Acer Aspire netwerkkaart upgraden??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-01 23:19
Ik zoek een?
Netwerkkaart

Wat is je budget?
Whatever it takes

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn daily driver is een Acer Aspire V3-772G, Intel i7-4702MQ, Windows 10 64bit. Een laptop van ondertussen wel wat jaartjes oud maar die nog perfect in orde is waarvoor ik hem gebruik.

Maar... de netwerkkaart die erin zit is een Acer Nplify 802.11a/b/g/n (aka Qualcomm Atheros AR5BWB222). En die zou ik graag eens een upgrade willen geven.

Een jaar of 2 geleden heb ik het thuisnetwerk al wat verbeterd met o.a. een Linksys EA6900 router en wat access points. Daar was/ben ik best tevreden van qua stabiliteit en snelheid. Maar in die 2 jaar is de belasting op het netwerk ook nog wel een stuk zwaarder geworden. Digibox, Netflix (4k), 4 smartphones, Sonos apparatuur, PS4, desktop, 2x laptop, Ip camera, smart thermostaat .... Het telt wel op!
En de laptop is daar een beetje het slachtoffer van vrees ik, doordat deze geen gebruik kan maken van de capaciteiten van de router (dual band, beamforming, ...) en het netwerk algemeen.

De Intel netwerkkaarten lijken online het makkelijkste te vinden. Maar aangezien m'n huidige kaart een Mini PCI-E is en de nieuwere allemaal M.2 zijn, weet ik niet goed wat te doen.
  • Kan ik best toch op zoek gaan naar een oudere kaart zoals de Intel AC7260? Of een qualcomm, maar die zijn precies nergens te vinden? Of iets anders?
  • Mogelijks werken met een adapter van MPCI-E naar m.2?
  • Indien het met een adapter mogelijk is, wachten op een nieuwe kaart die ook wifi ax ondersteunt? Is dit een meerwaarde in combinatie met de rest van de oudere hardware?
I know, ik kan ook met een USB adapter werken... Maar die zijn vaak even duur of zelfs duurder dan een netwerkkaart, en zitten soms gewoon in de weg :/
(maar indien de consensus zal zijn dat dat de beste manier zal zijn, waardeer ik ook daaromtrent het nodige advies en aanraders!)

Bedankt :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Adapters zijn vast te vinden maar dan past het niet meer in het slot, vermoed ik, als je de laptop dicht wil maken.

Adapters sneller dan jouw huidige

Dat zijn er dus weinig; ik zie ook niet echt een enorme meerwaarde voor jouw omgeving? Een 802.11n kaartje kan maximaal 150Mbps verstouwen maar zoals je zelf zegt, lijkt het erop dat deze wordt weggedrukt door andere apparaten. Dan is het issue toch meer "teveel apparaten" en zou je moeten kijken naar QoS of iets dergelijks?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:49
AC7260 is nog prima te vinden. 32 euro bij Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

AC7260 zou ook mijn advies zijn, ik zou zeggen, kijk ook eens op Marktplaats. Voor 2 a 3 tientjes zijn ze wel te vinden.