Hoe leer ik coderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.517 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-09 23:44
Hey,

Ik wil leren Games in lua proberen creeëren maar, ik weet niet hoe ik er moet aan beginnen,
ik heb geprobeerd wat tutorials te kijken maar dan nog snap ik het niet zo goed of vind ik het nog moeilijk.
Hoe hebben jullie leren coderen?
Enig advies?

Bedankt, Bert

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zonder je te willen ontmoedigen denk ik dat je je verwachtingspatroon even bij moet stellen...
Games ontwikkelen kost ervaren programmeurs in hun eentje vaak jaren en jaren, wat je nu vraagt komt ongeveer neer op: ik heb een huis getekend en wat filmpjes gekeken van mensen die ze bouwen maar ik wil het zelf doen :+

Stel jezelf een aantal kritische vragen:
Wat wil je precies maken?
Waarom in LUA?
Wat voor vaardigheden heb je al?
Welke software wil je gaan gebruiken om te programmeren?

En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan!

Ik wil je zeker niet ontmoedigen te leren programmeren want het is keileuk, er valt ontzettend veel van te leren en mee te doen en als je er goed in bent kun je er prima je brood mee verdienen.

Ervanuitgaande dat je keuze op lua is gevallen is HIER de Get Started m.b.t. lua te vinden, dat is m.i. het beste beginpunt.

Elk begin met een applicatie maken, zeker in een nieuwe programmeertaal begint bij het opzetten van een project en een basic, lege app te laten draaien en dan van daaruit verder te bouwen met wat je maar wil.

-edit-
Daar wil ik nog graag iets aan toevoegen: spijker je Google-fu bij, dat is misschien nog wel het belangrijkste hulpmiddel als je wil leren programmeren :)
Bijvoorbeeld: het eerste resultaat voor "how to learn programming".

En overigens; mogen we vragen hoe oud je bent? Het maakt an sich niet veel uit, maar zit je bijvoorbeeld op de middelbare school en je vind het leuk, zou je er voor kunnen kiezen een vervolgopleiding in de richting van informatica te gaan doen. d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Wintervacht op 11-05-2019 23:11 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:46

Pykow

Angelo OTR

Dit soort vragen doen mij denken aan mijn MBO programmeren opleiding.
Jonge gasten die "iets" willen doen op de PC en omdat ze gek zijn op gamen , maken ze de keus om games te willen maken.

Wat voor programma's en welke programmeer taal heb je al ervaring mee ?
Bij de basis begin je meestal met het maken van een simpele applicatie voor pc,mac of mobiel.
Of je hebt aan websites gesleuteld.

Het is veel zelf studie eventueel opleiding voor basis en gewoon google gebruiken. Genoeg content te vinden.

Wat ook belangrijk is, je moet creatief zijn en zelfs grafisch het een en ander kunnen doen.
Kleine bedrijven zoeken meer dan alleen iemand die kan coderen.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27

BM

Moderator Spielerij
@BertDeDikkerd door het iig in het juiste subforum te vragen. Ik zal je topic verplaatsen, maar ik verwacht dat ze daar wat meer eigen inzet verwachten

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30
Wintervacht schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:04:
Zonder je te willen ontmoedigen denk ik dat je je verwachtingspatroon even bij moet stellen...
Games ontwikkelen kost ervaren programmeurs in hun eentje vaak jaren en jaren, wat je nu vraagt komt ongeveer neer op: ik heb een huis getekend en wat filmpjes gekeken van mensen die ze bouwen maar ik wil het zelf doen :+
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ofja, het hangt er vanaf wat je bedoelt met "games". Een spel à la Call of Duty (of wat is er anno 2019 populair?) ga je niet op je eentje effe als beginneling programmeren natuurlijk. Daar zit een team van ervaren programmeurs, designers en nog een hele hoop andere professionals achter die er jaren aan bezig zijn.
Maar een eenvoudig spelletje à la Mario? Snake? Een kleine 2D RPG? Of zelfs een eenvoudig 3D spelletje? Allemaal perfect mogelijk als beginneling, dat je zelfs kan gebruiken als leerprojectje.
Kijk hier maar eens: https://www.pygame.org/tags/all. Zijn allemaal projectjes gemaakt met pygame, een eenvoudige python library om snel spelletjes te schrijven.

Ik heb zelf geen ervaring met Lua, dus kan er niets nuttigs over vertellen, maar waarom net die taal, TS?
Python is een taal die je perfect in zelfstudie kan leren, en waarvan er eindeloos veel tutorials voor alle niveaus van te vinden zijn op het internet. Bovendien is de library die ik hier boven linkte (pygame) ook exact wat je zoekt. Ook hiervan zijn talloze tutorials voor te vinden.

EDIT: misschien ook nog even concreet op de vragen uit de TS antwoorden:
Ik wil leren Games in lua proberen creeëren maar, ik weet niet hoe ik er moet aan beginnen,
ik heb geprobeerd wat tutorials te kijken maar dan nog snap ik het niet zo goed of vind ik het nog moeilijk.
Welke tutorials heb je tot nu toe geprobeerd? Meteen game-programming? Of begonnen bij het begin?
Het is natuurlijk veel fijner om meteen met de leuke dingen te beginnen, omdat je waarschijnlijk boordevol met spannende ideeën zit die je wil uitproberen, maar je zal toch met de basics moeten beginnen. Anders ga je er nooit iets van bakken.
Voor Lua is dit een beginner tutorial:https://www.youtube.com/watch?v=4NKMtazVNe8 (kan'm niet beoordelen op kwaliteit, is eerste zoekresultaat dat ik vond)
Voor Python (wat ik aanraad) zijn die van Sentdex heel goed. Je kan ze vinden op zijn Youtube kanaal, of op zijn website: https://pythonprogramming...learn-python-3-tutorials/
Hoe hebben jullie leren coderen?
In het middelbaar onderwijs wel een beetje Java gehad, maar dat stelde niets voor en zat vol met methodes die absoluut not-done waren als programmeur. Ik heb mezelf Python aangeleerd volgens de tutorials hierboven. Andere talen heb ik opgepikt in het hoger onderwijs.

[ Voor 29% gewijzigd door Opifex op 12-05-2019 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vanaf scratch een game ontwikkelen in welke taal dan ook is een flinke opgave. Naast de voor de gameplay benodigde programmeervaardigheden moet je immers zonder gebruik te maken van bestaande engines ook zelf alle afhandeling van physics, AI, display, geluid optuigen. Vroeger deden we dit allemaal zelf en het is een prima leerschool mits je hier serieus mee bezig gaat. Wil je echter jezelf de deceptie besparen van een hele hoop tegenslagen in ‘hulpcode’, dan zou je kunnen overwegen naar bijvoorbeeld de Godot Engine te kijken. Hiermee kan je werken aan je programmeervaardigheden om daadwerkelijk iets bruikbaars op het scherm te toveren zonder direct de diepte in te hoeven duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Probeer Unreal eens, met de blueprints daarin hoef je in principe niets te coden.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je met een programma zoals Unity beginnen. Dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dingen zoals collision detection zitten daar al in geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij is er hier een misverstandje over Lua. Lua is een embedded taal en niet een manier om hele game engines te schrijven. Het wordt eerder gebruikt om uitbreidingen op bestaande programma’s te programmeren dan om games from scratch te schrijven.

Dat gezegd hebbende, leren coderen start gewoon met tutorials kijken en documentatie lezen, of andermans code bekijken en daarvan proberen te leren, of gewoon door een opleiding te volgen. Iedereen doet het wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dit valt onder Welke programmeertaal moet ik leren?.
BM schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:52:
maar ik verwacht dat ze daar wat meer eigen inzet verwachten
Niet alleen in de Devschuur® maar op héél GoT verwachten we meer eigen inzet; we zien dan ook graag dat, wanneer je een topic opent, je onze Quickstart gebruikt. Een flink aantal zaken daaruit mis ik nu in je topicstart. Daarbij is het belangrijkste inmiddels wel gezegd en is de eerste link die ik plaatste genoeg voer voor nadenken ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.