Toon posts:

[Excel] waarden opzoeken in tabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik krijg wel eens iets klaar in Excel, maar dit gaat me te ver.
Iemand een oplossing ? BIJ VOORBAAT DANK !!
ik krijg resultaat "X" uit een bepaalde berekening. ( in dit voorbeeld : X=79)
Vervolgens komt er een tabel aan te pas :
	A	B	C	D	E
x1			80	110	203
x2			65	102	172
x3		19	30	85	132
x4	45	14	16	63	78
x5	10	6	4	44	41

met een in te geven waarde van de bovenste rij (A tot E) bepaal ik in welke kolom gezocht moet worden.
( in dit voorbeeld : kolom D)
In deze kolom moet ik nu zoeken naar de waarde gelijk of kleiner dan mijn resultaat "X" ( hier dus 79)
ter info: getallen staan van groot naar klein gerangschikt )
Eveneens in dit voorbeeld, zou ik uitkomen bij 63
De waarde uit de eerste kolom die op dezelfde lijn staat als 63 zou mijn resultaat moeten zijn.
In dit geval dus X4.
soms zou ik iets meer "nerd" willen zijn ! :)

Nogmaals : Dank bij voorbaat !

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 14-05-2019 09:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:34
Je zou met VLOOKUP (heet volgens mij iets met VERTICAAL ZOEKEN in de Nederlandse versie van Excel) en INDIRECT functies dit geheel moeten kunnen oplossen. Het zou je daarbij helpen om de nu meest linkse kolom naar uiterst rechts te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom. Ik heb je post iets aangepast zodat de tabel leesbaar wordt.

Hoe dan ook: klinkt erg als iets voor verticaal zoeken. Of als het complexer wordt Index() / Vergelijken(). Of index() en match() in het Engels. Die functie moet je zijn tegengekomen als je op vergelijkbare Excel-problemen had gezocht aangezien het in de helft vd keren wordt gebruikt. Dat rondkijken wil je dan alsnog even doen..

Of beter: check de online documentatie. Niets nerdigs nodig ;) Laat maar weten als je formules hebt en vastloopt, dan kunnen we meedenken. Maar probeer het eerst zelf :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)