Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 15:52
Hi Tweakers,

Ik heb momenteel een lening waarbij ik elke maand een vast maandbedrag betaal, bestaande uit aflossing en rente. Zowel het maandbedrag als het rentepercentage staan vast. Hierdoor zou ik in uiterlijk 120 maanden de lening volledig hebben afgelost. De lening loopt inmiddels al 18 maanden en ben dus redelijk op weg.

Er komt nu wat meer ruimte in het budget waardoor zowel maandelijks als periodiek extra aflossen op de lening mogelijk wordt. Hier wil ik dan ook graag gebruik van maken.

Waar ik echter naar op zoek ben is een excel template die voor mij in beeld kan brengen wat de impact is van de extra aflossingen op de uiteindelijke looptijd en de betaalde rente.

Google is een goede eerste start. Er is veel te vinden op het net maar alle templates die ik tot nu toe heb gezien baseren zich voornamelijk op een annuitaire lening. Hierbij verandert dus het te betalen maandbedrag bij elke extra aflossing omdat je dan dus minder rente betaald over het uitstaande saldo. In mijn geval zou het maandbedrag dus niet veranderen, ongeacht de extra aflossing.

Nu ben ik zelf niet zo'n held in Excel. Wellicht dat iemand mij kan helpen met zo'n template? Mogelijk dat er toch iets te vinden is op het internet dat ik heb gemist? Alle tips zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Het is dus vergelijkbaar met een annuïteitenhypotheek, waarbij je de extra aflossing gebruikt om de looptijd te verkorten? Daarvoor kan ik je wel een Excel doen toekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Betaal je geen boete als je extra aflost?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan je dat niet het beste zelf even maken, op basis van de concrete afspraken in jouw overeenkomst? Gewoon 'uitschrijven' zoals je het op papier zou doen.

Geen sjabloon nodig: een leeg spreadsheet en dan een of enkele velden met de variabelen (alleen je extra betalingen, zo te zien) en dan per maand de rest doorrekenen. De rest hangt af van de detailafspraken (percentage waarvan, met name).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Juup schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:01:
Ligt aan het type lening en de geldverstrekker. Ik heb ook nog ergens een lening lopen en die mag / kan ik in 1x aflossen met als enige "boete" dat ze 110 Euro administratiekosten rekenen. Dan zou ik denken; beter 110 Euro eenmalig als "kosten" dan bijvoorbeeld nog 42 maanden 16 Euro rente betalen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
President schreef op zondag 12 mei 2019 @ 16:59:
Het is dus vergelijkbaar met een annuïteitenhypotheek, waarbij je de extra aflossing gebruikt om de looptijd te verkorten? Daarvoor kan ik je wel een Excel doen toekomen?
Dank. Als dat zou kunnen, graag. Via PB?
Juup schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:01:
Nee, het contract is helder op dit punt. Ik mag het krediet ten alle tijde gedeeltelijk of volledig aflossen. Deze aflossing is boetevrij. Er zijn verder ook geen andere administratie kosten aan verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:59
Ethernety schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:37:
Nee, het contract is helder op dit punt. Ik mag het krediet ten alle tijde gedeeltelijk of volledig aflossen. Deze aflossing is boetevrij. Er zijn verder ook geen andere administratie kosten aan verbonden.
Ik heb ook nog een persoonlijke lening lopen, welke ook zonder extra kosten afgelost mag worden. Echter staat er ook in de voorwaarden dat dit kan omdat het bedrag (lening+rente) al vast bepaald is en volledig afgelost dient te worden, dus eerder aflossen heeft geen financiële voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Ethernety schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:37:
[...]

Dank. Als dat zou kunnen, graag. Via PB?

[...]

Hoeft niet via PB. Je kan hem hier vinden: https://we.tl/t-4pkcoMrnjw

Let op: de eer voor het maken van het bestand komt niet aan mij toe. Je kan annuiteitbedrag bijvoorbeeld ook vastzetten, speel maar met het bestand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
kezzza schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:42:
[...]

Ik heb ook nog een persoonlijke lening lopen, welke ook zonder extra kosten afgelost mag worden. Echter staat er ook in de voorwaarden dat dit kan omdat het bedrag (lening+rente) al vast bepaald is en volledig afgelost dient te worden, dus eerder aflossen heeft geen financiële voordelen.
Goeie aanvulling voor @Verwijderd !
Stel dat extra aflossen niet scheelt dan kan het soms beter zijn om het cash aan te houden voor eventuele tegenvallers. Tenzij er natuurlijk al voldoende achter de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
President schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:46:
[...]

Hoeft niet via PB. Je kan hem hier vinden: https://we.tl/t-hdkmiZzIx3

Let op: de eer voor het maken van het bestand komt niet aan mij toe. Je kan annuiteitbedrag bijvoorbeeld ook vastzetten, speel maar met het bestand :)
Hartelijk dank. Zojuist het bestand gedownload, zal eens kijken of ik dit kan aanpassen naar een vast annuiteitbedrag.
[...]

Bedankt voor de tip. Volgens mij staat dit er bij mij niet in de voorwaarden maar ik zal de kleine lettertjes er nog eens op nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ethernety schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:41:
[...]

Hartelijk dank. Zojuist het bestand gedownload, zal eens kijken of ik dit kan aanpassen naar een vast annuiteitbedrag.
Dat kan, het is een makkelijk en overzichtelijk bestand om aan te passen. Gewoon vaste waarde maken van die kolom.

Succes
[...]

Wat een begrijpelijke voorwaarde, maar wel triest. Snap het wel: een lening wordt aangegaan met een bepaalde winst in het vooruitzicht. Maar toch... Er kan na aflossing ergens anders een nieuwe lening worden afgesloten door iemand anders (want, weer geld beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:59
President schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:48:
Wat een begrijpelijke voorwaarde, maar wel triest. Snap het wel: een lening wordt aangegaan met een bepaalde winst in het vooruitzicht. Maar toch... Er kan na aflossing ergens anders een nieuwe lening worden afgesloten door iemand anders (want, weer geld beschikbaar
Ik ook, was voor mij dan ook een wijze les om ook dit soort dingen goed na te kijken in de kleine lettertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 15:21
[...]

Weet je zeker dat dit klopt ? Ik heb ook ooit zo'n lening gehad, en zo iets stond ook in mijn voorwaarden. Maar daar heb ik toen nog over gebeld en het bleek dat je gewoon vervroegd kon aflossen zonder dat je de "misgelopen" rente hoefde te betalen. Uiteindelijk ook daadwerkelijk eerder afgelost en daar veel geld mee bespaard.

Volgens mij is het principe namelijk dat rente een betaling is voor het risico dat de lening gever loopt. Als jij de hoofdsom volledig aflost (mits dat mag van de voorwaarden zonder boete etc) dan is er toch geen enkele basis om nog achterstallige rente (en dus inkomsten) te trekken over x-maanden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Los van de berekeningen die je er op loslaat, is het imo altijd beter om extra af te lossen. Hoe eerder je schuldvrij bent, hoe sneller je wealth kunt gaan opbouwen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 17:04
Post het bestand nog es mensen, link is verlopen. Lijkt me op mijn situatie toepasbaar!

Leonardus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
In deze post staat hoe je zelf zo'n spreadsheet kunt maken:

Wilke in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
Pagina: 1