Voor een project (Slave klok uitlezen) zoek ik een oplossing om de stand van die klok bij te houden danwel af te lezen. Dit zijn klokken die (meestal) elke minuut een (24v) pulse krijgen van een moederklok en daardoor de minutenwijzer 1 minuut verder laat bewegen. Er zit dan ook geen uurwerk in de klokken zelf. Kort gezegd: Een spoel en een paar tandwielen en that's it. De klok toont dan ook maar 12 uur.
Ik wil niets aan de Slaveklok(ken) zelf doen en het moet failsafe zijn voor zeker een jaar of 10.
Ik zoek naar andere mogelijke oplossingen dan die ik zelf had bedacht.
Ik had bedacht:
- Webcam gericht op de slave klok en via opencv en wat code de wijzers uitlezen. (Ik denk niet dat dit betrouwbaar is door veranderende lichtinval en reflecties.)
- Een incremental Rotary encoder (Steppenmotor die 720 omwentelingen aankan) 720=12H, .Failsafe vanwege de eenvoud. Vind het alleen niet echt chique in deze tijd.
- Een elektromechanische counter die tot 360 of 720 telt. Ook niet echt chique.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag onafhankelijk van een batterij.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag met een backup batterij die 10 jaar meegaat.
Ideeën zijn welkom
Ik wil niets aan de Slaveklok(ken) zelf doen en het moet failsafe zijn voor zeker een jaar of 10.
Ik zoek naar andere mogelijke oplossingen dan die ik zelf had bedacht.
Ik had bedacht:
- Webcam gericht op de slave klok en via opencv en wat code de wijzers uitlezen. (Ik denk niet dat dit betrouwbaar is door veranderende lichtinval en reflecties.)
- Een incremental Rotary encoder (Steppenmotor die 720 omwentelingen aankan) 720=12H, .Failsafe vanwege de eenvoud. Vind het alleen niet echt chique in deze tijd.
- Een elektromechanische counter die tot 360 of 720 telt. Ook niet echt chique.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag onafhankelijk van een batterij.
- Een elektronische counter met een vorm van opslag met een backup batterij die 10 jaar meegaat.
Ideeën zijn welkom