Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Moghe,

'k Ben bezig met het verbeteren en versimpelen van mijn verwarming. In het lucht/water warmtepomp topic wordt geadviseerd om een hydraulische scheiding aan te brengen tussen het primaire circuit (in dit geval de warmtepomp (Elga) en eventueel de ketel enerzijds en de afnemers (alle zones) anderzijds. Ik hoop dat onderstaand plaatje eea duidelijker maakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/heating.jpg

Tussen de open verdeler en de afnemers (de zones) moet ik een extra pomp plaatsten. Grundfos Alpha2 oid, als ie maar zuinig is.

Mijn vraag: wat doet die pomp wanneer alle zones dicht lopen? Moet ik een bypass plaatsen of schakelt de pomp terug?

[ Voor 43% gewijzigd door hansdegit op 14-05-2019 11:39 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Volgens mij heb je een by-pass nodig. Als je toch alles aanpakt is er ook geen reden om die niet toe te passen.

• hansdegit
ja, ms wél inderdaad. Alleen vind ik het zo simpel dat de pomp dan potentieel zinloos rondpompt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De elektrische tweeweg kleppen voor de afnemers zijn een beetje vreemd getekend. Ik zie een radiator op de werk slaapkamer die voor de tweeweg klep getekend is, en dus altijd minimum flow gegarandeerd in dat geval. Zitten er kranen of thermo koppen op je radiatoren? Hoe laat je de (niet getekende) secundaire pomp starten/stoppen?

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 14-05-2019 10:40 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• hansdegit
Scherpe observatie. Maar gewoon slordig geschetst. Er is een situatie denkbaar waarin er geen flow is.

Tsja, ik denk dat de secundaire pomp gewoon 24/7 gaat draaien. De opzet is juist om het geheel wat simpeler te maken, zonder allerlei besturingselectronica.

Ik ga het plaatje even updaten

edit: pomp zit er nu in.

[ Voor 52% gewijzigd door hansdegit op 14-05-2019 11:13 ]

• hansdegit
En als ik nu de ketelpomp gebruik als secundaire pomp?

Dan een open verdeler met links de WP en rechts de ketel die het spulletje verder het circuit inpompt. Spaart me een dure verdeler en dure pomp...

De Ketel kan ik dan op aanvoertemp sturen. Als de door de WP geleverde aanvoertemp meer is dan de ketel hoeft te leveren, zal er geen vlammetje aangaan. Is de gevraagde temp hoger is, zal de ketel bijspringen.

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/warmte/GoT/heating3.jpg

Pagina: 1