Toon posts:

Acces point met seamless roaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik woon op dit moment in een appartement waar ik aan een ASUS-router ook een Ubiquiti-Unifi acces point heb toegevoegd via een UTP kabel en power over ethernet in een kamer waar het signaal van de ASUS niet kan komen. Echter is het 'netwerk' van dit acces point toch 'anders'. Ik heb de naam en het wachtwoord wel precies hetzelfde ingesteld op dit acces point maar het is niet hetzelfde netwerk.

Nu ga ik binnenkort verhuizen naar een huis met drie verdiepingen. Het lijkt mij fijn om in het hele huis één dekkend signaal te hebben. Iets wat moeilijk gaat worden met alleen één sterke router. Ik zat zelf te denken aan een sterke router en een soort van acces point?

Wat kunnen jullie mij aanbevelen? Ik vind het moeilijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 20:05

chrisros

I turn coffee into code

Gewoon op elke verdieping een AP, zelfde SSID geven, instellen op 'medium' zendvermogen en klaar.
Als AP kan je bijvoorbeeld de Ubiquti AP AC Lite kiezen, deze hebben centrale POE injectie en kosten niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eens gaan zoeken naar reviews van "mesh wifi".

Andersom, een herinrichting van je huidige netwerk (dus over dezelfde SSID, wachtwoord, etc) kan ook al een stukje schelen. Soms heb je dan wel dat je smartphone even 3 seconden moet overschakelen van Asus naar UB maar daar is alles mee gezegd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

DataGhost

iPL dev

Ervoor zorgen dat de extra AP's alleen maar in AP staan en niet zelf DHCP/NAT/whatever doen. Dat kan je met je huidige setup ook al, en moet met de meeste consumentenmeuk gewoon werken. Persoonlijk zou ik dan ook met meer devices gaan werken en niet voor "sterke" routers ofzo gaan, daar heb je namelijk vrij weinig aan als het apparaat wat terug moet zenden (telefoon ofzo) niet zo hard kan dat het AP het vervolgens weer kan ontvangen. Scheelt nog batterij ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:49:
Echter is het 'netwerk' van dit acces point toch 'anders'. Ik heb de naam en het wachtwoord wel precies hetzelfde ingesteld op dit acces point maar het is niet hetzelfde netwerk.
Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je alle APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken.

Bij twijfel, post je instellingen op de diverse apparaten eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-05-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Als je toch bezig bent zou ik persoonlijk op elke etage een Unifi AP ophangen en de router gewoon laten voor wat het is. Daarmee krijg je een mooie stabiele en snelle internet verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:49:
Hallo,

Ik woon op dit moment in een appartement waar ik aan een ASUS-router ook een Ubiquiti-Unifi acces point heb toegevoegd via een UTP kabel en power over ethernet in een kamer waar het signaal van de ASUS niet kan komen. Echter is het 'netwerk' van dit acces point toch 'anders'. Ik heb de naam en het wachtwoord wel precies hetzelfde ingesteld op dit acces point maar het is niet hetzelfde netwerk.
Je moet een paar andere dingen ook exact hetzelfde instellen:
- security (WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2-only)
- encryption (TKIP/AES is iets anders dan AES-only)

Meestal ligt het aan die laatste twee. Ik heb recent nog uitgebreid roaming tussen AP's zitten testen met onder andere een Asus router (de BRT-AC828). De apparaten heb ik gekozen om zo'n beetje alle gangbare chipset vendors te vergelijken. Die BRT-AC828 heeft zoals de meeste andere Asus routers een Broadcom chipset, daarnaast heb ik twee apparaten met Qualcomm Atheros QCA9880 chipset en nog twee met twee verschilende Celeno chipsets gepakt. Conclusie was simpel: als je een client hebt die weet hoe hij moet roamen (iOS >8.1, Android >5, MacOS en Windows alle recente zooi ook), roamt alles tussen alles door.

Nu, je geeft niet aan welke Asus router je hebt, maar als ik uitga van een Broadcom chip zit ik er waarschijnlijk niet ver naast. Ubiquiti werkt (na een kortstondige, desastreuze uitstap richting Broadcom 5 jaar terug) uitsluitend met Qualcomm Atheros. Oftewel, mijn resultaten zijn vrijwel zeker ook voor jou geldig.

Ga dus de security en encryption instellingen na. Ik gok dat de ene op WPA2-only en de andere op WPA/WPA2 staat. Zet ze beide op WPA2-only en het werkt.

Edit: was begonnen aan deze post voor die van Cpt.Morgan, maar pas na een motorrit en diner op 'versturen' gedrukt, excuses :o
Nu ga ik binnenkort verhuizen naar een huis met drie verdiepingen. Het lijkt mij fijn om in het hele huis één dekkend signaal te hebben. Iets wat moeilijk gaat worden met alleen één sterke router. Ik zat zelf te denken aan een sterke router en een soort van acces point?

Wat kunnen jullie mij aanbevelen? Ik vind het moeilijk.
"Sterke" routers bestaan niet. In de EU zijn zendvermogens beperkt en gelijk voor alle apparaten. Sowieso, al was het wel mogelijk sterker te zenden heb je er niets aan. Voor WiFi geldt dat de zwakste schakel sowieso de client devices zijn - je AP moet niet hard schreeuwen, het moet bovenal goed luisteren, en bovendien dat je beter een minimaal competent apparaat kunt hebben op een goede locatie dan een beest van een high-end ding op een slechte.

Sowieso: koop nu niets. Doe zodra je de sleutels hebt een site survey. Dus kijk waar in de woning je AP's kunt aansluiten, dan een AP die je meeneemt (hoeft geen internetverbinding te hebben) op die plekken plaatsen en met een client door het huis lopen en dekking (RSSI) meten in beide frequentiebanden. Dan weet je hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze te plaatsen.

Als je al een UniFi UAP hebt ligt het voor de hand nog een paar UAP's te halen, maar goed, eerst nieuwe huis zien. Voor nu de settings gewoon op orde krijgen en je ziet hoe goed het nu al werkt :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1