Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Separaat aansturen vloerverwarming Daalderop comfort classic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:52
Uit de topics die ik hier heb doorgelezen is hier op het forum een hoop kennis aanwezig over het inregelen van CV-installaties en de aansturing daarvan. Wellicht dat iemand hier ook een antwoord heeft over mijn onderstaande vraag.

Onze CV-ketel (Daalderop Comfort Classic) heeft een ingebouwde zoneklep voor het tweede circuit waarop de vloerverwarming op de begane grond is aangesloten. Het lukt mij niet om de tweede zone onafhankelijk van de eerste zone aan te sturen. Iemand een idee om er achter te komen waar dat aan ligt?

De situatie is als volgt: De bovenverdieping is de eerste zone, die wordt aangestuurd met een Daalderop Spider thermostaat. De tweede zone wordt ook aangestuurd door een Spider thermostaat, maar dan aangesloten via een BDR91 aan/uit relais. De BDR91 is verbonden met de ketel en het lampje gaat branden als hij aan/uit zou moeten staan. De ketel lijkt echter niks te doen met het signaal, , want als de bovenste zone aan staat warmt ook de benedenverdieping op.

Ik begrijp dat de vloerverwarming niet aan kan staan als de bovenste verdieping niet wordt verwarmd (want thermostaat bedient enkel een zoneklep en stuurt de ketel niet aan), maar het is toch wat onhandig dat de vloerverwarming aan gaat als ik 's ochtends enkel de radiator in de douche aan wil. :?

Alle reacties

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:52
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Het stookseizoen is weer begonnen en ik blijf me ergeren aan de aansturing van de vloerverwarming. Dus toch maar weer een zwengel aan dit topic, in de hoop dat er hier iemand meeleest met verstand van cv-ketels.

De cv-monteur keek me aan alsof ik gek was, want met mijn cv-ketel zou ik nooit twee onafhankelijke zones aan kunnen sturen. Dan kan wel, getuige de onderstaande afbeelding, al zij het maar één kant op.

Op onderstaande afbeelding zie je de aanvoer en retourtemperatuur van de radiatoren op de verdieping en de vloerverwarming op de begane grond.

Rond 18:00 gaat de kleine in bad en wordt de thermostaat boven omhoog gedraait (beneden niet!). De aanvoertemperatuur van zowel de verdieping als de vloerverwarming schieten omhoog. Rond 21:00 zet ik de thermostaat beneden een graadje hoger. De aanvoer van de vloerverwarming schiet omhoog, maar boven gebeurt niks. Hetgeen mij doet vermoeden dat afzonderlijk aansturen wel kan. Maar waarom doet hij het dan maar één kant op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyXTrH3kDdHY-8nMQTqCUfoFIgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBOctS08seNkJPMcsZiTGNfq.png?f=fotoalbum_large

Voor wie het leuk vind om te lezen: plaatjes komen van een zelf geknutselde temperatuursensor. Ik heb een Wemos D1 mini geflashed met Tasmota en daar een viertal DS18 temperatuursensoren met een kabel van 2 meter aangesoldeert. Die stuurt zijn data over MQTT naar een Raspbery Pi met Home Assistant. Op Home Assistant draait Influx DB en de plaatjes maak ik met Grafana.

[ Voor 0% gewijzigd door ALRD op 18-10-2020 22:31 . Reden: typo's ]