeschaft vanwege te droge lucht in huis. Dat wil niet zeggen dat het gelijk opgelost is, want de muren en plafond absorberen ook de vochtige lucht in. Helaas hebben wij een WTW instalatie in huis die constant lucht afvoert en aanvoert. Een slechte uitvinding vind ik dat, omdat het ook nog eens constant stroomgebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb eenzelfde probleem, zelfs nu zover dat ik een 'luchtwasser' heb, Boneco 2055D.
Deze staat in de slaapkamer en merk daar verschil. VEEL minder stof! Deze draait 24/7. Ik moet het reservoir om de dag vullen. Aan het eind van de week is het water dan ook echt troebel.

Waar ik nu op let :
- Tussen deuren dicht houden.
- Overal laminaat/Vinyl (keuken).
- 2 keer per week stofzuigen/stoffen ->dweilen/nadrogen met droge dweil.

En ja ik heb mechanische ventilatie/filters bij intake (ramen) schoongemaakt.
Als ik het 1 week niet doe licht er overal weer stof... Zelfs de badkamer... stof, stof overal...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:58
Cheezborger schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:26:
Ik zit er zelf aan te denken om een 'Xiaomi Air Purifier 2S' te kopen/uitproberen. De reviews zijn lovend.
Het beeldscherm op de purifier geeft het aantal deeltjes fijnstof in de lucht aan, maar ook de temperatuur en luchtvochtigheid. Weet niet of het allemaal accuraat is.

https://www.gearbest.com/air-purifier/pp_1128423.html

YouTube: Xiaomi Smart Air Purifier 2S (compared with other models)
Ik heb er een stof is wel wat afgenomen, maar verwacht er geen wonderen van. De meter kan trouwens niet tegen mistig weer dan gaat dat ding loeien, normaal is deze vrij stil / geruisloos.

Edit: hier gekocht verzending vanuit Spanje in een week in huis. https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.72bb4c4dEmW2zE

[ Voor 15% gewijzigd door wortelsoft op 14-05-2019 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watdenkjij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-09 10:33
N1ckk schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:01:
Zelf hebben we hier ook redelijk last van, maar zelf ben ik licht astmatisch en slaap er dus (soms) minder goed door.
offtopic;
Haal een matrasbeschermer van de IKEA. Dat ding doet wonderen.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80281218/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Heb je ook een wasdroger en waar staat die?
Wij hebben een wasdroogcombinatie met warmtepomp en die zorgt ook voor relatief veel stof in de ruimte waar hij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 20:32
watdenkjij schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:26:
[...]
offtopic;
Haal een matrasbeschermer van de IKEA. Dat ding doet wonderen.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80281218/
Of haal een dekmatras, dan is je bed verschonen ook meteen een stuk makkelijker: https://www.ikea.com/nl/n...epartments/bedroom/24824/

[ Voor 15% gewijzigd door Ziewel op 14-05-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 13:55

nlboy

Alles kitz?

N1ckk schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:01:
Zelf hebben we hier ook redelijk last van, maar zelf ben ik licht astmatisch en slaap er dus (soms) minder goed door. Online lees ik wat positieve verhalen over een luchtkwaliteit apparaat, zoiets: Xiaomi Mi Air Purifier 2S (of een ander merk)

Maar dat zijn dus apparaten met een hepa filter, misschien werkt dat -ook- voor dit probleem? Vraag het ook voor mezelf een beetje.
Ik heb zo'n Hepa luchtreiniger van Philips en deze vangt inderdaad een beetje stof op, maar niet zo veel dat ik opeens een stuk minder moet stofzuigen en dat ik het niet meer zie liggen. 1x in de twee weken moet ik het stoffilter van de luchtreinger ontstoffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
turtles3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:47:
Aan stof is niet te ontkomen. Er zal altijd stof zijn. Maar je zegt dat je stofzak van de stofzuiger snel vol is. Wat is snel? Als het elke week of 2 weken vol is dan is dat veel en denk ik dat het stof van buiten komt. Een braak liggend terrein in de buurt misschien. Zelfs regen brengt stof mee en komt vrij als het droog geworden is. Door licht inval zie je ook meer stof dwarrelen dan je zou wensen. Door de zomer van vorig jaar is alles veel te droog, ook dit levert stof op. Het vocht percentage in huis is ideaal als het tussen de 40 en 50% is. Kijk ook eens naar de meest voorkomende windrichting die naar jouw huis geblazen word. Ik heb zelf ook een lucht bevochtiger aangeschaft vanwege te droge lucht in huis. Dat wil niet zeggen dat het gelijk opgelost is, want de muren en plafond absorberen ook de vochtige lucht in. Helaas hebben wij een WTW instalatie in huis die constant lucht afvoert en aanvoert. Een slechte uitvinding vind ik dat, omdat het ook nog eens constant stroomgebruikt.
ja stof blijf je houden. Maar het verbaast mij gewoon waarom ik zoveel stof heb.

Bedankt voor alle reacties. Ik lees zeer goede tips waar ik zeker mee aan de slag ga. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Gamebuster schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:42:
[...]

[Afbeelding]
Wat een heerlijk beest, ze zijn niet allemaal zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1