Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Zonder enig voorteken is mijn PC stilgevallen. Ok, het beestje stamt uit 2010 maar toch.

X58 mobo met i7 920
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
Asus RX570 GPU

Wat doet-ie wel/niet:
-Aan/uit knop doet niets, er slaat werkelijk niets aan (fans ook niet die direct op de voeding zitten)
Wel branden er op het mobo de lampjes van de reset knop, clear cmos en pwr button als de voeding aanstaat. Ze doen echter niets. Idem voor de 8 polige stekker van de GPU: trek ik deze eruit, dan gaat het rode lampje op de GPU branden, met stekker netjes wit ledje.

Geprobeerd:
Alles afgekoppeld, kaal gebeurt er ook niets (behoudend de eerder genoemde ledjes)
ATX stekker uit mobo gehaald en groen/zwart verbinden => dan werken de direct op de voeding geschakelde fans wel, net zoals de drives. Met ATX stekker op mobo doen deze het niet

Op de voeding zit een rode led, maar deze brandt niet. Nog niet kunnen terugvinden of dit wel moet...

In ieder geval weet ik nu niet wàt er nu defect is: Mobo of voeding.

Iemand een idee?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:21
Ik verdenk de voeding, het enige wat je dan kan doen is een voeding zien te lenen en vervolgens te testen.

Het is sowieso handig om die voeding te vervangen, zelfs als dat het probleem niet zal zijn.
Na 9 jaar is het wel verstandig om hem met pensioen te sturen.
Dus dat zou mijn eerste stap zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door CryRaven op 13-05-2019 17:38 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Kan net zo goed het moederbord zijn. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.
Eerst de voeding vervangen want dat moet toch.Lost dat niets op dan is het moederbord de oorzaak. Een goede reden om te upgraden naar een modern systeem.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Het vreemde is dat de fan van de voeding niet draait als het mobo aangesloten is, maar wel als groen/zwart op de ATX stekker geshort zijn...

Daarentegen branden er wel ledjes op het mobo met de aangesloten voeding... En krijgt de GPU blijkbaar ook voeding...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Die voeding is antiek. X58 bordjes hebben een goede reputatie qua betrouwbaarheid dus die verdenk ik niet als eerste.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Thanks allen. Ga dan maar deze bestellen: be quiet! Pure Power 11 600W CM, 600 Watt voeding.
Mocht het toch het mobo zijn dan kunnen we altijd nog een upgrade setje erbij plaatsen. Alhoewl de i7 920 zijn werk nog steeds goed doet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Edgarz schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:56:
Thanks allen. Ga dan maar deze bestellen: be quiet! Pure Power 11 600W CM, 600 Watt voeding.
Mocht het toch het mobo zijn dan kunnen we altijd nog een upgrade setje erbij plaatsen. Alhoewl de i7 920 zijn werk nog steeds goed doet.
Die voeding is totaal niet interessant, veel te duur voor wat je krijgt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:11:
[...]

Die voeding is totaal niet interessant, veel te duur voor wat je krijgt.
Advies?

Er vanuitgaande dat mobo nog OK is:
i7 920 (tdp 130w) 2.8,GHz op Asrock x58 Extreme 6 - 6Gb RAM
Asus Strix RX570 4Gb (tdp max 183w)
1 HDD, 3 SSD
Cardreader, cdrom

Geen max overclocking, lichte overclock naar 3.0/3.2

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W bijvoorbeeld, scheelt enkele tientjes en je krijgt dezelfde prestaties en kwaliteit voor terug.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:15:
De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W bijvoorbeeld, scheelt enkele tientjes en je krijgt dezelfde prestaties en kwaliteit voor terug.
Mocht ik een nieuw mobo/cpu aanschaffen (i5 of Ryzen 5 2600) dan neem ik aan dat deze voeding ook nog volstaat?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Edgarz schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Mocht ik een nieuw mobo/cpu aanschaffen (i5 of Ryzen 5 2600) dan neem ik aan dat deze voeding ook nog volstaat?
Die Ryzen verbruikt veel minder dan je Bloomfield i7 dus ja, de voeding volstaat dan ook nog.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Update: Het mobo is overleden. Nieuwe voeding, zelfde resultaat (dood).

Vervelend hoor, nieuw mobo en cpu . Even wachten op de prijsstelling van de Ryzen 5 3600X en X570 mobo's :9 .

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Edgarz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:52:
Update: Het mobo is overleden. Nieuwe voeding, zelfde resultaat (dood).

Vervelend hoor, nieuw mobo en cpu . Even wachten op de prijsstelling van de Ryzen 5 3600X en X570 mobo's :9 .
Succes nog met je nieuwe build (hoewel niet alles wordt vervangen)!
Pagina: 1