Vraag

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Een kennis van mij is al een tijdje op zoek naar een nieuwe smartphone. Hij zit nu met een oude iPhone 6 die het gewoon echt niet meer goed doet. De batterij vervangen zou kunnen helpen, maar hij wilt gewoon wat nieuw, met name op het gebied van scherm en camera. Nu zitten we dus echt te twijfelen tussen de Huawei P30 Pro en de Samsung Galaxy S10 (niet de plus versie), aangezien deze dezelfde prijs zijn bij Belsimpel (Tele2) icm 20GB en onbeperkt bellen.

Ik zoek een?
Hij is dus op zoek naar een nieuwe Android telefoon. Hij wilt af van iOS, aangezien veel mensen in zijn omgeving nu de switch naar Android hebben gemaakt en heel blij er mee zijn. iOS is voor hem geen optie meer.

Wat is je budget?
Budget is heel flexibel, maar ~45 euro per maand inclusief 20GB en onbeperkt bellen is wel de max. Hij gaat zijn abonnement bij Tele2 dus verlengen. Als je het toestel in één keer zou kopen is ong. 850 wel het uiterste.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hij is een muziekproducent, en wilt graag mooie filmpjes en foto's van zijn studio maken. Echter, is deze studio best wel een beetje klein, en is het lastig om met een normale camera mooie foto's en filmpjes te maken. Vandaar dat een ultrawide lens heel belangrijk is, en sowieso is de hele camera doorslaggevend. Hij gaat namelijk ook nog veel foto's maken, en dat zijn vooral foto's van mensen, dus een mooie portetmodus zou ook leuk zijn. Nachtmodus is ook erg belangrijk, er zullen zeker wat foto's in het donker gemaakt worden. Selfiecamera gaat hij niet gebruiken.

Een ander belangrijk aspect voor hem is de batterij, die van zijn iPhone 6 redt de avond niet eens. Hij moet minimaal één dag met gemak redden (met normaal gebruik), en goeie fast charge is ook erg handig.

Voor de rest gaat hij zijn telefoon 'normaal' gebruiken, dus vooral WhatsApp, e-mail, bellen, enz, en soms een spelletje.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zat zelf heel erg te aarzelen tussen deze drie apparaten:
Huawei P30 Pro
Samsung Galaxy S10
en misschien de OnePlus 7 Pro

Ze hebben allemaal hun voordelen en nadelen. Hij heeft de foto en video camera test van Bright gezien, en daar won de Samsung.

Welke vragen heb je hier nog over?
hier alle voordelen en nadelen (tov van de andere telefoons) op een rijtje die boeien voor hem.
Voordelen P30 Pro:
  • Hele veelzijdige camera met een goede nachtmodus en 10x hybride zoom
  • Een batterij die het met zijn gebruik misschien wel twee dagen gaat redden
  • Lekker groot scherm
  • 40W snelladen
  • Een TOF-camera voor mooie portretfoto's
  • Drie jaar beveiligingsupdates
Nadelen P30 Pro:
  • Matige monospeakers
  • Opslag is niet met SD-kaart uitbreidbaar
  • EMUI is niet de beste skin
Voordelen Galaxy S10:
  • Ook een hele toffe camera met de beste ultrawide-lens
  • Een prachtig AMOLED display
  • 3.5mm jack gewoon ingebouwd, dus geen dongle nodig
  • Opslag uitbreidbaar met SD-kaartje
  • Samsung zitten minder 'veiligheidsrisico's' aan dan bij Huawei
Nadelen Galaxy S10:
  • Batterij die gewoon een stuk minder lang meegaat dan die van Huawei
  • Bloatware
  • Geen 5x optische zoom en mist ook de TOF-camera
  • Bixbyknop (?)
En misschien dat de OP7 Pro nog wel een mooie keuze wordt, met geruchten over 3x optische zoom en natuurlijk het mooie 90Hz scherm met HDR10+ (al ben ik bang dat dat voor hem niet zo veel verschil maakt, het is geen videofanaat). Bij de OP ben ik alleen bang dat de camera gewoon echt niet kan tippen aan die van Samsung en Huawei.

Zouden jullie zo lief kunnen zijn om jullie aanbevelingen te geven en nog aanvullingen van dingen die ik ben vergeten? :)

EDIT: Ik ben ook naar de Oppo Reno 10X Zoom aan het kijken, dat ziet er ook wel uit als een heel mooi toestel.

:)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijk ook nog eens naar de Oppo Reno 10x Edition (die komt er ook aan). De marge van geld vind ik wel wat grofjes; volgens de geruchten gaat de OP7 Pro net over de 700 kosten (los) terwijl de P30Pro nu los 850 kost; hebben we het over een verschil van goed 20%. Waarom staat de Pixel 3 er niet tussen van Google zelf?

Het enige wat ik niet begrijp waar over wordt gevallen: de monospeakers. Dat is toch alleen voor "uitgaand geluid" maar als je een filmpje opneemt (wat je als hoge prio als feature schetst), dan heb je daar toch geen last van?vElke smartphone heeft zijn nukken maar als beeldkwaliteit over de gehele linie belangrijk is, voor foto en video, dan heb je met de P30 Pro (volgens andere reviews) eigenlijk de koploper te pakken.

/edit: de storage snap ik ook niet helemaal? Tenminste, ik loop zeker niet de hele dag rond met 128GB aan data op mijn telefoon. En als dat ding gejat wordt, heb je zo weinig meer over. Waarom niet ook een smartphone zonder uitbreidbaar geheugen overwegen en dan lekker een "cloud sync" of "NAS sync" inregelen?

De P30 Pro is wel uitbreidbaar tot 512GB zolang je geen dual-SIM gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 11-05-2019 11:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Grijs
MAX3400 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:59:
Kijk ook nog eens naar de Oppo Reno 10x Edition (die komt er ook aan). De marge van geld vind ik wel wat grofjes; volgens de geruchten gaat de OP7 Pro net over de 700 kosten (los) terwijl de P30Pro nu los 850 kost; hebben we het over een verschil van goed 20%. Waarom staat de Pixel 3 er niet tussen van Google zelf?

Het enige wat ik niet begrijp waar over wordt gevallen: de monospeakers. Dat is toch alleen voor "uitgaand geluid" maar als je een filmpje opneemt (wat je als hoge prio als feature schetst), dan heb je daar toch geen last van?vElke smartphone heeft zijn nukken maar als beeldkwaliteit over de gehele linie belangrijk is, voor foto en video, dan heb je met de P30 Pro (volgens andere reviews) eigenlijk de koploper te pakken.

/edit: de storage snap ik ook niet helemaal? Tenminste, ik loop zeker niet de hele dag rond met 128GB aan data op mijn telefoon. En als dat ding gejat wordt, heb je zo weinig meer over. Waarom niet ook een smartphone zonder uitbreidbaar geheugen overwegen en dan lekker een "cloud sync" of "NAS sync" inregelen?

De P30 Pro is wel uitbreidbaar tot 512GB zolang je geen dual-SIM gebruikt.
De Reno 10x is ook een mooi toestel, daar zal ik ook zeker even naar kijken. Hij is wel een beetje skeptisch over uitschuifbare camera's op smartphones vanwege zand en vuil, maar ja.

Verschil in prijs is soms inderdaad erg groot. Maar het gaat hem niet echt over een 'vaste prijs', maar meer dat hij gewoon een toptoestel heeft die niet overpriced. En het prijsverschil tussen de Galaxy S10 en de P30 Pro is best wel wat, maar bij Tele2 betaal je bij beide toestellen 25 euro per maand.

Monospeakers zijn wel een tegenvaller, aangezien hij een muziekproducent is en soms gewoon wat demo's maar ook normale muziek en andere dingen over zijn telefoon wilt luisteren. Het is niet zo'n groot nadeel idd, maar het is er wel eentje.

En qua storage heb je misschien ook wel gelijk, hij was idd al van plan om 100GB Google Drive opslag te kopen, en foto's en video's zullen bij hem het meeste ruimte innemen. Dat nadeel valt dan ook weg.

Google Pixel staat er niet bij, vooral vanwege de opslag (natuurlijk wel gratis foto's opslaan in Drive) en dat die camera minder functies heeft dan bijv. de Samsung en de Huawei. Ook heeft de Google een ietwat mindere videokwaliteit dan de P30 Pro en S10 (minder zoomen, en best wel een vaal plaatje).

Dus zoals jij het zegt is qua algemene beeldkwaliteit de P30 Pro de koploper, dat is ook zeker goed om te weten, aangezien die cameratest van Bright mij anders deed geloven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Bij Tele2 zelf krijg je een Sonos One bij een P30/P30 Pro. Dat lost dat audioprobleempje van de mono speaker ook wel op. :+
https://www.tele2.nl/mobi...stallment=10&color=aurora

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Grijs
Señor Sjon schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:44:
Bij Tele2 zelf krijg je een Sonos One bij een P30/P30 Pro. Dat lost dat audioprobleempje van de mono speaker ook wel op. :+
https://www.tele2.nl/mobi...stallment=10&color=aurora
In dat geval wordt het bijna zeker de P30 Pro, hij vindt de foto's van de Huawei namelijk ook wel een tikje beter dan die van de Samsung. Bedankt voor de tip!