Schimmel op muren buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Klein beetje achtergrond. Het huis dat wij gekocht hebben kwam met wat achterstallig onderhoud. Het belangrijkst voor dit verhaal is dat de dakgoot op een paar plaatsen lekt en dus aan vervanging toe is. Dit staat in de planning, maar vooralsnog hebben wij er niet veel last van dus voor ons heeft het geen enorme haast.

Nu was ik laatst met de buurvrouw aan het praten en die vond dat het toch echt wel hoog tijd werd dat wij onze dakgoot wordt dat wij onze dakgoot aanpakken. De buren hebben schijnbaar last van schimmel op de muren en zijn ervan overtuigd dat dit komt doordat onze dakgoot lekt. De muur (baksteen) zou nat worden, daardoor wordt de spouw vochtig en dat slaat door op de binnenmuur, wat dan schimmel bij hun zou veroorzaken.

Het enige probleem met betrekking tot hun verhaal is dat wij helemaal nergens last van hebben, hoewel het onze muur is die nat zou worden. De muren in het hele huis tot aan de kruipruimte en kelder zijn droog. En bij inspecties van de spouw (voor isolatie) een tijd geleden werd er ook niets geconstateerd.

Het lijkt me dus nogal vreemd dat zij vochtproblemen zouden hebben door ons. Aangezien wij in de winter één keer een beetje schimmelvorming hadden bij een raam omdat de ventilatieroosters van dat raam helemaal dicht waren, vermoedt ik dat hun probleem waarschijnlijk wordt veroorzaak door hun ventilatie. Te meer omdat iets meer ventilatie bij ons alles meteen oploste.

In het kort, is het mogelijk dat de buren last hebben van vochtproblemen (schimmel) door ons, terwijl wij absoluut nergens last van hebben? Of moeten ze het probleem bij zichzelf zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:16
Hoe kunnen wij weten of jouw verhaal of dat van de buurvrouw klopt?

Zelfs als je nu foto's gaat plaatsen etc.

Als de buurvrouw klachten heeft kan ze een expert uitnodigen om te bekijken wat haar problemen veroorzaakt, als dat jullie dakgoot is lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je die repareert. Als de dakgoot toch vervangen moet worden, kun je dit natuurlijk sowieso doen.

Met het komende zomerseizoen zal het vast lastiger zijn vast te stellen waar het door komt overigens, dus goede kans dat het in het najaar pas weer de kop op steekt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het 'na onderzoek' blijkt dat het van jou afkomt, ben je verantwoordelijk. Heb je er al iemand naar laten kijken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20
In mijn appartementencomplex zijn er vaak problemen met lekkages die bij buren (horizontaal, verticaal of diagonaal) zichtbaar worden. Water kan via vreemde wegen gaan, ik zou hun klachten zeker serieus nemen. Zijn die natte bakstenen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
NiGeLaToR schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:55:
Hoe kunnen wij weten of jouw verhaal of dat van de buurvrouw klopt?

Zelfs als je nu foto's gaat plaatsen etc.

Als de buurvrouw klachten heeft kan ze een expert uitnodigen om te bekijken wat haar problemen veroorzaakt, als dat jullie dakgoot is lijkt het me niet meer dan normaal dan dat je die repareert. Als de dakgoot toch vervangen moet worden, kun je dit natuurlijk sowieso doen.

Met het komende zomerseizoen zal het vast lastiger zijn vast te stellen waar het door komt overigens, dus goede kans dat het in het najaar pas weer de kop op steekt.
De dakgoot wordt sowieso vervangen. Ik vind het hooguit vreemd dat zij last zouden hebben terwijl wij helemaal nergens last van hebben. Het eerste lek in de dakgoot bevindt zich sowieso pas op een paar meter van hun huis.
Hackus schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:55:
Als het 'na onderzoek' blijkt dat het van jou afkomt, ben je verantwoordelijk. Heb je er al iemand naar laten kijken ?
Daar kwam ze nog niet zo lang geleden mee aan dus daar heb ik verder ook nog niemand naar laten kijken. Er is wel afgelopen najaar door verschillende firma's in onze spouw gekeken mbt tot isolatie. Daarbij werd door niemand opgmerkt dat de spouw vochtig zou zijn. Sterker nog een van de firma's gaf specifiek aan dat de spouw mooi droog was.
euchromatic schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:56:
In mijn appartementencomplex zijn er vaak problemen met lekkages die bij buren (horizontaal, verticaal of diagonaal) zichtbaar worden. Water kan via vreemde wegen gaan, ik zou hun klachten zeker serieus nemen. Zijn die natte bakstenen te zien?
Ik begrijp dat water via vreemde wegen kan gaan, en de dakgoot wordt binnen een aantal maanden sowieso vervangen. De enige plek waar duidelijk zichtbaar is dat wat bakstenen nat zijn geweest is aan de andere kant van het huis. En zoals hierboven al staat, het eerste lek in de dakgoot bevindt zich op een paar meter van hun huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Praatjes heb je niks aan. als ze wat willen bewijzen/eisen, moeten ze onderzoek laten doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb in totaal, in 2 verschillende woningen, meegemaakt dat er waterleidingen in de muur waren ingefreesd en die waren in de loop van de jaren gaan lekken (1 x koppeling en 1 x gaatje) en uiteindelijk doorgeslagen naar de buren, terwijl de bewoners nooit iets gemerkt hadden (1 x badkamer boven en 1 x keuken beneden)

Uiteraard hoeft dit niet te betekenen dat hier hetzelfde aan de hand is, maar is meer om aan te geven dat af en toe de oorzaak vanuit een vreemde hoek kan komen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Trek het vervangen gewoon wat naar voren.

Buurvrouw blij en jij ook (geen gezeur meer), beetje investeren in een goede verstandhouding komt je in de toekomst alleen maar ten goede.

Edit: dus ook al is het zeker niet de oorzaak..

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 13-05-2019 18:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

DukeBox schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:08:
Trek het vervangen gewoon wat naar voren.

Buurvrouw blij en jij ook (geen gezeur meer), beetje investeren in een goede verstandhouding komt je in de toekomst alleen maar ten goede.

Edit: dus ook al is het zeker niet de oorzaak..
Pas daar een klein beetje mee op. Sommige mensen gaan na de eerste vinger door voor de hele hand...

Tenzij de buurvrouw dakdekker is, zou ik het ook niet direct voor "waar" aannemer. Waarschijnlijk hoopt ze gewoon dat haar schimmel van de dakgoot van de TS komt en gaat het tegenvallen als dat niet zo blijkt te zijn.

Gelukkig staan de goten volgens TS de komende maanden toch op de planning om vervangen te worden. Dus de buurvrouw krijgt hoe dan ook wat ze wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Anoniem: 39993 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:22:
Pas daar een klein beetje mee op. Sommige mensen gaan na de eerste vinger door voor de hele hand...
Dat moet geen probleem zijn als je dat gewoon duidelijk zegt. Iets als 'ik denk niet dat het daar aan ligt maar omdat het toch op de planning stond zal ik het zo snel mogelijk doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
Anoniem: 39993 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:22:
[...]

Waarschijnlijk hoopt ze gewoon dat haar schimmel van de dakgoot van de TS komt en gaat het tegenvallen als dat niet zo blijkt te zijn.

Gelukkig staan de goten volgens TS de komende maanden toch op de planning om vervangen te worden. Dus de buurvrouw krijgt hoe dan ook wat ze wil.
Dat is ook de voornaamste reden van dit topic. Ze keek me nogal vreemd aan toen ik haar vertelde dat wij helemaal nergens last van hadden. Ik zie het dus al gebeuren dat de dakgoot vervangen is en ze dan weer met iets aankomt mbt tot hun vochtprobleem. Maar goed, in dat geval zal ze gewoon zelf een expert moeten inschakelen. Aan die kant van het huis lopen bij ons sowieso al geen leidingen door de muren dus dat scheelt.

Ik heb haar al meteen gezegd dat er al offertes zijn aangevraagd voor de dakgoten dus afhankelijk van drukte etc. worden ze binnen de komende maanden vervangen.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Is dit niet gewoon een kwestie van opstalverzekering bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Omni superens schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:10:
[...]

Dat is ook de voornaamste reden van dit topic. Ze keek me nogal vreemd aan toen ik haar vertelde dat wij helemaal nergens last van hadden. Ik zie het dus al gebeuren dat de dakgoot vervangen is en ze dan weer met iets aankomt mbt tot hun vochtprobleem. Maar goed, in dat geval zal ze gewoon zelf een expert moeten inschakelen. Aan die kant van het huis lopen bij ons sowieso al geen leidingen door de muren dus dat scheelt.

Ik heb haar al meteen gezegd dat er al offertes zijn aangevraagd voor de dakgoten dus afhankelijk van drukte etc. worden ze binnen de komende maanden vervangen.

Mocht ze na de goten met andere "punten" komen, dan zou ik dat zeker een beetje afhouden. Mooi meegenomen dat je toch al iets wilde met die goten, dus dat punt is snel afgetikt. Maar zeker aangezien je zelf al aangeeft dat het eerste lekje meters van het huis van de buren afzit, is het niet heel waarschijnlijk (maar niet onmogelijk, dat klopt) dat een nieuwe goot haar probleem gaat verhelpen.

Schimmel zou zomaar eens kunnen worden veroorzaakt door gebrekkige ventilatie i.c.m. vocht wat misschien helemaal niet van lekkage afkomstig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hackus schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:39:
Praatjes heb je niks aan. als ze wat willen bewijzen/eisen, moeten ze onderzoek laten doen.
Als je de boel wilt juridiseren, inderdaad een onderzoek afdwingen ;) TS maakt gebruik van een goede samenloop van toevalligheden: iedereen blij. Voor nu. Ik zou wel een foto maken van je huidige goot, zodat je tot in lengte van dagen hebt vastgelegd waar de lekkage zat. Voor het geval dat zij over een jaar roept dat jouw vervangen goot nog altijd de boosdoener is en dat haar muren er nog kletsnat van zijn. Een foto is zo gemaakt en legt heel wat gewicht in de schaal ten opzichte van haar enkele stelling.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Omni superens schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:10:
[...]

Laat de buurvrouw de luchtvochtigheid en temperatuur eens een tijdje in die bewuste ruimte monitoren, dan weet je al iets meer dan dit gegis naar een gebrek dat bij jou vandaan "zou kunnen komen".

Met een permanente luchtvochtigheid van 60% en hoger mag zij zelf aan de slag. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Is er trouwens isolatie in de spouw gespoten geweest? Mogelijks heeft dat er wat mee te maken (vochtbrug gecreëerd, of tocht bij buurvrouw verminderd waardoor bestaand vochtprobleem zichtbaar werd)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als die dakgoot toch gefixed moet worden dan laat je dat toch doen? De buurvrouw zal er een expert bij moeten halen om te bewijzen dat het bij jou vandaan komt. Vocht kan overal vandaan komen (ook van binnen en zelfs uit de kruipruimte/kelder). Het kan ook gewoon een koude plek op haar muur zijn omdat er minder isolatie zit, het kan je dakgoot zijn, het kan zijn dat ze niet genoeg ventileert etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:09
Vervelend verhaal. Wij hadden begin december schimmel op het dak van de buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:11:
Vervelend verhaal. Wij hadden begin december schimmel op het dak van de buren.
Zo rond 5 december zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:09
DukeBox schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:41:
[...]

Zo rond 5 december zeker ?
Ja dat was een beetje de grap :p
Pagina: 1