EHBU - Eerste hulp bij USB Stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Lieve tweakers!

Ik heb jullie hulp nodig! :+

Mijn lieftallige echtgenoot heeft wat belangrijke informatie op haar USB stick staan. (I know... hopelijk heeft ze het nu eindelijk geleerd dat USB sticks niet veilig zijn...) Ze wil hem net uit de laptop halen en de connector schuift van de 4 spoortjes af...

Uiteindelijk is er 1 spoortje losgeraakt van de PCB, en na wat soldeerwerk werd duidelijk waar ik al bang voor was... Het soldeerpad is losgeraakt van de pcb...

Wat foto's (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vQGRyN.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TkAVAdz.jpg?1

Nu heb ik de mazzel dat het om de + van de voeding gaat (zie dit plaatje), dus ik denk dat ik die nog wel ergens anders kan aanbrengen op de PCB. Alleen is nu de vraag... waar?

Mijn vermoeden is dat ik wel een draadje naar de condensator (degene het dichtst bij de weerstand met de 3 erop) kan leggen. Het lijkt er namelijk op dat het spoortje vanaf pin 1 van de USB verbinding naar dat component loopt.

Wat denken jullie? Eventueel nog betere ideeën? O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Kliko op 12-05-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Matszs

><>

Heb je niet een multimeter met 'piep'-stand? Daarmee kan je 1 probe op het nog aanwezige +-pad neerzetten en de ander op een ander pad en als die gaat piepen zijn ze verbonden met elkaar

Tenzij het pad helemaal niet meer werkt, dan werkt dit ook niet

[ Voor 18% gewijzigd door Matszs op 12-05-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Matszs schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:56:
Heb je niet een multimeter met 'piep'-stand? Daarmee kan je 1 probe op het nog aanwezige +-pad neerzetten en de ander op een ander pad en als die gaat piepen zijn ze verbonden met elkaar

Tenzij het pad helemaal niet meer werkt, dan werkt dit ook niet
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik weet dus niet waar ik op de PCB zal moeten inprikken om de + voeding aan de PCB te leveren... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

uitproberen, grote kans dat die ongebruikte gaten een + hebben en anders idd op de condesator of op de chip zelf. Dat is wel gepriegel maar kan je via een datasheet opzoeken. Maar als de kapotte pad nog koper heeft zou ik als eerste proberen daarop te solderen, desnoods met een mesje de pcb tot het koper openkrabben.

[ Voor 30% gewijzigd door -36- op 12-05-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
-36- schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:04:
uitproberen, grote kans dat die ongebruikte gaten een + hebben en anders idd op de condesator of op de chip zelf. Dat is wel gepriegel maar kan je via een datasheet opzoeken. Maar als de ongebruikte pad nog koper heeft zou ik als eerste proberen daarop te solderen, desnoods met een mesje de pcb tot het koper openkrabben.
Ik denk alleen wel dat als ik verkeerd zit, de kans groot is dat ik de geheugenchip opblaas. Denk je niet?
Laat daar nou net informatie op staan die aardig belangrijk is... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ja dus meet je hem met de multimeter door ;) Als er 0Ohm of piepjestand tussen de 2 punten zit is het dus de 5V. Maar op de foto lijkt er nog soldeer op de kapotte pad te zitten dus zou ik als eerst daar een draadje aan proberen te priegelen

[ Voor 36% gewijzigd door -36- op 12-05-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
-36- schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:09:
Ja dus meet je hem met de multimeter door ;) Als er 0Ohm of piepjestand tussen de 2 punten zit is het dus de 5V. Maar op de foto lijkt er nog soldeer op de kapotte pad te zitten dus zou ik als eerst daar een draadje aan proberen te priegelen
Ah zo! Ik begreep je even niet! Thanks!
Ik ga morgen eens op mijn werk kijken, naar hebben we wat fijner spul dan dat ik hier thuis heb...
Thanks voor de tip en de snelle reactie!

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

nog een tip: neem een usbkabel knip die in 2en en soldeer de draadjes op de stick, testen en dan een beetje heldere 2 componenten lijm erover en je hebt een redelijk solide geheel om de data eraf te halen.

En een beetje een gokje maar als ik de traces probeer te volgen lijkt het me dat van die 4 grote vierkante pads degene rechtsboven ook 5v is. (zou me niet verbazen als die 4 pads de complete usb pinnen zijn)

[ Voor 76% gewijzigd door -36- op 12-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:53
Hey @sebastius verveel je je nog? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm er zit een zekering op die usb stick, 99,99999% kans dat de + gewoon door het pcb gaat direct op de zekering aan de ander kant ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik verveel me nooit, maar voor afgebroken USBsticks ben ik altijd wel in te huren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Met een oude USB kabel kom je denk ik ook een heel eind...
Ik weet niet waar je woont, maar dit ziet er relatief simpel uit O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Vuikie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:34:
Heb je enig idee hoeveel klussen ik heb gehad omdat iemand dacht dat het 'simpel' was? En dat ik daarna de shit kon oplossen? Standaard verdubbel ik mijn tarief of ik weiger de klus als mensen zelf al hebben lopen kloten. Er is niks triviaals aan electronica op deze schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
sebastius schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Heb je enig idee hoeveel klussen ik heb gehad omdat iemand dacht dat het 'simpel' was? En dat ik daarna de shit kon oplossen? Standaard verdubbel ik mijn tarief of ik weiger de klus als mensen zelf al hebben lopen kloten. Er is niks triviaals aan electronica op deze schaal.
Daar heb je zeker gelijk in, daarom ook de ' O-) ' ;)

Als de foto de huidige status is, is er nog niet gesoldeerd/geknoeid aan de PCB, dus zou het niet een probleem moeten zijn. Ik had idd. moeten stellen det het niet makkelijk hoeft te zijn.

Ik had in mijn bovenstaande post erbij moeten zetten: MITS er nog niet met de PCB geknoeid is.

I stand corrected

[ Voor 4% gewijzigd door Vuikie op 12-05-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
sebastius schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Haha, groot gelijk wat deze opmerking betreft!

Ik heb er niet veel aan lopen rommelen. Alleen geprobeerd het losse pootje weer vast te solderen aan het padje. Maar die is dus niet meer verbonden met het spoortje in de PCB zelf...

Verder heb ik nergens aan gezeten. O-)

Ik woon in omgeving Veenendaal/Ede.
@sebastius : jij woont in omgeving Den Haag, correct?

Misschien moet ik maar eens een zaterdagje spenderen om jouw kant op te rijden mocht je nog interesse hebben om te helpen. (uiteraard tegen een vergoeding! ;) )
Vuikie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:34:
Omgeving Veenendaal-Ede.

[ Voor 12% gewijzigd door Kliko op 13-05-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kliko schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb er niet veel aan lopen rommelen. Alleen geprobeerd het losse pootje weer vast te solderen aan het padje. Maar die is dus niet meer verbonden met het spoortje in de PCB zelf...

Misschien moet ik maar eens een zaterdagje spenderen om jouw kant op te rijden mocht je nog interesse hebben om te helpen. (uiteraard tegen een vergoeding! ;) )

[...]

Omgeving Veenendaal-Ede.
Den Haag inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
Ik werk in Wijchen en hier kan ik je ook wel mee helpen... Mocht je interesse hebben?
Wij maken hier zelf usb apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49

rdejongjr

Gnome

@Kliko Ik werk in Ede en woon in Veenendaal, lijkt goed te doen met een simpele multimeter, goed soldeer fijn boutje en een kwartiertje geduld.
Allen aanwezig als je wil stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Damic schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:35:
Euhm er zit een zekering op die usb stick, 99,99999% kans dat de + gewoon door het pcb gaat direct op de zekering aan de ander kant ;)
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Kliko schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:14:
[...]

[...]

Omgeving Veenendaal-Ede.
Ik zit nu in Brasschaat, maar begeef me, normaal gezien, in de buurt van Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
Ik dacht dat het een ingangsfilter was voor de voeding (condensator + weerstand)... Moet duidelijk mijn electronica skills weer ophalen. :X O-)

Bedankt voor alle reacties!
A.s. zaterdag ga ik bij Sebastius langs, hopelijk kan hij hem oplappen zodat de data er nog af kan! _/-\o_

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

En na wat solderen heeft @Kliko alle data weer terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U0xslsrBkhygIgBlzcrC0Lzt/medium.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kliko
sebastius schreef op zondag 19 mei 2019 @ 00:20:
En na wat solderen heeft @Kliko alle data weer terug:

[Afbeelding]
Was erg leuk om de hackerspace te bekijken waar @sebastius onderdeel van is. En alle eer aan @sebastius voor deze reparatie! Heel erg bedankt voor de goede en snelle service! _/-\o_

Case closed. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Kliko op 20-05-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 17:00
Waar is het echt kapotte pinnetje precies opgesoldeerd?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Speeddragon schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:27:
Waar is het echt kapotte pinnetje precies opgesoldeerd?
De pad bleek in orde, de USB connector had een breuk. Dus in dit geval de oude connector verwijderd, de pads schoongemaakt, geïnspecteerd onder de microscoop (en doorgemeten met de multimeter) en daarna een nieuwe USB connector aan draadjes verbonden met de pads. Tot slot de hele stick ingepakt in Kapton tape om de boel te fixeren en te isoleren.
Pagina: 1