Pc bevriest constant/ loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat jullie kunnen helpen!

Volgende systeem heeft de afgelopen jaren top gedraaid:

AMD fx 8350 4 GHz
16 gb crucial ballistix tactical
Asus sabertooth 990fx r2.0
Msi GTX 770 2gb
Corsair 750M voeding
Windows 10

Systeem heb ik enkele jaren geleden zelf gebouwd, maar de kennis van toen is helaas vrijwel weggezakt.

3 maanden geleden begon de ellende. Om de paar weken bevroor de pc. Niet veel aandacht aan geschonken en bij herstart alles weer ok.

Vorige week de gpu getest met furmark en CPU stresstesten gedaan. De ene keer loopt het prima, andere keer loopt alles vast. Het systeem draait gewoon door, waaronder fans op stress snelheid, maar muis en toetsenbord etc zijn onbruikbaar.

Nu bevriest de pc soms al binnen 1 min en is de pc onbruikbaar geworden. Zowel tijdens gamen (enkel bf3) als bij idle draaien loopt alles vast.

Ik heb de temps gecheckt en dat is allemaal in orde.
Drivers zijn allemaal geupdate
Led op moederbord is groen

Volgens mij heeft het moederbord geen onboard graphics, dus zie geen mogelijkheid het systeem zonder GPU op te starten. Heb ook geen spare sparts.

Hoop dat iemand mij kan helpen! Software matig kan ik niks. Mochten rapporten/logboeken nodig zijn laat aub ook even weten hoe ik die kan aanreiken.

Alvast ontzettend bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Wat zijn je temperaturen?
En hoe zien je voedings lijnen eruit?
Heb je Smart al uitgelezen mbt tot je Hd's?

Even een optische controle, hoe zien de condensatoren op je mainboard eruit, staan ze niet bollig aan de bovenzijde?

Na een aantal jaar tijdens idle ineens al hangers te pakken hebben vind ik wel verdacht op een defect lijken.

Kwam dit trouwens zojuist tegen met google, was de 1e hit gelijk.

https://forums.tomshardwa...k-is-it-possible.2133605/

Weet niet of dit hetzelfde is hoor, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk :)

[ Voor 81% gewijzigd door Banshee op 13-05-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmorky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 20:02
Als alle temperaturen in orde is zijn en er verder geen hardwarefouten optreden zou mijn eerstvolgende actie een clean install van Windows (neem ik aan?) zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Shmorky op 13-05-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Welke cpu koeler heb je?
OC op de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je al eens in je Windows logboek gekeken wat de laatste kritieke foutmelding is, deze komt dan vast vaker voor en je hebt de oorzaak te pakken ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Banshee schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:41:
Wat zijn je temperaturen?
En hoe zien je voedings lijnen eruit?
Heb je Smart al uitgelezen mbt tot je Hd's?

Even een optische controle, hoe zien de condensatoren op je mainboard eruit, staan ze niet bollig aan de bovenzijde?

Na een aantal jaar tijdens idle ineens al hangers te pakken hebben vind ik wel verdacht op een defect lijken.

Kwam dit trouwens zojuist tegen met google, was de 1e hit gelijk.

https://forums.tomshardwa...k-is-it-possible.2133605/

Weet niet of dit hetzelfde is hoor, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk :)
Zie link voor screenshots
https://imgur.com/a/n7icSLy

Volgens mij allemaal in orde..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:59:
Heb je al eens in je Windows logboek gekeken wat de laatste kritieke foutmelding is, deze komt dan vast vaker voor en je hebt de oorzaak te pakken ;)
Zie het volgende:
https://imgur.com/a/HnIvI4m

Heb echter geen idee wat dit is/ hoe te interpreteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:56:
Welke cpu koeler heb je?
OC op de cpu?
Heb een scythe mugen en, zo ver ik kan herinneren, geen oC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:09:
[...]

Zie het volgende:
https://imgur.com/a/HnIvI4m

Heb echter geen idee wat dit is/ hoe te interpreteren..
Je moet even kijken of er in bijvoorbeeld systeem/hardware/software een kritieke fout staat vermeld.
De melding, is voor zover ik op google kan vinden, een bug in WIN10.
Verder even een memorytest uitvoeren om die uit te sluiten van het vastlopen.
https://www.memtest86.com/

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 13-05-2019 10:41 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Je moet even kijken of er in bijvoorbeeld systeem/hardware/software een kritieke fout staat vermeld.
De melding, is voor zover ik op google kan vinden, een bug in WIN10.
Verder even een memorytest uitvoeren om die uit te sluiten van het vastlopen.
https://www.memtest86.com/
Ik zie een aantal keer kritiek kernel power. met als tekst"
'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgeloten.'

Dit lijkt mij door toedoen van mijzelf, doordat ik de startknop ingedrukt houd om de pc te herstarten na een vastloper.

verder onder hardware/software of systeem geen andere kritieke fouten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie overigens net, tijdens een stresstest met prime95, dat het wattage van de CPU constant verspringt. Dit tussen de 32 tot 57 W. Is dit normaal? Heb hier met de telefoon een filmpje van gemaakt. kan ik eventueel via whatsapp o.i.d. delen.

Modbreak:Na 9 jaar hier rond te lopen wordt het wel eens tijd de wijzigknop te leren kennen ;). Je kickt nu steeds je topic wat als irritant wordt ervaren. Hetzelfde geldt voor meerdere quotes achter elkaar. Die horen ook in dezelfde post thuis.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 13-05-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Trouwens je CPU is een 125W type en bij volle belasting in een stress test zou hij dit ook moeten trekken.
- Dit tussen de 32 tot 57 W.

Haal de CPU koeler er eens af, goed schoonmaken en geef er een nieuw likje koelpasta op ;)
- Koelpasta gaat uitdrogen na een paar jaar gebruik

Als je een stress test draait, gelijk een hardware monitor mee laten lopen en kijken of er iets vreemds opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 14:55
Meest voor de handliggende optie is idd je temperatuur en de koelpasta droog is geworden, hang even een monitor tool ernaast, wanneer je wattage achterblijft is je CPU vaak aan terminal throtteling, of je VRM,s zijn verrot(of gewoon pc op energiebesparing maar dan zou hij ook niet zomaar mogen "freezen").

Je hoort het vaak ook wel aan de koelers als een pc (warmer dan normaal) te warm wordt, tenzij je temperatuur geregeld uitgeschakeld hebt in de UEFFI/BIOS.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2019 11:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het kicken, zit sporadisch op deze website aangezien ik zelf geen pc’s meer bouw etc..

Wat betreft het vastlopen is dit verergerd in de laatste uren.

Pc is in een loop terecht gekomen. Pc startte zojuist nog op, maar zodra het bureaublad verscheen kwam een automatische reboot. Tijdens deze reboot een blauw scherm met de tekst ‘ Windows 10 bad system configuratie error’

Vervolgens weer een automatische reboot waarna het systeem bevriest bij ‘automatisch herstel voorbereiden’

Kan hieruit geconcludeerd worden dat het een hardware of software probleem is? Ik heb echt geen flauw idee meer..

Edit: zojuist nog wel in systeemherstel gekomen en geprobeerd. Ook hier bevroor de pc.

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 21:53 ]

Pagina: 1