Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 19:45
Ik heb een 24v dc motor met volgende specs

24v dc 28a 0,55kw

Die wil ik graag harder laten gaan. Dit wil ik doen door hem op 36v of 48v te draaien.
Ik heb hem al een paar minuten op 36v gedraait en dat lijkt goed te gaan hij word niet enorm warm.
Hij weet ik of hij niet in de fik vliegt of de windingen doorbranden als ik hem te lang op 48v draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Kijk eens naar de stroom. Dat is de begrenzen factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hoeveel stroom nam de motor op 36V?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Bedoelen jullie hoeveel ampere die trekt? Hoe meet ik dat mijn multimeter gaat maar tot 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een stroomtang kopen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Torac schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:33:
Ik heb een 24v dc motor met volgende specs

24v dc 28a 0,55kw

Die wil ik graag harder laten gaan.
Sneller (meer toeren) of krachtiger (meer stroom)?

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 12-05-2019 17:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
_eLMo_ schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Sneller of krachtiger?
^
Sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Wat dacht je van een versnellingsbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Pas op dat je de motor dan niet teveel belast bij hogere toeren. Anders grote kans dat de koolborstels gaan vonken en de collector op peuzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
johnkeates schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:20:
Wat dacht je van een versnellingsbak.
Zit er helaas al op en kan ik niet eraf halen/openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Torac schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:59:
[...]

Zit er helaas al op en kan ik niet eraf halen/openmaken.
Tweede bak erachter plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Wat voor motor is het überhaupt? Permanente magneet? brushless DC? Dat maakt nogal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
johnkeates schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:05:
[...]

Tweede bak erachter plaatsen?
Helaas ook niet mogelijk. Het is van een scootmobiel.
mcDavid schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:09:
Wat voor motor is het überhaupt? Permanente magneet? brushless DC? Dat maakt nogal uit...
Hier een foto van alle info die ik heb.
https://tweakers.net/ext/f/ioNMZgkMs4xlgzRMbIac6gcZ/full.jpg
Gok perm magnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, wat moet ik er nog aan toevoegen? Een borstelloze DC-motor zou vroeger een absolute onmogelijkheid zijn geweest. De eigenlijke motor is dan ook nog steeds een wisselstroommotor echter geïntegreerd met een elektronische schakeling zodat het geheel een gelijkstroommotor kan worden genoemd. Eventueel voorzien van een frequentieregelaar voor het regelen van de toeren.

In de topicstart lees ik 28A (hoofdletter A). Zolang je daar niet boven komt is het volgens mij geen probleem. Om de stroom te meten heb je een gelijkstroom ampèremeter nodig voor deze stromen is dat doorgaans een meter gecombineerd met een shunt. Bij sommige multimeters zijn aparte shunts tot wel honderden ampère verkrijgbaar. Kun je die niet bemachtigen, dan hoeft dat nog geen beletsel te zijn. Die 28A geldt bij maximale belasting, onbelast neemt hij maar een fractie ervan. Houd gewoon de temperatuur in de gaten (zou je bij 24V ook moeten doen) en inderdaad wat al is genoemd het door de wat hogere spanning mogelijk wat feller vonken van de koolborstels voor het geval dat het een klassieke gelijkstroommotor is.

PS:
De scootmobiel wordt dus een race-scootmobiel? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 12-05-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
cool! video plis :D
hoe hard gaat ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:16
Je zou hem geforceerd kunnen koelen als je hem toch gaat overbelasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:43
Techneut schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:08:
Tja, wat moet ik er nog aan toevoegen? Een borstelloze DC-motor zou vroeger een absolute onmogelijkheid zijn geweest. De eigenlijke motor is dan ook nog steeds een wisselstroommotor echter geïntegreerd met een elektronische schakeling zodat het geheel een gelijkstroommotor kan worden genoemd. Eventueel voorzien van een frequentieregelaar voor het regelen van de toeren.

In de topicstart lees ik 28A (hoofdletter A). Zolang je daar niet boven komt is het volgens mij geen probleem. Om de stroom te meten heb je een gelijkstroom ampèremeter nodig voor deze stromen is dat doorgaans een meter gecombineerd met een shunt. Bij sommige multimeters zijn aparte shunts tot wel honderden ampère verkrijgbaar. Kun je die niet bemachtigen, dan hoeft dat nog geen beletsel te zijn. Die 28A geldt bij maximale belasting, onbelast neemt hij maar een fractie ervan. Houd gewoon de temperatuur in de gaten (zou je bij 24V ook moeten doen) en inderdaad wat al is genoemd het door de wat hogere spanning mogelijk wat feller vonken van de koolborstels voor het geval dat het een klassieke gelijkstroommotor is.

PS:
De scootmobiel wordt dus een race-scootmobiel? :)
Je gaat iets te kort door de boch (pun intended).

De motor is een 550W motor op 24V.
Als je die sneller wil laten draaien heb je een paar beperkingen die je kan overschrijden, maar dan loop je risico's.

- snelheid met borstels... als die te hard gaat krijg je vonken, en snelle slijtage.
- 28A: ga je daar over, dan krijg je warmteproblemen. Kan zijn dat het lukt, kan ook zijn dat motor simpelwegopfikt.
- 550W (0,55kW): als je de spanning verdubbelt, dan kan het vermogen een stuk boven die 550W gaan met een stroom die lager ligt dan 28A. Ook dat levert je extra warmte op, en je zit met hetzelfde risico van overhitten.

Let op met dat overhitten, dat is niet altijd direct te zien en meten aan de buitenkant, maar wel binnenin.
En als het begint te roken... dan ben je te ver geweest, en is de motor waarschijnlijk naar de filistijnen.

Kort overbelasten, daar kan een motor meestal wel mee om, als die nadien tijd krijgt om af te koelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een idee om een amperemeter achter de accu te zetten en eerst wat stromen meten tijdens gebruik want even een motor laten draaien is geen indicatie. Een simpele 100A amperemeter koop je voor weinig op Aliexpress

Dan kan je op basis van het maximale vermogen kijken hoe ver hoger met de spanning je hem dan nog kunt voeden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meet ook even of hij echt 24v krijgt of dat die dmv PWM nog een begrenzing heeft. Ooit eens geknutseld aan een scootmobiel, en die ging na het draaien aan wat potmetertjes een stuk harder qua optrekken en achteruit net zo hard als vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Je gaat iets te kort door de boch (pun intended).

De motor is een 550W motor op 24V.
Als je die sneller wil laten draaien heb je een paar beperkingen die je kan overschrijden, maar dan loop je risico's.

- snelheid met borstels... als die te hard gaat krijg je vonken, en snelle slijtage.
- 28A: ga je daar over, dan krijg je warmteproblemen. Kan zijn dat het lukt, kan ook zijn dat motor simpelwegopfikt.
- 550W (0,55kW): als je de spanning verdubbelt, dan kan het vermogen een stuk boven die 550W gaan met een stroom die lager ligt dan 28A. Ook dat levert je extra warmte op, en je zit met hetzelfde risico van overhitten.

Let op met dat overhitten, dat is niet altijd direct te zien en meten aan de buitenkant, maar wel binnenin.
En als het begint te roken... dan ben je te ver geweest, en is de motor waarschijnlijk naar de filistijnen.

Kort overbelasten, daar kan een motor meestal wel mee om, als die nadien tijd krijgt om af te koelen.
Mooie woordspeling "iets te kort door de bocht", kun je beter niet doen met een scootmobiel. :) Die lijkt me daarvoor niet zo geschikt. Voor een deel had ik de risico's van de hogere spanning echter al genoemd. Dus ging ik volgens mij wat dat betreft niet zo heel kort de bocht.

Bij diezelfde 28A zullen de koperverliezen in de motor trouwens gelijk blijven, toch heb je gelijk dat hij wel meer warmteverlies zal hebben, dat komt simpel door door meer wrijving bij dat hogere toerental. Het hogere vermogen wordt verder alleen gebruikt door de beoogde hogere prestatie. Verder heb je gelijk met een grotere slijtage van de borstels als het een klassieke gelijkstroommotor is.

Wat de zin van de actie betreft ga ik maar niet op in, evenmin op de vraag of dit vermogen opvoeren wel toegestaan is. Ik laat dat graag aan anderen over,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

36v kan wel een tijdje, maar hij slijt wel harder. 48v is de levensduur van dat motortje in minuten te meten, maar dan kan trek je ook wheelies, zelfs met een verlaagde zitting.

De aansturingselectronica gaat hogere spanningen waarschijnlijk niet overleven, dus daar moet je ook een alternatief voor vinden.

Qua legaliteit: uiteraard mag het niet op de openbare weg, maar op eigen terrein beetje rondscheuren, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
maks11223344 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:32:
cool! video plis :D
hoe hard gaat ie?
Heb hier een foto: https://tweakers.net/ext/f/XXjsChLy3bT4xoz7I7R1Lk0Y/full.jpg
Heb ik een oude atx voeding 3 relais zitten en die fan koelt ze nog ook. Inmiddels wel een 3e accu toegevoegd om de 36v te bereiken.
Als je een beetje je best doet wind mee 20 km/h wat vrij hard is op zoon karretje. :D
AlexanderB schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:32:
36v kan wel een tijdje, maar hij slijt wel harder. 48v is de levensduur van dat motortje in minuten te meten, maar dan kan trek je ook wheelies, zelfs met een verlaagde zitting.

De aansturingselectronica gaat hogere spanningen waarschijnlijk niet overleven, dus daar moet je ook een alternatief voor vinden.

Qua legaliteit: uiteraard mag het niet op de openbare weg, maar op eigen terrein beetje rondscheuren, waarom niet?
Waarom is dat zoon verschil dan?
Heb 3 30A 12v relais erop in parallel in dat lijkt best goed te gaan.
Worden niet warm ofzo.
Meester_J schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:47:
Je zou hem geforceerd kunnen koelen als je hem toch gaat overbelasten...
Is natuurlijk mogelijk maar word wel een uitdaging aangezien hij al vrij hard gaat en redelijk wat wind vangt.
_ferry_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:30:
Meet ook even of hij echt 24v krijgt of dat die dmv PWM nog een begrenzing heeft. Ooit eens geknutseld aan een scootmobiel, en die ging na het draaien aan wat potmetertjes een stuk harder qua optrekken en achteruit net zo hard als vooruit :)
Heb de controller die er origineel inzat overgeslagen en ben voor relais gegaan. I know full power maar goed. Stuk makkelijker.

[ Voor 48% gewijzigd door Torac op 16-05-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Torac schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:12:
[...]

Waarom is dat zoon verschil dan?
Heb 3 30A 12v relais erop in parallel in dat lijkt best goed te gaan.
Worden niet warm ofzo.
Dat blijft dus 12V. En dat wil je laten werken op 36V? Of bedoel je in serie?

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 16-05-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

omdat de koolborstels gaan vonken, op 48v worden ze echt in rap tempo opgevreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
AlexanderB schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:29:
omdat de koolborstels gaan vonken, op 48v worden ze echt in rap tempo opgevreten.
Ah oké, is er iets om dat tegen te gaan?
Techneut schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:51:
[...]
Dat blijft dus 12V. En dat wil je laten werken op 36V? Of bedoel je in serie?
Nee parallel. 90A dus.
Een relais is gewoon een schakelaar die schakelt als je er 12v op zet. En niet een 12v schakelaar waarbij als je er meer voltage opzet hij doorbrand wel moet je misschien letten op dat je niet over de 30A gaat. Relais kunnen overigens niet in series omdat ze geen plus en min hebben alleen nc no.

[ Voor 18% gewijzigd door Torac op 16-05-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 15:28
Met relais een motor schakelen is op zich zelf al een kunst , door de hoge piekstroom zal vroeg of laat je relais gaan plakken,
Waneer de spanning hoger os zal of je accu poef zeggen , of je relais direct vas lassen en dan is er geen stoppen meer aan, een snubber over je contacten kan het plak effect wat verminderen maar 48v op een motor die gemaakt is voor 24v in een stall condition. Ik zou zeggen zet er een noodstop op, of plaat er een relais in serie voor als de ene faalt je de andere nog hebt

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Met NO/NC kan je wel degelijk een serieschakeling maken met 1-2-3 accu's

1e relais: NO#1 naar de + van accu1, COM#1 naar de min van accu2
2e relais: NO#2 naar de + van accu2, NC#2 naar de min van accu2 en COM#1. COM#2 naar de min van accu 3.
3e relais: NO#3 naar de + van accu 3, NC#3 naar de min van accu 3, en COM#2. COM#3 naar de motor.

Een 4e relais als noodstop kan inderdaad wel handig zijn ja, mocht 1 van de 3 blijven hangen.

Als je NC#1 ook aan de min van accu 1 hangt, dan remt ie ook heel hard af op het moment dat je geen gas geeft. Niet direct handig, maar je zou het als elektrische rem kunnen gebruiken met een 5e relais en een schakelaar. ;)

De accu's gaan wel ongelijkmatig leeg wanneer je niet vol gas geeft ,maar zo te zien had je sowieso niet 3 dezelfde accu's, dus dan maakt het ook wat minder uit.

De borstels kan je weinig aan doen, dat is gewoon een eigenschap van de motor, die is gewoon niet ontworpen voor.. letterlijk 2x zo hoge spanning als waar ie wel voor ontworpen is.

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 17-05-2019 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Torac,
Ik bedoelde de spoel. Als een relaisspoel met een nominale spanning van 12V een drie keer zo hoge spanning krijgt, is dat voor continubedrijf doorgaans echt te veel. Meestal brandt zo'n spoel dan wel terdege in vrij korte tijd door. Zijn er verder behalve de motor geen dingen een boord die maar 12V kunnen hebben?

Verder is het parallel schakelen van relaiscontacten heel ongebruikelijk. Iedereen die regelmatig met relais werkt weet dat. Relaiscontacten hebben namelijk nooit helemaal dezelfde overgangsweerstand, een piepklein verschil kan al een enorm verschil in de stroomverdeling tot gevolg hebben. Denk alleen al aan contactvervuiling en inbranden van contacten. Allemaal dingen waar een niet helemaal deskundige niet onmiddellijk aan denkt, al is hij/zij voor de overige zaken nog zo handig.

En (eigenlijk hier totaal niet ter zake) nooit contacten is serie schakelen is inderdaad gewoon niet waar. Met relaistechniek zijn er heel complexe schakelingen mogelijk, denk b.v. aan voorwaardeketens. Dat heeft niets met die plus en min die je noemt te maken. Maar ook een eenvoudige serieschakeling wordt meer dan eens toegepast om in verband met een eventuele hoge (inductie)spanning de contactafstand kunstmatig te verhogen. De contacten zullen dan aanmerkelijk minder vonken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Techneut schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:03:
@Torac,
Ik bedoelde de spoel. Als een relaisspoel met een nominale spanning van 12V een drie keer zo hoge spanning krijgt, is dat voor continubedrijf doorgaans echt te veel. Meestal brandt zo'n spoel dan wel terdege in vrij korte tijd door. Zijn er verder behalve de motor geen dingen een boord die maar 12V kunnen hebben?

Verder is het parallel schakelen van relaiscontacten heel ongebruikelijk. Iedereen die regelmatig met relais werkt weet dat. Relaiscontacten hebben namelijk nooit helemaal dezelfde overgangsweerstand, een piepklein verschil kan al een enorm verschil in de stroomverdeling tot gevolg hebben. Denk alleen al aan contactvervuiling en inbranden van contacten. Allemaal dingen waar een niet helemaal deskundige niet onmiddellijk aan denkt, al is hij/zij voor de overige zaken nog zo handig.

En (eigenlijk hier totaal niet ter zake) nooit contacten is serie schakelen is inderdaad gewoon niet waar. Met relaistechniek zijn er heel complexe schakelingen mogelijk, denk b.v. aan voorwaardeketens. Dat heeft niets met die plus en min die je noemt te maken. Maar ook een eenvoudige serieschakeling wordt meer dan eens toegepast om in verband met een eventuele hoge (inductie)spanning de contactafstand kunstmatig te verhogen. De contacten zullen dan aanmerkelijk minder vonken
Je hebt dus 4 accus, en 4 relais. Als je die op de juiste manier schakelt kan je dus 12, 24, 36, of 48 volt aanbieden aan de motor. Heb je gewoon 4 standen.
Zoals aangegeven gaan je accu's niet even hard leeg zo. Beter is misschien een PWM op 48Volt.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.alibaba.com/p...ist.11.117f529bUHenLl&s=p

[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 17-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 10:30

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik zou gewoon een motor speed controller gebruiken, dan kun je traploos het vermogen regelen. Kost de wereld ook niet, onderstaande controlelr kan tot 60Amp aansturen.
https://www.banggood.com/...2V-24V-48V-p-1062573.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
AlphaRomeo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:01:
Ik zou gewoon een motor speed controller gebruiken, dan kun je traploos het vermogen regelen. Kost de wereld ook niet, onderstaande controlelr kan tot 60Amp aansturen.
https://www.banggood.com/...2V-24V-48V-p-1062573.html
En achteruit dan? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 10:30

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dan pak je er één die ook achteruit kan (dit was de eerste link op mijn favoriete webshop). Je zou er ook nog een arduino bij voor kunnen zetten zodat je een mooie beheerste acceleratie en eventueel deceleratie kunt afdwingen.
Pagina: 1