Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn opa heeft nu denk ik een 10 jaar oude PC, en hij heeft mij gevraagd of ik een nieuwe voor hem wilde bouwen. Hij gaat zijn PC voornamelijk gebruiken voor het overzetten van Super 8-films naar digitaal (heb hier zelf geen verstand van), maar ik weet dat hij die op zijn computer zet dmv een Firewire 400 (4-pins)-aansluiting. Hij gaat er ook mee zijn website onderhouden, en voor de rest normale 'opa' dingen, dus internetten, mailen, enz.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een max. bedrag, maar ik wil hem niet te veel te laten uitgeven. De PC die ik ga bouwen voor hem gaat waarschijnlijk ook weer tien jaar mee, dus ik zat te denken aan max 700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles nieuw. Toetsenbord, muis en monitor met ingebouwde speakers is allemaal nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat 500GB opslag genoeg is, aangezien hij heel veel op externe harde schijven opslaat. Wat ook nodig is is een PCIe kaartje met Firewire 400, en een DVD-speler is ook nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC gaat in een kast, dus een beetje stoffilters zou handig zijn. Grootte, Geluidsproductie enz. maakt niet uit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik had zelf al een build gemaakt:
En mijn twee belangrijke vragen zijn:
1. Is de processor en 16GB RAM niet een beetje overkill voor opa? Ik denk dat hij met een Ryzen 3 2200G ook al uit de voeten kan, maar ik wil zeker weten dat hij met deze PC zonder upgrades gewoon heel erg lang mee kan doen.
2. Is het Firewire PCIe kaartje compatible (voornamelijk qua drivers)?
Bedankt voor de hulp alvast!
Mijn opa heeft nu denk ik een 10 jaar oude PC, en hij heeft mij gevraagd of ik een nieuwe voor hem wilde bouwen. Hij gaat zijn PC voornamelijk gebruiken voor het overzetten van Super 8-films naar digitaal (heb hier zelf geen verstand van), maar ik weet dat hij die op zijn computer zet dmv een Firewire 400 (4-pins)-aansluiting. Hij gaat er ook mee zijn website onderhouden, en voor de rest normale 'opa' dingen, dus internetten, mailen, enz.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een max. bedrag, maar ik wil hem niet te veel te laten uitgeven. De PC die ik ga bouwen voor hem gaat waarschijnlijk ook weer tien jaar mee, dus ik zat te denken aan max 700 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles nieuw. Toetsenbord, muis en monitor met ingebouwde speakers is allemaal nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat 500GB opslag genoeg is, aangezien hij heel veel op externe harde schijven opslaat. Wat ook nodig is is een PCIe kaartje met Firewire 400, en een DVD-speler is ook nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC gaat in een kast, dus een beetje stoffilters zou handig zijn. Grootte, Geluidsproductie enz. maakt niet uit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik had zelf al een build gemaakt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2400G Boxed | € 130,99 | € 130,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Controllers | Dawicontrol DawiControl DC-FW800 PCIe | € 39,99 | € 39,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 47,45 | € 47,45 |
| 1 | Monitoren | Acer SA220Q Zwart | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech K280e (Qwerty US) Zwart | € 24,99 | € 24,99 |
| 1 | Muizen | Logitech Corded Mouse M500 | € 24,37 | € 24,37 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 73,01 | € 73,01 |
| 1 | Optische drives | Asus DRW-24D5MT (retail) | € 16,20 | € 16,20 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 51,75 | € 51,75 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 68,08 | € 68,08 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 639,23 | ||
En mijn twee belangrijke vragen zijn:
1. Is de processor en 16GB RAM niet een beetje overkill voor opa? Ik denk dat hij met een Ryzen 3 2200G ook al uit de voeten kan, maar ik wil zeker weten dat hij met deze PC zonder upgrades gewoon heel erg lang mee kan doen.
2. Is het Firewire PCIe kaartje compatible (voornamelijk qua drivers)?
Bedankt voor de hulp alvast!
:)