SATA SSD verwijderd, M.2 SSD niet bootable maar bevat wel OS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycanzo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03-2020
Mijn vraag:

Ik heb een tijd geleden een samsung evo 970 m.2 SSD in gebruik genomen door een kopie te maken van het oude systeem (vanaf een samsung evo 850, sata dus)

Nu heb ik de 850 geformatteerd zodat mijn vriendin hem kan gebruiken als main drive. Echter, na het fysiek verwijderen van de (lege) 850 krijg ik mijn pc niet meer in windows omdat hij aangeeft dat het geen bootable device is. Het OS staat er wel op en de 850 is leeg.. toch heeft hij hem nodig om in windows te komen want als ik hem weer aansluit kom ik er weer in.

Hoe fix ik dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik

samsung evo 970 m.2 500gb
samsung evo 850 SATA 500gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bootable usb gemaakt en een compleet nieuwe windows installeren.

Alle hulp is welkom...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Je hebt al die tijd nog van de andere schijf geboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Montaner schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:06:
Je hebt al die tijd nog van de andere schijf geboot.
Lezen, hoe kun je van een lege schijf booten :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zie je de andere (je nieuwe) schijf wel in de BIOS? Kan je eens met Diskpart kijken wat voor een type partitie je hebt gebruikt en of je hem überhaupt ziet?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat voor software heb je gebruikt om de schijf te klonen?
Kan het zijn dat de master boot record nog op de 'lege' ssd staat? Dan zou Windows in de war kunnen zijn, het file system is immers identiek maar de mbr partitie staat nog op je oude schijf, dus leest hij dat hij windows kan booten van partitie X, die nu op je nieuwe ssd staat.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ten eerste: hoe heb je hem 'gewist'? Met de tools van Windows zelf? Dan is er een dikke kans dat er nog gewoon een ESP op staat, waarschijnlijk ook een Windows System of Windows Boot partitie.

Ten tweede: hoe start je op? BIOS? UEFI met CSM? UEFI zonder CSM? In het UEFI geval: met UEFI Boot Manager, of met ordered load?

Veelvoorkomend is het:

In het klassieke BIOS geval had je oude schijf de bootloader die het OS op de nieuwe schijf startte. Dus PC aan -> BIOS aan -> BIOS start bootloader van oude schijf -> bootloader op oude schijf start OS op nieuwe schijf.

In het UEFI non-CSM wel-Boot Manager geval: Boot Manager staat ingesteld met een Windows entry voor de ESP van de oude schijf, ESP op de oude schijf start BCD en WBM op de nieuwe schijf.

In allebei de gevallen: fix de opstart settings en partities en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:23:
Ten eerste: hoe heb je hem 'gewist'? Met de tools van Windows zelf? Dan is er een dikke kans dat er nog gewoon een ESP op staat, waarschijnlijk ook een Windows System of Windows Boot partitie.
Dat dus, met formateren verwijder je niet de mbr /gpt.
De bootmanager / bootloader van windows 10 staat nog vrolijk op de 850 evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:07:
[...]

Lezen, hoe kun je van een lege schijf booten :?
Reageer dan niet :+

Windows gebruikt meer dan alleen maar de C:\ partitie om te booten, mogelijk dat deze partitie(s) op de andere SSD stond(en)...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even een Windows 10 installtie USB maken. Booten. Repair uitvoeren en dan ben je klaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycanzo
Outerspace schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:12:
Zie je de andere (je nieuwe) schijf wel in de BIOS? Kan je eens met Diskpart kijken wat voor een type partitie je hebt gebruikt en of je hem überhaupt ziet?
Ik heb net even Diskpart gebruikt en daar zie ik 2 schijven van 465gb beide GPT? Dit is de eerste keer dat ik Diskpart gebruik btw.
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:17:
Wat voor software heb je gebruikt om de schijf te klonen?
Kan het zijn dat de master boot record nog op de 'lege' ssd staat? Dan zou Windows in de war kunnen zijn, het file system is immers identiek maar de mbr partitie staat nog op je oude schijf, dus leest hij dat hij windows kan booten van partitie X, die nu op je nieuwe ssd staat.
Weet ik helaas niet meer.. Maar als ik het goed begrijp uit overige reacties kan ik dat dus 'recoveren' via repair menu?
johnkeates schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:23:

Ten tweede: hoe start je op? BIOS? UEFI met CSM? UEFI zonder CSM? In het UEFI geval: met UEFI Boot Manager, of met ordered load?

Veelvoorkomend is het:

In het klassieke BIOS geval had je oude schijf de bootloader die het OS op de nieuwe schijf startte. Dus PC aan -> BIOS aan -> BIOS start bootloader van oude schijf -> bootloader op oude schijf start OS op nieuwe schijf.

In het UEFI non-CSM wel-Boot Manager geval: Boot Manager staat ingesteld met een Windows entry voor de ESP van de oude schijf, ESP op de oude schijf start BCD en WBM op de nieuwe schijf.

In allebei de gevallen: fix de opstart settings en partities en gaan!
Eerst via BIOS, na wat googelen CSM uitgezet. Nog steeds hetzelfde resultaat. Format via windows gedaan. Dit zou niet uit moeten maken voor het ontbrekende boot deel op 970 toch? Alleen zou de 850 'echt' leeg zijn?
>
Dit is ben ik bang wat er bij mij gebeurd is. Vond het al gek dat hij steeds die optie bleef geven nadat ik de default al op de 970 had gezet 8)7
Wim-Bart schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:30:
Even een Windows 10 installtie USB maken. Booten. Repair uitvoeren en dan ben je klaar.
Ben ik nu aan het doen, bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycanzo
'Startup repair couldn't repair your PC'

Bij advanced options wordt gevraagd naar de installatieschijf als herstelmedium of een USB stick. Maar in het geval van de USB stick heb ik even geen idee hoe ik die op de juiste manier maak.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Lycanzo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:15:

Bij advanced options wordt gevraagd naar de installatieschijf als herstelmedium of een USB stick. Maar in het geval van de USB stick heb ik even geen idee hoe ik die op de juiste manier maak.

Iemand?
https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Eerste hit op Google.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Lycanzo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:15:
...
Tip:
Probeer dat eens een aantal keren (net of je gek bent) en start dan tussendoor gewoon de PC op.
Soms is e.e.a. gewoon wél gerepareerd als je daarna minimaal 2 x een cold reboot hebt gedaan.

Ik vraag mij trouwens af wat "het oude systeem gekopieerd" inhoudt:
- heb je in de verkenner alles gekopieerd?
- of heb je clonesoftware gebruikt en welke?
Pagina: 1