Een goede en complete oplossing dat wel, maar ik vind het nogal prijzig aangezien m'n accu minder kost dan het paneel en het is eigenlijk alleen bedoeld om de levensduur van de accu te verlengen en 'm een klein beetje op peil te houden.
Bovendien zoek ik een goedkope oplossing omdat ik mijn boot niet kan afsluiten (cabrio-achtige constructie) en er dus zo weinig mogelijk kostbare zaken wil laten slingeren.
Wat doet zo'n geïntegreerde laadregelaar precies? Ik krijg nu het idee dat er 3 beveiligingen op moeten zitten:
1] die zorgt dat laadstroom onder de 15V blijft.
2] die zorgt dat hij niet blijft laden als de accu al vol is.
3] die zorgt dat hij de accu niet leegtrekt als het paneel minder dan 12V levert.
Klopt dat allemaal??
timberleek schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:36:
[...]
Tenzij het vaartuig sluipverbruikers heeft is die 10W al dikke overkill.
Een veelgehoorde vuistregel voor loodaccu's is ca 6% zelfontlading per maand(ongeveer, beetje wisselend per bron). Dat zou een gemiddelde laadstroom van 8mA zijn. Nu laad je maar een deel van de dag natuurlijk, en haal je die 10W vaak niet, en ....).
Maar puur als "topping charge" moet 10W meer dan zat zijn.
10W lijkt me ook voldoende om de accu op peil te houden. Er zijn momenteel geen sluipverbruikers.
Jim423 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 01:59:
Er is inderdaad een laadregelaar nodig. Een normale wet/AGM loodaccu mag namelijk niet permanent boven de 13,2V afh. temperatuur. Er moet eerst bulk geladen worden, daarna een absorptie lading met 14,4V. Is de accu ''vol'' moet er naar een floatmodus geschakeld worden van 13,2V. Simpelweg een zonnepaneeltje aansluiten zal resulteren in een klemspanning van >16,2V dit is veel te hoog en sloopt je accu. Er zijn zat laadregelaars (Victron bijv.) of kies er eentje met een geïntegreerde zoals de link hierboven. In de documentatie van de laadregelaar kun je vinden welke zonnepanelen je kan aansluiten. Een weerstand gaat trouwens niet werken.
Zijn er geen goedkope laadregelaars voor zo'n simpel paneeltje? Of moet ik direct door naar profi spul van Victron?
Een 100W setup is nogal overkill, het is een eenvoudig snelvarend trailerbootje van ruim 5 meter met een mini kajuitje waar je precies met twee in kan overnachten. Enige stroomverbruiker die er momenteel is is een USB lader voor m'n telefoon. Ik wil nog wel wat dingen gaan installeren, zoals navigatieverlichting en een dieptemeter maar dat draait in principe alleen als de motor draait. Het enige dat ik kan bedenken dat ik mogelijk ga gebruiken als de motor niet draait is een bluetooth speakertje, maar dat zal ook zo'n vaart niet lopen met verbruik.