iMac uitbreiden met extra RAM: huidige RAM laten zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is meer een vraag over geheugen in het algemeen dan wat anders, maar het is een Mac dus ik vraag het maar gewoon hier. :+

Ik heb een nieuwe iMac gekocht. Om de Apple tax te vermijden (720,- voor 32GB :') :') ) heb ik er zelf 32GB in gedraaid voor 200,- ofzo.

Ik herinner me van vroegah dat het "beter" was om geheugen zoveel mogelijk hetzelfde te hebben. 2x4 of 4x4 ofzo maar niet 3x4 ofzo.

Er zat 2x4GB in, en nu 2x16GB. Maar de machine heeft 4 slots. Heeft het nog zin om die 8GB te laten zitten of werkt dat alleen maar averechts op de een of andere manier?

40GB vs 32GB is het verschil niet echt maar het zou zonde zijn als die 8GB alleen maar voor overhead zorgt.

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-05-2019 16:39)

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:44
Die 2x 4GB kun je gewoon laten zitten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:44
Die 2x 4GB kun je gewoon laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een Mac geldt tegenwoordig hetzelfde als voor iedere PC. Geheugenafhandeling gaat op dezelfde manier. Ook al zou je een enkel reepje van 4GB laten zitten naast je 2*16GB, het werkt prima en wordt gewoon meegerekend in het totaal. Je iMac kan dat ene reepje van 4GB ook prima aansturen en gebruiken wanneer nodig.

Jouw iMac kan tot 64GB geheugen aan, dus iedere GB die je installeert zal het gaan gebruiken wanneer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:01

Croga

The Unreasonable Man

sypie schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:36:
[...]
Voor een Mac geldt tegenwoordig hetzelfde als voor iedere PC.
En net als voor iedere PC geldt ook voor de Mac: Wanneer je 4 slots gebruikt zullen de geheugen timings over het algemeen conservatiever worden. Ofwel: Die 2 reepjes laten zitten zal waarschijnlijk een tragere toegang tot het geheugen opleveren. De negatieve effecten daarvan zijn erger dan de positieve effecten van 8GB extra en dus is het niet aan te raden.

Dat alles gezegd hebbende; zowel het laten zitten als het niet laten zitten ga je niet merken. De verschillen in snelheid liggen in single-digit procenten.