Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke auto kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oochiewallie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:46
Ik ben op zoek naar een tweedehands auto voor ons samengestelde gezin (2 volw. + 4 kinderen van 12, 8, 8, 6 jaar oud).

Budget = max. 10k

Wensen:

- Het moet een degelijke auto zijn die liefst aardig wat kilometers mee kan, zonder al te veel problemen.
- Persoonlijke voorkeur voor een Duitse auto.
- Het komt regelmatig voor dat we met z'n allen op pad gaan, dus er moet minimaal plaats zijn voor 6 personen.
- Ik rij best veel (ca 25.000-30.000 km per jaar privé), dus heb de voorkeur voor een Diesel.
- Maandelijkse lasten moeten liefst beperkt blijven.

In mijn zoektocht ben ik gestuit op twee vrijwel identieke auto's, namelijk een Mercedes E-klasse Estate (met bankje in de kofferbak voor 6e en 7e zitplaats).

De ene is uit 2010 en heeft een kleine 200.000 km op de teller staan. Betreft een E350 CDI motor (6-cilinder). Aanschafprijs is 10.500 EUR.

De ander is uit 2012 en heeft rond de 300.000 km op de teller staan. Betreft een E250 CDI motor (4-cilinder). Aanschafprijs is 9.250 EUR.

Dat zijn zo'n beetje de enige verschillen, voor de rest zijn ze identiek. Vraag is nu met welke van de twee ik beter af ben. De ene is weliswaar 2 jaar jonger, maar heeft wel 100.000 km meer op de teller staan (maar is ook ruim 1000 Euro goedkoper). De ander is iets ouder, maar wel met minder kilometers. En daardoor ook iets duurder. En qua verbruik zal die E350 waarschijnlijk een stuk ongunstiger zijn qua maandelijkse kosten.

Heeft een van jullie ervaring met deze auto toevallig? Of tips over welke jij zou aanschaffen en waarom (in de hoop dat ik daardoor beter in staat ben een beslissing te nemen)?

Ik hoor het graag en waardeer jullie input! :)

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:41
Nu zijn je jongste twee kinderen 8 en 6 jaar. Die wil je echt niet op het achterbankje in een E klasse proppen.

Zou nog eerder voor een Touran / R-Klasse gaan.

Misschien niet zo'n stoere auto, maar een Chrysler Grand Voyager heb je ook in 6/7 persoons.

RedHat wijzigde deze reactie 13-05-2019 19:13 (22%)

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 00:21
Heb je je gezin misschien al eens meegenomen om in zo'n E-klasse te gaan zitten? Ik ben een beetje bang dat het erg krap gaat worden, helemaal als ze wat ouder worden.

Staan er nog andere auto's op je lijstje? Eventueel een Ford S-Max, of misschien zelfs een Ford Galaxy?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:29
Er zijn vast wel wat meer auto's te vinden, een aantal voorbeelden: vw touran, opel zafira of wat andere opties citroen grand c4, peugeot 5008.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Met 4 grote kinderen zou ik zeker niet voor een C-Segment Van gaan, maar voor een grotere zoals de Espace, Ford Galaxy oid.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PlatoNL
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:49
Voor Duitse auto's van die leeftijd zul je ook wat meer betalen aan onderhoud. Ford vind ik zelf een goede balans tussen betrouwbaar/betaalbaar. Een Ford Galaxy lijkt dan een logische optie:
https://link.marktplaats.nl/m1401138807

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:35
Zoals gezegd: ga even passen met de hele meute. De ene 7 zitter is meer een 2 + 3 kleintjes en 2 mini's zonder benen en de ander passen ook echt 7 feitelijke mensen in.

Dan qua auto: die 1.000,- verschil ga je binnen no-time aan onderhoud kwijt zijn. Dat is op zich geen probleem, maar een oudere auto, veel km's gereden en je gaat er veel mee rijden.. ik zou me vooral blindstaren op onderhoud wat gedaan is en moet gebeuren dan om die laatste 1.000,-. Ik rijd graag auto's van zo'n leeftijd (of reed, heb nu net een wat nieuwere, maargoed) en heb altijd aardige onderhoudsposten gehad. Wel nauwelijks afschrijving, dus reed een flinke auto met V6 met minder kosten dan een nieuwe polo aan afschrijving heeft. Maar das een keuze: ik vond dat prima. Veel mensen worden doodsbenauwd bij het idee dat ze misschien een keer 1.000,- kwijt zijn voor onderhoud en misschien een keer 3.000. Als je elke maand 250-400 aan afschrijving prettiger vindt dan is nieuw(er) weer prettiger. Ieder z'n ding.

Maargoed, denk dat een Ford S-max met 2.5T met een klein prikkeltje in de ECU op zo'n 280pk zit - ook leuk voor als je er 's niet met z'n allen in zit. Maar das dan benzine :+ Zie alleen even geen 7 zitter. Misschien moet je de Galaxy hebben ofzo. Enfin, succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:18

Touchdomex

Plunder with Thunder.

mkroes schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:40:
Er zijn vast wel wat meer auto's te vinden, een aantal voorbeelden: vw touran, opel zafira of wat andere opties citroen grand c4, peugeot 5008.
Nadeel is dat hij wil dat hij er met 6 personen in kan zitten. Dat verkleind je opties wel. Zelfs bij een Zafira of Touran.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je bij MB wilt blijven, ga eens voor een Vito kijken zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:18
Hmm, hoe vaak komt het voor dat er echt met iedereen op pad gegaan wordt of maar met een gedeelte.
In plaats van 1 grote auto zou je anders 2 kleinere c-klasses kunnen overwegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Denk dat je met die Duitse auto's niet verder komt voor dat budget, lijkt een beetje dat je te veel wil voor 10k,

Zie nog wel een Fiat Multipla, er passen in ieder geval 6 in en dat is het belangrijkste en dan blijf je ruim binnen het budget.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:50
Volgens mij wil TS een E klasse probeert die hier “goedkeuring” te zoeken

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:52

-tom-562

Oliesjeik

In een station met een veredeld klapbankje in de kofferbak kan je toch niet met goed fatsoen 4 kinderen in vervoeren?
Ik zou eerder kijken voor een fatsoenlijke MPV (VW Touran, Toyota Previa) of een Volvo XC90 ofzo

-tom-562 wijzigde deze reactie 13-05-2019 23:15 (7%)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 01:19
Zoals hier al meer gezegd zou ik die persoonlijke voorkeur voor een Duitse auto skippen. Voor rond de 10k ga je geen Duitse auto vinden waar je op een fatsoenlijk manier 2 volwassenen en 4 kinderen kunt vervoeren. Die bankjes achterin die E-klasse zijn leuk als er een keer iemand extra mee moet, maar echt niet geschikt om standaard te gebruiken.

Dus, tenzij je je budget kunt verhogen of zelden iedereen tegelijk mee rijdt, is een fatsoenlijke MPV van een ander merk toch echt de betere keuze.

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:37
Budget = Max 10k.
En dan een Mercedes E-klasse noemen die lang mee kan.
Forget it :).

Ik zou gaan kijken naar die grote MPV achtige dingen maar ik ben totaal niet bekend met die soort auto's.
Seat Alhambra, VW Sharan, Ford Galaxy achtige en dat soort wagens.

Overigens is de tip van @The Eagle niet zo slecht. Dat zijn goedkope auto's met veel ruimte. Al zijn de multi zit modellen een stuk duurder.

Typhone wijzigde deze reactie 14-05-2019 11:01 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16:05
W212 E-klasse is zeer betrouwbaar vergeleken met andere Duitse auto's uit die periode (Duits is soms gruwelijk onbetrouwbaar; Audi!).

Deze is makkelijk (250 vs 350): altijd voor de E350 CDI gaan. Heerlijke motor. Ik rijd zelf een C 250 CDI met hetzelfde blok als die andere E, in een E-klasse zal die ca. 1:15 doen, de E350 CDI ca. 1:13.

Van alle suggesties hier vind ik de door jou genoemde E 350 CDI veruit de beste optie, MITS je een beetje van auto's/autorijden houdt. Voor 10.500 euro heb je denk ik de goedkoopste in zijn soort; dat is zelden verstandig. Qua wat oudere occasions zijn het meestal de koopjesjagers die betalen, betalen en betalen aan achterstallig onderhoud etc. Goedkoop is duurkoop. Ook al is het een dijk van een auto on de kern, op een slecht onderhouden E ga je lek als een mandje.

Een E rijdt ZO ONTZETTEND VEEL BETER dan een MPV als een Sharan of een busje als een Vito. Verschil is onvoorstelbaar groot. Gigantisch. Episch. Intergalactisch.

Als je iets wil dat goedkoop is en lang mee gaat: er gaat niets boven Japans/Koreaans. Voor dat budget heb je immers een veel nieuwere Jap/Koreaan.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 14-05-2019 11:22 (7%)

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:37
@Dieken Taffert
Ik heb die auto een tijd gereden. Hoe gaan daar 7 mensen in, voor langere tijd, met comfort? :)

• Mr. Blonde
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
Mercedes Vito
6 persoons uitvoering, duits, diesel en past binnen het budget.

https://www.autoscout24.n...3-e250040afa36?cldtidx=19

• redwing
Dieken Taffert schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:21:
Een E rijdt ZO ONTZETTEND VEEL BETER dan een MPV als een Sharan of een busje als een Vito. Verschil is onvoorstelbaar groot. Gigantisch. Episch. Intergalactisch.
Een Sharan of een Vito zijn dan ook niet echt de fijne auto's. Beide rijden echt als een busje, leuk voor veel ruimte, maar verder niet. Vergelijk het dan met een Touran of een S-max/Galaxy.
Ik heb in heel veel auto's gereden en kan echt niet zeggen dat zo'n E-klasse nu echt zo veel beter is. Zeker kwalitatief goed maar, als je de ruimte bekijkt voor degene die achterin moet zitten, zeker niet veel beter.
Als je iets wil dat goedkoop is en lang mee gaat: er gaat niets boven Japans/Koreaans. Voor dat budget heb je immers een veel nieuwere Jap/Koreaan.
Hierom zou ik niet voor een Mercedes gaan. Die zijn leuk als je er genoeg budget voor hebt, maar voor 10k kun je veel meer auto voor je geld krijgen als je bij andere merken gaat kijken.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:07

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb zakelijk een jaar in een Vito met dubbele cabine gereden. Ja het is een busje maar ik vond het een van de fijnste reisauto's.
Ik had de 140pk uitvoering, goede cruise control, airco, stoelen.

Maar ik lees in de OP dat de TS de maandlasten laag wil houden. Dan valt een geel kenteken bus op diesel eigenlijk meteen af.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

Acties:
  • +7Henk 'm!

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-05 10:54
Ik heb zelf de S-Max gereden en die voelt echt stukken fijner dan normale busje, sportief zelf.
Hier eentje gevonden met 7 zits, de achterste bank hoef je niet alle 2 te gebruiken, dan heb je meer ruimte voor spullen (eentje ingeklapt). https://www.autoscout24.n...61-6fa959bc83c0?cldtidx=6

Als je niet perse duits moet hebben dan zo'n Honda FRV eigl best goed, want dan heb je precies 6 zitplaatsen.
Je kleinste kan voorin zitten tussen jullie twee en dagelijks kan je de middelste voorstoel inklappen.
Als die wat groter wordt kan je de middelste stoel iets naar achter zetten.
6 stoelen:

Dagelijks als je niet alle 6 nodig hebt:

https://www.autowereld.nl...ive-30358613/details.html Is onder je budget dan kan je nog voor de rest van de bedrag een leuk vakantie inplannen.
Hij is niet veel verkocht in NL maar als ik https://www.honestjohn.co.uk/owner-reviews/honda/fr-v-2004/ Honestjohn moet geloven dan is ie toch betrouwbaar, zuinig, en heel degelijk.
En hij is lichter dan andere kleine 7 zitters en dus lager maandlasten.

Life is too short to drive boring cars

• Leeghoofd21
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:55

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Sinds begin dit jaar ben ik in het bezit van een Mazda 5 uit 2009 met 100k op de teller. Ik zou eigenlijk nooit meer anders willen dan dit. hij heeft ruimte , is snel, relatief zuinig en dan als kers op de taart de schuifdeuren waardoor je zoveel makkelijker alles in de auto kan pakken.

Ik vind dat hij het uiterlijk ook echt wel mee heeft.
https://www.autoscout24.n...state=N%2CU&cy=NL&atype=C

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Ik heb nu een tijd een FRV 1.8 automaat uit 2008. Ideale auto voor een groter gezin of meerijders.

Kofferbak is een stuk groter dan de gemiddelde 7 zitter. Door de twee rijen stoelen is de auto redelijk compact wat weer fijn is met parkeren. Japans, dus met de betrouwbaarheid zit het bijna altijd goed

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:45
Mercedes R63 AMG.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:11
Ik heb ook 4 kinderen gehad, en in die tijd heb ik een paar Sharans, een C8 en een Galaxy versleten.
Dat waren telkens bedrijfswagens.
De C8 was een ramp (betrouwbaarheid, afwerking, rijdt als een truck).
De fijnste auto was een Sharan DSG TDI.
Omdat we op vakantie met 6 in de auto zaten had ik nog een halve koffer over, en dat geeft nog genoeg ruimte. Die rijdt echt niet als een bus, en was nog redelijk zuinig als je je aan 120km/h houdt.

Een oude E zou ik laten staan. DIe kosten fortuinen aan onderhoud en als je daar met 6 in kruipt, dan heb je niks meer over aan kofferruimte.
En dan nog, die zitjes achteraan zijn voor kleuters, niet voor tieners.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:27
Mag het ook wat meer 'busje' zijn?
Wij rijden met een VW Caddy Maxi, daar zitten 7 volwaardige plekken in en je houdt nog een beetje een koffer over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:41
Een E klasse met kleine kinderen, en dan zitten peinzen over 1000 euro aanschafprijs? Ik wens je heel erg veel succes. Die kinderen doen elke dag voor 1000 euro schade in die auto, en in onderhoud ben je het ook zo kwijt.
Maar misschien lees/begrijp ik dat verkeerd.

Aan de andere kant rijd hij wel veel, dus ik snap ook wel dat hij niet met een busje onderweg wil zijn, dat zou ik persoonlijk ook niet willen.

Ik zou gewoon voor 2 auto's gaan. 1 wat comfortabelere auto voor de kilometers, en een wat goedkopere mpv voor de kinderen.
Een combinatie van de 2 bestaat gewoon niet. Het is of een soort van busje met genoeg zitplaatsen, of misschien een suv. (is dat wat?) Of een comfortabele kilometervreter.
Je kan geen 6 normale zitplaatsen hebben in een "normale" auto.

Als je een keus wil maken tussen deze auto's, dikkere motor, (die dus waarschijnlijk ook wat minder hard gewerkt heeft) ton minder kilometers, met als enige nadeel dat hij 2 jaar ouder is?
Lijkt me niet zo'n ingewikkelde keus toch?
Maar zoals @NiGeLaToR ook al zegt, er zijn veel meer aspecten. Ik heb liever een auto met 3 ton die goed onderhouden is, dan een auto met 2 ton die slecht onderhouden is. Maar als dat allemaal vergelijkbaar is, is de keus wat mij betreft vrij simpel.

WEBGAMING wijzigde deze reactie 15-05-2019 13:51 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YourMom
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:37

YourMom

I put the p in pool.

cadsite schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:28:
Wij rijden met een VW Caddy Maxi, daar zitten 7 volwaardige plekken in en je houdt nog een beetje een koffer over.
Weet niet hoe die Caddy's rijden maar ik heb een Citroën Berlingo gehad (2012) en daarin had je ook heel veel ruimte (de mijne was de standaardversie met grote koffer en lage instap voor de hond)... Maar dat reed echt als een boot, al een geluk dat de bestuurdersstoel een armsteun had want in bochten zat je soms bijna op je passagier z'n schoot omdat het ding kantelt als gek. Nooit meer zo'n busje voor mij. :N

Voor onze hond was het wel praktisch en op campingtrips ook, maar qua rijplezier ben je beter met een zeepkist. :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cadsite
YourMom schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:41:
[...]Maar dat reed echt als een boot, al een geluk dat de bestuurdersstoel een leuning had want in bochten zat
je soms bijna op je passagier z'n schoot. Nooit meer zo'n busje voor mij. :N
Geen idee hoe jij rijdt, maar ik heb alvast die ervaring niet. Privé hebben we een maxi (TSi) 7-zitter en op het werk een maxi (TDi) 5-zitter met vaste kofferwand.
Met beide auto's heb ik al vele km's op een dag gedaan met veel plezier. Ook de collega's rijden graag met de caddy.
Het is uiteraard geen premium wagen, maar met een budget van €10.000 kan je ook niet alles verwachten.
Als het premium moet zijn en 7 plaatsen, dan zal het v-klasse zijn, maar houd je dan maar klaar voor (heel) hoge kosten.

• YourMom

YourMom

I put the p in pool.

cadsite schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Geen idee hoe jij rijdt, maar ik heb alvast die ervaring niet. Privé hebben we een maxi (TSi) 7-zitter en op het werk een maxi (TDi) 5-zitter met vaste kofferwand.
Met beide auto's heb ik al vele km's op een dag gedaan met veel plezier. Ook de collega's rijden graag met de caddy.
Het ene busje zal het andere niet zijn zeker...

Ik vermoed dat die Citroën veel te zacht afgeveerd was en dat het ding daardoor zo kantelde... heb het nooit geweten: hij was snel weer verkocht. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:45
Het is hier niet de huiskamer, graag een beetje serieus blijven dus.

deepbass909 wijzigde deze reactie 15-05-2019 14:54 (78%)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:40
cadsite schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:28:
Het ding mag wel 7 zitplekken hebben maar het blijft een bouwvakkers/tegelzetters busje met dito vering en geluidsisolatie. Dat was het argument van mijn ouders om niet voor een veredelde bestelwagen te gaan.

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:18
Tommie12 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:56:
Ik heb ook 4 kinderen gehad, en in die tijd heb ik een paar Sharans, een C8 en een Galaxy versleten.

Een oude E zou ik laten staan. DIe kosten fortuinen aan onderhoud en als je daar met 6 in kruipt, dan heb je niks meer over aan kofferruimte.
En dan nog, die zitjes achteraan zijn voor kleuters, niet voor tieners.
Mag toch hopen dat je dat je de kinderen nog hebt, alleen een beetje groter ;) Of je hebt een ex met 4 kinderen. Dat kan natuurlijk ook.

Misschien knuppel in hoenderhok....Maar een Dacia Lodgy Stepway?

Zijn er niet zo heel veel in diesel volgens mij. Maar rijdt mijn inziens heel behoorlijk. Het is geen Mercedes maar daar achterin wil je je kinderen niet opvouwen.

Als je echt ruimte wil en nog wat bagage kwijt kunnen dan zou ik voor een Ford Galaxy of Seat Alhambra kijken.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:11
Highfive95 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:33:
[...]

Mag toch hopen dat je dat je de kinderen nog hebt, alleen een beetje groter ;) Of je hebt een ex met 4 kinderen. Dat kan natuurlijk ook.
Ik "heb" ze niet meer, ze zijn nog altijd mijn kinderen, maar 20+, dus geen uitstapjes meer naar de Zoo of Zuid-Frankrijk en Italie met z'n allen in het busje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cadsite
FastFred schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Het ding mag wel 7 zitplekken hebben maar het blijft een bouwvakkers/tegelzetters busje met dito vering en geluidsisolatie. Dat was het argument van mijn ouders om niet voor een veredelde bestelwagen te gaan.
Nogmaals, als je "slechts" €10.000 budget hebt en je wilt er met 6 personen in kunnen rijden en vele km's afleggen moet je ergens op toegeven.
Maar los daarvan, heb je eigenlijk al eens met een caddy gereden of zijn het ongefundeerde vooroordelen?
Je kan dat onmogelijk vergelijken met een Renault R4 bijvoorbeeld. 8)7
Toen ik begon te werken hadden ze ook een Caddy, maar dan zo eentje:

Dat was inderdaad een bestelwagen in de grootte van een auto.
Nu zijn die dingen héél wat anders hoor.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik heb zelf een C4 GP en hoewel ik het wel een fijne auto vind om in te rijden, ga ik nooit meer voor een Citroen. Het is een 7-zitter (iig degene die wij hebben) en er is meer dan genoeg ruimte. Beenruimte midden is ook prima. Achter wordt het wel al snel krapper. Mijn vrouw zit er wel eens rustig als we met meer zijn in de auto (ikzelf, mijn ouders, mijn dochtertje en dan mijn vrouw), maar voor vakantie op die manier is niet aan te raden.
Een Espace heeft nog een stuk meer ruimte of wat hierboven aangeraden wordt voor zo nu en dan zou ik eerder voor een Dacia Lodgy gaan. Ruim, licht, maar zal niet zo comfortabel zijn als een heel luxe merk.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor zo een Honda FR-V gaan, zit er ook niet iemand ontzettend ongezellig helemaal achter in de kofferbak. Ook een stuk veiliger bij ongelukken omdat bij de meeste MPV's de laatste zitrij onderdeel is van de kreukelzone..

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:40
@Arunia Jij hebt dan ook wel onmeuning veul pech gehad met jou C4GP ;)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:03
@FastFred SSsstt! ;) Ik heb inderdaad ontiegelijk veel pech met mijn auto. Hoop altijd dat dit het is geweest, maar goed.

Al met al vind ik hem wel plezierig rijden verder. Het is alleen al die Franse probleempjes met elektra en vocht wat het voor mij een minder goede auto maakt.

DieHonda FR-V is wel een erg mooie auto trouwens. Heb hem ook aan mijn vrouw laten zien. Alleen voor ons qua leeftijd waarin die te krijgen is niet interessant. Gezellig met onze dochter voorin met zijn allen. :P

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-05 15:05
Misschien een Mitsubishi Grandis?

170.000 op de teller, bouwjaar 2008. Er kunnen 7 personen in en kost je 4000. Misschien niet een hele sexy auto om te zien maar wel super betrouwbaar en betaalbaar.

https://www.autoscout24.n...a-ab35b21a1445?cldtidx=18

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:34
Honda FR-V lijkt mij lekker rijden en efficient/zuinig/compact voor een gezin van zes. Misschien is de Toyota Prius Wagon nog een optie? Hier met een gezin van vijf merkte ik dat ik regelmatig EEN extra passagier kwijt moest; een schoonmoeder of vriendin. Met twee extra is een tweede auto mee al gauw handig, maar voor EEN een beetje overkill. Langs die gedachte zou ik een 7-zitter overwegen. Verder is die Prius Wagon serieus zuinig en comfortabel op lange afstanden.

• JZX81_Drift
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 19-05 21:58
Die nieuwere caddy's zijn prima, lekker comfy.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb niet het idee dat de stoelen achterin de E klasse erg fijn zijn. Tevens moet je dan achteruit rijden, kan ook niet iedereen tegen. De R klasse is dan meer geschikt voor 4 kinderen, maar die kost wat centen.

• Jeroenzer
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20-05 10:31

Jeroenzer

Rookworst zonder r is ookworst

neem een Mazda of Toyota... dat zijn degelijke auto's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieken Taffert
Wat feiten over betrouwbaarheid:

VW Sharan: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/318
Citroën C8: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/68
Mercedes E-klasse: https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/162

100 is gemiddeld, lager is beter en hoger slechter. Dit is een gigantische database van een verzekeraar (heel veel auto's dus geen tamelijk nutteloze "ik heb nooit problemen met mijn auto" verhalen, n=1 en autobezitters doen hun eigen auto nogal eens beter voor dan ie is), in de score is zowel hoe vaak iets kapot is verdisconteeerd als hoe lang je de auto kwijt bent en wat de reparatiekkosten zijn.

W212 E-klasse scoort 80 (duidelijk bovengemiddeld: ook als je reparatiekosten meeneemt dus!), Sharan scoort zeer slecht met 192 en C8 scoort slecht met 150.

Weinig verrassend: VW en Audi zijn fijne auto's maar qua betrouwbaarheid gemiddeld slecht, Citroën ook maar die zijn nog relattief goedkoop te repareren.

Topicstarter: kijk s.v.p. naar de feiten.

E-klasse haalt het qua onderhoudskosten niet bij een nieuwere Jap of Koreaan, maar deklasseert een VW Sharan of Citroën C8 qua betrouwbaarheid.
redwing schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:54:
[...]

Een Sharan of een Vito zijn dan ook niet echt de fijne auto's. Beide rijden echt als een busje, leuk voor veel ruimte, maar verder niet. Vergelijk het dan met een Touran of een S-max/Galaxy.
Ik heb in heel veel auto's gereden en kan echt niet zeggen dat zo'n E-klasse nu echt zo veel beter is. Zeker kwalitatief goed maar, als je de ruimte bekijkt voor degene die achterin moet zitten, zeker niet veel beter.
Als je een Mercedes E-klasse niet merkbaar beter vindt rijden dan een Ford Galaxy of een VW Touran, dan ligt dan aan jouw beperkte vermogen om auto's te waarderen op eigenschappen als comfort.

E-klasse wordt door autojournalisten op handen gedragen als het gaat om comfort, zelfs in zijn klasse (v.s. BMW 5, Audi A6 etc.) laat staan vs. auto's die meerdere klassen lager gepositioneerd zijn.

Het spijt me, maar jouw bevindingen zijn niet maatgevend.
Hierom zou ik niet voor een Mercedes gaan. Die zijn leuk als je er genoeg budget voor hebt, maar voor 10k kun je veel meer auto voor je geld krijgen als je bij andere merken gaat kijken.
Nee, je krijgt juist minder auto, maar wel nieuwer en goedkoper qua vaste lasten. Een E-klasse is veel meer auto dan een nieuwere Hyundai.

Maar ik zou TS die Hyundai aanraden als hij er lang mee wil doen en vaste laten van belang zijn. Als comfort en souvereiniteit iets mogen kosten, dan komt de E zeker ook in aanmerking.

Zoals terecht is opgemerkt, de zitjes achterin zijn wel klein, niet geschikt voor lange tieners.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 15-05-2019 15:59 (41%)

• gergs
Trouwens, ik wil eigl graag zien waar TS de auto heb gevonden. Ik kan iig 6 zitter E klasse niet vinden met dat bouwjaar rond die prijs. Is het de achterwaarts klapstoelen? Of heb je eentje gezien met multimac?

Edit laat maar, hij noemt dat het idd de klapstoel in de kofferbak.

Maar toch, ik kan geen een vinden rond 10k van 2010/2012......

gergs wijzigde deze reactie 15-05-2019 15:57 (24%)

• Dieken Taffert
gergs schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:55:
Trouwens, ik wil eigl graag zien waar TS de auto heb gevonden. Ik kan iig 6 zitter E klasse niet vinden met dat bouwjaar rond die prijs. Is het de achterwaarts klapstoelen? Of heb je eentje gezien met multimac?

Edit laat maar, hij noemt dat het idd de klapstoel in de kofferbak.

Maar toch, ik kan geen een vinden rond 10k van 2010/2012......
Dit is wel zorgelijk, als je de ALLERgoedkoopste uitzoekt kan dat maar 1 ding betekenen tenzij je ontiegelijk veel mazzel hebt: je gaat betalen, betalen, BETALEN.

Nooit de goedkoopste pakken. Dat is meestal de duurste.
Typhone schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:51:
@Dieken Taffert
Ik heb die auto een tijd gereden. Hoe gaan daar 7 mensen in, voor langere tijd, met comfort? :)
Volstrekt niet. Tenzij 1 van die 7 een klein kind is. Een wat groter kind moet je daar niet voor langere tijd willen stallen. Het kan misschien wel als je regelmatig stopt, kinderen rouleert etc.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 15-05-2019 16:02 (23%)

• WEBGAMING
https://www.gaspedaal.nl/...klasse?bmin=2010&srt=pr-a

Zijn er toch best een aantal hoor. Je kan voor 5000 euro al in een E klasse (2010 en later) zitten! :X
Je zit helemaal onderin de markt, en de kans dat je een probleemauto koopt is ontzettend groot. En al is het een klein probleem, kan het met een Mercedes de halve dagwaarde kosten. Niet voor niets dat ze zo goedkoop zijn.
Ik zou niet raar staan te kijken als zo'n auto nog een keer 10.000 kost om helemaal in orde te krijgen. Of nog veel meer.

WEBGAMING wijzigde deze reactie 15-05-2019 16:16 (17%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik zie geen bouwjaar wensen, maar een Fiat Multipla voldoet aan bijna al je wensen. Hij is alleen niet duits.

Verder
-6 personen
- In diesel verkrijgbaar (met een betrouwbare JTD)
- Lage aanschafprijs, je houd voldoende over voor onderhoud
- Goede wegligging doordat hij extra breed is.

• gergs
WEBGAMING schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:11:
https://www.gaspedaal.nl/...klasse?bmin=2010&srt=pr-a

Zijn er toch best een aantal hoor. Je kan voor 5000 euro al in een E klasse (2010 en later) zitten! :X
Je zit helemaal onderin de markt, en de kans dat je een probleemauto koopt is ontzettend groot. En al is het een klein probleem, kan het met een Mercedes de halve dagwaarde kosten. Niet voor niets dat ze zo goedkoop zijn.
Ik zou niet raar staan te kijken als zo'n auto nog een keer 10.000 kost om helemaal in orde te krijgen. Of nog veel meer.
Ja zeker

585 dkm
445 dkm
827 dkm

Nou.. succes, die zijn ex taxis en meer voor export eigl.

Er is eentje met 7 zits die onder 10k is met km onder 300 duizend.
Maar goed, 1. https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

• WEBGAMING
Jij zegt dat je ze helemaal niet kan vinden.

Natuurlijk is het waardeloos, maar dat zijn die van 10 ook.

WEBGAMING wijzigde deze reactie 15-05-2019 17:26 (6%)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23:11
Ik heb niet alles gelezen maar wat dacht van en touran of ford s max ?

In 7 zits uitvoering daar ging ik voor

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• redwing
Dieken Taffert schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:53:

Als je een Mercedes E-klasse niet merkbaar beter vindt rijden dan een Ford Galaxy of een VW Touran, dan ligt dan aan jouw beperkte vermogen om auto's te waarderen op eigenschappen als comfort.

E-klasse wordt door autojournalisten op handen gedragen als het gaat om comfort, zelfs in zijn klasse (v.s. BMW 5, Audi A6 etc.) laat staan vs. auto's die meerdere klassen lager gepositioneerd zijn.

Het spijt me, maar jouw bevindingen zijn niet maatgevend.
Ik merk het verschil wel, maar neem ook heel sterk mee dat hij 4 kinderen heeft, terwijl jij vooral kijkt naar de bestuurder. Dat zitje achterin is heel handig als je even iemand extra mee wilt nemen, maar volstrekt onvoldoende om standaard iemand in te vervoeren.

Als je dus alleen naar het comfort van het rijden kijkt voor de bestuurder zou ik ook best voor die E-klasse kunnen kiezen, als je echter naar het comfort van iedereen kijkt is een Galaxy/Touran veel praktischer en beter. En aangezien het hier om iemand met een groot gezin gaat moet je dat wel meenemen.
[...]
Nee, je krijgt juist minder auto, maar wel nieuwer en goedkoper qua vaste lasten. Een E-klasse is veel meer auto dan een nieuwere Hyundai.

Maar ik zou TS die Hyundai aanraden als hij er lang mee wil doen en vaste laten van belang zijn. Als comfort en souvereiniteit iets mogen kosten, dan komt de E zeker ook in aanmerking.

Zoals terecht is opgemerkt, de zitjes achterin zijn wel klein, niet geschikt voor lange tieners.
Grootste probleem voor TS is vooral dat zijn budget eigenlijk te laag is voor wat hij precies wil. Een E-klasse is net te klein, maar een maatje groter ligt buiten budget (en eigenlijk is het budget ook voor een fatsoenlijke E-klasse al te laag). Ik zou dus zeggen dat er of een groter budget moet komen, of een ander merk.

[removed]

• oochiewallie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:46
Allen, dank voor de reacties tot dusver. Die hebben me aan het denken gezet, waarna ik inderdaad besefte dat ik vooral naar mezelf keek (en het rijgenot), dan dat ik rekening hield met de rest van het gezin (en dan met name degene die achterin zou komen te zitten).

Ik ben dus afgestapt van de E-klasse, alhoewel het me nog steeds een prachtauto lijkt.
Het ging trouwens om deze, voor de geïnteresseerden:

https://www.autowereld.nl...rde-30417322/details.html

Door de vele positieve reacties op de S-Max en Galaxy, ben ik opnieuw op zoek gegaan. Na een nieuwe selectieronde ben ik uiteindelijk gekomen op het volgende lijstje, waaruit ik een definitieve keuze zal gaan maken:

1) Volkswagen Touran 1.6 TDI uit 2013 met ca. 110.000 km op de teller
2) Ford S-Max 2.0 TDCi uit 2013 met ca. 175.000 km op de teller
3) Ford S-Max 1.6 TDCi uit 2011 met ca. 135.000 km op de teller
4) Ford Galaxy 1.6 TDCi uit 2012 met ca. 155.000 km op de teller

De prijsklasse zit allemaal zo rond de 10k, alhoewel die Galaxy 1000 Euro goedkoper is dan de rest.

Honda FR-V heb ik ook nog naar gekeken, maar zijn bijna geen diesels van en zijn ook wel echt een flink stuk ouder (allemaal met bouwjaar rond 2006-2008).

Mochten er nog kenners van een bepaald type (vooral uit het lijstje hierboven dan) tips en suggesties hebben over welke (juist wel of juist niet) te kiezen, dan hoor ik dat erg graag!

Nogmaals dank voor de vele reacties! Dankzij jullie hulp is het me nu een stuk duidelijker waar ik naar op zoek moet! :)

• cadsite
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar let wel op met diesel, al zeker de oudere.
In BE mag je in grote steden niet meer rijden met die wagens. Het zou me verbazen mochten jullie niet volgen.

• TWCRay
  • Laatst online: 22:55
@cadsite , goede reden om op het platteland te blijven ;)

• mhaket
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
S-max zou ik niet aanraden als de kids groter worden, hoofdruimte wordt te laag achterin. Ik rij nu bijna 4 jaar en Galaxy en die heeft meer dan redelijke zit ruimte op de laatste rij. En je kan op die rij nog redelijk maar buiten kijken. Wel belangrijk als je kinderen dat gevoelig voor zijn. Ik had eerst een Opel Zafira en die was op de derde rij gewoon de klein en je kon nauwelijks naar buiten kijken. Als de jongste nog klein is niet zo'n groot probleem maar kinderen groeien heel snel...

• a fly
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-05 00:48
Er zijn ook 6+ persoonsauto's op LPG. Kost een stuk minder wegenbelasting, en is netto per jaar vaak goedkoper dan diesel. Als je er een uitzoekt met geschikte motor (geharde, hydraulische klepstoters) zijn de kosten voor onderhoud, en vooral risico op duur onderhoud lager.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• gergs
WEBGAMING schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:25:
Jij zegt dat je ze helemaal niet kan vinden.

Natuurlijk is het waardeloos, maar dat zijn die van 10 ook.
Ik kon die 2 autos waar TS noemde in beginpost niet vinden, laat ik het maar zo zeggen.
oochiewallie schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:10:
Allen, dank voor de reacties tot dusver. Die hebben me aan het denken gezet, waarna ik inderdaad besefte dat ik vooral naar mezelf keek (en het rijgenot), dan dat ik rekening hield met de rest van het gezin (en dan met name degene die achterin zou komen te zitten).

Ik ben dus afgestapt van de E-klasse, alhoewel het me nog steeds een prachtauto lijkt.
Het ging trouwens om deze, voor de geïnteresseerden:

https://www.autowereld.nl...rde-30417322/details.html

Door de vele positieve reacties op de S-Max en Galaxy, ben ik opnieuw op zoek gegaan. Na een nieuwe selectieronde ben ik uiteindelijk gekomen op het volgende lijstje, waaruit ik een definitieve keuze zal gaan maken:

De prijsklasse zit allemaal zo rond de 10k, alhoewel die Galaxy 1000 Euro goedkoper is dan de rest.

Honda FR-V heb ik ook nog naar gekeken, maar zijn bijna geen diesels van en zijn ook wel echt een flink stuk ouder (allemaal met bouwjaar rond 2006-2008).

Mochten er nog kenners van een bepaald type (vooral uit het lijstje hierboven dan) tips en suggesties hebben over welke (juist wel of juist niet) te kiezen, dan hoor ik dat erg graag!

Nogmaals dank voor de vele reacties! Dankzij jullie hulp is het me nu een stuk duidelijker waar ik naar op zoek moet! :)
Die merc heeft toch geen 3e rij klapstoel, of zie ik het verkeerd - althans van de fotos..

Over je lijstje:
Kijk even of deze ook getroffen is met de dieselgate en zo ja of ie ook een update heeft gehad.
Als ie geupdatet is dan wordt ie namelijk slap, verlies power, enz.
En ja, een Touran.. word ik persoonlijk niet warm van.
De s-max 2.0tdci had ik zelf 2weken als huurauto, 5000km rondgereisd. Echt een fijn motor. Ik dacht dat hij sterker is (qua pk, maar ook qua blok/ turbo) dan de 1.6tdci (of geldt dit alleen voor 1.6tdci voor 2011?). Ik dacht dat de 1.6tdci van ford best veel problemen hebben, check goed of ie echt echt de olie op tijd heb verversd (dacht om 20dkm, anders gewoon wegblijven). Vaak problemen met de turbo geloof ik. Maar goed, verhalen zijn allemal verschillen, dus ik zou goed kijken naar de onderhoudsboekje.
In principe zou de 1.6tdci zuiniger zijn dan de 2.0. Bij de 1.6 altijd de 115pk variant kiezen, deze is minder geknepen voor mileu gebeuren.

• TheBrut3
  • Laatst online: 23:19
gergs schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:
Die merc heeft toch geen 3e rij klapstoel, of zie ik het verkeerd - althans van de fotos..
Volgens mij niet inderdaad.

• gergs

• YourMom

YourMom

I put the p in pool.

Arunia schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:56:

Het is alleen al die Franse probleempjes met elektra en vocht wat het voor mij een minder goede auto maakt.
Hehe... somehow komt dit me enorm bekend voor...

Ik was ervan overtuigd dat je moet geluk hebben met wagens en ik ben dat voor een groot deel nog steeds... Maar ik heb helaas ondertussen ook al 'aan den lijve' mogen ondervinden dat wij onze laatste Citroën hebben gekocht.

Ik heb mijn 2012 Berlingo (nieuw aangekocht) ruim voortijds verkocht met verlies omwille van elektrische storingen die ze bij Citroën zelf niet eens wisten op te lossen zonder dat ze het algehele, volledige elektronische circuit van de wagen moesten vervangen, de wagen was slechts een paar jaar oud maar uiteraard niet meer in garantie. |:(
Volgens hen hadden ze "deze problemen nooit eerder meegemaakt"

Mijn vrouw haar 2014 C3 (ook nieuwe aankoop destijds) heeft van in het begin problemen gehad met condensatie binnenin en blokkerende gordelspanners. Ook was de wagen nog geen 2 maand jong en het deurrubber van de bestuurderskant kwam los. Nu is hij 5 jaar oud en zit er al speling op de voorste wielas... :F

Maar goed, dat is hier verder off topic...
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True