Bestelling weigeren als de prijs gestegen is?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Ik heb net een brander, geheugen, 2 netwerkka
arten en een HD besteld bij Gistron. In de ervaringen van de pricewatch las ik dat de prijs nogal eens kan verschillen omdat ze pas op het moment van verzending de uiteindelijke prijs berekenen. Nu kreeg ik dus te horen dat de brander en het geheugen niet direct leverbaar zijn en volgende week pas binnenkomen.

Geheugen stijgt en daalt de laatste tijd enorm in prijs en ik ben bang dat dat gebeurt en ik straks teveel betaal :'(
Het wordt onder rembours verzonden, kan ik dan het pakketje weigeren als de prijs al teveel opgelopen is of moet ik het accepteren? Of accepteren en later een deel terugsturen en geld terug eisen?
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe handelen jullie in zo'n geval?
Alvast bedankt,
VageGast :)

Ik wist niet goed in welk forum dit moest dus heb ik het hier maar geplaatst. Als het niet klopt, gaarne verplaatsen of verwijderen. Alvast bedankt :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

HoiHoi. Een rembours bestelling kan je gewoon weigeren als je er niet mee akkoord gaat.

De bestelling gaat dan gewoon retour en het bedrijf kan je niks maken. Dus bevalt het niet gewoon retour sturen.

Neem dat maar aan van een postbode hehe (ben ik toch nog ergens goed voor :))

Verwijderd

ik d8 dat je hem kon weigeren als ie meer dan 10% ofzo gestegen was (ik weet niet precies hoeveel procent)Maar als ie niet zoveel gestegen is...kan je hem misschien met een smoes weigeren.

Ray

Verwijderd

Dat heb je dus mis, op het moment van bestellen ga je een overeenkomst aan met de leverancier. Dus zonder opgaaf van reden het pakket terug laten sturen is er niet bij.

Je hebt niet alleen rechten maar ook plichten. Wat dit betreft is dit overeenkomstig met de richtlijnen van de consumentenbond. Jammer dat jij daar zo over denkt.

Verwijderd

Heb je van Gistron een bevestiging van je bestelling gekregen (met de daar bijbehorende prijzen)?

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vind het een beetje vreemd dat de prijs op moment van verzenden bepaald wordt, dat lijkt me al zo niet helemaal kloppen.

Maar persoonlijk vindt ik het ook erg lullig als je wat besteld en dat vervolgens weigerd omdat het een paar gulden (wat zo veel zal het wel niet zijn) duurder is dan de huidige prijs. Als het prijs verschil niet meer redelijk is, wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Dit is gewoon iets persoonlijks, en kun je naar mijn mening niet maar zo iets van een ander overnemen.

(ik ben er dus zo een die in de winkel ook netjes teveel gekregen wisselgeld terug geeft)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

volgens mij is elke winkelier gehouden aan de op het moment van de bestelling gestelde prijs tenzij anders aangegeven in voorwaarden die wel weer gedeponeerd moeten zijn voorwaarden die het bedrijf zelf ter plekke verzint gelden niet
als ik bij een supermarkt een luie hulp voorben en ik moet aan de kassa meer betalen dan er op het schap staat dan moet de winkelier mij dit meegeven voor de geldende prijs duzz

Verwijderd

Niet geheel waar, het is de prijs om het moment dat je het besteld die geld, bij een lange levertijd zal over het algemeen wanneer de prijs zakt deze welke op de faktuur staan, stijgt echter de prijs dan is de leverancier verplicht hem voor de afgesproken prijs te leveren, en de klant is in biede gevallen verplicht af te nemen.

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Volgens mij was het in de wet als volgt geregeld.

A en B gaan op een bepaald tijdstip een overeenkomst (contract) aan. Als één van beiden dan zich niet houdt aan de voorwaarden (het bedrijf gooit in de tussentijd de prijzen omhoog) dan heeft de ander het recht het contract te verbreken zonder opgave van reden. :7

De enige vraag is of het bestellen op zich als een overeenkomst moet worden gezien. :? Ik denk van wel...
Om ff te illustreren dat ik niet uit mijn nek klets... :) Onze krant werd altijd te laat bezorgd. Mijn ma was het spuugzat, dus toen zei ik dat ze moest bellen en dit verhaal moest vertellen. Wat zeiden ze? "Daar heeft u gelijk in mevrouw." De dag erna hadden we een andere krant... :) Weliswaar een regionaal klote blad :( , maar toch.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

McLambo

MTB Junky

ach, die paar tientjes :7

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
alle rembours kan je gewoon weigeren zonder probleem...

densnoods zeg je dat je dat niet heb besteld...

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Je moest eens weten hoeveel pakket onder rembour weer terug komen voor die paar gulden.

Wanneer een klant iets besteld voor 100 gulden dan dient dit ook geleverd te worden voor 100 gulden. Echter wanneer de levering verzonden is en de prijs zakt, tja dan is de klant niet thuis, en zeker met geheugen is dit vaak het geval.

Verwijderd

Volgens mij is er een wet die zegt dat een klant altijd 7 dagen "afkoel periode" heeft
op post order bestellingen.En dan kan je het in die 7 dagen terugsturen ZONDER opgaaf van een reden.
En ik dacht dat die 7 dagen pas in gaan als de postbode heeft geleverd.
Trouwens als de prijs niet klopt gewoon aan de deur weigeren, en weer terug sturen met die zelfde postbode.

Verwijderd

De afkoeling begint op het moment dat je iets besteld, maar dit geld alleen voor bestellingen die via internet gaan.

Kijk op www.consumentenbond.nl voor UW rechten, maar niet te vergeten UW plichten.

Of zijn we toch allemaal oplichters.. ?

Verwijderd

Met de huidige geheugen prijzen kan het inderdaad niet meer zijn dan een paar tientjes :P
moest laatst een defekt reepje 128 Mb PC133 terugbrengen van 10 mnd oud maar ik moest er een bonnetje bij hebben prijs toen 375,- :'(

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 18:05 schreef geheugen het volgende:
Dat heb je dus mis, op het moment van bestellen ga je een overeenkomst aan met de leverancier. Dus zonder opgaaf van reden het pakket terug laten sturen is er niet bij.

Je hebt niet alleen rechten maar ook plichten. Wat dit betreft is dit overeenkomstig met de richtlijnen van de consumentenbond. Jammer dat jij daar zo over denkt.
Dat hangt toch nog altijd af van de voorwaarden van het bedrfijf waar je zaken meedoet?

Of geldt die bij alle aankopen die je onder rembours ontvangt. Als er niets over in de (algemene)vorwaarden staat lijkt het me dat je de bestelling kan weigeren.

Helemaal als je zonder enig bericht of wat dan ook een prijsverhoging hebt gekregen. De normale gang van zaken lijkt me dat een bedrijf de klant eerst informeert over de prijs verhoging en daarna de klant alsnog in gelegenheid gesteld wordt om de order eventueel te annuleren.

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 19-08 19:39
daarom staat er meestal, prijzen zijn onder voorbehoud :)

Verwijderd

ik weet dat als ik bij comptechworld bestel, dat zij de prijzen nemen die op dat moment gelden!
lijkt me meer dan normaal zou ik zeggen...

had namelijk systeempje daar besteld voor iemand, en nou staat dat al klaar :)
alleen heb ik het geld nog niet van die persoon omdat hij ergens in frankrijk zit, maar de offerteprijzen blijven (als het goed is) gelden en ik haal die spullen over 1,5 week op!

bij ctw doen ze daar niet moeilijk over! en anders valt er altijd wat met ctw te regelen gelukkig!

weet niet hoe gistron is?!?! hoor wel dat ze goedkoop zijn!

rembours kan je gewoon weigeren! gewoon zeggen dat je het niet besteld hebt ofzo...

Verwijderd

staat vaak bij: pryswijzigingen en drukfouten voorbehouden.

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 19:10 schreef Kyro2 het volgende:
Met de huidige geheugen prijzen kan het inderdaad niet meer zijn dan een paar tientjes :P
moest laatst een defekt reepje 128 Mb PC133 terugbrengen van 10 mnd oud maar ik moest er een bonnetje bij hebben prijs toen 375,- :'(
au, vandeweek net 512 mb gehaald voor 218,- :)

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
je kan zowiezo een pakketje weigeren. Of de verzender daar blij van wordt is een tweede. Je bent dan wel de verzendkosten verschuldigd (heen én weer).

De overeenkomst die jij en verkoper aangaan is bindend. Je hoeft niet meer te betalen dan afgesproken. Maar dat is natuurlijk een beetje lastig, want de postbode aan wie jij moet betalen, wil 100% van hetgeen er op de rembours papieren staat :). Een eventueel prijsverschil na de overeenkomst is ondernemers risico.

Ik zou het pakket weigeren als er een verschil in prijs zit vanaf 2,5%. Afspraak is afspraak en ook in Duitsland geld "Pacta sunt servanda", overeenkomsten moeten uitgevoerd worden.

Ow ja, dit werkt naar twee kanten. Als jij besteld voor 100 en de huidige prijs is 120, dan heeft de ondernemer pech. Is de huidige prijs 80, dan heb jij pech.

Verwijderd

Via internet bestellen valt onder de Colportage-wet, dus je mag het binnen 7 dagen weer terug sturen zonder opgaaf van reden.
Maar als jij iets besteld dan gelden de prijzen van het moment van bestelling, dus niet de prijzen die tijdens de levering gehanteerd worden.
Als er in advertenties vermeld word: 'prijzen onder voorbehoud', dan is dat alleen maar om te voorkomen dat iemand een maand later met de advertentie in de hand naar die winkel gaat en zegt: 'kijk maar, hier staat het'.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Het wordt pas vervelend als jij je handtekening onder een koopovereenkomst hebt gezet. Maar ik neem aan dat dat niet van toepassing is :P

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Dit staat op de Gistron-site:

Artikel 5 Prijzen en betaling

5.1 De artikelen van Gistron GmbH worden geleverd tegen de prijzen die gelden op de datum van verzending vanaf het magazijn van Gistron GmbH.

5.2 De prijzen zijn, indien anders vermeld, inclusief BTW, in Nederlandse guldens of Euro en exclusief verzendkosten.
----------------------------------------------------------

Ze hebben zich helaas voor jou goed ingedekt.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De meeste spullen haal ik bij Funprice. Als ik wat bestel, dan geldt de prijs die op dat moment van kracht is. Mocht er een prijsdaling zijn, dan betaal ik die prijs... bij stijging geldt de prijs van de dag van bestelling! Altijd in de voordeel van de klant! Dat noem ik service...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 18:53 schreef Merely het volgende:
De meeste spullen haal ik bij Funprice. Als ik wat bestel, dan geldt de prijs die op dat moment van kracht is. Mocht er een prijsdaling zijn, dan betaal ik die prijs... bij stijging geldt de prijs van de dag van bestelling! Altijd in de voordeel van de klant! Dat noem ik service...
Maar bij Gistron dus niet.

Verwijderd

De voorwaardes van Gistron op deze site:
http://www.gistron.com/Pages/Page_Voorwaarden.htm

Lees het maar eerst goed voor je daar wat gaat bestellen.

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Okay dan, ze hebben zich ingedekt met Algemene Voorwaarden maar ik weet het allemaal nog niet zo. Als de prijs erg veel stijgt denk ik dat ik in mijn recht sta de zending te weigeren. Ik heb een bevestigingsmailtje gekregen van het bestelde plus een totaalbedrag maar dat is denk ik niet geldig als een factuur, dat zal de biref zijn die ik teken als ik de zending ontvang gok ik. Om een paar tientjes ga ik ook niet lopen zeuren, maar STEL (en dat is niet erg waarschijnlijk bij mijn order) de prijs stijgt meer dan 100 piek, dan ben ik geen vrolijke klant. Mijn vraag was niet zozeer gericht op het feit dat de prijs flink zou stijgen, meer wat te doen als dat een keer het geval mocht zijn.

Die postbode heeft er geen baat bij een discussie te beginnen, die wil een krabbel en zijn geld en dan is ie weg. Bij een winkel zou je in discussie gaan over de prijs. Als ik het goed begrijp is het zo met die Colportagewet dat ik de spullen betaal, vervolgens contact opneem en als we het dan nog niet over een prijs eens zouden worden ik alles binnen 7 dagen na ontvangst terug kan sturen. Dit wist ik allemaal niet, dus bedankt :) Ik vermoed niet dat Algemene Voorwaarden van een bedrijf een Colportagewet buitenspel kunnen zetten.

Bedankt weer voor de respons en het meedenken :)

VageGast

P.S Als ik teveel wisselgeld krijg bij een kassa lach ik me inderdaad rot en wandel weg. Ondernemersrisico noemen ze dat :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Sterkte!
Pagina: 1