Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-07-2023
Ik heb een paar kef IQ30 en ze klinken perfect maar bij bepaalde liedjes is er bass waarvan, naar mijn gevoel, de speakers langzaam aan stuk gaan.
Ik denk dat de Kef's de tonen niet heel goed aan kunnen dus zoek ik een goedkope en goede oplossing om de aller laagste tonen passief of actief te verminderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00
Als je er een receiver aan hebt hangen, kun je de speakers op small zetten. Hiermee worden de lage tonen afgekapt.En dat speakers er kapot aan gaan, kan ik mij bijna niet voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:07

D4NG3R

kiwi

:)

Is een simpele (softwarematige) equalizer geen oplossing?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoezo denk je dat je speakers er aan stuk gaan? Bij welke muziek gebeurt het, en wat ervaar je? Kan natuurlijk ook gewoon trilling zijn van iets anders. Of van de baspoort ofzo. Maar das lastig te zeggen allemaal als we niet weten waar het over gaat.

Verder kun je de basreflexpijp altijd dempen, wordt je laagweergave minder van. Mogelijk heb je er dempers bijgekregen toen je ze kocht, en anders kun je er een opgefrommeld paar sokken in stoppen, werkt ook.

Maar vertel eerst maar eens wat het probleem echt is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien is je versterker wel te licht, kan ook (clippen)

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

D4NG3R schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:43:
@sjoerd.stougie
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 12-05-2019 00:07 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat voor versterker heb je er aan hangen? Heb je niet de loudness aan staan of de bass te ver opengedraaid?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

'Bepaalde liedjes waarvan de speakers langzaam kapot gaan.'
Tja, zit het in het liedje zelf? (ik denk ook regelmatig dat m'n speakers stuk zijn als ik bepaalde hardcore nummers opzet ;) ) of is het stukje muziek misschien al slecht opgenomen? (bij mp3's komt het nog wel eens voor dat het volume te hoog staat) of staat er iets in de omgeving van je speakers mee te rammelen misschien?

Maar zomaar je speakers slopen doe je niet zomaar, dan moet het wel al (on)redelijk luid staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Fish schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:43:
mischien is je versterker wel te licht, kan ook (clippen)
mijn versterker is niet te licht, het is een pioneer vsx 708rds niet het meest geliefde merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Hippocampus schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:13:
'Bepaalde liedjes waarvan de speakers langzaam kapot gaan.'
Tja, zit het in het liedje zelf? (ik denk ook regelmatig dat m'n speakers stuk zijn als ik bepaalde hardcore nummers opzet ;) ) of is het stukje muziek misschien al slecht opgenomen? (bij mp3's komt het nog wel eens voor dat het volume te hoog staat) of staat er iets in de omgeving van je speakers mee te rammelen misschien?

Maar zomaar je speakers slopen doe je niet zomaar, dan moet het wel al (on)redelijk luid staan.
als ik bijvoorbeeld naar 'barns courtney, glitter and gold' luister dan gaan mijn speakers tekeer, veel te laag voor wat ik ze aan durf te doen, het is te mooie muziek om te negeren en het zijn te mooie speakers om stuk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Wintervacht schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 23:13:
Wat voor versterker heb je er aan hangen? Heb je niet de loudness aan staan of de bass te ver opengedraaid?
loudness staat altijd aan en bass op vol, dat geeft beter, voller en mooier geluid maar dat is niet het probleem, het zijn de lage tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
The Eagle schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:35:
Hoezo denk je dat je speakers er aan stuk gaan? Bij welke muziek gebeurt het, en wat ervaar je? Kan natuurlijk ook gewoon trilling zijn van iets anders. Of van de baspoort ofzo. Maar das lastig te zeggen allemaal als we niet weten waar het over gaat.

Verder kun je de basreflexpijp altijd dempen, wordt je laagweergave minder van. Mogelijk heb je er dempers bijgekregen toen je ze kocht, en anders kun je er een opgefrommeld paar sokken in stoppen, werkt ook.

Maar vertel eerst maar eens wat het probleem echt is.
de speakers bewegen veel te veel voor het volume, ze bewegen soms wild, dat is niet een goed gezicht
de bass is niet erg maar hoe het wordt gemaakt is vooral erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
107mb schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:43:
Als je er een receiver aan hebt hangen, kun je de speakers op small zetten. Hiermee worden de lage tonen afgekapt.En dat speakers er kapot aan gaan, kan ik mij bijna niet voorstellen.
ik gebruik helaas een oude versterker, pioneer vsx 708rds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
D4NG3R schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:43:
zijn er goede (gratis of goedkope) software-equalizers te krijgen? dat zou namelijk erg helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
care to explain?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:03:
[...]

loudness staat altijd aan en bass op vol, dat geeft beter, voller en mooier geluid maar dat is niet het probleem, het zijn de lage tonen
Dan heb ik medelijden met je buren ;)
Loudness en bass opendraaien versterkt juist de lage tonen, als je die allebei open moet draaienc om een beetje mooi geluid te krijgen kun je misschien beter kijken naar een andere versterker met een wat voller geluid van zichzelf..

Enneeeeh, zou je het heel erg vinden om 1 post te maken met verschillende quotes, in plaats van 7 replies achter elkaar te zetten? Het staat al boven het reageer-vakkie en zo wordt het wel een grote puinhoop hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:45
Eh, loudness en bass is versterking van lage tonen, watt is de bedoeling van de lage tonen ? :?
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPELOPA
Hoe bewegen de speakers, van links naar rechts, op en neer, in rondjes, kruisgewijs ?
Welke kant staan de voetjes ?
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:05:
[...]

de speakers bewegen veel te veel voor het volume, ze bewegen soms wild, dat is niet een goed gezicht
de bass is niet erg maar hoe het wordt gemaakt is vooral erg

[ Voor 3% gewijzigd door OPELOPA op 12-05-2019 00:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

@Lip gaf hierboven al aan wat staande golven doen voor het geluidsbeeld maar het bracht me wel op een andere soort golf die ook problemen kan veroorzaken: sinusoïde golven.

Je hebt een versterker met een lager vermogen dan je speakers aankunnen, als we even van het worst case scenario uitgaan: je hebt je systeem hard staan en alle opties om de lage tonen te versterken uitgebuit, kan het zijn dat je versterker gaat clippen, dat wil zeggen dat de normaal afgeronde golven die je versterker naar de speakers stuurt afgekapt worden op hun maximum, wat in het ergste geval leidt tot gelijkstroom naar je speakers sturen. Gelijkstroom = geen beweging in de conussen = alle stroom wordt omgezet in hitte en de voice coil smelt.

Bron van bovenstaand gebazel en HIER een voorbeeld van hoe het ongeveer klinkt als clipping in mindere mate voorkomt. Hier een korte uitleg over wat er gebeurt en tips om het te voorkomen.
beste tip: gebruik geen bass boost of wat dan ook of schaf een versterker aan die dat vermogen wel kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
dankjewel.
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:35:
[...]

@Lip gaf hierboven al aan wat staande golven doen voor het geluidsbeeld maar het bracht me wel op een andere soort golf die ook problemen kan veroorzaken: sinusoïde golven.

Je hebt een versterker met een lager vermogen dan je speakers aankunnen, als we even van het worst case scenario uitgaan: je hebt je systeem hard staan en alle opties om de lage tonen te versterken uitgebuit, kan het zijn dat je versterker gaat clippen, dat wil zeggen dat de normaal afgeronde golven die je versterker naar de speakers stuurt afgekapt worden op hun maximum, wat in het ergste geval leidt tot gelijkstroom naar je speakers sturen. Gelijkstroom = geen beweging in de conussen = alle stroom wordt omgezet in hitte en de voice coil smelt.

Bron van bovenstaand gebazel en HIER een voorbeeld van hoe het ongeveer klinkt als clipping in mindere mate voorkomt. Hier een korte uitleg over wat er gebeurt en tips om het te voorkomen.
beste tip: gebruik geen bass boost of wat dan ook of schaf een versterker aan die dat vermogen wel kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:09:
[...]

Dan heb ik medelijden met je buren ;)
Loudness en bass opendraaien versterkt juist de lage tonen, als je die allebei open moet draaienc om een beetje mooi geluid te krijgen kun je misschien beter kijken naar een andere versterker met een wat voller geluid van zichzelf..

Enneeeeh, zou je het heel erg vinden om 1 post te maken met verschillende quotes, in plaats van 7 replies achter elkaar te zetten? Het staat al boven het reageer-vakkie en zo wordt het wel een grote puinhoop hier.
Qua quotes ben ik niet het meest ervaren sorry daarvoor, maar de bass en loudness beinvloeden natuurlijk de lagere tonen maar het beinvloedde heeft een groter bereik dan waar ik me zorgen over maak, de speakers zetten bij elke setup meer uit dan je verwacht (bij bepaalde liedjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

Nibbz

Postmaster General

Wat heb je zelf al geprobeerd?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
OPELOPA schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:28:
Hoe bewegen de speakers, van links naar rechts, op en neer, in rondjes, kruisgewijs ?
Welke kant staan de voetjes ?

[...]
Ik heb ze mooi op een kast gezet op een redelijke hoogte en ze zetten uit hoe ze moeten, gewone excursion, maar dan keer 10, het is te extreem voor dit model, de rand is op een extreem klein punt vast gemaakt en ik heb al gezien hoe zo’n paar is gescheurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Ik heb al wat rond gekeken online naar engelse forums en bij verscheidene software maar dan krijg je hoe je bass van je buren verminderd of de bass van 1 lied verminderd, ik zoek een programma/apparaat wat specifieke frequenties aanpakt dus genoeg vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:45:
[...]

Ik heb ze mooi op een kast gezet op een redelijke hoogte en ze zetten uit hoe ze moeten, gewone excursion, maar dan keer 10, het is te extreem voor dit model, de rand is op een extreem klein punt vast gemaakt en ik heb al gezien hoe zo’n paar is gescheurd
Ruikt nog steeds een beetje naar clipping...
Als je zo belust bent op lage tonen versterken, kun je dan niet beter een subwoofer er bij zetten om de lage tonen over te nemen van je speakers, die je op deze manier duidelijk om zeep aan het helpen bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPELOPA
Ik zou het volume lager zetten om gehoorschade te voorkomen.
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:45:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Het is niet het hele lied wat extreem luid is, de artiesten voegen speciale effecten toe van zeer lage frequenties die irritant zijn, ook gaat het niet om het versterker van de bass maar om maar de aller laagste tonen te verzachten, dacht zelf aan een soort High-Pass Filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
Je zoekt een equalizer, dat gaat niet werken, je blaast je speakers op.
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:47:
Ik heb al wat rond gekeken online naar engelse forums en bij verscheidene software maar dan krijg je hoe je bass van je buren verminderd of de bass van 1 lied verminderd, ik zoek een programma/apparaat wat specifieke frequenties aanpakt dus genoeg vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
OPELOPA schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:53:
Je zoekt een equalizer, dat gaat niet werken, je blaast je speakers op.

[...]
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
Google: equalizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Ik weet wat het is maar je zegt het cryptisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dat je op deze manier je speakers aan het opblazen bent.

Lees je alle reacties wel door?
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:52:
Het is niet het hele lied wat extreem luid is, de artiesten voegen speciale effecten toe van zeer lage frequenties die irritant zijn, ook gaat het niet om het versterker van de bass maar om maar de aller laagste tonen te verzachten, dacht zelf aan een soort High-Pass Filter
Je speakers gaan in het lage bereik 'maar' tot 45Hz, lijkt me sterk dat de speciale effecten van een artiest er voor zorgen dat jouw speakers het niet meer trekken.
In welk geval dan ook zou de muziek er niet voor moeten kunnen zorgen dat je speakers het niet trekken, je bent zelf aan de slag gegaan met veel te veel vermogen op lage frequenties versturen, nogmaals: koop een subwoofer of draai de loudness en bass terug, je zegt zelf aan te geven dat lage tonen een probleem vormen met wat je probeert te doen, draai dan gewoon het knopje waar 'bass' bij staat een stukje naar links.
Vind je dat er dan te weinig lage tonen doorkomen, koop een subwoofer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:34
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:43:
[...]
Qua quotes ben ik niet het meest ervaren sorry daarvoor...
Toch wil ik je vriendelijk maar dringend verzoeken toch te gaan leren quoten om meerdere replies in één post te krijgen. Meerdere keren achter elkaar posten is het topic onnodig kicken en is niet toegestaan. Zeven keer is volgens mij ook wel een record...

Dit geldt overigens ook voor @OPELOPA al kan ik me voorstellen dat het één keer fout is gegaan met een dubbele post.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 12-05-2019 01:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:59:
[...]

Dat je op deze manier je speakers aan het opblazen bent.

Lees je alle reacties wel door?

[...]

Je speakers gaan in het lage bereik 'maar' tot 45Hz, lijkt me sterk dat de speciale effecten van een artiest er voor zorgen dat jouw speakers het niet meer trekken.
In welk geval dan ook zou de muziek er niet voor moeten kunnen zorgen dat je speakers het niet trekken, je bent zelf aan de slag gegaan met veel te veel vermogen op lage frequenties versturen, nogmaals: koop een subwoofer of draai de loudness en bass terug, je zegt zelf aan te geven dat lage tonen een probleem vormen met wat je probeert te doen, draai dan gewoon het knopje waar 'bass' bij staat een stukje naar links.
Vind je dat er dan te weinig lage tonen doorkomen, koop een subwoofer.
Ik lees het wel door alleen komt het terug op koop een subwoofer of draai de bass terug, maar zoek anders maar ‘living in the shadows’ op of ‘barns courtney you and i’ en kijk eens naar de excursion, ik vind het niet een mooi gezicht, de effecten die worden toegevoegd zijn wel wat de lage tonen genereren maar misschien kunnen mijn speakers het aan of misschien niet en dat is niet iets wat ik graag test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
weltrusten, slaap lekker. :z
FeaR schreef op zondag 12 mei 2019 @ 01:01:
[...]

Toch wil ik je vriendelijk maar dringend verzoeken toch te gaan leren quoten om meerdere replies in één post te krijgen. Meerdere keren achter elkaar posten is het topic onnodig kicken en is niet toegestaan.

Dit geldt overigens ook voor @OPELOPA.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 01:03:
[...]

Ik lees het wel door alleen komt het terug op koop een subwoofer of draai de bass terug, maar zoek anders maar ‘living in the shadows’ op of ‘barns courtney you and i’ en kijk eens naar de excursion, ik vind het niet een mooi gezicht, de effecten die worden toegevoegd zijn wel wat de lage tonen genereren maar misschien kunnen mijn speakers het aan of misschien niet en dat is niet iets wat ik graag test
Ik heb dat nummer over goud en glitters geluisterd, klinkt naar mijn beleving niet extreem in de lage regionen.

Maar alles wijst er naar dat je je speakers vraagt om dingen te doen die ze niet kunnen, d.w.z. re veel vermogen op lage frequenties spelen, je wil een oplossing die lage tonen eruit filtert, maar je wil wel loudness en bass vol open hebben?

Het spijt me ontzettend als het neerbuigend overkomt, maar je wil een oplossing voor een probleem dat je of echt zelf veroorzaakt hebt, of je hebt het niet goed genoeg uitgelegd en we begrijpen het nog steeds niet, er zijn inmiddels een boel suggesties gedaan maar er is nul feedback terug gekomen.

Het volgende, als je ons een plezier zou willen doen: maak even een filmpje met geluid van het probleem morgen, dan kunnen we misschien beter helpen.
Saarnaast, speel dezelfde muziek eens af met de loudness uit, de bass lager en met allebei, als het probleem zich dan nog steeds voordoet hebben we iets anders om op te richten.. Een beetje testen kan nooit kwaad..
Je zegt dat je niet wil testen of je speakers het allemaal aan kunnen, maar zoals het er nu voor staat lijkt het erop dat je die grens al ver overschreden hebt, hoe graag je ook wil geloven dat je versterker en speakers alles aan kunnen wat je er overheen pompt, hebben we hier in de echte wereld regelmatig limieten waar we tegenaan lopen en die wil je niet overschrijden.

Om dit te voorkomen heb ik je 2 adviezen gegeven, maar kennelijk is dit niet wat je wilt, daaeom: schets een duidelijker beeld van het probleem en maak even een video, voornamelijk omdat je het hebt over het feit dat de conussen zich buitensporig ver bewegen en dat kan inderdaad het einde van je speakers betekenen als je er niets aan doet.

Je blijft ook maar doorhameren over bepaalde nummers, maar bedenk je eens dat die nummers niet gemaakt zijn om speakers te slopen, dat doe je helemaal zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:09:
[...]

De invloed van een versterker op het geluid is te verwaarlozen. Als je structureel de loudness en bass open moet hebben dan heb je gewoon de verkeerde speakers gekocht.
De iQ30 van TS is de opvolger van de KEF Q1 die ik zelf heb gehad. Dat is een compacte speaker die niet heel veel doet in het laag en ik vermoed dat de iQ30 niet veel anders klinkt. Ik vond dat prima maar blijkbaar zijn het voor TS niet de juiste speakers en probeert ie dat met kunstgrepen te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

downtime schreef op zondag 12 mei 2019 @ 01:41:
[...]

De invloed van een versterker op het geluid is te verwaarlozen.
Als je structureel de loudness en bass open moet hebben dan heb je gewoon de verkeerde speakers gekocht.
Met de eerste zin ben ik het niet eens, mijn Marantz PM7200 (die gefixt moet worden helaas) heeft een wezenlijk voller geluid dan de Teac BX300 die ik nu gebruik, helemaal met de Marantz in klasse A.

Je tweede zin en de rest daarintegen slaat de spijker op zijn kop, trucage uithalen om je speakers dingen te laten doen waar ze niet voor gemaakt zijn is gewoon fout. Vandaar mijn eerdere suggestie, die ik niet nog eens wilcherhalen voor er met hooivorken gezwaaid gaat worden :+

En nu hou ik het voor gezien, morgen weer een dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
[...]

Wat denk je dat loudness en bass op vol doen voor de lage tonen?
Gooi eerst de loudness uit en de bass naar 0 en luister dan eens hoe het klinkt.

Ja dan klinkt het misschien minder "vol en mooi", maar dan geen probleem met de lage tonen?
Wellicht verwacht je gewoon te veel van de speakers die je hebt?

Even kortweg gezegd, van kleinere speakers moet je niet verwachten dat je het hele huis kan laten trillen. Uiteraard zit er nog wel verschil in allerlei speakers.

Ik heb Barns Courtney - Glitter and Gold geluisterd maar dat klinkt voor mij absoluut niet alsof dat erg laag gaat. Dat is nog niks zeg maar ;)

Ik zal maar even geen nummers plaatsen waar ik soms even een sound check mee doe.

[ Voor 15% gewijzigd door Myliobatis op 12-05-2019 02:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26
Het heeft natuurlijk wel degelijk zin om een high pass te gebruiken. Daarmee kan je het sublaag onder de poort frequentie afkappen. Je speakers hebben namelijk een bass reflex poort die waarschijnlijk rond de 45hz afgestemd is. Daaronder is er geen "controle" meer op de woofer en gaat ie veel excursie maken (zonder geluid). Dit is een algemeen principe maar wordt erger op het moment je veel laag uit te kleine speakers probeert te halen met loudness en bass op +veel dB.

Het makkelijkste is een software EQ in Windows. Hardwarematig is duurder en lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
Wat is merk en typenummer van je versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 19:22
Misschien tijd voor een modernere versterker? Een Nad D3020 en daar dan een subwoofer aanhangen? Dan worden je speakers direct minder belast met de lage tonen en je woofer kan vrolijk het dansje overnemen.

Probeer trouwens een Flight of the Cosmic Hippo - Bela Fleck and the Flecktones. Mooie bas maar erg zuiver opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb het nummer in Tidal eens opgezocht en beluisterd, maar vindt er zelf ook weinig lage tonen in zitten. De effecten die je hoort zijn ook naar mijn mening klipping geluiden, ik hoor namelijk geen speciale effecten op mijn koptelefoon.
Het is natuurlijk lastig precies op afstand te zeggen wat precies het probleem veroorzaakt, maar verwacht uit een 165mm speaker geen diep laag maar op z'n best wat kick bas.

Een paar vragen (Ook naar aanleiding nadat ik de handleiding erbij gepakt heb)

- Welke aansluiting heb je gebruikt (bovenste of onderste)?
- Heb je de bruggen vervangen of gebruik je de originele?
- Hoe ver staan ze van de muur af aan de achterkant?
- Gebeurt het ook op lager volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je een van de suggesties die hierboven zijn genoemd nu al uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Daar heb Ik overheen gelezen.
Die combi moet mijns inziens wel goed kunnem gaan.

Zet het ding zo neutraal mogelijk. Toonregeling uit. Dsp uit. Is er een cd of source direct functie? Die doet dat ook.

Wil dat nog niet?
Zet de speakers in het setup menu op small (of subwoofer aan) en stel de crossover frequentie in op bijvoorbeeld 60 hz en ga luisteren en experimenteren met de juiste waarde.

Dan zijn alle lage tonen van je speaker weg en worden naar de niet aanwezige subwoofer geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Mijn ervaring is dat de positionering van de speakers ook heel veel doet in de ervaring van het laag. Als je een vaste luisterplek hebt zou ik zoals aangegeven alle extra bass-boosts eens uitzetten en gaan spelen met de positionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
ik kan niet op alles hier reageren maar de kef's kunnen alle liedjes goed aan met dezelfde instellingen.
natuurlijk zorgen de instellingen voor de ergere bass maar zoals in deze video YouTube: Bass i love you , bass test Kef IQ3 + Koda SW1000 wordt laten zien is de excursion te erg. als het bij mij ooit zo ver gaat verander ik wel iets aan de setup maar alsnog, zoiets komt wel voor bij mij, dus ik vraag niet wat kan ik veranderen aan wat ik heb maar wat kan ik toevoegen wat de allerlaagste frequenties dempt, een simpele equalizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:41:
ik kan niet op alles hier reageren maar de kef's kunnen alle liedjes goed ....
In ieder geval de laatste paar berichten lezen en proberen of het zin heeft zou iets van goede wil tonen.
Volgens mij heb je nog niet alles geprobeerd.

Ik denk dat de door mij aangehaalde crossover oplossing een paar berichten hierboven afdoende zal moeten zijn.
Zo haal je de allerlaagste frequenties (die ze toch niet weergeven) van je speakers weg.
Dit faat beter werken dan een eq ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door ronnie vd op 12-05-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
ronnie vd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:27:
[...]

In ieder geval de laatste paar berichten lezen en proberen of het zin heeft zou iets van goede wil tonen.
Volgens mij heb je nog niet alles geprobeerd.

Ik denk dat de door mij aangehaalde crossover oplossing een paar berichten hierboven afdoende zal moeten zijn.
Zo haal je de allerlaagste frequenties (die ze toch niet weergeven) van je speakers weg.
Dit faat beter werken dan een eq ofzo.
De genoemde oplossingen werken en zijn wel goed bedacht, maar zomaar een subwoofer kopen die goed genoeg is of gewoon alle bass weghalen is niet het meest aangenaam, ik heb ook nog geen oplossing langs zien komen die maar een bepaald bereik dempt en dus mijn probleem oplost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik zeg niet dat je een sub moet kopen.

Door middel van de crossover instelling kun je het laagbereik van je versterker zeg maar afkappen zodat je basspeaker dat niet meer voor zijn kiezen krijgt.
Precies wat je omschrijft volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Kan zijn versterker dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Jag schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:01:
Kan zijn versterker dat dan?
Het is een 5.1 av receiver met dts en dd er op dus daar ben ik gemakshalve maar van uit gegaan. :)
Kwestie van manual doorlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:29:
[...]

De genoemde oplossingen werken en zijn wel goed bedacht, maar zomaar een subwoofer kopen die goed genoeg is of gewoon alle bass weghalen is niet het meest aangenaam, ik heb ook nog geen oplossing langs zien komen die maar een bepaald bereik dempt en dus mijn probleem oplost
Een equalizer is toch al een heel aantal keer langs gekomen in dit topic? Dat is letterlijk wat een equalizer doet, een bepaald bereik dempen (of versterken).

Edit: En crossover doet natuurlijk gewoon hetzelfde als die aanwezig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 12-05-2019 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
ronnie vd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:18:
[...]

Het is een 5.1 av receiver met dts en dd er op dus daar ben ik gemakshalve maar van uit gegaan. :)
Kwestie van manual doorlezen.
Nou easy dan
Op small instellen, xover op 50hz
40hz kan ook, is misschien al genoeg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

@sjoerd.stougie Ik snap het even niet. Je zet loudness aan en draait de bass vol open voor een lekker vol geluid. Dat verhoogt beiden de hoeveelheid lage tonen. En daarna wil je de hoeveelheid lage tonen verminderen met bijv. een equalizer zodat er niets stuk gaat. Maar dat verlaagt juist de hoeveelheid lage tonen? Je wil alleen de hoge lage tonen? Probeer het inderdaad eens zonder loudness, en zonder de bass vol open, of met een goede koptelefoon? Want je wil nu aan remmen en gas geven tegelijk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Jag schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:59:
[...]

Nou easy dan
Op small instellen, xover op 50hz
40hz kan ook, is misschien al genoeg
De speakers gaan al niet lager dan 45Hz dus ik snap ook niet precies welke frequenties er nou uitgefilterd moeten worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Milmoor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:23:
@sjoerd.stougie Ik snap het even niet. Je zet loudness aan en draait de bass vol open voor een lekker vol geluid. Dat verhoogt beiden de hoeveelheid lage tonen. En daarna wil je de hoeveelheid lage tonen verminderen met bijv. een equalizer zodat er niets stuk gaat. Maar dat verlaagt juist de hoeveelheid lage tonen? Je wil alleen de hoge lage tonen? Probeer het inderdaad eens zonder loudness, en zonder de bass vol open, of met een goede koptelefoon? Want je wil nu aan remmen en gas geven tegelijk.
Het is niet zo simpel. Bas verhogen zorgt ervoor dat het laag van 150-20Hz versterkt wordt. Alleen die speakers kunnen met geluid onder de 30-40Hz niet zoveel. Dus dat onderste deel van het laag moet er weer uit.

Dit kan prima. Het is ook heel simpel op te lossen met een equalizer (al meerdere keren aangeraden). Ik snap niet zo goed wat er nog ingewikkeld aan is. "small" speakers instellen kan ook, maar is misschien wat minder precies.
Wintervacht schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:30:
[...]

De speakers gaan al niet lager dan 45Hz dus ik snap ook niet precies welke frequenties er nou uitgefilterd moeten worden :+
De frequenties onder de poortafstemming. Basreflex speakers kunnen onder de poortafstemming weinig laag weergeven, maar de speaker staan er mogelijk wel enorm te wapperen, omdat de kast geen weerstand biedt. Dat kan speakers beschadigen.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 12-05-2019 18:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:48

kraats

Ik rol

[...]

een -3dB punt van 45Hz betekent natuurlijk niet dat de speaker daaronder niks meer doet. Om ongewenste trillingen tegen te gaan is het soms wel slim een high pass filter te gebruiken (bijvoorbeeld door de speakers op small te zetten).
Als je echter zo graag bassheavy muziek wilt afspelen zou ik ook investeren in een leuke subwoofer om de lage tonen veel beter af te kunnen regelen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd.stougie
[...]

de specs zeggen wel dat de frequenties niet lager komen dan 45HZ maar als je een 10HZ signaal geeft proberen ze dat wel te intepreteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Het betreft een 5.1 receiver, daar sluit je geen equalizer op aan. Dat kan simpelweg niet omdat deze dingen geen tape (monitor) of externe eq aansluiting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 02:41
[...]

Ja bass zou ik nooit vol zetten, niet harder dan +4 en dan loudness uit, loudness is alleen voor hoge lage volumes bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is al een paar keer genoemd, maar wat je waarschijnlijk doet, is meer vragen van je versterker dan hij kan. Hierdoor komt uit je versterker een vervormd signaal waar je speakers niet dol op zijn. Dit is ook slecht voor je speakers. Het is niet zo dat speakers met veel vermogen alles zomaar aankunnen. Je kan zelfs met een kleine versterker van 20 Watt speakers met 500 Watt stuk maken. Pas dus op.

Wat je waarschijnlijk doet door al je bas en loudness is heel veel energie stoppen in frequenties die je speakers toch niet kunnen weergeven. Omdat je het niet hoort, lijkt het alsof je niet zo gek veel vraagt, maar ondertussen werkt je versterker zich rot op deze frequenties, met clipping tot gevolg.

Probeer toch minder bas en luister hoe één en ander klinkt. Draai je bas terug voordat je muziek aanzet, zodat je niet teveel wordt beïnvloed door de lage tonen van voor het terugdraaien.

Hou ook in de gaten dat je voor een warm geluid in het frequentiegebied boven de 100 Hz moet zijn. Alles lager is meer het domein van subwoofers en is voor een warm geluid minder van belang. In dat gebied zit de punch van kicks en de diepe tonen van de bassline.

Kijk ook eens hier: http://productionadvice.co.uk/using-eq/

Normaal gesproken zou je met een AV receiver prima in staat moeten zijn om prettig geluid te maken. Jij zoekt een equalizer om frequenties weg te filteren. EQ is meer bedoeld voor geluidstechnici die bepaalde resonaties van de locatie weg willen werken of bepaalde frequenties van afzonderlijke instrumenten willen filteren. Dat is complexe materie, waarbij geldt dat je eigenlijk alleen wil filteren en ‘less is more’.

Frequenties die ineens enorm overheersen komen nooit zomaar van een normale installatie, maar altijd door de ruimte en opstelling.

Als je toch echt iets van EQ wil gebruiken, dan is een parametrische equalizer het mooist. Hier kan je naast de frequentie en het niveau ook de Q-factor instellen, de bandbreedte van deze ene filter. Kijk hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Equalizer

Wil je EQ gaan gebruiken, dan zul je deze tussen je geluidsbron en je versterker moeten plaatsen. Dan moet je een heel puik ding hebben, anders heb je een extra apparaat met brom, vervorming en ruis in je installatie. Veel versterkers hebben intern ook wat EQ mogelijkheden of instellingen voor bepaalde klankkleuren. Rommel daar eens mee. Mijn Denon kan zelfs de ruimte meten met een bijgeleverde microfoon, om zo het geluid aan te passen op je ruimte. Voor mijn installatie met Denon receiver en Kef speakers werkte dat heel aardig. Ik moest nog wel wat tunen, maar de basis was goed.

Last but not least en misschien had ik hier mee moeten beginnen... Je versterker en speakers hebben een plus en min. Wissel dit niet om! En zorg voor voldoende dikke kabel naar je speakers. Je hoeft geen kabel door engelen gemaakt (uit een ander topic hier op Tweakers), maar een beetje dikte werkt echt beter. Ik heb zelf 4mm liggen, 0.75mm bijvoorbeeld, ga je echt merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:03

SomerenV

It's something!

@sjoerd.stougie Als ik her en der wat lees over deze speakers (had er nog nooit van gehoord) dan zie ik regelmatig voorbij komen dat vooral lage bass niet lekker uit de speaker komt. Ook snap ik niet waarom je de bass vol open wilt schroeven. Vaak mist je geluid dan elke vorm van neutraliteit en krijg je juist scheve verhoudingen. Kan zijn dat je dat juist prettig vindt, maar fatsoenlijk uitgebalanceerd geluid klinkt wat mij betreft echt veel prettiger.

Toen ik van mijn 2.1-set naar mijn 2.0-set ging dacht ik eerst ook dat ik bass miste maar na wat gewenning ben ik het meer neutrale geluid enorm gaan waarderen. Klinkt véél rustiger en zuiverder. Natuurlijk komen de lage tonen nog wel door, maar veel minder dan toen ik nog een 2.1-set had. Als ik daar nu muziek op luister heb ik altijd direct het gevoel dat er iets niet klopt :+ Overigens geen idee of jij hiervoor een 2.1-set had, maar jouw ervaring deed me daar enorm aan denken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:59
De oplossing is al meerdere keren genoemd, maar is ook het antwoord wat je niet wilt horen.
Keff speakers zijn geen bas helden. Over het algemeen loep zuiver in het hoog, mid, redelijk strak, bas is pure ellende.
Zo snel je loudness aanzet ga je meer bas sturen naar je versterkers. Draai je dan ook nog is de bas helemaal open... Natuurlijk krijg je dan meer energie in de lagere regionen!

Besef het volgende: Een speaker is niet een Liniar en voorspelbaar ding. Elke speaker reageert anders op frequenties en frequentieveranderingen. Elke speaker heeft zijn eigen karakter, klankkleur, en geeft een andere beleving. De een is niet per sé beter dan de ander, het gaat vooral om jouw gehoor.
Stel eerst je versterker neutraal in, je mag loudness aan laten staan maar besef dat dit gemaakt is voor lage volumes.
De speakers die jij hebt vervormen weinig in hoge tonen, maar laag is niet hun ding. Als dit is wat je zo waardeert, koop een sub. Anders: koop andere speakers.
je bas maximaal zetten en vervolgens met een equalizer of cross over de bas er weer uit halen, klinkt een beetje als water naar de zee dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Welke bron gebruik je om muziek te luisteren? Luidsprekers te dicht bij de muur kan ook een storend effect geven.
sjoerd.stougie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:02:
[...]

als ik bijvoorbeeld naar 'barns courtney, glitter and gold' luister dan gaan mijn speakers tekeer, veel te laag voor wat ik ze aan durf te doen, het is te mooie muziek om te negeren en het zijn te mooie speakers om stuk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TunderNerd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 07:51:

Keff speakers zijn geen bas helden. Over het algemeen loep zuiver in het hoog, mid, redelijk strak, bas is pure ellende.
De iQ30 is ook de boekenplank variant die doen meestal niet zo veel in het laag, ze moeten ook nog de iQ90 vloerstaanders verkopen.
Pagina: 1