Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 23:18
Hi all,
Mijn PC begint al op leeftijd te komen (2012 of 2013) wat betreft moederbord, cpu en geheugen. Ik vraag me af of het slim is om nu te gaan upgraden. Opzich draait mijn pc redelijk goed met games, maar het wordt minder en minder.

Mijn huidige systeem is:
cpu: i7-3930K draait op 4.2 Ghz (standaard is 3.2 Ghz)
Moederbord: ASUS PX79 pro
Geheugen: DDR3-1600 / PC3-12800 32GB
GFX card: ASUS STRIX 980 Ti DirectCU III OC (3 jaar geleden geupgrade)
Harde schijf: Samsung SSD 840 Pro 256 Gb en nog een wat schijfjes in Raid
Power Supply: Seasonic SS-1200XP (ook 3 jaar oud ongeveer)

Het dient een allround pc te zijn, dus video bewerking, 3D rendering (blender) en natuurlijk gaming.
Qua games worden de volgende type games gedaan:
- Overwatch
- MK-11
- Dark Souls 1-3
- World of Warcraft

Een nieuw systeem zal wederom een all round systeem moeten zijn, die er ook weer een tijdje tegenaan kan. Misschien dat ik de GFX card kan hergebruiken...

De PC dient koel te blijven, niet teveel warmte te produceren, geluidsarm te zijn. En ik wil graag een kast waarvan ook de voorkant af gehaald kan worden zodat ik hem goed kan schoonhouden.
Ik hoef geen RGB, disco kermis.

Het liefst heb ik intel, kan ik niet goed onderbouwen, is mijn onderbuik gevoel. Oja, bedrag 2.500.

Zoals het er nu voor staat denk ik aan:
cpu: i7-8700K
Moederbord: Asus Prime Z390-A
Geheugen: DDR4-2400 MHz
GFX card: ASUS STRIX 980 Ti DirectCU III OC (3 jaar geleden geupgrade)
Harde schijf: Samsung SSD 840 Pro 256 Gb en nog een wat schijfjes in Raid
Power Supply: Seasonic SS-1200XP (ook 3 jaar oud ongeveer)

De vragen die ik heb zijn:
  1. Is het verstandig om nu een pc te kopen of kan ik beter wachten?
  2. Is mijn huidige video-kaart sterk genoeg? Merk ik een verschil als ik alles behalve de video kaart upgrade?
  3. Intel of AMD?
  4. Is het tegenwoordig de bedoeling dat je standaard je CPU overclocked? (geen probleem voor me, just asking)
  5. Graag ontvang ik voorstellen voor upgrade/vervanging

[ Voor 42% gewijzigd door Sadhu op 11-05-2019 22:26 ]

Beste antwoord (via Sadhu op 26-05-2019 14:55)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Zulke reacties krijg je als je alle adviezen in de wind slaat.

-Er is aangegeven dat socket 1151 het eindstation is van de huidige chips, dus geen upgrade op dat platform.
-Er is aangegeven dat de nieuwe Ryzen er aankomen en dat platform ook voor Zen2+ nog geschikt is.
-Er is aangegeven dat overclocken nauwelijks eer nut heeft tegenwoordig, dat gaat bijna vanzelf.
-Er is aangegeven dat Zen2 er aan komt en daar zal de prestatie met die van Intel per core gelijk of zelfs beter zijn, met meer cores voor je geld.

En er komt iedere keer wat nieuws bij in je topic. Opeens hoge framerates en nu opeens weer een 9900k om te overclocken? En dit soort teksten:
Als ik de boel wil gaan overclocken... en toch een tikkie op de centen moet gaan letten.
en dan aangeven dat je een 9900k op het oog hebt...

Als je advies wilt, geef dan alle info en doe er wat mee.

Je hebt nu:
-een dure cpu die binnen 2 maanden voorbij gerend wordt door Zen2, voor een lagere prijs en minder hitte
- Duur moederbord
- Dure, overdreven zware psu, terwijl er betere opties zijn zoals pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke hoge CPU-prijzen? Met enige nuance; CPU's zijn de afgelopen jaren goedkoper geworden dan de jaren ervoor (inflatie meegerekend).

Andersom; jouw PC zou helemaal niet moeten vastlopen of traag zijn. Misschien kan je uit de voeten met een keer een clean install; en daarna eens gaan meten op welke momenten je "denkt" dat de PC niet meer mee kan?

Tip: beantwoord je wel alle vragen? En post je even een lijstje?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 11-05-2019 22:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Zoals ik het zie zijn de prijzen van de CPU's nu gelijk als met een jaar geleden. (Intel CPU's)
Misschien heb je gelijk, en zijn de CPU's wel op de goede prijs hoor.

Hij loopt niet vast en traag is relatief. Het enige wat er speelt is dat bij het opstarten hij altijd de eerste keer traag start (en dan niet door start). Hij moet dat een keer aan en uit worden gezet en dan gaat het goed. Ik noem het voorgloeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Opstartprobleem lijkt mij in het OS te zitten. Je zou kunnen kijken of het met een reparatie vanaf een W10 installatie USB opgelost kan worden en anders wel een schone installatie.
De ssd is nog gezond volgens Crystaldiskmanager?

Sowieso zou ik wachten op wat Ryzen 3xxx gaat brengen over een paar maanden. Zou voor een lagere prijs vergelijkbaar of zelfs beter moeten gaan presteren dan Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
- Reparatie geprobeerd, heeft niet geholpen
- De PC is eigenlijk vrij goed onderhouden, wat betreft registry, drivers, maleware etc.
- Alle disks zijn perfect in orde, ook gechecked met Crystaldiskmanager.

Opzich kan ik een verse installatie doen, maar als ik ga overstappen is dat niet echt nodig.
De plannen om een nieuwe pc te kopen zijn niet gebaseerd op het start probleem, dat is puur de lagere FPS die ik haal in games. Ik zal mijn post aanpassen zodat de nadruk niet op het starten ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Wellicht dat die oc van 1Ghz schade heeft toegebracht? Is die CPU luchtgekoeld? Anyways, je config is voor OW en WoW meer dan voldoende..

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
De OC is zeer stabiel en hij de CPU wordt niet te warm.
De PC draait perfect, dus laat dat opstart issue links liggen :)

Voor OW is het voldoende, voor WoW heeft met name het overclocken van de CPU geholpen.
Bij WoW is het een vage balance waar al redelijk wat posts mee gevuld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-CPU zou ik nu zeker wachten op Ryzen 3000. Dat lijkt toch echt 5GHz met betere IPC te gaan worden dan Intel. Oh en 12c en 16c CPU's gaan er zeker ook komen. ;)
-Een GTX980Ti kan nog wel even mee, zit rond de GTX1070/GTX1660Ti. Zeker niet slap, maar potentieel ook aan vervanging toe. Je zal minstens naar de RTX2070 moeten gaan kijken als je wil upgraden. Het alternatief is een paar maanden wachten en kijken wat AMD Navi precies gaat brengen.
-In principe overclock je een Intel K gewoon ja, maar met moderne bootsalgoritmes hoeft het steeds minder. AMD is daar ook veel beter in tot het punt dat je nauwelijks nog wat wint met handmatig overclocken op Ryzen 2000. Ryzen 3000 zal denk ik niet anders zijn. Gewoon out of the box bijna maximaal en dynamisch boosten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Als ik de GFX upgrade wordt het sowieso een 2080, tenzij die amd idd wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sadhu schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:15:
Als ik de GFX upgrade wordt het sowieso een 2080, tenzij die amd idd wat is.
Best case scenario voor Navi is waarschijnlijk tussen de RTX2070 en RTX2080. De RTX2080 echt matchen is zeer waarschijnlijk te veel gevraagd. Hou er wel rekening mee dat AMD het er alles aan gelegen is om marktaandeel terug te pakken. Navi kan heel goed honderden euro's goedkoper zijn en alsnog vergelijkbaar met een RTX2070. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Thanks, laten we hopen dat er wat gunstigs uitrolt voor de gebruiker.

Andere vraag, zal een nieuwe serie intel chips van een andere socket gebruik gaan maken? Met andere worden, stappen we af van de 1151 socket?

Ik wil dat graag weten met het ook wat voor moederbord gunstig is om te kopen met het oog op een upgrade in te toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sadhu schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:17:
Thanks, laten we hopen dat er wat gunstigs uitrolt voor de gebruiker.

Andere vraag, zal een nieuwe serie intel chips van een andere socket gebruik gaan maken? Met andere worden, stappen we af van de 1151 socket?

Ik wil dat graag weten met het ook wat voor moederbord gunstig is om te kopen met het oog op een upgrade in te toekomst.
Vrijwel gegarandeerd. ;)
Intel wisselt altijd na twee generaties van socket. Voor Skylake en Skylake 2.0 (Kaby Lake) gebruikte Intel 1151v1. Voor Skylake met twee cores eraan gelijmd (Coffee Lake) en Skylake met nog twee cores eraan gelijmd (Coffee Lake refresh), kwam Intel met 1151v2. Exact hetzelfde socket maar kunstmatig niet compatibel. Kunstmatig want er zijn mensen die met extreem veel modding het wel aan de praat hebben gekregen.

Volgend jaar komt Intel vrijwel gegarandeerd met Skylake met nog twee cores eraan gelijmd. Dat is dan Comet Lake met 10c. Reken maar op weer een nieuw socket. :P

Voor AMD is er waarschijnlijk nog ondersteuning voor Ryzen 4000 en dan is AM4 waarschijnlijk klaar. Daar is wel een reden voor want waarschijnlijk zal Ryzen 5000 in 2021 naar DDR5 gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sadhu Zen 2+ blijft ook op AM4, dan komt er ook een nieuwe socket.
dit zijn de moederbordjes die uitkomen
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/05/Biostar-X570-Racing-GT8-Motherboard_2.png

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Hackus schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:42:
@Sadhu
dit zijn de moederbordjes die uitkomen
Van Biostar ja, waarvan alleen X570 nieuw is. Heb jij wel eens een moederbord van Biostar geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Ik neem aan dat overige vendors ook hun moederbordjes zullen uitbrengen met X570.
Biostar.. was dat vroeger niet een bios maker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Sadhu schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:35:
Ik neem aan dat overige vendors ook hun moederbordjes zullen uitbrengen met X570.
Biostar.. was dat vroeger niet een bios maker?
Wikipedia: Biostar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Uszka schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:56:
[...]

Van Biostar ja, waarvan alleen X570 nieuw is. Heb jij wel eens een moederbord van Biostar geadviseerd?
Dat zou je toch eens moeten doen. Goed spul voor overklokken.

Wikipedia: Biostar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Ah, ik denk dat ik het herken van de XT tijdperk.. 8088, 8086

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mocht je wachten op de Ryzen 3000 series; inmiddels lijkt het er op dat je dan iig nog tot begin juli moet wachten.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Nnoitra schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:05:
Mocht je wachten op de Ryzen 3000 series; inmiddels lijkt het er op dat je dan iig nog tot begin juli moet wachten.
Geen probleem, zolang ik kan gamen kan ik wachten. Maar zoals altijd, je kan altijd wachten omdat er elke keer iets nieuws wordt aangekondigd. Anyway.. dit keer wacht ik AMD 3700X lijkt me wel een mooie CPU. Nu hoop ik wel dat die clocksnelheid op alle cors is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Als ik de boel wil gaan overclocken... en toch een tikkie op de centen moet gaan letten.
Welke CPU kan beter worden ge-OCed? Met luchtkoeling? 8700k, 9700k of 9900k?

En wat betrefd gfx, 1080ti, 2080 of 2080ti?

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen, 9900k met een 2080ti.
Maar kan je met een 8700k en een 2080 de boel ook tot hoge fps jagen|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Sadhu schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:18:

En wat betrefd gfx, 1080ti, 2080 of 2080ti?

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen, 9900k met een 2080ti.
Maar kan je met een 8700k en een 2080 de boel ook tot hoge fps jagen|?
That depends Doctor. Wat zijn hoge FPS voor jou ?

Ik mis je scherm specs ergens.. 1080 - 1440p of 4K ?

Verder vind ik die 2080ti belachelijk duur, kan ik echt moeilijk aanraden. Is natuurlijk de beste, maar naar prijs/kwaliteit is dit gewoon bijna schandalig te noemen ;)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Ik gebruik een Samsung LC32HG70QQUXEN en een Dell U2713HM

De Samsung LC32HG70QQUXEN is de main monitor voor gaming.
Dit is een 144 Hz, 2560 x 1440 resolutie.

4K is niet een must, hoge FPS is 100 voor mij.
Momenteel draai ik tussen de 40 en 60 fps

Maar het moet future proof zijn, Het huidige systeem heb ik vanaf 2012 '/2013 met een kleine upgrade (980ti) een paar jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Ik ga waarschijnlijk onderstaand systeem aanschaffen:
Zijn er tips and tricks? Verkeerde keuzes?

Ik twijfel nog wel tussen:
  • Fractal Define R6 Case
  • Corsair obsidian 750d
Balans tussen stil en lage temperatuur :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Tray€ 521,50€ 521,50
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Master€ 273,05€ 273,05
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D - Airflow Edition€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 84,49€ 84,49
1VoedingenSeasonic Focus Plus 850 Gold€ 119,95€ 119,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 220,99€ 220,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.293,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Joh ga eens reviews/benchmarks lezen

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
caspergt schreef op zondag 26 mei 2019 @ 00:31:
Joh ga eens reviews/benchmarks lezen
Je reactie is redelijk kansloos. Als je nou op zijn minst erbij had gezegd voor welke onderdelen ik nog beter moet kijken. Erg jammer. Misschien heb ik niet de ervaring om heel snel de juiste zaken er uit te filteren, dat zou kunnen. :D

De laatste weken heb ik alleen maar naar reviews gekeken, benchmarks bekeken.
De twijfel over de kasten is omdat ik tot op heden nog geen directe vergelijking heb kunnen vinden in een review met benchmarks. De overige onderdelen heb ik (buiten de GFX card) om goed bekeken. En ja bij de PSU heb ik voor een standaard gekozen. Ik draai nu met een seasonic platinum, maar ik vraag me af of ik het verschil tussen een gold en platinum kan merken. Verder had ik uit reviews gelezen dat geheugen snelheid niet echt belangrijk op 1440P met een 9900KF en een 2080. Natuurlijk zit ik nog wel te denken om voor een beetje meer naar 3200+ te gaan.

Ik zal nog naar de GFX card kijken, maar buiten dat om heb ik mijn best gedaan om te lezen en benchmarks te vergelijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Zulke reacties krijg je als je alle adviezen in de wind slaat.

-Er is aangegeven dat socket 1151 het eindstation is van de huidige chips, dus geen upgrade op dat platform.
-Er is aangegeven dat de nieuwe Ryzen er aankomen en dat platform ook voor Zen2+ nog geschikt is.
-Er is aangegeven dat overclocken nauwelijks eer nut heeft tegenwoordig, dat gaat bijna vanzelf.
-Er is aangegeven dat Zen2 er aan komt en daar zal de prestatie met die van Intel per core gelijk of zelfs beter zijn, met meer cores voor je geld.

En er komt iedere keer wat nieuws bij in je topic. Opeens hoge framerates en nu opeens weer een 9900k om te overclocken? En dit soort teksten:
en dan aangeven dat je een 9900k op het oog hebt...

Als je advies wilt, geef dan alle info en doe er wat mee.

Je hebt nu:
-een dure cpu die binnen 2 maanden voorbij gerend wordt door Zen2, voor een lagere prijs en minder hitte
- Duur moederbord
- Dure, overdreven zware psu, terwijl er betere opties zijn zoals pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadhu
Ik kan hier alleen maar op antwoorden dat je gelijk hebt.
Wat je hierboven ziet is mijn impulsieve karakter.

Je zet, met je antwoord, mij met beide benen weer op de grond.
Ik wacht af wat AMD gaat doen. Het is inderdaad zonde om los te gaan met een intel zonder te weten wat AMD binnen nu en twee maanden uit gaan brengen. Valt het tegen kan ik altijd nog een i9 systeem halen.

Excuses voor het wispelturig gedrag :D :D
Je hebt het goed samengevat, waarvoor dank!

BTW, je hebt meer gezegd dan alleen Zen2, PSU check etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Sadhu op 26-05-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Sadhu schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:00:
Ik kan hier alleen maar op antwoorden dat je gelijk hebt.
Wat je hierboven ziet is mijn impulsieve karakter.

Je zet, met je antwoord, mij met beide benen weer op de grond.
Ik wacht af wat AMD gaat doen. Het is inderdaad zonde om los te gaan met een intel zonder te weten wat AMD binnen nu en twee maanden uit gaan brengen. Valt het tegen kan ik altijd nog een i9 systeem halen.

Excuses voor het wispelturig gedrag :D :D
Je hebt het goed samengevat, waarvoor dank!

BTW, je hebt meer gezegd dan alleen Zen2, PSU check etc.
Top! Sportief opgepakt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UllieDoo
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
h

[ Voor 99% gewijzigd door UllieDoo op 27-05-2019 10:21 ]

Pagina: 1