Kan HD's niet meer bereiken na install tele2 modem & router.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-10-2023
Wie kan mij helpen in deze netwerk kwestie.

Mijn vraag, opstelling

Ik ben over van Ziggo (Motorola modem) naar Tele2 (ZTE) modem en nu kan ik mijn router met HD's niet meer via wifi bereiken.

Oude opstelling:
- Het Ziggo modem (kabel) ging naar mijn TP-Link Archer c2600 router waar 2 HD's in hangen.
- Ik kon via wifi zowel modem als router instellingen bereiken.
- Ik kon vanaf alle apparaten via wifi van de router de HD's bereiken.

Er is niet al te veel veranderd maar ik kan in mijn nieuwe situatie mijn router en HD's niet meer via wifi bereiken!?

Nieuwe opstelling:
- Nu komt signaal binnen via ADSL? (telefoonlijn) naar mijn Tele2 modem.
- Van mijn Tele2 gaat er 1 cat5e naar mijn TP-router waardoor al mijn apparaten meteen weer werken en er sterk wifi is.
- 1 Cat5e kabel vanuit T2 modem naar mijn TP-Link powerplug 1200 mbps voor TV van T2, LG tv voor Netflix.

- 1 van mijn router naar dezelfde powerplug voor Onkyo home cinema set TX-NR616 (internet radio).

In bovenstaande situatie werkt alles en kan ik via mijn app de Onkyo aansturen. Als ik de laatste kabel weg laat kan ik mijn Onkyo niet meer bereiken. (vreemd maar tot nu toe geen andere manier gevonden.)

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Tele2 modem ZTE H369a. wifi uitgezet ivm storing maar kan nog steeds vanaf mobiel apparaat inloggen als admin? (192.168.1.1)
- Archer c2600 modem met 2x USB3 naar HD's (192.168.0.1)
- 2x TP-Link 1200 powerplug, elke plug heeft 3x RJ45 poorten (naar huiskamer).
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nu heb ik gelezen dat er iets kan worden ingesteld met DHCP en IP-nummers maar dat verhaal was zeer verwarrend en uiteindelijk moest ik mijn router back-up terug zetten. Iets met dat IP nummer van de router moest worden veranderd, buiten de reeks maar binnen de groep? Dit begreep ik niet goed dus.

Weet ook niet waarom ik het zou moeten veranderen in de oude situatie werkte alles ook meteen....
...

Wat ik wil

- Is dat ik modem en router weer via wifi kan bereiken als admin.
- HD's kunnen bereiken via wifi
- Onkyo via app kunnen aan en uit zetten.

Zeg maar, HELP?

[ Voor 1% gewijzigd door Eldijomo op 12-05-2019 10:46 . Reden: extra tekst ]

https://mastodon.nl/@NiemPseu

Beste antwoord (via Eldijomo op 12-05-2019 16:31)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:23:
Hou het "simpel"; zet je Archer router vast op 192.168.1.2, zet op de Archer dan ook DHCP uit (dus dat dat ding geen IP-adressen uitgeeft) en, indien mogelijk, zet ergens in de Archer de modus op AP en niet router.
In aanvulling:
- Zorg dan ook dat je UTP kabel die van je Tele2 modem naar de Archer gaat, niet in de WAN poort klikt, mara in een van LAN poorten.
- Het hierboven genoemde adres (192.168.1.2) zit ook in de range adressen die het Tele2 modem zal uitdelen, dat kan tot een conflict leiden. Geef je Archer een vast IP adres buiten die range (bijv. 192.168.2.151) of pas de DHCP range op het modem aan.
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:13:
[...]
Situatie 1 is eigenlijk geen optie omdat ik zoals je al beschrijft en nu heb, ik mijn HD's apparaten niet kan zien. De rest werkt wel
Dat zeker niet de situatie die je beschreef. Bijvoorbeeld schreef je:

1 Cat5e kabel vanuit T2 modem naar mijn TP-Link powerplug 1200 mbps voor TV van T2, LG tv voor Netflix.

Dat betekent dat alles verbonden via de powerplugs direct op het Tele2 modem zitten en niet via je Archer. Geen van die apparaten zal dus je USB disks aan de Archer zien, dat is volkomen volgens verwachting. Maak anders eens een schets van de situatie hoe alles verbonden is...

[ Voor 33% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-05-2019 14:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lijkt last te hebben van dubbep DHCP want 192.168.0 en 192.168.1 adressen door elkaar.

Had je [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point gevonden, gelezen en (mogelijk) al geimplementeerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:37:
- Tele2 modem ZTE H369a. wifi uitgezet ivm storing maar kan nog steeds vanaf mobiel apparaat inloggen als admin? (192.168.1.1)
- Archer c2600 modem met 2x USB3 naar HD's (192.168.0.1)
- 2x TP-Link 1200 powerplug, elke plug heeft 3x RJ45 poorten (naar huiskamer).
Je hebt een situatie gecreert met 2 routers achter elkaar (je Tele2 modem en je Acher; dubbel NAT), met ook elk een eigen DHCP server die nu IP addressen in 2 verschillende series uitdelen (192.168.0.x en 192.168.1.x). Die twee subnetten zullen elkaar niet goed zien en dus kun je dit soort problemen krijgen.

Wellicht stond je Ziggo modem in Bridge mode ingesteld? Dat zou verklaren waarom je deze problemen niet had ten tijde van je Ziggo abbonement. Je kunt 3 dingen doen:

1. Leven met dubbel NAT, maar zorgen dat al je apparaten altijd via de Archer verbinding maken (dus geen enkele andere kabel vanuit het Tele2 modem dan die naar je Archer; geen Wifi gebruiken van de Tele2; etc.).

2. Je Archer als Access Point instellen ipv als router. Alle routering laat je dan door je Tele2modem doen. Wat voor invloed dat heeft op de bereikbaarheid van de UBS disks durf ik niet te zeggen, maar is eenvoudig te testen. Zie post van @MAX3400 hierboven voor link naar topic met uitleg.

3. Checken bij Tele2 of dat modem in Bridge mode kan (geen idee of Tele2 dat doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:55:
Lijkt last te hebben van dubbep DHCP want 192.168.0 en 192.168.1 adressen door elkaar.

Had je [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point gevonden, gelezen en (mogelijk) al geimplementeerd?
Dit is dus het vage verhaal wat niet werkte of wat ik verkeerd begreep\begrijp. Ik heb het nu net met mijn zoon nogmaals doorgelezen en we begrijpen een paar items niet. Gisteren ging het dus geheel mis.

Tele2 modem heeft de volgende instelling
IP 192.168.1.1
Range 192.168.1.2 - 192.168.1.150

- Welk IP adres moet de router hebben en welke range?
- Op wel apparaat moet de DHCP uit, ik lees de router achter het modem.

Ik had DHCP op router uitgezet
van 192.168.0.1 naar ip 192.168.1.200 gezet
IP Range ?

Kun jij verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
Cpt.Morgan schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:59:
[...]

Je hebt een situatie gecreert met 2 routers achter elkaar (je Tele2 modem en je Acher; dubbel NAT), met ook elk een eigen DHCP server die nu IP addressen in 2 verschillende series uitdelen (192.168.0.x en 192.168.1.x). Die twee subnetten zullen elkaar niet goed zien en dus kun je dit soort problemen krijgen.

Wellicht stond je Ziggo modem in Bridge mode ingesteld? Dat zou verklaren waarom je deze problemen niet had ten tijde van je Ziggo abbonement. Je kunt 3 dingen doen:

1. Leven met dubbel NAT, maar zorgen dat al je apparaten altijd via de Archer verbinding maken (dus geen enkele andere kabel vanuit het Tele2 modem dan die naar je Archer; geen Wifi gebruiken van de Tele2; etc.).

2. Je Archer als Access Point instellen ipv als router. Alle routering laat je dan door je Tele2modem doen. Wat voor invloed dat heeft op de bereikbaarheid van de UBS disks durf ik niet te zeggen, maar is eenvoudig te testen. Zie post van @MAX3400 hierboven voor link naar topic met uitleg.

3. Checken bij Tele2 of dat modem in Bridge mode kan (geen idee of Tele2 dat doet).
Situatie 1 is eigenlijk geen optie omdat ik zoals je al beschrijft en nu heb, ik mijn HD's apparaten niet kan zien. De rest werkt wel

Situatie 2 de Archer als access point, dit kan misschien maar dan heb ik antwoorden nodig op mijn 2e post\reactie over de IP nummering\DHCP vraag.

Situatie 3 kan niet er is geen bridge op het Tele2 modem

Wil je voortaan reageren op meerdere personen in één post? Meerdere reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-05-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hou het "simpel"; zet je Archer router vast op 192.168.1.2, zet op de Archer dan ook DHCP uit (dus dat dat ding geen IP-adressen uitgeeft) en, indien mogelijk, zet ergens in de Archer de modus op AP en niet router.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:23:
In aanvulling:
- Zorg dan ook dat je UTP kabel die van je Tele2 modem naar de Archer gaat, niet in de WAN poort klikt, mara in een van LAN poorten.
- Het hierboven genoemde adres (192.168.1.2) zit ook in de range adressen die het Tele2 modem zal uitdelen, dat kan tot een conflict leiden. Geef je Archer een vast IP adres buiten die range (bijv. 192.168.2.151) of pas de DHCP range op het modem aan.
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:13:
[...]

1 Cat5e kabel vanuit T2 modem naar mijn TP-Link powerplug 1200 mbps voor TV van T2, LG tv voor Netflix.

Dat betekent dat alles verbonden via de powerplugs direct op het Tele2 modem zitten en niet via je Archer. Geen van die apparaten zal dus je USB disks aan de Archer zien, dat is volkomen volgens verwachting. Maak anders eens een schets van de situatie hoe alles verbonden is...

[ Voor 33% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-05-2019 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Cpt.Morgan schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:05:
[...]

- Het hierboven genoemde adres (192.168.1.2) zit ook in de range adressen die het Tele2 modem zal uitdelen, dat kan tot een conflict leiden. Geef je Archer een vast IP adres buiten die range (bijv. 192.168.2.151)
Want?

Tele2 gaat echt niet 192.168.1.2 opnieuw uitgeven zolang de Archer aan staat op hetzelfde adres. Afhankelijk van de interne lease-time, zal Tele2 dat IP nooit meer uitgeven.

En anders een MAC-reservation ervan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:11:
[...]

Want?

Tele2 gaat echt niet 192.168.1.2 opnieuw uitgeven zolang de Archer aan staat op hetzelfde adres. Afhankelijk van de interne lease-time, zal Tele2 dat IP nooit meer uitgeven.

En anders een MAC-reservation ervan maken.
Waarschijnlijk gaat het inderdaad in de praktijk goed. Netter is het mijns inziens om geen vaste IP adressen op apparaten te zetten die ook in een DHCP range zitten :). Of een MAC reservation inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-05-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
Cpt.Morgan schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:05:
[...]

In aanvulling:

[...]

Dus als ik het goed begrijp vast of dynamisch LAN IP 192.168.1.151 ??
en wat is AP? ik kan dit niet vinden heeft het nog andere benamingen?
DHCP uit.

Als ik de router nu opstart is er geen internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:30:
[...]
Als ik de router nu opstart is er geen internet
1. Zet het IP adres van je router vast op iets in de 192.168.1.x range (.2 of .151, het maakt niet veel uit).
2. Zet de "DHCP server" van je router uit.
3. Zorg dat je UTP kabel van je Tele2 modem naar een van de LAN poorten van de Archer gaat (een van de GELE poorten, niet de blauwe dus)

Dat is alles dat nodig is om van je Archer effectief een Access Point (AP) te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-05-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
Cpt.Morgan schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:35:
[...]

1. Zet het IP adres van je router vast op iets in de 192.168.1.x range (.2 of .151, het maakt niet veel uit).
2. Zet de "DHCP server" van je router uit.
3. Zorg dat je UTP kabel van je Tele2 modem naar een van de LAN poorten van de Archer gaat (een van de GELE poorten, niet de blauwe dus)

Dat is alles dat nodig is om van je Archer effectief een Access Point (AP) te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NvyyMWy.jpg

Hierbij het schema
Na insellen geeft de router geen internet lampje meer. De HD's zijn niet bereikbaar. Router niet meer bereikbaar via wifi 192.186.2.1 wel via kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door Eldijomo op 12-05-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Snap niet waarom je nog steeds een 192.168.2 adres gebruikt...

ALLE IP's wil je bij absolute voorkeur op 192.168.1 hebben want dat is toch je enige DHCP server via de Tele2 modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
MAX3400 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:50:
Snap niet waarom je nog steeds een 192.168.2 adres gebruikt...

ALLE IP's wil je bij absolute voorkeur op 192.168.1 hebben want dat is toch je enige DHCP server via de Tele2 modem/router?
Ja dit wilde ik ook niet, dat klopt en je hebt vast gelijk.

Mijn router geeft alleen aan dat, nadat ik het internet IP heb vast gezet ik het LAN IP niet meer kan gebruiken met de 192.168.1.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Welk internet IP?

Je Archer moet met een LAN-poort bekabeld worden aangesloten op een LAN-poort van Tele2, toch?

Ben even kwijt wat je waar instelt; de Archer moet niets meer routeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:44:
[...]
Na insellen geeft de router geen internet lampje meer. De HD's zijn niet bereikbaar. Router niet meer bereikbaar via wifi 192.186.2.1 wel via kabel.
Geen idee wat je "internet lampje" is. Waarschijnlijk laat dit gewoon zien dat er nu -geen- kabel in je WAN poort zit, wat goed is. Daarnaast begrijp ik niet wat je bedoelt met "niet meer bereikbaar" via 192.168.2.1, maar wel via kabel? Hoe maak je precies verbinding met je Archer? Op wat voor device? Hoe is dat verbonden? Welk IP krijgt dat device? Wat voor IPs krijgen devices nu via de kabel? Wat voor IP krijgen devices nu via WiFi?
Eldijomo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Mijn router geeft alleen aan dat, nadat ik het internet IP heb vast gezet ik het LAN IP niet meer kan gebruiken met de 192.168.1.x
Wat is de -exacte- foutmelding? Waarschijnlijk kun je dit gewoon negeren. Ik heb ook een TP-Link router als AP en die geeft ook allerlei waarschuwingen in de interface als er geen WAN IP ("internet IP") is ingesteld... Maar die kun je gewoon negeren. Post ook eens screenshots anders van je instellingen. Dit moet echt kunnen werken, dus 99% zeker dat er iets net niet goed staat.

[ Voor 48% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-05-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldijomo
Oke, ik wil echt iedereen bedanken voor hun deel of het geheel van de oplossing. Ik weet niet waarom die pagina of mogelijkheid bij een Archer mogelijk is maar het is gelukt na 4x harde reset en back-up terug zetten.

Wat is gelukt:

Mijn Tele2 modem heeft 1 Cat 5e kabel naar de LAN1 van het Archer modem.

- Instelling internet geheel leeg gelaten, is van WAN en invullen blijkt niet nodig te zijn.
- LAN 192.168.1.200 (makkelijk te onthouden).
- DHCP uit

Wifi werkt
IPTV Tele2 via powerplug werkt
App Onkyo receiver via powerplug werkt (internet radio)
HD's zijn benaderbaar via de SMB app

Vanuit LAN 2 gaat er nu een Cat 5e kabel naar de TP Powerplug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldijomo
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kRlpHr1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DwcLIHn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/NyrRtwM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/QlsO3pU.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Eldijomo op 12-05-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
* Bedankt moderators voor het open zetten van dit gesloten topic.

Alhoewel het bovenstaande redelijk werk, is het geen echt stabiele oplossing, de TV is al een paar keer op zwart gegaan dat ik het modem moest herstarten.

Maar waarom ik het topic weer open wilde is het volgende: Het probleem door mijn gasten aangedragen.

Op de router die nu zonder DHCP als switch functioneert, werkt mijn gastnetwerk niet. Ik zie hem wel maar hij geeft geen IP meer af.

Ik heb het gevoel dat het gastnetwerk via het WAN gaat, aangezien we die niet meer gebruiken als switch, dit niet meer werkt. Zie plaatje > Internet deel. alles 0

Iemand een idee of dit zo kan zijn, of hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kRlpHr1.jpg

-----

Zelf dacht ik in theorie:

Dat het misschien beter is de DHCP op het Tele2 modem uit te zetten en op de router weer aan zodat deze alle IP-adressen gaat afgeven. Dus dat deze weer echt als router gaat werken en het Tele2 modem alleen als doorvoer van het internet. Maar ik weet niet of dit echt kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Eldijomo op 18-05-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
Mijn theorie klopte heel aardig al heeft het een vreemde verbinding met 2x een Cat5 kabels van mijn modem naar de TP-Link powerplug. Maar zonder die kabel kan ik mijn Onkyo niet bereiken met de app, geen internet.

1- voor IPTV doorvoer (beeld en geluid tv)
1- voor Internet doorvoer. (app contact onkyo bediening)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cDNTnjO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
Ik geef het op, het wil niet!

- Of ik heb de HD's die aan mijn router hangen (instelling als router)
- Of ik heb gastnetwerk en Onkyo (instelling als switch)

Maar samen wil niet, ik begrijp dat gehele IP verbinden\statisch IP maken niet.

Zodra ik op de router aangeef statisch IP maken zijn meteen alle velden leeg: IP, Subnet, Gateway, DNS enz. Ik heb geen idee wat ik waar invul en hoe ik het modem dan met wel ip verbonden moet worden om alles te zien.

Ik wil dat het modem alleen internet\tv gaat doorgeven en de router alle andere apparatuur.

Tele2 mogelijke instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0LXGQT.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n76qOOU.png

[ Voor 10% gewijzigd door Eldijomo op 19-05-2019 14:12 ]

Pagina: 1