Android telefoon sneller overschakelen naar 5 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 16:51
Ik heb sinds kort een nieuwe Experiabox van KPN deze ondersteund ook 5Ghz.
Alleen nu ik met mijn android telefoon te ver weg ben switch hij naar 2.4Ghz , logisch ivm meer bereik.
Alleen nu wil ik ook dat hij snel weer terugschakeld naar de 5Ghz band als ik weer binnen bereik ben.
Hij blijft als ik buiten bereik ben op de 2,4 Ghz band hangen ...

Is hier een mogelijkheid voor ? Wifi ingesteld met 1 SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roaming is in eerste instantie aangelegenheid van de client bij WiFi. Ondertussen is roaming tussen AP's bij de meeste OSsen prima geregeld, maar roaming tussen banden doet bijna niemand out-of-the-box goed :(

Drie mogelijkheden:
1) stel op de client in dat hij liever 5GHz moet pakken. Of dat kan en zo ja waar hangt af van je exacte telefoon en OS-versie. Enige situatie waarin ik zeker weet dat dit kan en werkt is Intel's Windows drivers voor hun WiFi chipsets. Daar kun je onder Advanced "Preferred Band" opgeven. Maar goed, jij hebt een Android telefoon en geen Windows laptop dus daar heb je weinig aan.
2) neem een AP die band steering ondersteunt. Dat zie je steeds vaker, wat in praktijk gebeurt is dat een client een verzoek krijgt om naar de andere band om te schakelen. Lieve clients doen dat zonder onderbreking, minder lieve clients krijgen een disassociate en worden een bepaalde tijd op de ongewenste band geblacklist om te dwingen dat ze op de andere verbinden - wat wel een onderbreking oplevert. Mogelijk heeft die nieuwe Experiabox deze optie, kijk dat na.
3) geef de 2.4GHz een nieuwe, eigen SSID. Stel deze niet in op je 5GHz-capable apparaten. Dan blijven ze alleen op de 5GHz verbonden. Gevolg kan zijn dat je dekking niet meer voldoende is en je extra AP's nodig hebt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 16:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Mogelijk kan je ook het zendvermogen van de 2.4GHz wat verlagen. Zodat je telefoon eerder voor de 5GHz zou kiezen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.