Failsafe Counter circuit met backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 00:08
Voor een project (Slave klok uitlezen) zoek ik een oplossing om de stand van die klok bij te houden danwel af te lezen. Dit zijn klokken die (meestal) elke minuut een (24v) pulse krijgen van een moederklok en daardoor de minutenwijzer 1 minuut verder laat bewegen. Er zit dan ook geen uurwerk in de klokken zelf. Kort gezegd: Een spoel en een paar tandwielen en that's it. De klok toont dan ook maar 12 uur.

Ik wil niets aan de Slaveklok(ken) zelf doen en het moet failsafe zijn voor zeker een jaar of 10.
Ik zoek naar andere mogelijke oplossingen dan die ik zelf had bedacht.

Ik had bedacht:
- Webcam gericht op de slave klok en via opencv en wat code de wijzers uitlezen. (Ik denk niet dat dit betrouwbaar is door veranderende lichtinval en reflecties.)
- Een incremental Rotary encoder (Steppenmotor die 720 omwentelingen aankan) 720=12H, .Failsafe vanwege de eenvoud. Vind het alleen niet echt chique in deze tijd.
- Een elektromechanische counter die tot 360 of 720 telt. Ook niet echt chique.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag onafhankelijk van een batterij.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag met een backup batterij die 10 jaar meegaat.

Ideeën zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Wat bedoel je exact want "Ik wil niets aan de Slaveklok(ken) zelf doen" spreekt nog al tegen met de oplossingen die je bied, als je niks aan de klokjes wilt doen.

Hoe nauwkeurig moeten de slave clocken blijven draaien?

Je zou de pulsen gewoon met een counter bij kunnen houden hoeveel pulsen er geweest zijn en zo de tijd uitrekenen. Dit kan je met Logic IC's doen ( niet echt mijn ding) Of een microcontroller (zoals Arduino) gebruiken.

Hoe het zit met de nauwkeurigheid op lange termijn van een microcontroller als een Arduino weet ik niet.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Wat bedoel je exact want "Ik wil niets aan de Slaveklok(ken) zelf doen" spreekt nog al tegen met de oplossingen die je bied, als je niks aan de klokjes wilt doen.
Ik wil weten welke tijd de slaveklok aangeeft zonder erop te kijken zodat bij stroomuitval, zomer of wintertijd, de klokken automatisch gecorrigeerd kunnen worden.
Hoe nauwkeurig moeten de slave klokken blijven draaien?
Daar zorgt de perfect werkende DCF77 gestuurde moederklok voor. Echter doet deze niet aan zomer/wintertijd en de slaveklok(ken) zijn niet fysiek zichtbaar vanuit de plek waar de moederklok hangt. Bij stroomuitval zomer/wintertijd moeten de slaveklokken handmatig via een paar schakelaars op de moederklok op tijd worden gezet. En er zit geen achteruit op de slaveklokken.
Je zou de pulsen gewoon met een counter bij kunnen houden hoeveel pulsen er geweest zijn en zo de tijd uitrekenen. Dit kan je met Logic IC's doen ( niet echt mijn ding) Of een microcontroller (zoals Arduino) gebruiken.
Ik zat te kijken naar de Dallas DS1682, pulse counter (o.a) Echter ik ben een beetje bang dat deze geen 5.000.000+ pulsjes in 10 jaar+ (1440*365*10) kan tellen. (Eeprom writes en wearing enzo) Zelfs als ik de counter elke zoveel tijd reset naar 0 zijn dat alleen maar extra schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Over welke context gaat het?. Een leuk hobby project of een kern centrale? En wat er allemaal ook maar tussenin kan zitten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met de 50Hz netfrequentie kan je een lange tijd een klok laten lopen. De ene dag zal die iets voor lopen en de andere dag achter maar door de jaren heen niet ver afwijkend, daar zorgen ze speciaal voor.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ierlandfan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:15:
[...]

Daar zorgt de perfect werkende DCF77 gestuurde moederklok voor. Echter doet deze niet aan zomer/wintertijd en de slaveklok(ken) zijn niet fysiek zichtbaar vanuit de plek waar de moederklok hangt. Bij stroomuitval zomer/wintertijd moeten de slaveklokken handmatig via een paar schakelaars op de moederklok op tijd worden gezet. En er zit geen achteruit op de slaveklokken.
Kan ik hieruit opmaken dat je moederklok het signaal van de DCF77 in Duitsland gebruikt? Want die stuurt gewoon codes voor zomer- en wintertijd mee, kun je die niet gewoon opvangen en doorsturen naar je slave clocks?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Dat zou een goede optie zijn, echter weet ik niet of dit in de PIC geprogrammeerd is. De producent (Nedklok) is al een tijdje out of business lijkt het.

Ik heb echter een nieuw idee. Via graycode op een van de assen van een (spare) slaveklok zou ik in theorie alle 720 (12 uursklok dus 12*60) standen kunnen uitlezen., ook bij stroomuitval. Bij opstarten leest de software de stand en converteert dat naar de tijd waarop de slaveklokken stil staan.

Heeft iemand ervaring met graycode (720 ppr)?
Pagina: 1