Reparatie Haier Hd70-79 Droger/droogkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 18:49
Ik weet niet of dit helemaal het juiste forum is, maar goed ik heb hulp nodig met het repareren van mijn Haier Haier HD70-79 Droger/droogkast.

Probleem: hij wordt te warm waardoor de veiligheids thermostaat springt en de droger niet meer warm wordt.

Ik kan deze resetten, en dan droogt hij wel weer maar daarmee wordt de oorzaak niet verholpen dat hij te warm wordt en terug reset.

Ik heb reeds heel wat YouTube tutorials gevolgd en denk dat het probleem bij de temperatuur sensor zou kunnen liggen. Deze heeft een weerstand ongeveer 52.5 kOhm,gemetem bij de pin connectors, terwijl in een tutorial (voor een andere machine van een ander merk: zie vanaf 1:19 in onderstaande video) wordt gezegd dat hij meestal rond de 11kOhm bij kamertemperatuur zou moeten liggen.
Ze laten in die tutorial ook een tabel zien. Nu kan ik geen dergelijke tabel terugvinden voor mijn droger.

Aangezien het er op lijkt dat voor dit model je niet simpel enkel de temperatuursensor kan vervangen maar ineens heel het verwarmingselement blok moet vervangen (dit blok bevat de veiligheidssensor, temperatuursensor en verwarmingselementen) is het meteen een vrij kostelijke grap.

Ik wil dus, indien mogelijk, zeker weten dat 1) de temperatuur sensor inderdaad het probleem is en 2), dat een nieuw blok kopen de enige oplossing is.

Is er iemand die mij hiermee ervaring heeft?
En heeft iemand ook suggesties voor een goede website of winkel waar ik het nodige onderdeel kan kopen?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door rernst op 12-05-2019 13:03 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 30-05-2019 13:28)

• rernst
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:22:
Probeer het eens op circuitsonline.net te vragen. Zitten ook veel experts :)

Laat je de oplossing nog wel even weten? Ben wel benieuwd :)
Mijn probleem is opgelost geraakt via circuitsonline.net

Probleem waren versleten loopwielen die de trommel ondersteunen. Hierdoor ontstond frictie die oververhitting (en een schrapend geluid) veroorzaakte.

Je vindt het topic hier mocht er ooit iemand in geïnteresseerd zijn: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145233/1

[ Voor 29% gewijzigd door rernst op 30-05-2019 11:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hou de sensor met ohmmeter er aan even in je hete koffie, daarna in je koel pilsje.
Dan weet je of hij nog wat doet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Hoi Tens,
Bedankt voor de snelle reactie, als ik een vlam aan de sensor hou dan daalt de weerstand erg snel, wanneer ik er vervolgens een koelelement uit de diepvries tegen hou stijgt de weerstand ook terug snel. Kortom hij doet in ieder geval nog wel iets.

[ Voor 26% gewijzigd door rernst op 12-05-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Weerstand daalt bij tempstijging klopt ook, 50k is op zich ook een normale waarde.

alle filters schoon, kan de warme lucht wel weg?

Zeker dat de temp echt te hoog wordt, of is de veiligheid stuk?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Tens schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:17:
Weerstand daalt bij tempstijging klopt ook, 50k is op zich ook een normale waarde.

alle filters schoon, kan de warme lucht wel weg?

Zeker dat de temp echt te hoog wordt, of is de veiligheid stuk?
De veiligheid, heb ik doorgemeten en heeft een weerstand van 0 Ohm (nadat ik hem gereset heb weliswaar) wat zou moeten wijzen op een correct werkende veiligheid volgens wat ik in tutorials gezien heb.

De filters zijn allemaal schoon gemaakt; althans de lintfilter, de condensor en de luchtkanalen waar ik makkelijk bij kan door de condensor en de lintfilter te verwijderen.

Hij staat in een hoek in de berging en kan de warmte enkel kwijt aan de omgeving die op kamertemperatuur is. De machine is bijna 5 jaar oud en heeft het tot nu toe altijd prima gedaan, dus ik denk dat hij zijn warmte op zich wel voldoende kwijt kan. Het laatste half jaar werd hij volgens mijn vriendin wel warmer dan anders, volgens haar werd hij in de weken voor hij stuk ging echter abnormaal warm.

Dit doet mij vermoeden dat de temperatuursensor niet de correcte temperatuur meer weergeeft waardoor de verwarmingselementen blijven bijverwarmen tot de veiligheid springt.

Maar als jij denkt dat 50kOhm nog een normale waarde is, dan is klopt mijn theorie waarschijnlijk niet.

In ieder geval al bedankt voor je feedback, much appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
AZ >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

rernst schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:32:
[...]

De veiligheid, heb ik doorgemeten en heeft een weerstand van 0 Ohm (nadat ik hem gereset heb weliswaar) wat zou moeten wijzen op een correct werkende veiligheid volgens wat ik in tutorials gezien heb.

De filters zijn allemaal schoon gemaakt; althans de lintfilter, de condensor en de luchtkanalen waar ik makkelijk bij kan door de condensor en de lintfilter te verwijderen.

Hij staat in een hoek in de berging en kan de warmte enkel kwijt aan de omgeving die op kamertemperatuur is. De machine is bijna 5 jaar oud en heeft het tot nu toe altijd prima gedaan, dus ik denk dat hij zijn warmte op zich wel voldoende kwijt kan. Het laatste half jaar werd hij volgens mijn vriendin wel warmer dan anders, volgens haar werd hij in de weken voor hij stuk ging echter abnormaal warm.

Dit doet mij vermoeden dat de temperatuursensor niet de correcte temperatuur meer weergeeft waardoor de verwarmingselementen blijven bijverwarmen tot de veiligheid springt.

Maar als jij denkt dat 50kOhm nog een normale waarde is, dan is klopt mijn theorie waarschijnlijk niet.

In ieder geval al bedankt voor je feedback, much appreciated!
voor de goed orde: er zijn types van 50Kohm, dus die gemeten waarde kan kloppen, als weerstand varieert bij verschillende temperaturen werkt de sensor wel. De vraag is nog wel of hij binnen de specs werkt, en of de achterliggende elektronica wel reageert. Uit jouw verhaal lijkt de veiligheid wel te werken, tenminste op basis van de waarneming van hogere temperaturen de laatste tijd.
de weerstand zou moeten verlopen volgens bv deze tabel:
http://mcshaneinc.com/html/TS104_Specs.html?NewWin
dus 50K bij 25 graden, bij 50 graden nog 18K bij 100 nog slechts 3K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Tens schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:58:
[...]

voor de goed orde: er zijn types van 50Kohm, dus die gemeten waarde kan kloppen, als weerstand varieert bij verschillende temperaturen werkt de sensor wel. De vraag is nog wel of hij binnen de specs werkt, en of de achterliggende elektronica wel reageert. Uit jouw verhaal lijkt de veiligheid wel te werken, tenminste op basis van de waarneming van hogere temperaturen de laatste tijd.
de weerstand zou moeten verlopen volgens bv deze tabel:
http://mcshaneinc.com/html/TS104_Specs.html?NewWin
dus 50K bij 25 graden, bij 50 graden nog 18K bij 100 nog slechts 3K.
Is de TS104 de sensor die in de Haier Hd70-79 gebruikt wordt? Of wil je hiermee testen dat het temperatuur verloop min of meer volgens deze spec gaat om te bevestigen dat het wel degelijk een sensor is die nominaal bij kamertemperatuur 50kOhm geeft en deze dus niet het probleem kan zijn?

In ieder geval, bedankt voor mee te denken en de suggestie, ik zal het morgen of dinsdag, wanneer ik tijd heb, het uitproberen en je op de hoogte houden van het resultaat.

Een probleem met de achterliggende electronica lijkt me moeilijk te achterhalen, dan zou ik al bij de PCB moeten geraken en deze moeten nakijken op componenten die stuk zijn (daarvoor heb ik helaas niet de nodige kennis) dus ik hoop dat dat het niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
rernst schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:09:
[...]

Is de TS104 de sensor die in de Haier Hd70-79 gebruikt wordt? Of wil je hiermee testen dat het temperatuur verloop min of meer volgens deze spec gaat om te bevestigen dat het wel degelijk een sensor is die nominaal bij kamertemperatuur 50kOhm geeft en deze dus niet het probleem kan zijn?

In ieder geval, bedankt voor mee te denken en de suggestie, ik zal het morgen of dinsdag, wanneer ik tijd heb, het uitproberen en je op de hoogte houden van het resultaat.

Een probleem met de achterliggende electronica lijkt me moeilijk te achterhalen, dan zou ik al bij de PCB moeten geraken en deze moeten nakijken op componenten die stuk zijn (daarvoor heb ik helaas niet de nodige kennis) dus ik hoop dat dat het niet is.
Zoals beloofd hierbij een update: de sensor weerstand lijkt voor temperaturen onder de 40 graden vrij goed de tabel te volgen waarnaar je gelinkt hebt. Hogere temperaturen zijn lastig precies te testen zonder risico dat ik mezelf verbrand. Aangenomen dat als de lage temperaturen goed gaan, de hogere ook wel goed zullen zijn, dan ziet het er naar uit dat de temperatuursensor toch niet het probleem is. Ik heb geen idee waar het probleem dan wel ligt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 17:07
rernst schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:42:
[...]

Zoals beloofd hierbij een update: de sensor weerstand lijkt voor temperaturen onder de 40 graden vrij goed de tabel te volgen waarnaar je gelinkt hebt. Hogere temperaturen zijn lastig precies te testen zonder risico dat ik mezelf verbrand. Aangenomen dat als de lage temperaturen goed gaan, de hogere ook wel goed zullen zijn, dan ziet het er naar uit dat de temperatuursensor toch niet het probleem is. Ik heb geen idee waar het probleem dan wel ligt... :/
Voor iets hogere temperaturen kan je een fohn gebruiken, die zou je in combinatie met een temp sensor gelijktijdig kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst

Bedankt voor de tip en als ik een oplossing heb zal ik dit zeker aangeven! :)
General_Snuss schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:27:
[...]

Voor iets hogere temperaturen kan je een fohn gebruiken, die zou je in combinatie met een temp sensor gelijktijdig kunnen meten.
Ah dat is geen slecht idee, stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... ik zal het aanstaand weekend eens uitproberen en het resultaat laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Ik heb adhv de fohn enkele metingen gedaan op hogere temperaturen (tussen de 38 en 60 graden).
Ook hier is de weerstand versus temperatuurverloop min of meer in lijn met de tabel waarnaar Tens hierboven verwezen heeft. Dus mijn conclusie is dat er met de temperatuursensor zo goed als zeker niets mis is.

Ik heb ook de module (PCB) bekeken en kan daar op het eerste zicht niets mis aan zien buiten dat er een condensator gebogen is. (ik kan jammer genoeg geen foto's toevoegen :/) Nu deze condensator moet zeker al gebogen zijn geweest vanaf dat ik de machine gekocht heb, dus ik denk niet dat deze het probleem vormt. Metingen op de pcb doen om een defect part te vinden, gaat helaas boven mijn kennis.

Ik zal nog eens een ander forum proberen, bijvoorbeeld circuitsonline.net zoals aangeraden door ThinkPad en ondertussen, nu de veiligheid gereset is, de machine gewoon opnieuw in gebruik nemen en hopen dat ie mirakuleus niet meer te warm wordt...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• rernst

Probleem waren versleten loopwielen die de trommel ondersteunen. Hierdoor ontstond frictie die oververhitting (en een schrapend geluid) veroorzaakte.

Je vindt het topic hier mocht er ooit iemand in geïnteresseerd zijn: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145233/1

[ Voor 29% gewijzigd door rernst op 30-05-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

rernst schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:53:
[...]

verrassende oorzaak. d:)b voor je doorzettingsvermogen btw.

Pagina: 1