Keuken verbouwen - extra stroomgroepen nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 00:38
Onlangs heb ik een appartement gekocht waarbij de keuken aan vervanging toe is. Keuken is eruit gehaald en binnenkort wordt de nieuwe keuken geplaatst.

In de 'oude' situatie stond een combi-koelkast, een oven, afzuigkap en de CV-ketel en dit was allemaal op 1 groep aangesloten. Nu wordt dit gewijzigd naar een inductieplaat, tafelmodel koelkast, oven, afzuigkap en CV-ketel. Op een later moment wordt een tafelmodel vriezer bijgeplaatst.

Voor de inductieplaat is een afspraak gemaakt met een elektricien. Over een week komt hij langs om een krachtstroom groep aan te maken.

Gezien hoeveel apparatuur op dezelfde groep staat aangesloten, doe ik er goed aan om een extra groep aan te leggen?

Beste antwoord (via ItMeAedri op 12-05-2019 20:39)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Ja, laat een aparte groep aanleggen voor die oven.

De rest van de apparatuur kan prima samen. Misschien moet je nog wel even nadenken over de verplaatsbare apparatuur die je gebruikt (waterkoker, koffiezetapparaat, frituurpan, keukenmachine, etc.). Het is wenselijk dat de contactdozen boven het aanrechtblad ook over verschillende groepen zijn verdeeld.

edit:
Geen vaatwasser?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 12-05-2019 20:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Ja, laat een aparte groep aanleggen voor die oven.

De rest van de apparatuur kan prima samen. Misschien moet je nog wel even nadenken over de verplaatsbare apparatuur die je gebruikt (waterkoker, koffiezetapparaat, frituurpan, keukenmachine, etc.). Het is wenselijk dat de contactdozen boven het aanrechtblad ook over verschillende groepen zijn verdeeld.

edit:
Geen vaatwasser?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 12-05-2019 20:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Ik zou voor minimaal 2 extra groepen naast je huidige groep plaatsen.
1 voor je oven en een voor een eventuele vaatwasser (moet op eigen groep tegenwoordig)
En een algemene groep voor overige apparatuur gebruiken.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 00:38
franssnarf schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:30:
1 voor je oven en een voor een eventuele vaatwasser (moet op eigen groep tegenwoordig)
Vanwege ruimtegebrek komt er geen vaatwasser in de keuken. Morgen bel ik de elektricien over wat er mogelijk is.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Persoonlijk zou ik de koelkast (en vriezer) achter een eigen aardlekautomaat doen; de oven op een aparte groep en daarnaast nog twee loze leidingen voorzien voor bijvoorbeeld Quooker en vaatwasser.

De vrije stopcontacten in de keuken dan ook nog verdelen over twee andere groepen zonder grote verbruikers zodat je ongestoord waterkoker, koffiezetapparaat, wafelijzer, frietpan, broodbakmachine etc. kunt gebruiken.

Zorg gewoon voor iets van minstens 2x2 vrije stopcontacten in de keuken. Van die verlengblokken is echt een pest.

Afzuigkap, koelkast, vriezer, CV ketel zijn allemaal nihil-verbruikers. Dat ik eerder noemde om de koelkast en vriezer op een eigen aardlekautomaat te zetten is zodat die uitgaan als er elders een probleem is. Daarnaast is een aardlekautomaat ook veel goedkoper dan een keer van vakantie terugkomen en je vriezer ontdooit aantreffen.

Voor de inductiekookplaat; als je een 3-fase aansluiting hebt; zorgt dat er daar dan een krachtgroep voor komt en niet zo'n 2L + 2N kookgroep.
franssnarf schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:30:
Er moet helemaal niks meer. De regel van eigen groep voor 2(,2) kW + verbruikers is allang geschrapt.