SPSS 24 Error "document is already in use”

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikkistork
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-01-2020
Ik heb een probleem in SPSS 24. Nadat ik al maanden hetzelfde datafile gebruik en iedere dag open, kreeg ik gister opeens de volgende foutmelding:

The document is already in use by another user or process. If you make changes to the document they may overwrite changes made by others or your changes may be overwritten by others.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dit op moet lossen?

Ik heb geprobeerd om mijn temporary files map leeg te maken maar dit heeft helaas niet geholpen. Ook heb ik een kopie gemaakt van het bestand, maar als ik die open krijg ik exact dezelfde melding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Letterlijk wat er staat: een ander proces heeft de file al open. Als je niet weet welk, reboot je pc dan even. Misschien is je vorige SPSS sessie gecrashed ofzo en het bestand niet goed gesloten (eigenlijk: proces nog aanwezig maar UI niet meer aanwezig/zichtbaar). Of je bent ook onder een ander account actief. Of iemand op het netwerk. En die heeft die file ook open.

Alternatief is een virusscanner oid die aan die file ligt te rommelen.

[ Voor 63% gewijzigd door RobIII op 12-05-2019 12:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

“document is already in use”, simpeler valt het idd niet te maken.

Weet je welk document? (Misschien een van de onderliggende brondocumenten?)

Met iets als https://docs.microsoft.co...ownloads/process-explorer kan je (via Ctrl-f) zien welk proces het document open heeft, mocht een herstart niet voldoen. Maar je kunt daar geen Jip en Janneke-tool verwachten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikkistork
RobIII schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:33:
Letterlijk wat er staat: een ander proces heeft de file al open. Als je niet weet welk, reboot je pc dan even. Misschien is je vorige SPSS sessie gecrashed ofzo en het bestand niet goed gesloten (eigenlijk: proces nog aanwezig maar UI niet meer aanwezig/zichtbaar). Of je bent ook onder een ander account actief. Of iemand op het netwerk. En die heeft die file ook open.

Alternatief is een virusscanner oid die aan die file ligt te rommelen.
Bedankt voor uw reactie.

Mijn laptop was inderdaad vrijdagavond even gecrashed met het bestand nog open. Opnieuw opstarten of in zijn geheel afsluiten heeft helaas niet geholpen, is er een andere manier om te rebooten?

Ik ben niet op een ander account actief en er zit ook niemand anders op mijn file (aangezien ik de enige ben die deze heeft). Het enige is dat ik hem in mijn privédropbox heb geplaatst en deze ook staat aangemeld op mijn Ipad en telefoon, maar daar is het bestand verder niet geopend aangezien daar geen SPSS opstaat. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn toch?

In mijn virusscanner kan ik helaas ook niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je weet zeker dat je je laptop écht opnieuw opgestart hebt? Zet 'm desnoods een keer echt uit (en dus niet in Hibernate/slaap modus oid).

Ik ken SPSS niet heel goed, maar staat er in dezelfde map als je bestand niet nóg een bestand met dezelfde naam maar met .lock of .tmp exensie ofzo? Net zoals Office een ~blaat.doc maakt als je aan blaat.doc werkt zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 12-05-2019 12:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikkistork
Helaas hebben bovengenoemde oplossingen niet geholpen.

Ik hem inderdaad meerdere keren helemaal uitgezet, daarnaast heb ik het ook op een andere laptop geprobeerd maar dit wil ook niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

nikkistork schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:10:
Helaas hebben bovengenoemde oplossingen niet geholpen.
Welke processen houden welke (hier relevante) bestanden bezet als de melding komt?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikkistork
F_J_K schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:14:
[...]

Welke processen houden welke (hier relevante) bestanden bezet als de melding komt?
Pfoe dit heb eergister gedaan en alle deze processen heb ik gestopt/verwijderd. Hier kwamen processen te staan als SPSS.document.data. Deze heb ik allemaal eruit gekickt en was er van overtuigd dat dit de oplossing zou zijn, maar helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kan je het document niet even renamen zodat de lockfile niet meer matcht?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Oeh pas op met zomaar processen 'ontkoppelen'. Dan kan je datacorruptie krijgen. Het is vooral een manier om te ontdekken waar het fout zou kunnen gaan / wie een bestand bezet houdt. Of inderdaad proces stoppen als het is vastgelopen, maar dit lijkt structureel van aard.

Maar het zal inderdaad een of andere vlag kunnen zijn, zoals RobIII aangaf. Of de manier waarop SPSS intern met datafiles om gaat ('virtual active file'). Misschien kan die worden gewist maar ik ken SPSS er te weinig voor om te zeggen hoe, laat staan op een simpele manier..
RobIII schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:46:
Je weet zeker dat je je laptop écht opnieuw opgestart hebt? Zet 'm desnoods een keer echt uit (en dus niet in Hibernate/slaap modus oid).
In Windows 10 is uit/aan zetten standaard geen "echte" herstart, Windows zelf gaat dan alleen in slaapstand en alleen de programma's worden afgesloten. Alleen een herstart is een echte herstart. Je wilt dus vooral Restart / Opnieuw opstarten doen, niet alleen uit/aan. Al is beide proberen altijd goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Onder linux gaat het renamen van files prima met SPSS. (versie 25)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F_J_K schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:38:
In Windows 10 is uit/aan zetten standaard geen "echte" herstart, Windows zelf gaat dan alleen in slaapstand en alleen de programma's worden afgesloten. Alleen een herstart is een echte herstart. Je wilt dus vooral Restart / Opnieuw opstarten doen, niet alleen uit/aan. Al is beide proberen altijd goed :P
Huh, als je "Windows vlaggetje / Start" -> "Power symbooltje" -> Afsluiten doet toch wel? En anders gewoon de powerknop een paar seconden inhouden (niet echt een clean shutdown, maar wel écht uit :+ )

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@RobIII Het gaat om de manier waarop windows de sessie beëindigd. Windows heeft default fast boot aanstaan, een soort van hybernate. Als je dan start, dan gaat ie als het ware door als na een suspend.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RobIII schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Huh, als je "Windows vlaggetje / Start" -> "Power symbooltje" -> Afsluiten doet toch wel? En anders gewoon de powerknop een paar seconden inhouden (niet echt een clean shutdown, maar wel écht uit :+ )
offtopic:
Nope: sinds 'Fast shutdown' sluit Windows standaard niet helemaal af (vergelijk hibernate maar dan pas na afsluiten vd programma's). Zelfs bijv. Windowsupdates worden niet per se doorgevoerd bij afsluiten/opstarten. https://support.microsoft...install-with-fast-startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
Tjezus, I'm getting old...

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
En als je naar de locatie van de file gaat, show hidden files aanzet en dan kijkt of er een lock file aanwezig is? Kan je deze toch verwijderen als het goed is.

In het engels is het dan -> File Explorer -> File -> Folder Options -> View -> Show hidden files, folders, and drives en dan naar de plek gaan waar de file staat en kijken of hier een file staat met dezelfde naam maar dan met een ~$ teken erbij deze kan je dan waarschijnlijk weggooien. (of probeer hem eerst te moven)

[ Voor 3% gewijzigd door Knee-Buckler op 15-05-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikkistork
Helaas hebben bovenstaande oplossingen niet geholpen, toch bedankt voor het meedenken!

Heb het bestand via een ander programma geprobeerd te openen, maar helaas gaf deze aan dat het bestand leeg is. Ik denk dus dat het inderdaad gecorrumpeerd is geraakt :-(
Pagina: 1