Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD oppervlaktescan vs. data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-11 19:06
dag,
mijn vraag is: hoe is het mogelijk dat je een hdd oppervlaktescan uitvoert met daartoe ontwikkelde software terwijl daarbij de bestaande data intact gelaten wordt? Ik stel mij (verkeerd) voor dat de software alle sectors leest en schrijft. Maar het moet iets anders zijn dan dat.

Relevante software en hardware die ik gebruik:bijvoorbeeld EaseUS Partition Master

Bedankt en groeten, Scooby

Beste antwoord (via Scooby Doo op 13-05-2019 19:35)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Je moet wel heeeeel veel pech hebben wil je een moderne HDD met een val kapot krijgen; een Momentus bijvoorbeeld mag 300G / 900G krijgen (operating / silent). Dat is een versnelling/vertraging van enkele duizenden kilometers per seconde kwadraat.
Enkele duizenden meters per seconde kwadraat. En ik heb even snel gerekend (met wat aannames natuurlijk), bij een val vanaf 1 meter kom je op 4,4 m/s als je de grond raakt. Als de stopafstand vervolgens 1mm is (een HD vervormt nauwelijks, en beton doorgaans ook niet) staat 'ie in 23ms weer stil. De versnelling die daarbij hoort is 2,4 km/s^2 wat neerkomt op 246G. Dan zit je al akelig dicht in de buurt.
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:35:
De SMART waarden kunnen, indien juist gemonitored en juist geïnterpreteerd, leiden tot meer inzicht over de gezondheid van je HDD.
Als nu bijvoorbeeld blijkt dat de spin up/down tijd erg afwijkt van standaard, kan er mechanisch iets mis zijn.
Zo zijn er nog talloze meetwaarden die in meer of mindere mate kunnen helpen, maar het is een beginpunt :)
Alleen is SMART ook niet magisch en moeten problemen daar ook eerst boven komen drijven door een scan (impliciet of expliciet). Als mechanisch alles in orde is maar een kop een tik heeft gemaakt op een platter op een plek waar verder nog niet gelezen is, weet je schijf ook niet dat er wat aan de hand is.
Renault schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:08:
Ik heb altijd gedacht dat zo'n programma een stuk (xx sector(s)?) uitleest, de inhoud (dubbel) in het geheugen zet, de originele xx sector(s) over schrijft met enen, daarna met nullen en vervolgens de originele inhoud weer terugzet en dubbelcheckt voordat het verder gaat. Als de beginsituatie overeenkomt met de achtergelaten situatie, zijn de xx sector(s) in orde, in het andere geval worden ze visueel gemarkeerd als zijnde niet in orde.

Ik dacht altijd dat het zo werkte, omdat ik mij dat ook afvroeg als ik geduldig en bijna gehypnotiseerd naar al die rustgevende groene en rode (iets minder rustgevend ...) blokjes keek in HD-Tune totdat het scherm vol was. :+
Dat gebeurt dus niet, als de stroom uitvalt ben je data kwijt. HD Tune (zoals de meeste tools) lezen alleen maar wat er op de schijf staat en gaan daarbij volledig uit van dat wat er van de schijf terugkomt correct is, tenzij de schijf zelf zegt van niet.

[ Voor 54% gewijzigd door DataGhost op 13-05-2019 07:05 ]

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Wat is de reden dat je dit zou willen doen? Wat probeer je te bereiken? Als je iets meer uitleg geeft over de achtergrond van de vraag die je stelt, kunnen de mensen je hier ook beter helpen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Defecte blocks worden toch gemarkeerd waarna de firmware de inhoud van het betreffende block verhuist en daarna het originele block nooit meer gebruikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Scooby Doo
hi cpt.morgan, bedankt voor je reactie. mijn laptop is gevallen, nu wil ik de kwaliteit van mijn hdd checken en ik vroeg me af hoe dit werkt. ik vertrouw de software op zich wel. Het is meer een algemene vraag: hoe kan dit? hoe werkt dit? bedankt, groet

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een oppervlaktescan is een vaag begrip en betekent wat anders afhankelijk van de marketingafdeling die het op de software plakt ;-)

Het kan zijn: alles lezen, kijken wanneer er een error is.
Het kan zijn: alles lezen, schrijven, opnieuw lezen, kijken wanneer er een verschil is.
Het kan zijn: alles op nul schrijven en daarna alles lezen, kijken waar de bitflips zitten.
Het kan zijn: leesactiviteit genereren en kijken wanneer de schijf zelf fouten te melden heeft.

Met andere woorden: eerst uitzoeken wat die 'scan' is, daarna weet je pas wat ie doet.

Bedankt en groeten, johnkeates

Edit:
Scooby Doo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:27:
hi cpt.morgan, bedankt voor je reactie. mijn laptop is gevallen, nu wil ik de kwaliteit van mijn hdd checken en ik vroeg me af hoe dit werkt. ik vertrouw de software op zich wel. Het is meer een algemene vraag: hoe kan dit? hoe werkt dit? bedankt, groet
Je kan met software niet garanderen dat een schijf na een val goed is. Het zou best kunnen dat de val mechanische schade opgeleverd heeft die nu nog niks doet, maar bijvoorbeeld de levensduur flink inkort door versnelde slijtage; dat kan je zo niet meten. Als de val extreem genoeg was zou ik de schijf gewoon vooraf vervangen, dan weet je 't zeker. En in alle gevallen: check je backups zodat je zeker weet dat die nog goed gaan (je hebt backups, toch?).

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 12-05-2019 21:29 ]

• Scooby Doo
ok johnkeates. bedankt, dat zijn idd al veel heel verschillende zaken. ik zal kijken of ik erachter kan komen bij easeus. groet

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
En anders heb je een goed excuus om naar een ssd over te gaan, voor de kosten hoef je het tegenwoordig niet meer echt te laten :)

• Scooby Doo
haha,klopt. die kunnen beter tegen een stootje

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Scooby Doo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:27:
Wil niet heel lastig doen maar elke fabrikant heeft voor elke HDD bepaalde waarden met welke kracht iets mag vallen terwijl de HDD aan staat of wanneer de HDD uit staat.

Je moet wel heeeeel veel pech hebben wil je een moderne HDD met een val kapot krijgen; een Momentus bijvoorbeeld mag 300G / 900G krijgen (operating / silent). Dat is een versnelling/vertraging van enkele duizenden kilometers per seconde kwadraat.

Terug naar de originele vraag; je HDD doet dus nu niet meer wat je ervan verwachtte of ga je "zomaar" tools loslaten op een mogelijk correct werkend device?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

De SMART waarden kunnen, indien juist gemonitored en juist geïnterpreteerd, leiden tot meer inzicht over de gezondheid van je HDD.
Als nu bijvoorbeeld blijkt dat de spin up/down tijd erg afwijkt van standaard, kan er mechanisch iets mis zijn.
Zo zijn er nog talloze meetwaarden die in meer of mindere mate kunnen helpen, maar het is een beginpunt :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Scooby Doo
Ok tnx beiden.

Max3400: wat je schrijft stelt me wel gerust.
voor de juiste context: mijn disk lijkt goed te werken. En chkdsk gaf geen problemen. Maar ik dacht dat een surfacecheck misschien geen kwaad kon. Toen vroeg ik me af: hoe werkt dat nou eigenlijk. johnkeates legde al uit dat dat afhankelijk is van wat een softwarefabrikant verstaat onder 'surfacescan'.

[ Voor 16% gewijzigd door Scooby Doo op 12-05-2019 21:45 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Een surface check kan, ook met behoud van de data.

Je hebt software die geen data ziet(files), maar allen sectoren ziet.
Dit doet je firmware in je hd ook.
Dus kan er door de software bijv elke sector gelezen worden en opnieuw beschreven worden, die dit meerdere keren, dan kan de software zeggen of de sector goed is.
Ook is hiermee een hd te redden die niet meer goed werkt, bijv als de eerste sectoren defect zijn, dan start en hd helemaal niet meer op, vaak werkt dan om de sectoren meerdere keren te herschrijven, dan kan het zijn dat je hd weer boot(zelf meerdere keren gedaan).

Herschrijven van sectoren is ook nodig, als je hd' s langere tijd niet gebruikt, dan kun je de hd testen of deze nog goed werkt. Dit hoort bij een backup maken/onderhouden.

bijv, spinrite kan dit.
In linux kan dit ook, maar spinrite is gemakkelijker.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik heb altijd gedacht dat zo'n programma een stuk (xx sector(s)?) uitleest, de inhoud (dubbel) in het geheugen zet, de originele xx sector(s) over schrijft met enen, daarna met nullen en vervolgens de originele inhoud weer terugzet en dubbelcheckt voordat het verder gaat. Als de beginsituatie overeenkomt met de achtergelaten situatie, zijn de xx sector(s) in orde, in het andere geval worden ze visueel gemarkeerd als zijnde niet in orde.

Ik dacht altijd dat het zo werkte, omdat ik mij dat ook afvroeg als ik geduldig en bijna gehypnotiseerd naar al die rustgevende groene en rode (iets minder rustgevend ...) blokjes keek in HD-Tune totdat het scherm vol was. :+

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Spinrite leest vaker op 1 sector, om zo zeker te zijn dat de data die gelezen wordt ook goed is.
Dit is ook de reden dan spinrite soms de hd kan redden, door vaker te lezen, en dan nog een goede sector te krijgen(dus goede data).
Spinrite kan read only werken, maar ook lezen en herschrijven, dus de sectoren verversen, en dit verversen is handig bij oude schijven die je niet vaak gebruikt.

En op de achtergrond werkt ook de hd firmware zelf, deze corrigeert ook, en spinrite maakt hier ook gebruik van , en spinrite laat de hd vaker op 1 sector lezen en herschrijven.

Acties:
  • Beste antwoord

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Enkele duizenden meters per seconde kwadraat. En ik heb even snel gerekend (met wat aannames natuurlijk), bij een val vanaf 1 meter kom je op 4,4 m/s als je de grond raakt. Als de stopafstand vervolgens 1mm is (een HD vervormt nauwelijks, en beton doorgaans ook niet) staat 'ie in 23ms weer stil. De versnelling die daarbij hoort is 2,4 km/s^2 wat neerkomt op 246G. Dan zit je al akelig dicht in de buurt.
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:35:
Alleen is SMART ook niet magisch en moeten problemen daar ook eerst boven komen drijven door een scan (impliciet of expliciet). Als mechanisch alles in orde is maar een kop een tik heeft gemaakt op een platter op een plek waar verder nog niet gelezen is, weet je schijf ook niet dat er wat aan de hand is.
Renault schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:08:

Dat gebeurt dus niet, als de stroom uitvalt ben je data kwijt. HD Tune (zoals de meeste tools) lezen alleen maar wat er op de schijf staat en gaan daarbij volledig uit van dat wat er van de schijf terugkomt correct is, tenzij de schijf zelf zegt van niet.

[ Voor 54% gewijzigd door DataGhost op 13-05-2019 07:05 ]

• Renault
DataGhost schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:59:

[...]

Dat gebeurt dus niet, als de stroom uitvalt ben je data kwijt.
....
(?? Gewoon voor de beeldvorming, niet uit gelijkhebberigheid:)

Ik beweer toch nergens dat dat niet zo is?
Wat mijn veronderstelling was dat de data die er op dat moment staat van schijf wordt gelezen en (dubbel?) in het werkgeheugen wordt geplaatst, dat daarna de sectoren waar die data stond grondig worden gewist, dat de originele data terug wordt geschreven op zijn originele plek en dat het leesresultaat vervolgens wordt vergeleken met wat er in het geheugen staat als originele data. Vervolgens wordt dat beoordeeld als "identiek" (groen) of "afwijkend" (rood).

Daarna is de volgende serie sectoren aan de beurt, enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 13-05-2019 16:15 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik had dat iets beter moeten uitleggen misschien. Natuurlijk kan dat, maar er is een redelijk risico op dataverlies, o.a. tijdens stroomuitval. Je bent dan het gedeelte wat nog niet teruggeschreven is kwijt. Dat is zo'n beetje een doodzonde voor een schijf-check-tool. "Dat gebeurt dus niet" slaat op dat als er een tool is die dat doet, deze eerst een hele stapel dikke warnings in het rond zal slingeren voordat 'ie aan de gang gaat. Dit dan nog afgezien van dat dit op een bijv. SSD niet gaat werken, o.a. omdat wear leveling ervoor zorgt dat een LBA niet overeenkomt met een vaste fysieke locatie op het medium. HD Tune begint gewoon met lezen, schrijft dus niks weg, en als de schijf zegt dat er een leesfout is kleurt 'ie een blokje rood op het scherm. De gelezen data zelf doet 'ie verder niks mee.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 13-05-2019 17:35 ]

• Scooby Doo
veel dank voor alle reacties. Ik vertrouw er ondertussen op dat mijn hdd nog behoorlijk in orde is gezien de berekening van dataghost en de werking van de schijf.

Mijn laptop vertoont ondertussen wel kuren. Elke zoveel seconden lijkt de laptop te haperen, alsof dan even de data door het vergietje werkgeheugen moeten stromen waarna het weer verder kan. Misschien toch maar een andere laptop kopen...

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat is een conclusie die ik niet direct uit mijn eigen verhaal zou halen. Ik heb een paar aannames gedaan dus ik zou er ook zomaar een factor 10 boven of onder kunnen zitten, maar hoe dan ook zat het behoorlijk dicht bij een van de gegeven grenswaarden. Verder weet ik natuurlijk niet wat de valhoogte was en of de laptop aan stond of niet. Elke zoveel tijd haperen, wat 'ie voor de val niet deed, duidt juist vaak op een kapotte of stervende harde schijf. Of je dat gaat terugzien in een oppervlaktetest is een tweede, een harde schijf heeft meer componenten die beschadigd kunnen raken. Natuurlijk kunnen ook allerlei andere zaken aan je laptop beschadigd zijn. Gezien de symptomen zou ik mijn geld inzetten op de harde schijf, en ervan uitgaan dat de data erop niet veilig meer is. Stop er een andere in en kijk of het gehaper verdwijnt.

• Renault
Scooby Doo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:35:
...
Mijn laptop vertoont ondertussen wel kuren. Elke zoveel seconden lijkt de laptop te haperen, alsof dan even de data door het vergietje werkgeheugen moeten stromen waarna het weer verder kan. Misschien toch maar een andere laptop kopen...
Dat zou ik dus niet doen, tenzij je die laptop gewoon beu bent.
Wat je wel zou kunnen doen is in Taakbeheer via "meer details" de tabs "Processen / Prestaties" openen en die een tijdje open zetten onder het werken. Je kunt dan precies zien wat de vertraging veroorzaakt.
Als het toch aan de harddisk zou liggen, is een SSD zo ingebouwd en wellicht kan je ook nog een clone trekken van de harddisk naar de SSD. Voor enkele tientjes krijg je dan een frisse laptop en de Windows 10 kan je legaal hergebruiken.

• Scooby Doo
de klachten aan mijn laptop blijken mee te vallen.

bedankt voor het meedenken.

[ Voor 99% gewijzigd door Scooby Doo op 30-05-2019 13:00 ]

Pagina: 1