[aankoopadvies] Netwerk advies Wifi en ISDN Woonboerderij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Omdat ik al enige tijd niet meer in de techniek zit ben ik opzoek naar wat hulp/advies vanuit de community voor het woonadres van mijn ouders.

Mijn ouders hebben een boerderij met de nodige verdiepingen, m2 en zelfs een buitenverblijf (B&B). De uitdaging is tweeledig: ISDN gaat opgeheven worden door KPN (geen kabel) en het wifi netwerk is aan vernieuwing toe.

De woning heeft de nodige ruimtes, 3 verdiepingen en een apart bijgebouw. De totale woonoppervlakte (naar schatting) zal ongeveer 600m2 zijn en de afstand naar het bijgebouw (B&B) is ongeveer 40meter vanaf de voordeur van het woonhuis. Het huis is erg oud - dus minder beton - maar wel ERG dikke muren en veel rare hoeken/hoogtes etc. Er is ook bijna geen mobiele telefonie dekking binnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qibh3dP.png

Het huidig netwerk bestaat uit:

Woonhuis:
- FritzBox ISDN modem
- ISDN Centrale
- Alarm centrale (ik geloof met een eigen (ISDN)lijn - maar dit zou ik moeten checken)
- ISDN hoofdtoestel + 5 DECT toestellen (ik weet vrijwel zeker dat de DECT toestellen gekoppeld zijn aan hoofdtoestel)
- 2 telefoonnummers en 1 FAX nummer (FAX nummer en fax mag komen te vervallen. Ook zou 1 nummer in principe voldoende zijn - mijn ouders gebruik 90% nu mobiel)
- CAT5e bedrading in het woonhuis, op elke verdieping minimaal 1 aansluiting en op de 1ste verdieping (relatief centraal in de woning) een patchpunt waar alles samenkomt (inclusief ISDN modem).
- 24 poorts dell switch 1GbE
- 3x Asus RT66U wifi routers. Allemaal op de begane grond (anders niet voldoende dekking). 1ste verdieping is PC met fysieke kabel aangesloten (kantoor) en mobiel gaat OK via de rest van de woning.Deze accesspoints zijn verbonden met een lan kabel en niet via wan (geen router).
- Pfsense firewall en router (dedicated met drie netwerk interfaces). WAN (ISDN 10.x, LAN 192.x en B&B 172x). WAN is verbonden met de fritzbox (DHCP van fritzbox), LAN is verbonden met eigen clients, B&B is verbonden met Engenius accesspoint (zie hieronder).

Bijgebouw
- Het bijgebouw (B&B) heeft geen netwerk bekabeling. Is verbonden met een straal wifi antenne vanaf woonhuis obv Engenius accesspoint. Deze is gekoppeld aan de PFSENSE firewall op een aparte interface (zie hierboven). Firewall rules zorgen er voor dat er geen verkeer mogelijk is tussen LAN/B&B netwerksegmenten.
- Pfsense heeft een captive portal via HTTPS voor gastennetwerk om in te loggen (niet echt gebruiksvriendelijk en werkt niet met alle browsers door ontbreken van SSL certificaat).

Uitdagingen/vragen
- ISDN komt te vervallen per 1 september dit jaar. Zoals ik het begrijp komt de hele ISDN centrale te vervallen en dien ik de binnenkomende telefoonlijn direct aan een nieuwe analoge ADSL modem te koppelen (op te vragen bij xs4all/kpn?). Afstand centrale is 2km en geen kabeltelevisie btw. Telefonie dan via VOIP en ISDN toestel is dan niet meer bruikbaar? DECT is ook gekoppeld aan deze hoofdtelefoon. Dus feitelijk alle handsets+toestel vervangen?

- Netwerk is meer klein MKB door scheiding met B&B gastennetwerk en grote oppervlakte. Asus routers willen nog wel is vastlopen, roaming werkt niet altijd even lekker en de wifi dekking is niet optimaal. Mijn idee is om over te stappen naar een MESH netwerk. Ubiquiti, netgear Orbi of tc link. Wat denken jullie? Ik neig naar ubiquiti doordat dit net even wat meer professioneel overkomt - nadeel is wat meer beheer/complex en noodzaak van cloudkey etc?

- Glasvezel komt eind 2019/2020 als het goed is. Helaas niet op tijd voor de ISDN aanpassing. Maar alles wat ik nu doe wil ik niet nog een keer hoeven aanpassen. WIFI lijkt me dan geen issue - hooguit de vraag of ik mijn Pfsense oplossing kan koppelen aan het glasvezel modem, of wellicht de HW aanpas zodat deze direct geschikt is voor koppeling met glasvezel. Dan blijft alleen VOIP over, dit lijkt me ook mogelijk met glasvezel (wel andere provider). Zien jullie hier nog uitdagingen of punten waar ik rekening mee moet houden?

- Eenvoud en stabiliteit -> Jullie kennen het wellicht wel, maar mijn ouders bellen me regelmatig voor storingen, IT vragen etc. Ik help mijn ouders graag, maar ik wil het allemaal niet te complex maken. Bij voorkeur wil ik er zo min mogelijk naar om hoeven kijken. Vandaar dat ik twijfel over ubiquiti -> meer beheer / complexiteit? Wellicht is een Mesh oplossing van Netgear of TP link dan beter? Pfsense er wellicht tussenuit en met VLANS werken op switch niveau om scheiding te maken tussen netwerk B&B? Of kijken of ik de straalantenne kan vervangen voor ubiquiti accesspoints en dan gastennetwerk ubiquiti gebruiken? Ook VOIP dient stabiel te zijn (vastlopende modem -> telefonie plat etc). Mijn ouders zijn eind 60.. en hebben 0,0 verstand van techniek..

Nog best een lange TS geworden zo met de nodige vragen. Zoals je ziet is het geen standaard huis/tuin keuken netwerk(je). Kort samengevat: Wat te doen met ISDN aanpassing (en hierbij rekening houden met glasvezel), WIFI vernieuwing (mesh or not), apart gastennetwerk, eenvoud in beheer/onderhoud vs FW.

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 14-05-2019 09:34 ]

Mijn V&A

Beste antwoord (via Workaholic op 21-05-2019 08:25)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je straalverbinding en B&B betreft:

Je kan je straal gewoon een transparante L2 bridge maken, en dan aan de andere kant van die verbinding de UniFi AP hangen. Door middel van VLANs kan je ook je management verkeer en je gastenverkeer over die ene verbinding laten gaan. Dat hangt dan wel weer van de straal AP's af, die moeten 802.11Q ondersteunen.

Wat je dan krijgt is:

DSL ---> pfSense ---> 2 LAN netwerken op eigen interfaces met eigen NAT en eigen DHCP (is prima, hoef je niet echt te vervangen)

Met pfSense (en ook OPNSense) kan je de UniFi controller software op de firewall zelf draaien, kost niks. Je kan inderdaad ook een cloud key kopen als alternatief.

Dan die 2 LAN interfaces:

Interface 1: naar switch, en vanaf de switch naar bedrade clients en AP's, elke AP z'n eigen netwerkkabel

Interface 2: naar de wireless bridge (want een straalverbinding is eigenlijk een microgolfverbinding), en aan de B&B kant een of meerdere UniFi AP's; deze worden door de UniFi Controller beheerd, en hebben op de AP zelf iptables rules draaien die niet-herkende clients firewallen en redirecten naar de portal. Moderne versies van macOS, iOS, Android en Windows hebben hotspot detectie, dat gaat automatisch goed. Oudere clients misschien niet, en als mensen met hun instellingen klooien kan het ook stuk gaan; dan is er de optie om een redirect te forceren door naar http://airport.us/ te gaan, dat is een hotspot detector site die eigenlijk niks doet, behalve interceptie mogelijk maken om dat er geen content op staat en bewust alleen over HTTP geserveerd wordt (wat dus captive af te vangen is).

Met die B&B interface kan je als extra optie VLANs gebruiken; die maak je op pfSense aan en koppel je aan de interface. Op die VLANs maak je gewoon weer netwerken aan, dus eigen subnets, NAT en DHCP. Je kan dan bijv. VLAN 1234 gebruiken om je management taken op een 2e SSID te laten lopen, en VLAN 1456 o.i.d. voor het netwerk dat alleen captive portal en NAT-to-Internet doet op een eigen SSID. En dan ook meteen AP isolation.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 21:28

Step

step@tweakers.net#

Voor het buiten gebied zou je ook kunnen kijken naar een 4G modem als internet voorziening (T-Mobile, KPN etc)?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Als shoppinglist denk ik nu aan:

- Mesh systeem voor eenvoud in beheer van Netgear (Orbi) of TP link (deco m9 3 pack)
- Nieuwe hoofdtoestel obv analoog + nieuwe DECT toestellen (indien deze niet hergebruikt kunnen worden)
- Nieuw analoge ADSL modem via provider voor 0 euro
- B&B netwerk met engenius AP + direct gekoppelde straal antenne zo laten
- Pfsense zo laten

OF

- Ubiquity aanpak met 3x losse AP's (AC Pro of Lite)
- Ubiquiti EdgeRouter 4 als vervanging voor pfsense firewall (en mogelijkheid tot het direct koppelen van glasvezel straks)
- B&B netwerk nog steeds koppelen met straalantenne en engenius AP ivm afstand woonhuis. Op aparte interface van EdgeRouter. Of kijken of ik met Ubitiquity afstand kan overbruggen met specifieke AP?
- Cloud key voor management
Step schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:47:
Voor het buiten gebied zou je ook kunnen kijken naar een 4G modem als internet voorziening (T-Mobile, KPN etc)?
Geen 4G helaas.. bereik is een drama. Met ADSL zitten we hier op 8Mbit (dit is op basis van ISDN ADSL.. hoop dat het met analoog niet lager zal zijn)

[ Voor 77% gewijzigd door Workaholic op 14-05-2019 10:02 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik denk dat je het moet opdelen in meerdere kleinere problemen:

- Je wil gescheiden netwerken, dan moet je idd iets anders dan een consumentenrouter hebben zoals je nu ook hebt

- Je wil betere WiFi, met captive portal

- Je wil een WAN link hebben

- ISDN apparatuur vervangen (want ISDN-only hardware gaat niet meer werken)

De eerste twee zijn relatief makkelijk:

- UniFi voor de Wifi (geen mesh, gewoon meerdere AP's en een controller)
- UniFi Hotspot Manager voor de Captive Portal (draait op de controller qua config, AP's handelen initiële capture)

De derde is wat lastiger:

- 4G kan een optie zijn
- DSL in combinatie met wat anders kan een optie zijn
- WWAN (dus 802.11 based WAN) als er een goede verbinding in de buurt is

Ik zou in elk geval een basis ADSL/VDSL lijn nemen voor VoIP en als backup, pfSense, OPNSense en ook dingen als de Ubiquiti routers (uit de Unifi lijn maar ook EdgeMAX lijn) kunnen allemaal multi-WAN met automatische failover maar ook met dedicated routes, waarbij je dus tijdens een failover de gasten niet meepakt o.i.d.

De laatste is:

- ISDN hardware kan de prullenbak in tenzij je er zwaar aan gehecht bent en ISDN-VoIP bridges wil gebruiken enzo
- VoIP (basic spul) werkt vaak a la ATA, dus gewoon een analoge lijn die aan een VoIP account geknopt wordt, je kan dus DECT gebruiken als het basisstation ook standaard analoge lijnen aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Workaholic schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:48:
Geen 4G helaas.. bereik is een drama. Met ADSL zitten we hier op 8Mbit (dit is op basis van ISDN ADSL.. hoop dat het met analoog niet lager zal zijn)
Je geeft aan ISDN ADSL.
Bedoel je hierbij bonded aan? Met ISDN heb je de optie om bonded te kunnen doen en dan zou je uitkomen op ongeveer 16Mbit/s. Is nog steeds meer dan wat je nu hebt met ISDN (ook de 8Mbit is al meer). Zeker als het voor een vrij korte periode is zou ik in de tussenperiode proberen de kosten laag te houden.

Op dit moment heb je eigenlijk met bandbreedte vrij weinig naar buiten toe (ISDN met dubbele connectie is 128K). Je gasten gebruiken dus vrijwel niks van deze bandbreedte vermoed ik. Anderzijds als ze wel op de wifi connectie maken zal het apparaat vrij snel de gehele bandbreedte proberen op te nemen. De bandbreedte van 8Mbit is al een flinke stijging en als dit naar 16 kan (bonded) dan zou dit alleen maar mooier zijn.

Ik snap dat je naar een mesh netwerk wilt gaan en is denk ik ook geen verkeerde keuze. Bedenk wel dat veel van de wifi punten (mesh punten) vaak niet fysiek bedraad verbonden zijn en hierdoor telkens op antwoord van een ander punt moeten wachten. Dit wachten wordt met diverse technieken zo kort mogelijk gehouden. Als je teveel niet bedrade punten in je netwerk hebt kan dit wel merkbaar zijn in het streamen van filmpje's bijvoorbeeld. Nu meld ik expres punten. Je kunt 1 punt hebben maar ook meerdere punten. Bij dit laatste is het wel goed kijken hoe je het opzet. Misschien ook slim om te kijken hoe sterk het signaal is. 2 punten met een sterk signaal door elkaar gaat vaak niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
johnkeates schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:02:
Ik denk dat je het moet opdelen in meerdere kleinere problemen:

- Je wil gescheiden netwerken, dan moet je idd iets anders dan een consumentenrouter hebben zoals je nu ook hebt
Correct. Dus of de Pfsense houden of bijvoorbeeld vervangen voor meer dedicated EdgeRouter 4 poorts met mogelijkheid om glasvezel straks direct te koppelen? Idee? Lijkt me stabieler dan pfsense oplossing die je toch weer apart moet beheren en een mini pc kast hebt.
- Je wil betere WiFi, met captive portal
Yes. Nu via Pfsense - kan beter. Als ik dit via de hotspot manager van UniFi doe -> hoe doe ik dit dan als ik geen AP's heb in B&B verblijf. Voor de duidelijkheid het is nu:

Pfsense->B&B interface (aparte port gescheiden van LAN) -> Engenius AP -> directe koppeling aan straalantenne -> Wifi clients in B&B (via B&B subnet en captive portal). Ik denk dat ik niet om de straalantenne heen kan - deze werkt overigens relatief goed -> zou ik hier een UniFy AP aan kunnen koppelen ipv engenius? Of er 1 ophangen in B&B verblijf en deze als ontvanger laten functioneren? Bridge?

Pfsense -> LAN -> Asus Wifi zou dan worden Pfsense -> Lan -> AC Pro/Lite AP's. Die is eenvoudig. Maar dat gaat dus niet op voor B&B netwerk.
- Je wil een WAN link hebben
Yes. Die is er nu middels ADSL over ISDN. Deze gaan we dus omzetten naar ADSL analoog totdat glasvezel komt in 2020.
- ISDN apparatuur vervangen (want ISDN-only hardware gaat niet meer werken)
OK. Centrale komt dus in zijn geheel te vervallen. DECT toestellen moet ik even checken.
De eerste twee zijn relatief makkelijk:

- UniFi voor de Wifi (geen mesh, gewoon meerdere AP's en een controller)
- UniFi Hotspot Manager voor de Captive Portal (draait op de controller qua config, AP's handelen initiële capture)
Zie opmerking hierboven over gescheiden netwerk wat eerst via engenius straal antenne loopt. Controller is dan via cloud key?
De derde is wat lastiger:

- 4G kan een optie zijn
- DSL in combinatie met wat anders kan een optie zijn
- WWAN (dus 802.11 based WAN) als er een goede verbinding in de buurt is

Ik zou in elk geval een basis ADSL/VDSL lijn nemen voor VoIP en als backup, pfSense, OPNSense en ook dingen als de Ubiquiti routers (uit de Unifi lijn maar ook EdgeMAX lijn) kunnen allemaal multi-WAN met automatische failover maar ook met dedicated routes, waarbij je dus tijdens een failover de gasten niet meepakt o.i.d.
4g is niet mogelijk door buitengebied. 3g haal je amper - eerder vaak GPRS. Glasvezel komt in 2020 - dus straks genoeg brandbreedte. Denk dat we het liefst een netwerk kabel naar het bijgebouw leggen via de tuin, of straalantenne optimaliseren met captive portal van UNify (zie hierboven vragen hierover)
[quote]
Cave_Boy schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:03:
[...]

Je geeft aan ISDN ADSL.
Bedoel je hierbij bonded aan? Met ISDN heb je de optie om bonded te kunnen doen en dan zou je uitkomen op ongeveer 16Mbit/s. Is nog steeds meer dan wat je nu hebt met ISDN (ook de 8Mbit is al meer). Zeker als het voor een vrij korte periode is zou ik in de tussenperiode proberen de kosten laag te houden.

Op dit moment heb je eigenlijk met bandbreedte vrij weinig naar buiten toe (ISDN met dubbele connectie is 128K). Je gasten gebruiken dus vrijwel niks van deze bandbreedte vermoed ik. Anderzijds als ze wel op de wifi connectie maken zal het apparaat vrij snel de gehele bandbreedte proberen op te nemen. De bandbreedte van 8Mbit is al een flinke stijging en als dit naar 16 kan (bonded) dan zou dit alleen maar mooier zijn.
Afstand tot de telefooncentrale is erg ver. We halen nu maximaal 8mbit op de lijn en KPN heeft de limit moeten aanpassen door klapperende lijn boven de 8mbit. Bonded is het volgens mij niet (we gebruiken een enkele lijn). Zoals gezegd gaat KPN stoppen met het aanbieden van ISDN. We moeten dus terug naar analoge ADSL en wachten tot 2020 als glasvezel komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 14-05-2019 10:16 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
"Yes. Die is er nu middels ADSL over ISDN. Deze gaan we dus omzetten naar ADSL analoog totdat glasvezel komt in 2020."

Op het moment dat je naar ADSL analoog gaat kun je ook vaak bonding doen omdat je van ISDN afkomt. Daardoor kun je vaak meer snelheid krijgen (als je dicht bij de centrale woont is soms bijna het dubbele).

Voor de rest is het hoe ik het lees uitzingen met de bandbreedte die je hebt tot er een alternatief komt (glas).

De Edgerouter als basis is een slim idee met Unifi kan dit een leuke combinatie worden. Weet het niet zeker maar als het een simpele straalverbinding (in opzet) is dan zou dit goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Workaholic schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:28:
- Pfsense heeft een captive portal via HTTPS voor gastennetwerk om in te loggen (niet echt gebruiksvriendelijk en werkt niet met alle browsers door ontbreken van SSL certificaat).
Geen idee of je er wat aan hebt (heb geen ervaring met captive portals), maar pfSense kan voorzien worden van Let's Encrypt certificaten en die zijn gratis ;) -> https://docs.netgate.com/...ficates/acme-package.html

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-05-2019 10:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Wat je straalverbinding en B&B betreft:

Je kan je straal gewoon een transparante L2 bridge maken, en dan aan de andere kant van die verbinding de UniFi AP hangen. Door middel van VLANs kan je ook je management verkeer en je gastenverkeer over die ene verbinding laten gaan. Dat hangt dan wel weer van de straal AP's af, die moeten 802.11Q ondersteunen.

Wat je dan krijgt is:

DSL ---> pfSense ---> 2 LAN netwerken op eigen interfaces met eigen NAT en eigen DHCP (is prima, hoef je niet echt te vervangen)

Met pfSense (en ook OPNSense) kan je de UniFi controller software op de firewall zelf draaien, kost niks. Je kan inderdaad ook een cloud key kopen als alternatief.

Dan die 2 LAN interfaces:

Interface 1: naar switch, en vanaf de switch naar bedrade clients en AP's, elke AP z'n eigen netwerkkabel

Interface 2: naar de wireless bridge (want een straalverbinding is eigenlijk een microgolfverbinding), en aan de B&B kant een of meerdere UniFi AP's; deze worden door de UniFi Controller beheerd, en hebben op de AP zelf iptables rules draaien die niet-herkende clients firewallen en redirecten naar de portal. Moderne versies van macOS, iOS, Android en Windows hebben hotspot detectie, dat gaat automatisch goed. Oudere clients misschien niet, en als mensen met hun instellingen klooien kan het ook stuk gaan; dan is er de optie om een redirect te forceren door naar http://airport.us/ te gaan, dat is een hotspot detector site die eigenlijk niks doet, behalve interceptie mogelijk maken om dat er geen content op staat en bewust alleen over HTTP geserveerd wordt (wat dus captive af te vangen is).

Met die B&B interface kan je als extra optie VLANs gebruiken; die maak je op pfSense aan en koppel je aan de interface. Op die VLANs maak je gewoon weer netwerken aan, dus eigen subnets, NAT en DHCP. Je kan dan bijv. VLAN 1234 gebruiken om je management taken op een 2e SSID te laten lopen, en VLAN 1456 o.i.d. voor het netwerk dat alleen captive portal en NAT-to-Internet doet op een eigen SSID. En dan ook meteen AP isolation.
Pagina: 1