Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een aardig probleempje. In het lijstje hieronder staat mijn gehele setup, niks raars en alles heeft altijd prima gewerkt. Nu merk ik dat gelijk vanaf het opstarten, mijn PC 15.6 GB van de 16 GB beschikbare RAM trekt. Nu is dat na opstarten misschien zo gek nog niet, maar dit blijft aanhouden. Het vreemde is wel dat het niet onder prestaties of processen in task manager staat. Hierdoor heb ik Rammap gedownload en daaruit blijkt dat 12GB wordt gebruikt door 'Driver Locked'. Nu zegt dit niet zoveel wat dat betekend. Ik run overigens een Windows 10 Pro OS.

Actie die ik al heb ondernomen:
  • RAM-slurpende programmas gesloten zoals chome incl extensies
    Windows Search handmatig afgesloten
    Windows mediaplayer servies afgesloten
    Gescanned op malware, 0 bedreigingen of infected bestanden
    Opnieuw opgestart en Windows updates gecheckt
    Vast nog een boel andere meuk services gesloten die ik alweer ben vergeten
Punt is dat ik volgens mij services kan blijven sluiten, maar als het driver locked is denk ik dat ik er niet zo heel veel aan kan doen. Iemand die mij op deze zondagavond op weg kan helpen? 8)7

Vriendelijke groet,

Jaspervv99

https://imgur.com/a/QaEVevs

EDIT: Er is wel degelijk een probleem. De pc is traag met opstarten en afsluiten. Games zoals Pokerstars VR runnen nog maar op 5-10fps en duren bijna 10 minuten om op te starten. Vaak falen applicaties en reageren ze niet meer. Dit is niet een kwestie van alles werkt goed maar er wordt veel geheugen gebruikt; dat zou juist mooi zijn. 8)7

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Tray€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty H270 Performance€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenHGST 7K1000, 1TB€ 52,83€ 52,83
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 29UM58-P Zwart€ 197,22€ 197,22
1MonitorenPhilips BDM4065UC Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 59,-€ 59,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (US)€ 54,-€ 54,-
1ToetsenbordenRazer BlackWidow Chroma V2 [Green Switch] (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Naga Chroma€ 0,-€ 0,-
1MuismattenRazer Firefly Hard Edition€ 58,-€ 58,-
1GamecontrollersLogitech G29 Driving Force Zwart€ 207,70€ 207,70
1Game-accessoiresWheel Stand Pro Thrustmaster T500RS - DELUXE V2€ 124,95€ 124,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 79,99€ 79,99
1Gaming headsetsSony Wireless 7.1 Headset (Platinum)€ 156,70€ 156,70
1Voedingenbe quiet! System Power 8 600W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 84,95€ 84,95
1VR-brillenOculus Rift Bundle (Rift + Touch)€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.948,24

Beste antwoord (via jaspervv99 op 12-05-2019 21:05)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:53

Croga

The Unreasonable Man

jaspervv99 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:56:
Yep, dat ben ik vergeten te vermelden. Games en zware applicaties responden gelijk niet meer of gaan naar 10 FPS, muziekverwerking gaat voor geen meter, Chrome duurt lang met opstarten, het opstarten en afsluiten van de PC gaat langzaam, er is gewoon echt iets mis. Ik begrijp natuurlijk dat geheugen er is om gebruikt te worden maar dit is niet de bedoeling. Dit is onbruikbaar.
Ik vraag me sterk af of dat hier mee te maken heeft. Geheugen tekorten zorgen er over het algemeen niet voor dat Chrome traag start....

Er zijn een paar dingen die je kunt bekijken;
- Wanneer je Chrome op start, wat geeft IO en CPU dan aan in de task manager?
- Gebruik je HyperV? Heb je daar wellicht een VM in draaien?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Wat is het probleem? Wordt je PC traag? Kunnen programmas niet geladen worden? Is er iets anders wat mis gaat?

Windows 10 gebruikt alle RAM die je beschikbaar hebt. Voor een deel voor programmas, voor een deel voor programmas die je afgesloten hebt, in geval je ze wilt herstarten, voor een deel voor zaken die Windows verwacht dat je binnenkort nodig gaat hebben.
Zodra jij geheugen actief gaat gebruiken zorgt Windows dat dat geheugen vrij gemaakt wordt.

Ofwel: Je gebruikt 15.6GB van de 16GB. Prachtig toch? Waarom heb je dat geheugen er anders in gestopt? Om te gebruiken neem ik aan. En dat is precies wat er hier gebeurt.... het geheugen wordt gebruikt om te zorgen dat jij het beste gebruik kunt maken van je PC......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 19:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat @Croga zegt, dus. Ik zie nergens dat je vermeldt een probleem te hebben. Windows geeft ook netjes aan dat het geheugen beschikbaar is, alleen door Rammap (whatever dat programma mag zijn/doen) kan je zien dat het "Driver locked" is. Wat dus ook zou kunnen betekenen dat het door Windows gereserveerd is en vrijgemaakt kan/zal worden zodra een applicatie het nodig heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 12-05-2019 20:57 . Reden: grammatica op de late avond... ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Croga schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:53:
Wat is het probleem? Wordt je PC traag? Kunnen programmas niet geladen worden? Is er iets anders wat mis gaat?

Windows 10 gebruikt alle RAM die je beschikbaar hebt. Voor een deel voor programmas, voor een deel voor programmas die je afgesloten hebt, in geval je ze wilt herstarten, voor een deel voor zaken die Windows verwacht dat je binnenkort nodig gaat hebben.
Zodra jij geheugen actief gaat gebruiken zorgt Windows dat dat geheugen vrij gemaakt wordt.

Ofwel: Je gebruikt 15.6GB van de 16GB. Prachtig toch? Waarom heb je dat geheugen er anders in gestopt? Om te gebruiken neem ik aan. En dat is precies wat er hier gebeurt.... het geheugen wordt gebruikt om te zorgen dat jij het beste gebruik kunt maken van je PC......
Yep, dat ben ik vergeten te vermelden. Games en zware applicaties responden gelijk niet meer of gaan naar 10 FPS, muziekverwerking gaat voor geen meter, Chrome duurt lang met opstarten, het opstarten en afsluiten van de PC gaat langzaam, er is gewoon echt iets mis. Ik begrijp natuurlijk dat geheugen er is om gebruikt te worden maar dit is niet de bedoeling. Dit is onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
FooLsKi schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:56:
Wat @Croga zegt, dus. Ik zie nergens dat je vermeldt een probleem te hebben. Windows geeft ook netjes aan dat het geheugen beschikbaar is, alleen door Rammap (whatever dat programma mag zijn/doen) kan je zien dat het "Driver locked" is. Wat dus ook zou kunnen betekenen dat het door Windows gereserveerd is en vrijgemaakt kan/zal worden zodra een applicatie het nodig heeft.
Ik heb het aangepast in de startpost. Zie mijn antwoord hierboven voor wat er dus mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Croga schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:53:

Nee, is niet normaal. PC hier de hele dag aan, vele programma's opgestart en afgesloten en 42% van de 8GB nu in gebruik. Probleem lijkt op een geheugenlek zoals dat kan gebeuren op een moederbord met Killer NIC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 19:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Da's best cruciale info, zeg maar ;)
Al eens geprobeerd om WIndows terug te zetten naar factory settings? Het is wel ff een "pain" maar je kunt vooraf een backup maken, natuurlijk.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik vraag me sterk af of dat hier mee te maken heeft. Geheugen tekorten zorgen er over het algemeen niet voor dat Chrome traag start....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
FooLsKi schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:58:
[...]

Da's best cruciale info, zeg maar ;)
Al eens geprobeerd om WIndows terug te zetten naar factory settings? Het is wel ff een "pain" maar je kunt vooraf een backup maken, natuurlijk.
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd maar wil ik echt als laatste strohalm gebruiken mocht het nodig zijn. Ben er wel familiar mee dus dat is geen probleem. Ik denk/hoop dat er echter gewoon een applicatie is die ik zie die het leven zuur maakt |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tijd om een open deur in te trappen: is diy een VM of heb je VMs draaien in Hyper-V?
Driver Locked memory betekent in veel gevallen dat het gereserveerd is voor een VM, of die het nou verbruikt of niet..

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Of een vergeten ramdisk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jaspervv99
Croga schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:58:
[...]

Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:00:
Tijd om een open deur in te trappen: is diy een VM of heb je VMs draaien in Hyper-V?
Driver Locked memory betekent in veel gevallen dat het gereserveerd is voor een VM, of die het nou verbruikt of niet..
Ik wil net een reactie typen dat ik dat niet aan heb staan maar jullie hebben beiden gelijk!

Ik draai een node op het Golem netwerk (decentralized computations) en blijkbaar is na het afsluiten van de client die VM op de een of andere manier blijven draaien. Heb ik zelf echter nooit wat met Hyper-V voor moeten doen gek genoeg en nu loop ik hier ineens tegenaan... Nu loop ik met wat chrome tabs open op ongeveer 20%. Dit was het probleem dus. Bedankt voor jullie tijd en interesse _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door jaspervv99 op 12-05-2019 21:06 ]

Pagina: 1