[Advies gevraagd] Welke Android TV box kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-01 21:16
Ik ben op zoek naar een Android TV box met 4K ondersteuning en de meest recente Android OS dat beschikbaar is voor zo'n kastje.

Ik heb momenteel een (S905) kastje dat draait op Android 7.x. Dit kastje heb ik aangeschaft om mee te experimenteren: wat is het, wat kan ik ermee etc. Een android tv kasje is mij bevallen, je minder slimme tv wordt slimmer :). Alleen het kasje dat ik heb gekocht vind ik tegenvallen. De box kwam met vooraf geinstalleerde apps die nuttig zijn maar ook vele die nutteloos zijn. De meeste updates kunnen niet meer geinstalleerd worden, wellicht omdat mijn OS (Android 7.x) 'verouderd' is? Daarnaast duurt het een eeuwigheid voordat mijn huidige box is opgestart, hetzelfde geldt voor de applicaties die erop staan. Sommigen doen het niet meer en sommigen openen na langer dan een minuut. Vandaar dat ik er nu wel meer geld voor over heb om een wat kwalitatievere boxje te halen.

Ik heb op internet gezocht naar een mogelijke vervanger maar er zijn zo veel kastjes waardoor ik niet weet welke merken goed zijn, welke (hardwarematige) specs ik precies nodig heb. Ik ben meerdere websites tegengekomen die een top 10 'beste android tv' hebben. En elk van deze website heeft andere kastjes in hun top 3, allemaal verwarrend dus :|. Voor mij is het belangrijk dat er Google Play opstaat zodat ik Android apps kan installeren (en blijven updaten), dat het 4K ondersteunt en snel genoeg is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 09:44
Wil je het beste hebben, dan is er eigenlijk maar 1 antwoord: De Nvidia Shield TV.
van de kastjes die ik ken, zorgt Nvidia consistent voor de meeste updates, en ook qua compatibiliteit kun je het niet veel beter doen dan de Shield. enige nadeel is dat je er wel wat meer voor betaald. de Shield kost (afhankelijk van de controllers die je er eventueel bij wilt hebben (want je kunt ook games van je PC streamen met de Shield) ben je ergens rond de 200-230 euro kwijt.

Maar ik kan je beloven dat het het waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
Freeze-Oh schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:23:
Wil je het beste hebben, dan is er eigenlijk maar 1 antwoord: De Nvidia Shield TV.
van de kastjes die ik ken, zorgt Nvidia consistent voor de meeste updates, en ook qua compatibiliteit kun je het niet veel beter doen dan de Shield. enige nadeel is dat je er wel wat meer voor betaald. de Shield kost (afhankelijk van de controllers die je er eventueel bij wilt hebben (want je kunt ook games van je PC streamen met de Shield) ben je ergens rond de 200-230 euro kwijt.

Maar ik kan je beloven dat het het waard is!
Thnx voor je reactie! Over de Nvidia Shield heb ik idd ook gelezen. Zou de Shield niet 'te luxe' zijn voor de wensen die ik heb? Ik ben namelijk geen die hard gamer, maar als ik wil gamen dan doe ik dat op mijn PS4. Een optie om games te streamen van je pc of via de cloud etc. is voor mij niet nodig. Ik heb al een Chromecast voor als ik content wil casten (ik las dat er een ingebouwde Chromecast zit in Nvidia Shield, iets wat een overbodige luxe is in mijn geval). En ik lees dat er geen HDMI kabel is inbegrepen bij deze box (iets wat vreemd is omdat je er zoveel voor betaalt en dan moet je ook extra betalen voor een HDMI kabel).

Zijn er verder nog alternatieven voor de Nvidia Shield? Dezelfde kwaliteit maar een 'minder luxe' variant?

[ Voor 6% gewijzigd door TwaalfdeMan op 13-05-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 09:44
Ook als je het game-gedeelte en het chromecast gedeelte wegdenkt is de Shield nog een interessante oplossing. Voor zover ik kan zien is het in ieder geval de meest toekomst-vaste oplossing.
Er zijn heel veel alternatieven,
de player van Xiaomi en de Minix zijn denk ik het meest bekend, en hebben een flinke hoeveelheid opties.
Check altijd goed hoe het update beleid is van de maker van het kastje. Er zijn talloze Android TV boxen, maar de wat minder bekende merken zijn vaak erg slecht in het up to date houden van hun speler.
Vandaar ook mijn aanbeveling voor de Shield. Nvidia heeft zich enorm bewezen met de regelmatige updates en het toevoegen van functionaliteit aan de speler..

Je zou ook (als het je alleen om het streamen gaat) naar de Apple TV kunnen kijken.

Er is bij de shield geen HDMI kabel inbegrepen, maar als je een Action in de buurt hebt kun je een HDMI kabel voor een euro of 3 aanschaffen. Daar zou ik in ieder geval niet mijn aankoop beslissing op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
Freeze-Oh schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
Ook als je het game-gedeelte en het chromecast gedeelte wegdenkt is de Shield nog een interessante oplossing. Voor zover ik kan zien is het in ieder geval de meest toekomst-vaste oplossing.
Er zijn heel veel alternatieven,
de player van Xiaomi en de Minix zijn denk ik het meest bekend, en hebben een flinke hoeveelheid opties.
Check altijd goed hoe het update beleid is van de maker van het kastje. Er zijn talloze Android TV boxen, maar de wat minder bekende merken zijn vaak erg slecht in het up to date houden van hun speler.
Vandaar ook mijn aanbeveling voor de Shield. Nvidia heeft zich enorm bewezen met de regelmatige updates en het toevoegen van functionaliteit aan de speler..

Je zou ook (als het je alleen om het streamen gaat) naar de Apple TV kunnen kijken.

Er is bij de shield geen HDMI kabel inbegrepen, maar als je een Action in de buurt hebt kun je een HDMI kabel voor een euro of 3 aanschaffen. Daar zou ik in ieder geval niet mijn aankoop beslissing op baseren.
Ik zal mijn aankoop beslissing zeker niet baseren op het missen van een HDMI kabel. Ik heb wel even met Nvidia ge-chat. Ik kwam namelijk op hun website een pagina tegen met de apps die zij ondersteunen. En ondanks de beschikbaarheid van Play Store kun je alleen de apps installeren die Nvidia ondersteunt. Iets wat ik er o.a. ook op wil installeren is een VPN applicatie. En die staat er niet tussen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@TwaalfdeMan Laat je niet gek maken door wat Nvidia zegt. Wat zegt een Google-zoektocht als je jouw gewenste VPN-app + Nvidia Shield intypt?

Misschien is het verhelderend als je deze 2 posts van mij eens doorleest:

Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler"
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

+ daarnaast deze geweldige post van wrxtasy op het Kodi-forum:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916

Nu heb je enkele zeer generieke wensen en dingen genoemd. Misschien dat je na het lezen wat gerichtere vragen kunt stellen zodat we je ook van beter advies kunnen dienen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
Ik heb met het VPN bedrijf gesproken waar ik een abonnement heb. Nagevraagd of hun applicatie met Nvidia Shield werkt. Reactie: bij de ene klant werkt het wel op de Shield, bij de ander niet.

Ik kwam Formuler Z8 tegen. Iemand hier ervaring mee?

Van mij mag het een kale Android kastje zijn. Ik wil er mijn VPN op installeren en een videodienst, anders dan Netflix, Youtube etc. meer niet. Zo hoop ik naast NL ook op andere locaties mijn content te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rare reactie. De Shield is een van de bekendste mediaspelers en draait op Android TV. Dat bedrijf zou lijkt mij toch wel moeten weten of het werkt. Verschil tussen Android en Android TV is dat de laatste geoptimaliseerd is voor televisieschermen, maar ook over een kleiner app-aanbod beschikt. Nu kan het zijn dat jouw VPN-app wel op Android TV werkt, maar misschien niet op de hardware van de Shield. Als het "bij de ene wel en de andere niet werkt", vind ik dat toch wel vreemd.

Je blijft nog steeds vrij vaag in je wensen in je laatste post, dus ik heb de startpost nog eens terug gelezen. Daar word ik echter ook niet veel wijzer van. Welk "kastje" heb je nu? Waarom lukt het daarmee niet? Je wilt een 4k mediaspeler met de nieuwste Android. Maar het apparaat wat je noemt (Formuler Z8) heeft ook gewoon Android 7, net als wat je nu draait. Welke videodiensten vallen onder "etc"? Ziggo Go? Fox Eredivisie? Amazon? Disney+? Pathé? Videoland? Wil je ook materiaal dat je zelf tot je beschikking hebt afspelen met bijv. Kodi of Plex?

Lang niet elke mediaspeler beschikt over de juiste DRM om Netflix in 1080p af te spelen; laat staan in 4k. Vergewis je dus van te voren daarvan.

Hoe ben je bij de Formuler Z8 uitgekomen? Heeft deze specifieke kenmerken die je graag hebt?
Algemeen kan je stellen dat de beste mediaspelers van dit moment de volgende zijn:
Android TV → Nvidia Shield
normale Android → Minix Neo U9-H
iOS → Apple TV 4k

Nu hoef je niet perse voor de beste te gaan, maar de door jou genoemde jouw Formuler Z8 is een mid-priced mediaspeler waar ik verder weinig van weet en komt in de prijscategorie uit waarvoor je de Minix kunt kopen.

Ik vind de begeleidende tekst wel apart op de website van verkoper mediakoning.nl wel apart. Ze stellen dat er een aangepaste Android 7 op draait, waardoor je een Android TV ervaring hebt.
Deze IPTV box is vernieuwd met aangepaste Android 7 en YouTube 4K . Met Android 7.0 is je IPTV box ook een volwaardige Android TV box.
De huidige versie van Android is echter 9 Pie. Deze box loopt dus als je hem nu nieuw koopt al 2 versies achter. Nu hoeft dat niet perse een probleem te zijn, want de Minix wordt verkocht met Android 6. Maar Android ≠ Android TV. Dat is echt een aangepast besturingssysteem.

Als ik op de website van de fabrikant kijk (formuler.tv/z8) naar de afbeeldingen en wat er genoemd wordt, krijg ik het idee dat ze een eigen schil over Android heen leggen en dat ze met een eigen "Market" werken voor de apps en niet perse de Playstore. Als die überhaupt er al op staat. Bij die afbeeldingen zie ik wel NordVPN staan. Netflix - wereldwijd toch de grootste speler op het gebied van VOD - wordt nergens genoemd. Widevine, de DRM die o.a. door Netflix gebruikt wordt, en ondersteund dient te worden door de hard- én software van je apparaat, wordt ook nergens genoemd.

Als laatste; wat bedoel je met "op andere locaties mijn content te kunnen bekijken"? Wil je via de VPN thuis inloggen als je de mediaspeler meeneemt naar het buitenland?

De Formuler ziet er op de website leuk uit, maar ik zit na het bekijken van de informatie met meer vragen dan antwoorden.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 15-05-2019 00:44 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
Jorgen schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 00:36:
Rare reactie. De Shield is een van de bekendste mediaspelers en draait op Android TV. Dat bedrijf zou lijkt mij toch wel moeten weten of het werkt. Verschil tussen Android en Android TV is dat de laatste geoptimaliseerd is voor televisieschermen, maar ook over een kleiner app-aanbod beschikt. Nu kan het zijn dat jouw VPN-app wel op Android TV werkt, maar misschien niet op de hardware van de Shield. Als het "bij de ene wel en de andere niet werkt", vind ik dat toch wel vreemd.

Je blijft nog steeds vrij vaag in je wensen in je laatste post, dus ik heb de startpost nog eens terug gelezen. Daar word ik echter ook niet veel wijzer van. Welk "kastje" heb je nu? Waarom lukt het daarmee niet? Je wilt een 4k mediaspeler met de nieuwste Android. Maar het apparaat wat je noemt (Formuler Z8) heeft ook gewoon Android 7, net als wat je nu draait. Welke videodiensten vallen onder "etc"? Ziggo Go? Fox Eredivisie? Amazon? Disney+? Pathé? Videoland? Wil je ook materiaal dat je zelf tot je beschikking hebt afspelen met bijv. Kodi of Plex?

Lang niet elke mediaspeler beschikt over de juiste DRM om Netflix in 1080p af te spelen; laat staan in 4k. Vergewis je dus van te voren daarvan.

Hoe ben je bij de Formuler Z8 uitgekomen? Heeft deze specifieke kenmerken die je graag hebt?
Algemeen kan je stellen dat de beste mediaspelers van dit moment de volgende zijn:
Android TV → Nvidia Shield
normale Android → Minix Neo U9-H
iOS → Apple TV 4k

Nu hoef je niet perse voor de beste te gaan, maar de door jou genoemde jouw Formuler Z8 is een mid-priced mediaspeler waar ik verder weinig van weet en komt in de prijscategorie uit waarvoor je de Minix kunt kopen.

Ik vind de begeleidende tekst wel apart op de website van verkoper mediakoning.nl wel apart. Ze stellen dat er een aangepaste Android 7 op draait, waardoor je een Android TV ervaring hebt.

[...]

De huidige versie van Android is echter 9 Pie. Deze box loopt dus als je hem nu nieuw koopt al 2 versies achter. Nu hoeft dat niet perse een probleem te zijn, want de Minix wordt verkocht met Android 6. Maar Android ≠ Android TV. Dat is echt een aangepast besturingssysteem.

Als ik op de website van de fabrikant kijk (formuler.tv/z8) naar de afbeeldingen en wat er genoemd wordt, krijg ik het idee dat ze een eigen schil over Android heen leggen en dat ze met een eigen "Market" werken voor de apps en niet perse de Playstore. Als die überhaupt er al op staat. Bij die afbeeldingen zie ik wel NordVPN staan. Netflix - wereldwijd toch de grootste speler op het gebied van VOD - wordt nergens genoemd. Widevine, de DRM die o.a. door Netflix gebruikt wordt, en ondersteund dient te worden door de hard- én software van je apparaat, wordt ook nergens genoemd.

Als laatste; wat bedoel je met "op andere locaties mijn content te kunnen bekijken"? Wil je via de VPN thuis inloggen als je de mediaspeler meeneemt naar het buitenland?

De Formuler ziet er op de website leuk uit, maar ik zit na het bekijken van de informatie met meer vragen dan antwoorden.
Ik vond het inderdaad ook een vreemde reactie en ik wil deze gok niet wagen.

Mijn huidige kastje is cheap aangeschaft via AliExpress om mee te experimenteren (Kodi etc.). En ondersteunt geen 4K.

Wat betreft de allernieuwste OS. Ik denk dat ik daar onduidelijk over ben. Ik bedoel daarmee de meest recente versie dat beschikbaar is voor zo’n kastje. Sommige goedkopere modellen hebben 8.0 of zelfs 9.0 maar zoals in dit topic al eerder is genoemd: er zijn meer punten om rekening mee te houden bij het aanschaffen van zo’n kastje, behalve de meest recente OS versie.

Hoe ik bij de Formuler Z8 ben gekomen...
Ik vond een aantal electronica websites, nam contact op en vertelde over Android, 4K zonder zelf een bepaalde merk op te noemen. En zij bevolen mij op basis daarvan de Z8 aan. Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die daarmee ervaring hebben.
Pagina: 1