Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik ben onlangs overgegaan van KPN naar T-Mobile.

De audio kwaliteit van het bellen is slecht als ik bel naar iemand die een Vodaphone mobiel abbo heeft.

Het geluid komt gemoffeld over. Net zoals je soms op de radio hoort als er gebeld wordt met een mobiele smartphone.

Het grootste probleem is de gebruikte codec icm bitrate. Deze is erg slecht. Een marketing truk is het HD bellen (4g+/volte) om mensen een duurder abbonement aan te smeren:

"Beste XXX,

Wat fijn om te lezen dat je ervoor gekozen hebt om een nieuw abonnement bij T-Mobile af te sluiten! Goed dat je hier contact over opneemt met ons!

Ik begrijp dat je graag gebruik wilt maken van 4G VolTE bellen. Ik heb het voor je uitgezocht. Je hebt op dit moment een Go 10 GB + Unlimited bellen abonnement. Hierbij is het gebruik van 4G VolTE bellen niet mogelijk.

Om gebruik te kunnen maken van 4G VolTE bellen heb je het volgende nodig:
Een Go Unlimited GB + 120 min. bellen incl. USA abonnement (verkocht vanaf 21 januari 2019)
Een toestel dat geschikt is voor 4G-bellen
WIl je gebruik maken van 4G Volte bellen, dan kun je hiervoor je bundel wijzigen naar de bundel Unlimited GB + bellen versie USA als je onbeperkt bellen wilt behoud. Dit kost je dan 58,50 euro per maand voor deze bundel in plaats van 23,49 euro per maand wat je nu betaald voor je huidige bundel. Dit is een bedrag van 35,01 euro per maand extra.

Heb je de bundel gewijzigd, dan kun je gebruik gaan maken van 4G VolTE bellen. In je telefooninstellingen kun je 4G-bellen in- en uitschakelen. Bij de meeste toestelmerken staat bellen over 4G standaard aan.

Zie voor meer informatie over 4G VolTE bellen https://www.t-mobile.nl/4g/4g-bellen-volte op onze website.

Heb je nog vragen? Vind je antwoord dan snel op t-mobile.nl/klantenservice.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe abonnement en een prettig weekend verder!

Met vriendelijke groeten,
XY
Klantenservice T-Mobile"

Het argument om de bitrate te laag te houden zou zijn dat er te veel congestie op het netwerk zou zijn is niet correct: Een speedtest levert 300Mb/s down en 50Mb/s up op. Binnen 1 minuut ben je bijna een gig aan data kwijt. Netwerk is dus snel genoeg.

Audio kwaliteit via bv whatsapp/hangouts/duo is beduidend beter.

Voor mij geen T-Mobile meer in de toekomst! Audio kwaliteit is standaard veel beter bij KPN.

Wat kunnen wijj Tweakers doen om de telecom providers zover te krijgen om de audiocodecs / bitrate te verbeteren? In het grijze verleden was de geluidskwaliteit echt veel beter (lees >10 jaar geleden) dan op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
groen-geel schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:53:
Ik ben onlangs overgegaan van KPN naar T-Mobile.

De audio kwaliteit van het bellen is slecht als ik bel naar iemand die een Vodaphone mobiel abbo heeft.
Er ligt geen HD audio connectiviteit tussen deze providers. Ook niet tussen T-Mobile en KPN.
Het grootste probleem is de gebruikte codec icm bitrate. Deze is erg slecht. Een marketing truk is het HD bellen (4g+/volte) om mensen een duurder abbonement aan te smeren
Het is een misvatting om ervan uit te gaan dat als je VoLTE belt er automagisch sprake is van HD voice.
Wat kunnen wijj Tweakers doen om de telecom providers zover te krijgen om de audiocodecs / bitrate te verbeteren?
Dit hele issue van HD voice interconnectiviteit gaat meer om poen en politiek.

Zo is in het recente verleden KPN van het t-mobile.de roaming afgelazerd, dus mijn inschatting is, dat het nog wel ff gaat duren.

Vodafone zie ik ook niet gratis HD voice access geven.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat kunnen wijj Tweakers doen om de telecom providers zover te krijgen om de audiocodecs / bitrate te verbeteren? In het grijze verleden was de geluidskwaliteit echt veel beter (lees >10 jaar geleden) dan op dit moment.
Zoals @jant al aangeeft is er geen HD-interconnect tussen T-Mobile en de andere 2 (die overigens wèl een HD-interconnect hebben tussen elkaar!). T-Mobile zou dit graag willen, maar KPN en Voda niet. Ergo: ga klagen bij KPN en Voda dat ze ook een HD-interconnect moeten bouwen tussen hun en T-Mobile.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Kunnen ze niet gewoon de codec en bitrate aanpassen?
Vroeger konden de gebruikers dit zelf doen door *getal# te bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18

Maestro

It's just completely whack!

Ik gooi de knuppel dan maar eens in het hoenderhok:
Ligt het wel aan het netwerk, dat gemoffelde geluid?
Het is me opgevallen dat het de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Alsof de andere kant de hand voor de microfoon heeft. De iPhone's (5 en hoger) leken er 'in den beginne' vooral last van te hebben, maar de Galaxy's vanaf de 7 betrap ik er ook regelmatig op. (En zo steeds meer jonge toestellen)
Opvallend: Die dingen zitten altijd in een tasje/hoesje. Ik vraag m'n gesprekspartner regelmatig de telefoon even anders vast te pakken of uit z'n hoesje te halen en zíe: Kraakhelder geluid.

Zonder enige onderbouwing: Het lijkt erop dat de inzet van die multi-microphone array's in moderne toestellen de gesprekskwaliteit regelmatig meer slecht dan goed doen. En via bijv. WhatsApp gaat het dan wel goed: die gebruikt dat hele multi-array gebeuren niet...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

groen-geel schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:52:
Kunnen ze niet gewoon de codec en bitrate aanpassen?
Vroeger konden de gebruikers dit zelf doen door *getal# te bellen.
Zolang de andere kant niet meer dan NB-AMR doorlaat heeft het verhogen van de bitrate geen nut. Je toestel zal op het T-Mobile netwerk WB-AMR doen over 3G en EVS over VoLTE indien je het juiste abonnement hebt en je toestel EVS ondersteunt. Maar bel je naar KPN of Vodafone, dan zal het altijd AMR zijn, totdat ze ook een HD-interconnect richting T-Mobile willen. Voor zover mijn informatie reikt ligt dat probleem niet bij T-Mobile, die willen wel.

Zelfs met VoLTE ga je niet hoger dan NB-AMR krijgen. Dat is simpelweg de hoogst ondersteunde codec die je terugkrijgt van de KPN/Vodafone abonnee in de INVITE.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
jant schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:40:
[...]

Er ligt geen HD audio connectiviteit tussen deze providers. Ook niet tussen T-Mobile en KPN.

[...]

Het is een misvatting om ervan uit te gaan dat als je VoLTE belt er automagisch sprake is van HD voice.

[...]

Dit hele issue van HD voice interconnectiviteit gaat meer om poen en politiek.

Zo is in het recente verleden KPN van het t-mobile.de roaming afgelazerd, dus mijn inschatting is, dat het nog wel ff gaat duren.

Vodafone zie ik ook niet gratis HD voice access geven.
toon volledige bericht
Inmiddels kon ik als KPN klant wel weer wat het Telekom netwerk gebruik maken. Ja, netjes was het niet, en een Vodafone klant kan nog steeds niet op het Telekom netwerk roamen. Die werden nog niet toegelaten.

Is het ergens te lezen waarom KPN en Vodafone dit niet willen?

Wat ik niet begrijp is dat T-Mobile nog steeds geen bellen over 4G aanbiedt bij de meeste abonnementen. Alleen het duurste abonnement heeft het. Andere providers kunnen het al jaren. Of is de fusie met Tele2 de reden hier van?

[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 14-05-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
krakendmodem schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Is het ergens te lezen waarom KPN en Vodafone dit niet willen?
Niet echt. Het is meer de politiek van KPN die zakelijk een grote speler is en vodafone die erg groot is bij de overheid. Terwijl T-Mobile van origine toch een provider is die aanspreekt / zich richt op consumenten. Simpel gezegd heeft T-Mobile het minst te bieden.

Daarnaast zou ik me zo kunnen voorstellen dat groot zakelijke klanten en de overheid in de uitschrijving van hun tenders aandacht besteden aan de gesprekskwaliteit naar specifieke andere (dominate) partijen.
Wat ik niet begrijp is dat T-Mobile nog steeds geen bellen over 4G aanbiedt bij de meeste abonnementen. Alleen het duurste abonnement heeft het. Andere providers kunnen het al jaren. Of is de fusie met Tele2 de reden hier van?
Tele2 gedoe speelt hier geen rol denk ik. Denk dat het hier eerder om kwaliteit gaat dan iets anders. Waar de andere providers het al langer aanbieden zijn daar ook problemen geweest met deze nieuwe technologie.

4G bellen is ook niet heilig. Ik merk vaak een een tikkeltje delay als je op VoLTE zit. Dan duur het een tijdje voor dat de andere kant reageert op wat je gezegd hebt. Dat doet telefoon gesprekken ook niet goed.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 17:31
jant schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:55:
[...]

Terwijl T-Mobile van origine toch een provider is die aanspreekt / zich richt op consumenten. Simpel gezegd heeft T-Mobile het minst te bieden.
nou... in NL misschien op het gebied van voice communicatie.. maar Tmobile is ook in NL op het gebied van mobiele datacommunicatie op zakelijk gebied een zeer grote speler.. zeker als het gaat om prioritised communications..

maar dan in Duitsland is het de grootste speler op de markt ook op overheidsgebied..

dus ik vraag me af of dat zo is.. dat Tmobile het minst te bieden heeft

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 14-05-2019 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:52:
[...]
nou... in NL misschien op het gebied van voice communicatie.. maar Tmobile is ook in NL op het gebied van mobiele datacommunicatie op zakelijk gebied een zeer grote speler.. zeker als het gaat om prioritised communications..
Met betrekking data gelden de regels van netneutraliteit.
maar dan in Duitsland is het de grootste speler op de markt ook op overheidsgebied..
Ik had het niet zozeer over de Duitse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 17:31
jant schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Met betrekking data gelden de regels van netneutraliteit.
ik weet niet wat dat er mee te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
FooLsKi schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:05:
[...]
Zelfs met VoLTE ga je niet hoger dan NB-AMR krijgen. Dat is simpelweg de hoogst ondersteunde codec die je terugkrijgt van de KPN/Vodafone abonnee in de INVITE.
Er zijn diverse variaties van NB-AMR beschikbaar (zie Wikipedia: Adaptive Multi-Rate audio codec ). Hoe kan ik zien welke NB-AMR gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

groen-geel schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Er zijn diverse variaties van NB-AMR beschikbaar (zie Wikipedia: Adaptive Multi-Rate audio codec ). Hoe kan ik zien welke NB-AMR gebruikt wordt?
Kan je vaak in het engineeringmenu van je toestel terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
FooLsKi schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:12:
[...]

Kan je vaak in het engineeringmenu van je toestel terugvinden.
Waar vind ik dat menu in my galaxy s10? Kan ik dat menu dan ook tijdens een call bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrantufan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-04 21:07
groen-geel schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:15:
[...]

Waar vind ik dat menu in my galaxy s10? Kan ik dat menu dan ook tijdens een call bekijken?
Kun je doen door naar het 'nummer' *#0011# te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
ferrantufan schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:17:
[...]

Kun je doen door naar het 'nummer' *#0011# te bellen.
Bedankt. Het werkt.

En ik kan een tweede window openen om mee te bellen.
De codec die gebruikt wordt is NB_AMR(8K).

Is dus niet de snelste van de mogelijke AMR_NB codec varianten. De snelste is 12.2 kb/s
Kan ik de gebruikte codec aanpassen naar 12.2 kb/s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisameling
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-03 12:18
Er is inmiddels een interconnect tussen KPN en T-Mobile voor HD Voice. :) Als je met T-Mobile via 3G belt met een KPN klant, heeft de verbinding nu HD Voice. Als je via 4G belt heb je nog de "oude" gesprekskwaliteit, maar hopelijk zal het niet lang meer duren voordat die gesprekken ook met HD Voice gaan. Zie ook dit topic op het T-Mobile forum.
Pagina: 1