Het is al een paar keer genoemd, maar wat je waarschijnlijk doet, is meer vragen van je versterker dan hij kan. Hierdoor komt uit je versterker een vervormd signaal waar je speakers niet dol op zijn. Dit is ook slecht voor je speakers. Het is niet zo dat speakers met veel vermogen alles zomaar aankunnen. Je kan zelfs met een kleine versterker van 20 Watt speakers met 500 Watt stuk maken. Pas dus op.
Wat je waarschijnlijk doet door al je bas en loudness is heel veel energie stoppen in frequenties die je speakers toch niet kunnen weergeven. Omdat je het niet hoort, lijkt het alsof je niet zo gek veel vraagt, maar ondertussen werkt je versterker zich rot op deze frequenties, met clipping tot gevolg.
Probeer toch minder bas en luister hoe één en ander klinkt. Draai je bas terug voordat je muziek aanzet, zodat je niet teveel wordt beïnvloed door de lage tonen van voor het terugdraaien.
Hou ook in de gaten dat je voor een warm geluid in het frequentiegebied boven de 100 Hz moet zijn. Alles lager is meer het domein van subwoofers en is voor een warm geluid minder van belang. In dat gebied zit de punch van kicks en de diepe tonen van de bassline.
Kijk ook eens hier:
http://productionadvice.co.uk/using-eq/
Normaal gesproken zou je met een AV receiver prima in staat moeten zijn om prettig geluid te maken. Jij zoekt een equalizer om frequenties weg te filteren. EQ is meer bedoeld voor geluidstechnici die bepaalde resonaties van de locatie weg willen werken of bepaalde frequenties van afzonderlijke instrumenten willen filteren. Dat is complexe materie, waarbij geldt dat je eigenlijk alleen wil filteren en ‘less is more’.
Frequenties die ineens enorm overheersen komen nooit zomaar van een normale installatie, maar altijd door de ruimte en opstelling.
Als je toch echt iets van EQ wil gebruiken, dan is een parametrische equalizer het mooist. Hier kan je naast de frequentie en het niveau ook de Q-factor instellen, de bandbreedte van deze ene filter. Kijk hier:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Equalizer
Wil je EQ gaan gebruiken, dan zul je deze tussen je geluidsbron en je versterker moeten plaatsen. Dan moet je een heel puik ding hebben, anders heb je een extra apparaat met brom, vervorming en ruis in je installatie. Veel versterkers hebben intern ook wat EQ mogelijkheden of instellingen voor bepaalde klankkleuren. Rommel daar eens mee. Mijn Denon kan zelfs de ruimte meten met een bijgeleverde microfoon, om zo het geluid aan te passen op je ruimte. Voor mijn installatie met Denon receiver en Kef speakers werkte dat heel aardig. Ik moest nog wel wat tunen, maar de basis was goed.
Last but not least en misschien had ik hier mee moeten beginnen... Je versterker en speakers hebben een plus en min. Wissel dit niet om! En zorg voor voldoende dikke kabel naar je speakers. Je hoeft geen kabel door engelen gemaakt (uit een ander topic hier op Tweakers), maar een beetje dikte werkt echt beter. Ik heb zelf 4mm liggen, 0.75mm bijvoorbeeld, ga je echt merken.