Welke lens voor reis + interieurfotografie (Canon EOS 600D)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-04-2022
Hi all,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe lens voor mijn Canon EOS 600D. Momenteel fotografeer ik sporadisch. Als ik fotografeer dan zijn dat portretten en doe ik dat met de Canon 50mm f1.8. Over die lens ben ik echt super tevreden. Over mijn Sigma 18-200mm ben ik minder tevreden. Deze ligt momenteel stof te happen, dus die gaat binnenkort de verkoop in. Ik heb overigens vroeger (lees: +/- 8 jaar geleden) de 18-55mm gehad, maar die sloot niet aan op wat ik ermee wilde.

Nu ben ik op zoek naar een lens om de 50mm aan te vullen. Ik wil het liefst een lens die ik kan gebruiken voor reisfotografie (vooral straatbeelden, hier en daar wat landschapsfotografie) én huis-tuin-keuken fotografie (o.a. interieur voor mijn blog). Geen idee of dat haalbaar is binnen één lens. Ik wil wel benadrukken dat ik dus niet zo heel vaak fotografeer en ik niet al te veel wil investeren, max. €350,00.

Ik heb mijn oog laten vallen op de 24mm f2.8. Aantrekkelijke prijs, lekker compact, groothoek. Ik vraag me alleen af in hoeverre deze lens geschikt is voor straatbeeld, landschap én interieur.

Verder zag ik de Sigma 17-50mm f2.8 voorbij komen. Lijkt relatief allround en heeft in tegenstelling tot de 24mm zoomfunctie. Wel wat minder makkelijk mee te nemen, niet ondoenlijk. Iets boven mijn budget, maar dat valt te overzien.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer, hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Met interieurfotografie wil je doorgaans wat wijder dan 24mm, zelfs liever dan 17mm op jouw 600D. De 17-50mm f/2.8 is een toffe allround lens voor een hele nette prijs, maar voor interieur zou ik liever kiezen voor de Canon 10-18mm IS.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Eigenlijk wat @Universal Creations zegt.

Met kanttekening, bedoel je met interieur foto's wat meer de overzichten van meubels, muur, aankleding, sfeer ed? Dan is die genoemde 10-18mm een must-have. Als je wat meer detail foto's van bv. woon accessoires dan hoeft het niet zo wijd en is die 17-50 top :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annemijnk.
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-04-2022
Universal Creations schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:59:
Met interieurfotografie wil je doorgaans wat wijder dan 24mm, zelfs liever dan 17mm op jouw 600D. De 17-50mm f/2.8 is een toffe allround lens voor een hele nette prijs, maar voor interieur zou ik liever kiezen voor de Canon 10-18mm IS.
Helder! De 10-18mm had ik nog niet voorbij zien komen. Klinkt interessant.
sapphire schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:06:
Eigenlijk wat @Universal Creations zegt.

Met kanttekening, bedoel je met interieur foto's wat meer de overzichten van meubels, muur, aankleding, sfeer ed? Dan is die genoemde 10-18mm een must-have. Als je wat meer detail foto's van bv. woon accessoires dan hoeft het niet zo wijd en is die 17-50 top :)
Goede kanttekening. Het gaat vooral om sfeer- en overzichtsfoto's. Onze woning is relatief klein, dus een groothoek is van harte welkom. Ik denk dat het dan de 10-18mm gaat worden.

Ik ben wel benieuwd: stel dat ik toch ook detailfoto's wil maken, dan kan dat eventueel met de 50mm, maar dat is verre van ideaal. Wat zou je dan aanraden? Dan kan ik alvast gaan sparen voor een volgende lens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt er natuurlijk aan wat voor foto's. Mij leek die 50mm juist wel handig omdat je door de kleine scherptediepte de focus erg precies ergens kunt leggen.

Als je voorbeelden hebt van plaatjes wat je zou willen maken/bereiken helpt dat natuurlijk altijd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik heb zelf heel lang een sigma 17-70 2.8-4.0 gehad op mijn 30D gehad. Misschien niet de beste lens die er is, maar voor het geld heel behoorlijk. Ik vond dat de lens een prettige IQ had. Er staat er nu één op MP voor 125 euro. Als reis lens is het een fijne lens. Dan neem je de 10-18 erbij en met goed zoeken ben je binnen budget klaar en heb je al je wensen (op fotografiegebied :-) ) ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
107mb schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:36:
... een sigma 17-70 2.8-4.0
... op MP voor 125 euro.
Dan neem je de 10-18 erbij en met goed zoeken ben je binnen budget klaar en heb je al je wensen (op fotografiegebied :-) ) ingevuld.
Mee eens.
Tamron 17-50/2.8 zonder stabilisatie vind je ook rond dat bedrag. Sigma/Tamron 17-50/2.8 met stabilisatie heb ik al vaker onder 200€ 2e hands in goede staat gezien. Is ook niet veel duurder.
Zonder telezoom in de tas zijn die 20mm aan het lange einde wel een voordeel. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
Op internet zie ik de Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II VC al voor 279 euro, tweedehands. Die lens wordt vaak geadviseerd, de lens is lichtsterk en heeft een prettig bereik voor situaties dat je veel zoom niet nodig hebt. Overigens Annemijn, wil je niet toch liever met een vaste brandpuntafstand werken? Of fotografeer je in verschillende posities en situaties dat een beetje zoom toch gewenst is?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Ik zou de tamron 17-50 VC niet adviseren. Deze is optisch echt een stuk zwakker dan de non-VC en ook dan de Sigma 17-50 OS.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1