Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-09 20:42
Hey!

Ik ben van plan om dit jaar over te gaan op 1440p, mijn GTX970 is daar eigenlijk net niet goed genoeg voor, opzoek dus naar een nieuwe videokaart en klaar.

Zou je denken, nu heb ik mijn pc 3 jaar geleden gebouwd met de intentie dat componenten (en dan vooral videokaarten) zuiniger zouden worden. Dat is zo, maar volgens mij gaat het net goed met mijn voeding.

Componenten:
PSU: pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W (Tier 2a 2017/Tier 3 2019)
GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
De rest: "Mijn nieuwe PC" gallery: Nyltje

Nu heb ik zelf een vermogen meter en heb ik wat dingen gemeten en een lijstje gemaakt:
Peak wattage
OC GPU
Geen adaptive sync of frame limits
Alles naar boven afgerond

(stress)Tests:
-----Idle-----

Idle: 94w
Opstarten/multitasking:141w
-----GPU-----
Superposition Benchmark 1080p Extreme: 253w
3dmark Time Spy: 280w
-----Beide-----
powerMAX: 366w

Games:
GTA V: 284w
The Division: 294w
For Honor: 281w
AC Unity: 277w

Rough Conclusion:
CPU (HWM): 68w
GTX970 OC: 142w
Gaming verbruik: ~300w +10w
Max verbruik: 366w

Internet:
CPU: 65w
GTX970: 145w (=310w)
GTX1070: 150w (5w meer/=315w)
GTX1070ti: 180w (25w meer/=335w)
GTX1080: 180w (25w meer/=335w)
GTX1080ti: 250w (105w meer=415w)
RTX2070: 185w _(30w meer/=340w)
RTX2080: 215w/225w (70w/80w meer/=380w/390w)
RTX2080ti: 250w/260w (105w/115w meer/=415w/425w)

Nu lijkt me een GTX1080ti of RTX2080ti niet slim om te nemen, maar stel je voor dat ik mijn GTX970 zou vervangen door bijvoorbeeld een RTX2080, deze kaart zit tegen de 400w (total heavy gaming) aan wat mijn PSU aankan. Wat is het ergste wat kan gebeuren?

Self research:
Met een goede PSU valt je pc alleen uit. Met een slechte PSU kan het componenten beschadigen.

Ja, ik kan een nieuwe voeding kopen, en ja misschien heb ik later alsnog een nieuwe voeding nodig. Ik snap ook dat je bij een build de PSU wat ruimte moet geven.
Maar mijn vraag hier is dus: kan ik het proberen om een nieuwe videokaart in mijn pc te stoppen (mocht hij dan uitvallen, dan weet ik dat ik te weinig watt heb en dus een nieuwe PSU nodig heb) of is dit te risicovol?

Ik kijk uit naar jullie reacties, wat jullie hierover denken en hopelijk mij kunnen helpen/inzicht kunnen geven.

Nyltje

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Voor?

Ik weet wat mijn PC verbruikt (zie quote in de OP) en ik denk een goede schatting te hebben als ik er een bepaalde videokaart instop. (zie quote in de OP) Mijn enige vraag hierover is of het een risico is met zo'n PSU om er bijvoorbeeld een RTX2080 in te stoppen. (die dan met gaming tegen de 400w aanzit)

Ik zou het namelijk gewoon willen uittesten, mocht hij uitvallen dan heb ik inderdaad een nieuwe voeding nodig, mocht hij blijven draaien heb ik bespaard op een nieuwe voeding. Snap je?

En ja, voordat ik ging meten heb ik het gebruikt, ik kwam op meer dan 500w uit met m'n huidige build, daar heb ik dus niks aan omdat mijn huidige PSU 400w is. (zie OP) Daarom besloot ik de meter erbij te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
@Nyltje
Je voeding heeft OCP (Kortsluiting/Overbelasting) dus uitgaan is wat er gebeurt wanneer je meer van de voeding vraagt dan dat hij kan leveren.
Tevens heeft @-The_Mask- een hele mooie review geschreven over deze voeding waarbij er getest is met een belasting van 450W. Dit gaat zonder problemen en bij 500W schakelt hij zichzelf uit.

Ik ben zelf onbekend wat dit op langere termijn doet met de voeding helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Een RTX2080 mét milde overklok (hoe nVidia kaarten dat doen is vrij apart) zit op synthetische piek (let op bewoording) rond de 220W. Ik kan niet kijken wat je componenten verder hebben. Het zou in theorie nét aan passen als je niks anders OC'd maar let wel op het aantal 6+2 pin connectoren. Een goede 550W-er zal nét wat meer headroom bieden.

Ik kan echter niet in je portefuille of game wishlist kijken, en ik gok zo dat je misschien ooit ook een CPU met wat meer cores wilt hebben, omdat er games komen/zijn die een quad core met SMT eigenlijk al te weinig vinden. Nu zeg ik niet: plan gelijk voor een HEDT build met 2x 8pin EPS, maar áls je voor een nieuwe voeding gaat, houd er rekening mee dat je misschien een Zen2 Ryzen wilt (eerste beelden zijn dat dat qua verbruik wel meevalt) of een next-gen Intel (en die slurpen juist wel vrij veel...)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Nyltje Het verbruik tussen de ene RTX 2080 kan tot zo'n 100W verschil zijn met de andere. Dus welke had je in gedachte?

Een RTX 2060 bied trouwens veel meer waar voor zijn geld en is al dubbel zo snel als je huidige GTX 970. Een GTX 2060 vind ik trouwens ook meer passen bij de andere onderdelen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
dylan111111 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 03:36:
@Nyltje
Je voeding heeft OCP (Kortsluiting/Overbelasting) dus uitgaan is wat er gebeurt wanneer je meer van de voeding vraagt dan dat hij kan leveren.
Tevens heeft @-The_Mask- een hele mooie review geschreven over deze voeding waarbij er getest is met een belasting van 450W. Dit gaat zonder problemen en bij 500W schakelt hij zichzelf uit.

Ik ben zelf onbekend wat dit op langere termijn doet met de voeding helaas.
Ik heb de review goed doorgenomen en alweer dingen geleerd over de PSU. Hoe ik het nu lees zou ik het dus kunnen proberen om een nieuwe videokaart te installeren. Mocht het teveel zijn, dan schakelt hij zichzelf uit als beveiliging voor schade.

Umbrah schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 05:26:
Een RTX2080 mét milde overklok (hoe nVidia kaarten dat doen is vrij apart) zit op synthetische piek (let op bewoording) rond de 220W. Ik kan niet kijken wat je componenten verder hebben. Het zou in theorie nét aan passen als je niks anders OC'd maar let wel op het aantal 6+2 pin connectoren. Een goede 550W-er zal nét wat meer headroom bieden.

Ik kan echter niet in je portefuille of game wishlist kijken, en ik gok zo dat je misschien ooit ook een CPU met wat meer cores wilt hebben, omdat er games komen/zijn die een quad core met SMT eigenlijk al te weinig vinden. Nu zeg ik niet: plan gelijk voor een HEDT build met 2x 8pin EPS, maar áls je voor een nieuwe voeding gaat, houd er rekening mee dat je misschien een Zen2 Ryzen wilt (eerste beelden zijn dat dat qua verbruik wel meevalt) of een next-gen Intel (en die slurpen juist wel vrij veel...)...
Mocht ik na een tijd een cpu bottleneck gaan zien, dan zal ik gaan kijken om die te vervangen. Voor nu denk ik, na goed rond gekeken te hebben op internet, dat mijn i7 6700 met de huidige games geen bottleneck vormt met een RTX2080.

-The_Mask- schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:18:
@Nyltje Het verbruik tussen de ene RTX 2080 kan tot zo'n 100W verschil zijn met de andere. Dus welke had je in gedachte?

Een RTX 2060 bied trouwens veel meer waar voor zijn geld en is al dubbel zo snel als je huidige GTX 970. Een GTX 2060 vind ik trouwens ook meer passen bij de andere onderdelen.
Ik denk geen RTX2080 te halen, simpelweg omdat het nu te duur is. Het was meer voor een uiterst voorbeeld, zodat ik zelf dan kan inschatten of bijvoorbeeld een RTX2070 of GTX1080 zou kunnen. Ik heb ook nog niet goed kunnen kiezen tussen videokaarten, omdat ik eerst dit stukje over mijn PSU wilde weten. En mocht ik een goede deal zien voor een RTX2080, dan weet ik of ik daarbij ook een nieuwe PSU zou moeten kopen.

Over de RTX2060: de kaart die voor mij tot nu toe het interessants was, was de GTX1080, door de 2e hands prijs. Ik heb nu nog een keer bij vraag en aanbod zitten kijken en zie dat de prijs bijna gelijk is. (net als de prestaties van deze twee kaarten) Vorige keer dat ik keek zat er nog een flink gat tussen de prijs. (in het voordeel van de GTX1080)

De 2060 ziet er dus interessant uit en verbruikt volgens Nvidia 15w meer dan mijn huidige GTX970. In verschillende testen lijkt het er ook op dat dat klopt.

Mijn antwoord heb ik: als ik denk dat het net kan met de hoeveelheid watt, zou ik het dus kunnen proberen met deze PSU door de beveiliging die erin zit. Mocht hij dan uitvallen, dan weet ik dat het tijd is voor een nieuwe, omdat hij te weinig vermogen heeft.

Ik wil jullie bedanken voor de hulp, ik ben een heel stuk wijzer geworden.

Extra tips en opmerkingen hierover zijn altijd welkom.
Pagina: 1