Toon posts:

Plaatjes die zichtbaar worden na het 'scheel' kijk

Pagina: 1
Acties:
  • 959 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat hier wel eens een topic over geweest is, maar waar ik ook op zocht, ik kreeg hem niet te pakken.

Ik weet ook niet precies wat het is, of hoe je het doet, maar ik weet dat er een programma moet zijn waarmee je die onzichtbare plaatjes / tekst kan maken die pas weer tevoorschijn komt nadat je een beetje scheel kijkt.

Ik hoop dat jullie begrijpen waar ik het over heb, en zo ja, weet iemand waar ik zo'n programma kan vinden? Alvast bedankt!

Verwijderd

Een prog ken ik niet, lijkt mij ook wel cool.
Wel ken ik deze Java applet.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:43

Pelle

🚴‍♂️

Die dingen heten stereogrammen. In de search kon ik er hier niks over vinden, maar gelukkig hebben we altijd Google nog 8-)

Verwijderd

I know what you mean, Stare-eo 3D imaging word het ook wel genoemd

Kijk hier ff of er wat bij zit, ik heb deze proggies trouwens nog nooit uitgeprobeerd, let me know als je er wat leuks van kon maken :)

http://archive.comlab.ox.ac.uk/3d/pc-programs.html

je kan ook ff op www.google.com zoeken naar Stereographics, 3D Magic, Salitsky Dot, Dan Dyckman ...

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk zelfs zo werkt het!:

0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
o o o o o o o o o o o o o o
q q q q q q q q q q

Bij mijn ogen komen de q'tjes naar voren, de o'tjes staan ver naar achteren en de 0'tjes in het midden.
Bij deze is Gathering of Tweakers ook een programma waarmee je stereogrammen mee kan maken! :p

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 20:18 schreef Insanepeanut het volgende:
Kijk zelfs zo werkt het!:

q q q q q q q q q q

Bij mijn ogen komen de q'tjes naar voren, de o'tjes staan ver naar achteren en de 0'tjes in het midden.
Bij deze is Gathering of Tweakers ook een programma waarmee je stereogrammen mee kan maken! :p
Ja tuurlijk... :z

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/ljf.helder/ludo1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/ljf.helder/ludo2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/ljf.helder/ludo3.jpg

Verwijderd

die plaatjes zijn echt gaaf...

Verwijderd

Leuke pics hoor ludohelder, maar eigenlijk hebben ze er niks mee te maken.

Verwijderd

ludohelder, inderdaad leuke plaatjes, maar wat heeft dit met stereogrammen te maken? dit is optisch illusie

http://www.optillusions.com/ voor meer fun :)

Verwijderd

Topicstarter
He cool jongens,

Ik heb een programma gedownload, en het lijkt erop dat het gaat lukken. Als ik een goede test versie heb, dan post ik hem ff hier.

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet wat hierin staat?

Afbeeldingslocatie: http://www.hazenveld.com/3d_alm.gif

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op donderdag 26 juli 2001 22:49 schreef Panther het volgende:

[afbeelding]
Niks ?
Doodshoofden lijken het wel.

:P

Verwijderd

ftp://garbo.uwasa.fi/windows/graphics/rds200.zip

die werkt sowieso, heb nog neit volledig getest, maar ik had ff een bmptje gemaakt met witte achtergrond en een zwart rondje erin... en die zag ik terug in het 3d plaatje na flink scheelkijken :)

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 22:49 schreef Panther het volgende:

[afbeelding]
zie nie eg wat het is, maar het lijken wel allemaal rondjes op 1 rij in het midden :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een tekst.

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 23:06 schreef Panther het volgende:
Het is een tekst.
je kan nie verwachte dat je ee ntekst duidelijk kan lezen met zo'n plaatje he

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

almanak

komt langzaam naar voren, tot de middelste a, en gaat dan weer naar achteren.

Whoa, nog ff wat opsteken!! :7

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

o
Op donderdag 26 juli 2001 23:28 schreef Clay het volgende:
almanak

oh ja? ik zie geen aars :)

• Kogelvis
  • Laatst online: 10-12 11:36

Kogelvis

Nu ook met gitaar

ik ziet er ook niks van
/me Kogelvis heeft nog nooit stereogrammen kunnen ontcijferen.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
't Is al laat, en mijn verstand staat op "hibernate", dus kan iemand me helpen om deze te verklaren:

http://www.optillusions.com/22.html :?

(Sorry voor het off-topic gaan, maar ik kan niet slapen voor ik 'em snap...)

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 23:28 schreef Clay het volgende:
almanak

Inderdaad Almanak, maar wist je ook dat je de tekst er in plaats van eruit er ook erin kan laten verschijnen? Dus alsof ze eruit geknipt zijn.

Deze dingen waren trouwens een jaar of 7 geleden toch een grote hit?

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 00:09 schreef Iguana het volgende:

[..]

Inderdaad Almanak, maar wist je ook dat je de tekst er in plaats van eruit er ook erin kan laten verschijnen? Dus alsof ze eruit geknipt zijn.

Deze dingen waren trouwens een jaar of 7 geleden toch een grote hit?
Als ik ernaar kijk ziet het er altijd uit dat het 'eruit' is geknipt, maarre ik vind het altijd moeilijk om de letters van de buitenste randen te lezen, dat lukt niet altijd perfect en bij jou?

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen ziet het anders.

Overigens stond er inderdaad Almanak, zoals eerder beschreven.

Verwijderd

In Corel Photopaint (NL) heb je onder Effecten, Renderen, 3d stereoruis. Je kan daar ook kiezen 2 hulpstippen onderaan de afbeelding te zetten. Ze geven er als uitleg bij: stel uw ogen zodanig in dat u geen twee punten ziet, maar drie en verplaats uw blik naar de afbeelding.
Ik zie het niet echt en heb ook geen zin net zo lang te kijken tot ik er koppijn aan over houd.
Ik heb wel begrepen dat je een eenvoudige vorm moet gebruiken ofzo, zwarte stip op witte achtergrond ofzo of grote letters, klopt toch?

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12 19:42

Alpine

Twisted animator

Op vrijdag 27 juli 2001 00:59 schreef Kikkervisje het volgende:
Ik heb wel begrepen dat je een eenvoudige vorm moet gebruiken ofzo, zwarte stip op witte achtergrond ofzo of grote letters, klopt toch?
Je kan ook lichtere en donkere grijstinten gebruiken om wat verschil in diepte te krijgen. 1 nadeel is dat je een zwart/witte ruis krijgt IPV bijvoorbeeld die boompjes in dat ene voorbeeld :(

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 27 juli 2001 00:03 schreef Brynnie het volgende:
Ik moest ook even kijken maar volgens mij heb ik 'm door. 't zit 'm in de stijlheid/richtings-coefficient van de schuine zijde(n).

De rico van de hele figuur is 5/13 = 0.3846
De rico van het rode gedeelte is 3/8 = 0.375 en die van het groene gedeelte is 2/5 = 0.4. Dat klopt dus niet helemaal, en het feit dat je van die dikke lijnen hebt, maakt dat het moeilijk te zien is waar de afzonderlijke figuurtjes precies eindingen.

Bedenk maar: in de eerste figuur zit er een 'deuk' in de schuine zijde; van links naar rechts loopt het eerst minder stijl (rood, rico = 0.375) naar stijl (groen, rico = 0,4). In de tweede figuur is het andersom, en zit er dus een soort van bobbel op het schuine gedeelte. Het verschil tussen die bobbel en die deuk is precies dat ene blokje.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inderdaad, nu merk ik het ook. Als je de deeldriehoeken op elkaar legt, dan merk je dat de scherpe hoek in beide driehoeken verschillend is.

(Ik was toch gaan slapen, zonder dat ik 'em snapte... ;) )

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Nog ff over dat almanak plaatje, die kan je idd op 2 manieren bekijken, je kan in de verte staren, dan komt het naar voren, en zo is deze denk ik ook bedoeld.
Een 2e manier is scheel kijken, dan valt het woord in dit geval naar achteren, maar dit soort plaatjes maken ze voor scheelkijkmode anders, zodat het alsnog naar voren komt, en dan zien ze er met staren ook niet goed uit.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 27 juli 2001 09:58 schreef Clay het volgende:
Nog ff over dat almanak plaatje, die kan je idd op 2 manieren bekijken, je kan in de verte staren, dan komt het naar voren, en zo is deze denk ik ook bedoeld.
Een 2e manier is scheel kijken, dan valt het woord in dit geval naar achteren, maar dit soort plaatjes maken ze voor scheelkijkmode anders, zodat het alsnog naar voren komt, en dan zien ze er met staren ook niet goed uit.
Klopt ja. Als je scheel kijkt, dan zie je precies het omgekeerde van wat de bedoeling is. Staren is nog steeds de makkelijkste methode, en als je die eenmaal doorhebt dan zie je binnen 2 of 3 seconden elk sterogram dat je voor je neus krijgt.
* Pelle krijgt hoofdpijn van scheel kijken 8-)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

't Is al laat, en mijn verstand staat op "hibernate", dus kan iemand me helpen om deze te verklaren:

ik snapte em eerst ook niet dat komt omdat het ook geen illusie is, het is waarheid, maar het lijkt raar. volgens mij ligt het hier aan: neem als voorbeeld: je hebt 4 blokjes. je legt ze in een vierkant en de omtrek is 2X4=8 maar jekunt ook de 4 blokjes in een rij leggen en dan is de omtrek 2x4=8+2= 10. raar dezelfde blokjes maar een andere omtrek. Volgens mij is die driehoek met tzelfde principe uitgehaald, maar wel een stukkie ingewikkelder.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 23:10

Booster

Superuser

Ik heb hier nog een boek liggen met stereogrammen, ze zijn best leuk :)

Werkt het ook als je die dingen inscanned?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op zaterdag 28 juli 2001 01:54 schreef Booster het volgende:
Werkt het ook als je die dingen inscanned?
Yep, tuurlijk. Het gekke is dat sommige mensen een gescand of computergegenereerd stereogram vaak veel sneller zien.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 00:28 schreef JunkyJaz het volgende:

[..]

Als ik ernaar kijk ziet het er altijd uit dat het 'eruit' is geknipt, maarre ik vind het altijd moeilijk om de letters van de buitenste randen te lezen, dat lukt niet altijd perfect en bij jou?
Ik kan de letters aan de buitenste randen goed lezen (de A en de K in dit geval). Maar misschien komt het omdat ik ze zie alsof ze erboven op zijn gelegd? Ze hadden trouwens niet dichter bij de buitenrand moeten staan.

• Booster
  • Laatst online: 30-11 23:10

Booster

Superuser

Op zaterdag 28 juli 2001 02:50 schreef Pelle het volgende:
Yep, tuurlijk. Het gekke is dat sommige mensen een gescand of computergegenereerd stereogram vaak veel sneller zien.
? das raar. op mijn beeldscherm zie ik ze juist veel minder snel...

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 18:45
Op zaterdag 28 juli 2001 00:56 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

ik snapte em eerst ook niet dat komt omdat het ook geen illusie is, het is waarheid, maar het lijkt raar. volgens mij ligt het hier aan: neem als voorbeeld: je hebt 4 blokjes. je legt ze in een vierkant en de omtrek is 2X4=8 maar jekunt ook de 4 blokjes in een rij leggen en dan is de omtrek 2x4=8+2= 10. raar dezelfde blokjes maar een andere omtrek. Volgens mij is die driehoek met tzelfde principe uitgehaald, maar wel een stukkie ingewikkelder.
nee.. Dat is het niet... :)..
de schuine lijn zit een bolling in..
Ik heb de uitleg wel eens ergens zien staan.
Kijk maar eens naar de blokjes op de achtergrond.
Je moet de blokjes die half achter het figuur zitten maar eens vergelijken met elkaar. Je ziet dan dat de onderste kleiner zijn.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

q q q q q q q q q q

even hoor: deze werkt dus wel

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er niet teveel over zeggen, omdat ik deze stereogrammen ga gebruiken in een almanak die ik voor mijn vereniging ga maken, maar je kunt er dus leuken dingen mee doen!

Ik heb bijvoorbeeld het verenigingswapen naar de voorgrond gehaald. Dat ziet er dus echt goed uit!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

nog even over die almanak ik zie het dus echt niet he, wijs eens aan waar het staat dan? ik heb alles geprobeerd scheelkijken staren everything

Verwijderd

hmm heb hier nog ff het (het tekstje er uit gehaald)
ik kon dus almanak er niet uit halen ik zag wel een a hier en l daar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.terrasol.nl/scheel.gif

Verwijderd

dat van dat 3-hoek ding.
[url] http://www.optillusions.com/22.html [/url]
Als je goed kijkt die je dat de schuine zijde van de 1e hol is en van de andere bol.

• MrData
  • Laatst online: 25-07-2022
heb hier ook een paar boeken van, daar staat ook in hoe je 't aan kan leren..tis ff lastig, je moet zeg maar langs het plaatje (hier dus de monitor) heenkijken..dus niet focussen op 't plaatje zelf. Het komt dan vanzelf, ik kan 't nu binnen een paar seconden ;)

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 23:41 schreef AtomicShockwave het volgende:
o
[..]

oh ja? ik zie geen aars :)
er staat ook geen aars, maar almanak

:) >:)

ik zag het btw ook

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 19:10 schreef edwinv het volgende:
Een prog ken ik niet, lijkt mij ook wel cool.
Wel ken ik deze Java applet.
Deze applet werkte bij mij voor geen meter in Internet Explorer en deed het perfect in netscape :? :)
Ik laat zometeen wel even een leuke creatie zien:)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.greenlizard.nl/download/3dkijken.jpg

Verwijderd

Het zit hem in de driehoeken, deze zijn niet gelijkvormig ( 3/8 != 2/5 )
Bij de bovenste driehoek zit er een knik naar buiten, en bij de onderste naar binnen, en het verschil in oppervlak is precies 1

Leg maar een liniaal langs de schuine zijden, dan zul je zien dat deze net niet recht zijn...

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 30 juli 2001 01:16 schreef pim_ het volgende:
[afbeelding]
Moet het ook nog iets voorstellen? Ik zie een soort van 'D' en nog iets wat op 'AA' lijkt, verder nog iets trappetjes-achtigs, maar daar houd het ook wel bij op.
Je hebt pas echt iets aan zo'n stereogram, als je ook daadwerkelijk iets zinnigs kunt zien na heel veel scheelkijk-moeite gedaan te hebben :P

Verwijderd

Het is allemaal bullshit hierboven ;)
Maar teksten zijn onleesbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.greenlizard.nl/download/vm.jpg

En dat appletje leent zich er niet echt voor om echt iets moois te maken..

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 30 juli 2001 01:34 schreef pim_ het volgende:
Verschr..
Mo...

Euhm, gokje: Verschrikkelijk Moeilijk?
Teksten zijn op zich wel goed te lezen, maar je moet ze niet met de hand gaan schrijven. Een 'gewoon' font zou goed te lezen zijn.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 01:34 schreef pim_ het volgende:
Ver??????

Moei????

De linker helft is te lezen maar de rechterhelft absoluut niet! Een ander font zou inderdaad een stuk makkelijker zijn!

Verwijderd

ik ben blind geloof ik! ik zie er geen reet in... oook nie als ik zelf een maak :?

Verwijderd

Die met die koningin (www.optillusions.com/28.html) vind ik echt "truly amazing". Als je dus een minuutje naar je foto-negatieven tuurt en dan naar een witte wand kijkt en flink knippert zie je dus gewoon de foto zoals ie afgedrukt wordt! ;)

Heftig!

Verwijderd

doppelt, scsi.
Pagina: 1