Vraag

• Ruiten_Wisser
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
Ik zoek een?
Nieuwe smartphone, ik ben nu nog eigenaar van een Samsung S5 Neo.
Punten die ik van belang vind:
  • smartphone uit 2018/2019
  • besturingssysteem, Android 8/9
  • resolutie, ten minste Full HD
  • opslagcapaciteit, 128GB
  • plat scherm
  • voldoende camera stabilisatie
  • voldoende microfoon kwaliteit tijdens concertregistratie
Wat is je budget?
€500,-
Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor......
  • Maken van video’s en foto’s
  • Ik wil geen opnames waarbij het beeld schokkerig is en het geluid overstuurd.
  • Luisteren van muziek, via autoradio
  • Verloopje/adapter voor de AUX kabel is goed genoeg.
  • Autonavigatie
  • Kwaliteit van de GPS moet voldoende zijn.
  • Dagelijkse bezigheden zoals Youtube, Whatsapp, browsen en internetbankieren.
  • Ik speel geen games op de smartphone. De krachtigste soc is dus niet nodig, echter wil ik de smartphone voor meer dan 2 jaar gebruiken en zal dus qua prestaties mee moeten kunnen. Rooten en custom roms draaien is voor mij geen probleem.
Wat heb je zelf al gevonden?
Na maandenlang volgen van Tweakers en Youtube op het gebied van smartphones (topics, reviews, camera vergelijkingen) is mijn oog gevallen op;
  • Xiaomi Mi 9
  • Xiaomi Mi Mix 3
  • RedMi Note 7 (Pro)
  • Xiaomi Pocophone F1
  • Xiaomi Pocophone F2 (TBA)
  • Xiaomi Mi Mix 4 (TBA)
Welke vragen heb je hier nog over?
Zoals jullie zien heb ik nogal een voorkeur voor Xiaomi smartphones.
Ik volg dit merk al een tijdje en op Youtube en Tweakers worden ze vaak aangeraden.
  • Welke, uit mijn gevonden smartphones, raden jullie mij aan?
Ik zie ook andere merken als ik via de Pricewatch filter op mijn voorkeuren.
Ik ben misschien wel wat té gefixeerd op Xiaomi;
  • Hebben jullie nog andere aanraders?
Met het oog op root en custom roms;
  • Kan ik Honor, Huawei en Oppo links laten liggen of zijn ze qua specificaties zó goed dat ik het rooten voor lief kan nemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Ruiten_Wisser op 18-05-2019 21:33 . Reden: n.a.v. reacties aangepast, tevens PW link ]

Mi 9T Pro - ArrowOS v12.0 - QFKMIXM

Beste antwoord (via Ruiten_Wisser op 26-10-2019 21:46)

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-10 16:15
Weet niet of je nog aan het zoeken bent, ik heb zelf vergelijkbare verwachtingen en budget gesteld. Ik zou even de presentatie van de Redmi K20 (pro) afwachten, die wordt vandaag gepresenteerd in China. Het gerucht gaat dat die ook naar Polen komt onder de naam Xiaomi mi 9t.

Deze ziet er wel erg goed uit qua specificaties en de prijzen van de Redmi K20 vallen ook onder de 500 euro. Wellicht ook voor jou het overwegen waard.

https://technave.com/gadg...and-3-5mm-jack-14498.html

Alle reacties

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-11 11:36
Je bent wel een hele grote fan van Xiaomi hé ;)

Als je zeker weet dat je MIUI fijn vind dan zijn Xiaomi's hele goede telefoons. Of je gaat (net zoals ik met mijn MI MIX 2S) met custom ROM's beginnen natuurlijk.
Kan ik Honor, Huawei en Oppo links laten liggen of zijn ze qua specificaties zó goed dat ik het rooten voor lief kan nemen.
Oppo is qua software én qua hardware niet bijzonder en Color OS is totaal niet gericht op de westerse gebruiker.
Honor en Huawei hebben goede specs voor de prijs (vooral Honor), maar je moet qua software een beetje uitkijken. In China hebben ze zelfs het gebruik van custom launchers geblokkeerd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat in Nederland ook gaan doen, maar de kans bestaat.
En ik kan je zeggen: EMUI is ruk. De standaard launcher is vreselijk, ze hebben een bende gemaakt van de settings app en de notification drawer, en het lijkt wel of ze de animaties zo irritant mogelijk wouden maken. En dat samen met het feit dat je de bootloader niet kunt unlocken.

Dan je eisen:
resolutie, ten minste Full HD
Dat heeft elke telefoon van minimaal €200 uit 2018 of 2019 (iPhone XR daar gelaten ;) )
voldoende camera stabilisatie
Dat is een puntje bij de recentere high-end Xiaomi's. Ze hebben namelijk geen OIS.
De EIS van de Mi MIX 3 en Mi 9 is stukken beter dan die van de gemiddelde telefoon, maar kan nog niet tippen aan goede OIS. De Mi 8 en Mi MIX 2S hadden wel OIS, maar die zijn een beetje oud.

En dan ik op 3 telefoons uit:
- de Mi 9
- de MI MIX 3
- de OnePlus 7 (is nog niet uit, maar word dinsdag gepresenteerd)

En dan moet je niet naar de Oneplus 7 Pro geruchten kijken, want die valt buiten je budget en krijgt bijna zeker curved edges.

Qua camera kan ik weinig zeggen over de Oneplus 7. Toch verwacht ik dat die minder goed zal zijn dan die van de eerder genoemde Xiaomi's.
Hij krijft echter wel Oxygen OS, wat naar mijn mening fijner werkt dan MIUI. Maar hier geld dat dat met custom rom's op te lossen is.

De Mi MIX 3 heeft een slechtere processor dan de andere 2. En ondanks dat je nu nog weinig performance verschil merkt, ga je dit over 1 of 2 jaar wel duidelijk merken. Ik zou deze dus niet zo snel meer kopen.

Dus dan blijven er nog maar 2 telefoons over. De Mi 9 en de Oneplus 7 die qua hardware heel gelijk zijn.
Het is jouw eigen keuze welke jou het meeste aanspreekt. Kijk wat Youtube filmpjes van beide telefoons wanneer de Oneplus 7 uit is.

• Ruiten_Wisser
@MarnickS Oei, van het antwoord op mijn Honor, Huawei en Oppo vraag schrik ik.. :o
Ik wil wel een goede gebruikerservaring en een custom launcher is wel een vereiste.
Mi Mix 3 beschikt ook over IOS, zie GSMArena.com - Xiaomi Mi Mix 3 review.
Echter maar bij één lens, waardoor hij niet wordt meegenomen in de PW filterselectie.
Stom dat Xiaomi, na de Mi 8, niet meer voor volledige IOS is gegaan :-(
MarnickS schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:34:
Kijk wat Youtube filmpjes van beide telefoons wanneer de Oneplus 7 uit is.
De OnePlus 7 ga ik meenemen in mijn keuze! (y) Ik volgde het topic een tijdje, maar ben afgehaakt omdat er teveel informatie kwam van de Pro variant.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruiten_Wisser op 11-05-2019 23:58 ]

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
OnePlus 7 gaat niet in je budget passen.

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-10 21:25
De nieuwe Samsung S10e komt nu ook erg dicht in de buurt van de €500, die is wel wat kleiner dan de Mi9 en Mi Mix 3, maar voldoet volgens mij wel aan al je eisen

• Ruiten_Wisser
Bram22 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
is wel wat kleiner dan de Mi9 en Mi Mix 3
Is ook wel weer een pluspunt; Ik heb lang getwijfeld tussen de Mi9 SE en Mi9, juist vanwege het formaat.

• Janwillem
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-10 23:28
Hey,
Als je zo Xiaomi fan bent moet je zelf even kijken tussen de modellen maar er zijn ook meer mooie telefoons voor dat bugdet!
denk bijvoorbeeld aan de Samsung A70

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-11 11:36
ChinaGeek schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:56:
OnePlus 7 gaat niet in je budget passen.
Nah, €559 is niet veel boven z'n budget.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

De pixel 3a al overwogen?

Hoi!

• Ruiten_Wisser
Bram22 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:57:
De nieuwe Samsung S10e komt nu ook erg dicht in de buurt van de €500,
Heb voor de S10e een prijsalert ingesteld.
Ik zie wel een shop waar hij voor €534 te koop is, maar wacht dan liever op een prijsdaling bij de wat bekendere shops.

@ChinaGeek + @MarnickS
De OnePlus 7 valt inderdaad buiten mijn budget.
Ik zie de prijs in 2 maanden niet verkleinen.
Jammer..
Barbapapa04 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:19:
denk bijvoorbeeld aan de Samsung A70
Verschillende reviews van gelezen/gezien, samen met de A50.
Interessante toestellen, maar helaas geen LED notificatie en snelle vingerafdrukscanner.
Ook de camerakwaliteit vind ik (bij beide) tegenvallen t.o.v. de concurrenten.
Voldoet niet aan mijn eisen met maar 64GB, niet uitbreidbare, interne opslag.
Het hele Google jasje waarin de smartphone is ingegoten, in het speciaal de vooraf geïnstalleerde apps, vind ik niet prettig.
De Google camera is dan wel weer een usp, maar met een Google Camera Port krijg je nagenoeg dezelfde kwaliteit bij de concurrenten.

Ik heb naar aanleiding van jullie feedback mijn beginpost aangepast:
  • Smartphones die nog niet verkrijgbaar zijn geschrapt
  • Keuze voor een smartphone wil ik binnen 2 maanden maken. Wachten op een potentiële betere opvolger kan je blijven doen.
Ook zag in een ander topic een opmerking staan, waar ik nog niet aan gedacht had.
TimBC schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 01:08:
Pocofone F2 komt eraan maar als die er is komt een jaar erna de F3 oh en wacht nee dan de F4 ;). Misschien in juli/augustus je telefoon weer verkopen en dan wachten op de F2?
  • Vraag betreft root en custom roms geschrapt.
  • Ik stoor mij aan de software van Honor en Huawei. Helaas is dit op te lossen met root. Ik neem deze daarom niet mee in mijn selectie.
  • Pricewatch link aangepast
  • Honor + Huawei niet meer meegenomen in de selectie.

Acties:
  • Beste antwoord

• sjenk
Weet niet of je nog aan het zoeken bent, ik heb zelf vergelijkbare verwachtingen en budget gesteld. Ik zou even de presentatie van de Redmi K20 (pro) afwachten, die wordt vandaag gepresenteerd in China. Het gerucht gaat dat die ook naar Polen komt onder de naam Xiaomi mi 9t.

Deze ziet er wel erg goed uit qua specificaties en de prijzen van de Redmi K20 vallen ook onder de 500 euro. Wellicht ook voor jou het overwegen waard.

https://technave.com/gadg...and-3-5mm-jack-14498.html

• Ruiten_Wisser
@sjenk De Redmi K20 heb ik voorbij zien komen op GSMArena en XDA, maar niet geweten dat vandaag al de presentatie zou zijn! :o Kan ik deze ook live meekijken ergens?

Ik heb nog geen knoop doorgehakt, dus de K20 is een interessante optie.
Dat de camera setup gelijk zou zijn aan de Mi 9 is mooi meegenomen, en een grotere batterij is een flink pluspunt!

Dankjewel voor je opmerking! :D

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-10 10:37
Ik ben zelf de laatste paar weken druk aan het zoeken, ik heb vergelijkbare eisen.
Daarbij kom ik nu ook op de xiaomi redmi K20 uit, waar net presentatie van is geweest. Mooie prijs lijkt het met goede specs.
Alternatieven waar ik in geïnteresseerd was waren die inmiddels wel getest zijn:
(Oppo) Realme X
Vivo V15 Pro
Asus zenfone (minste optie)

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• Ruiten_Wisser
Jeru schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:04:
die inmiddels wel getest zijn:
(Oppo) Realme X
Vivo V15 Pro
Getest zijn als in, door Youtubers of heb je ze zelf in de handen gehad,(en zo ja, hoe?)

Dat is waar ik wat tegenaan loop; Mijn vorige smartphones (Samsung S3 en mijn huidige S5 Neo) heb ik in de winkel uit kunnen proberen. De smartphones die ik interessant vind zijn niet zo gauw in een winkel uit te proberen. Toevallig dat ik tijdens mijn vakantie in Valencia een Mi Store tegenkwam, waar ik de Mi9 uit de etalage mocht vasthouden, de Mi Mix 3 hadden ze helaas niet..

Dat maakt je wat afhankelijker van reviews en ervaringen van anderen.

• Jeru
Ruiten_Wisser schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Getest zijn als in, door Youtubers of heb je ze zelf in de handen gehad,(en zo ja, hoe?)

Dat is waar ik wat tegenaan loop; Mijn vorige smartphones (Samsung S3 en mijn huidige S5 Neo) heb ik in de winkel uit kunnen proberen. De smartphones die ik interessant vind zijn niet zo gauw in een winkel uit te proberen. Toevallig dat ik tijdens mijn vakantie in Valencia een Mi Store tegenkwam, waar ik de Mi9 uit de etalage mocht vasthouden, de Mi Mix 3 hadden ze helaas niet..

Dat maakt je wat afhankelijker van reviews en ervaringen van anderen.
Allerlei reviews online, zelf in de hand houden boeit me niet zo heel veel. Ik wil vergelijken zien van de camera en algemene snelheid. Daarvan is genoeg te vinden van de genoemde telefoons.
Heb mijn oneplussen ook niet in handen gehad, altijd prima bevallen.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 11:46
Heb vandaag ook de presentatie van de K20 afgewacht. Heb 2 weken geleden contract verlengd en een Mi 9 128gb gekocht voor 380 euro. Zit nu ontzettend te twijfelen wat te doen. Mi of K20

Geen notch vind ik mooier en gebruik de front camera nauwelijks maar bij videocontent zal het toch niet zichtbaar zijn om dat het vaak 16:9 is en daardoor nooit fullscreen.

Grotere accu: Tja groter is beter. Maar ik zie zie wireless charging ook wel als een voordeel. Volgens mij kom je de dag toch wel door en snelladen kunnen ze allebei.

3.5 mm: Ook handig, maar ik heb toch bijna altijd een bluetooth koptelefoon bij me. Mocht ik toch voor mn cheape ootjes kiezen, dan zit er een verloopje bij.

Enige wat ik echt belangrijk vindt, is de community eromheen. Voor de Mi 9 is er nog niet zo veel beschikbaar (LOS16 bv) en als ik XDA bekijk, lijkt het er ook niet echt drukker te worden.
Wordt de K20 de nieuwe Pocophone waar alle developers op springen? Dat zou voor mij wel een reden zijn om voor de K20 te kiezen.

(edit: Nu ik mijn berichtje lees, lijkt het wel een kaping van het topic, zo is het niet bedoelt)

[ Voor 4% gewijzigd door Mole op 28-05-2019 15:12 . Reden: Typo's ]

• sjenk
Ruiten_Wisser schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:22:
@sjenk De Redmi K20 heb ik voorbij zien komen op GSMArena en XDA, maar niet geweten dat vandaag al de presentatie zou zijn! :o Kan ik deze ook live meekijken ergens?

Ik heb nog geen knoop doorgehakt, dus de K20 is een interessante optie.
Dat de camera setup gelijk zou zijn aan de Mi 9 is mooi meegenomen, en een grotere batterij is een flink pluspunt!

Dankjewel voor je opmerking! :D
Graag gedaan! Ik heb helaas geen live stream kunnen kijken, maar de (chinese) prijzen zijn inmiddels wel bekend! Lijkt me daardoor ook erg interessant, maar ik wacht even de reviews af (vaak van reviews zoals Techtablets en dergelijke).

Ik hoop verder wel dat die wel alle banden gaat ondersteunen voor het NL netwerk.
Jeru schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:04:
Ik ben zelf de laatste paar weken druk aan het zoeken, ik heb vergelijkbare eisen.
Daarbij kom ik nu ook op de xiaomi redmi K20 uit, waar net presentatie van is geweest. Mooie prijs lijkt het met goede specs.
Alternatieven waar ik in geïnteresseerd was waren die inmiddels wel getest zijn:
(Oppo) Realme X
Vivo V15 Pro
Wat vind je van de Meizu 16s? heeft geen pop up camera maar wel minimale schermranden en vergelijkbare specs.Heb zelf ook vergelijkbare eisen maar wacht nog even af.

[ Voor 28% gewijzigd door sjenk op 28-05-2019 16:05 ]

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 11:46
Keuze gemaakt, ik ga voor de Mi 9.
Geen tijd om te wachten want heb nu een nauwelijks werkende G2.

Succes met je keuze, volgens mij zit er geen enkele slechte telefoon tussen. Helemaal als je niet gamed.

• Jeru
sjenk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:14:

Wat vind je van de Meizu 16s? heeft geen pop up camera maar wel minimale schermranden en vergelijkbare specs.Heb zelf ook vergelijkbare eisen maar wacht nog even af.
Ziet er ook niet slecht uit. Specs zijn goed, één voor mijn lijstje!
Op dit moment heeft K20 mijn meeste interesse, eerst was het de Realme X, aangezien die behoorlijk goedkoop zou gaan uitvallen. Maar uit de presales die ik nu zie valt dat erg tegen, en geen global rom.

Komen veel interessante telefoons uit moet ik zeggen.

• Ruiten_Wisser
Heeft wat langer geduurd dan ik wilde, maar heb de knoop kunnen doorhakken..
Het is de Mi 9T Pro geworden, deze week besteld :D

Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp bij het maken van een keuze. (y)
Hier mag een slotje op.

• Jeru
Mooi veel plezier ermee. Ik ben super blij met mijn 9t al een tijdje, vooral de accu blijft super.

• biancocelesti
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-08-2024
De oppo reno 2 is ook laatst uit. Vind deze ook wel het overwegen waard. Wellicht nog wel iets duurder dan de 9t pro.

• Ruiten_Wisser
Zo zag ik de afgelopen weken de Realme X2 Pro voorbij komen in mijn Youtube abonnementen en op GSMArena.

Heb het nog niet verder kunnen bekijken; Wil niet graag het gevoel krijgen dat ik de boot heb gemist :+ , maar de vergelijking met de Mi 9T Pro komt vaak voor..

Releases van smartphones, zelfs binnen het merk, gaan retesnel. Waardoor je altijd het gevoel zult hebben net te snel te hebben gekocht en een betere al om de hoek staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Ruiten_Wisser op 01-11-2019 12:36 ]

Pagina: 1