Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denninho
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-05-2020
Ik heb een parkeerboete gekregen van €55 voor verkeerd parkeren om half 10 in de avond. Ik heb ook gelijk een parkeerboete gekregen van €55 voor het verkeerd parkeren om half 10 in de ochtend.

Mag de gemeente gelijk de volgende ochtend weer een parkeersboete geven? Ik had de 1e nog niet eens gezien, aangezien het al 21:41 was en ik dacht dat 's avonds laat gratis parkeren was voor mijn deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja. Is vaak max 1 per dag mits de auto op dezelfde plek blijft staan.
https://www.amsterdam.nl/...40BA-A8EC-D687CF310ED3%7D

Met Google een hoop te vinden ook. Zelfs dat meerdere per dag mogelijk is.

Je zou bij de gemeente kunnen aankloppen, mogelijk is het onduidelijk en wordt het kwijtgescholden.
Zelf ook een keer gehad, bleek een verbodsbord gejat waardoor ik het niet kon weten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe kun je nou niet weten of het bij je eigen woning geen gratis parkeren is?
Je kunt per etmaal idd meerdere bonnen krijgen. Maar dat verschilt per gemeente.

[ Voor 28% gewijzigd door fm77 op 11-05-2019 09:34 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Je moet even duidelijk zijn: Heb je een boete gekregen voor verkeerd parkeren of een naheffingsaanslag voor het niet voldoen van parkeergelden?

Dat scheelt namelijk nogal. De eerste valt onder strafrecht, alwaar het ne bis in idem principe van toepassing is: Je kan niet 2x gestraft worden voor hetzelfde feit, waarbij in onze rechtspraak een reële kans moet zijn geweest je gedrag aan te passen. Een naheffingsaanslag voor niet betalen is een belastingmaatregel en die valt niet onder strafrecht. Je betaald in feite de kosten voor de controleur die jou handmatig een parkeerkaartje uit schrijft, zo is de uitleg. En dat mag 1x per kalenderdag.

De eerste zou lonen om bezwaar te maken, bij de tweede ben je vrij kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:56
Hij bedoelt dat hij 2x een boete heeft gekregen voor het verkeerd parkeren.
Maar dat is normaal op 2 verschillende dagen. En die krijg je de volgende dag weer.

Na een dag of 7 zullen ze hem wel wegslepen of eerder als ze er last van krijgen. Dan mag je nog meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou eens bellen met het CJIB over wat kan en mag in deze situatie: https://www.cjib.nl/telefoonnummers
En anders kan de gemeente misschien nog iets vertellen.
Van wat ik overal lees mag je per kalenderdag beboet worden vanwege foutief parkeren. In Amsterdam kan je ook meerdere boetes per dag krijgen vanwege foutief parkeren, maar ik lees er niets over foutief parkeren op dezelfde plek.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
naar mijn weten kunnen ze iedere dag een boete weer opleggen....

Indien je een boete krijgt is het inderdaad een goede vraag of je dan je parkeergeld hebt betaald c.q. verschuldigd bent dmv de boete. Ik vrees van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
denninho schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 00:58:
Ik heb een parkeerboete gekregen van €55 voor verkeerd parkeren om half 10 in de avond. Ik heb ook gelijk een parkeerboete gekregen van €55 voor het verkeerd parkeren om half 10 in de ochtend.

Mag de gemeente gelijk de volgende ochtend weer een parkeersboete geven? Ik had de 1e nog niet eens gezien, aangezien het al 21:41 was en ik dacht dat 's avonds laat gratis parkeren was voor mijn deur.
Je hebt het niet 'gelijk' gekregen, je hebt op twee tijdstippen een beschikkking gekregen.
Laat je je auto daar staan, kan je zomaar vanmiddag nog zo'n briefje verwachten.

Je dacht dat het gratis parkeren was ?
Er staan toch borden en een parkeerautomaat op de hoek.
Daar staat heel duidelijk op, op welke tijden je vrij mag parkeren.
Ook zal op je bonnetje staan op welke tijd het geconstateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Outerspace schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:50:
Ik zou eens bellen met het CJIB over wat kan en mag in deze situatie: https://www.cjib.nl/telefoonnummers
CJIB gaat niet over de 'parkeer naheffing' van gemeentes. Het telefoonnummer voor navraag zal vast gewoon ook op de opgestuurde documenten staan.

Zolang we het antwoord op de belangrijkste vraag niet weten (die van @Pizza_Boom ), is het verder speculeren. Of eigenlijk niet, want in dat geval mag de gemeente gewoon 2x - voor iedere dag - een 'boete' geven.
FreshMaker schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:21:
Je dacht dat het gratis parkeren was ?
Er staan toch borden en een parkeerautomaat op de hoek.
Daar staat heel duidelijk op, op welke tijden je vrij mag parkeren.
Ook zal op je bonnetje staan op welke tijd het geconstateerd is
Ik ben helemaal met je eens met de stelling dat hij in zijn eigen straat best had mogen weten of het wel of niet betaald parkeren is.

Maar die tijdstippen zijn lang niet altijd even duidelijk zichtbaar. Zeker met wat grotere zones of lange straten kan het best zijn dat je het bord hebt gemist en/of niet meer weet wat er op stond tegen de tijd dat je parkeert. Pak bijvoorbeeld een willekeurige straat binnen de ring van Amsterdam (maar buiten het echte centrum, daar is het toch 24u/dag), en kijk of je via Google Streetview het bord kan vinden met de relevante tijden en dagen.

Een eventuele parkeerautomaat of je parkeerapp kan je normaal gesproken natuurlijk wel vertellen wat er op dat moment voor tarief geldt. Maar daar moet je dan dus wel eerst die moeite voor doen. Overigens staan parkeerautomaten ook niet altijd in je gezichtsveld, soms moet je daarvoor naar een andere straat lopen.

[ Voor 55% gewijzigd door ACM op 11-05-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

LucyLG schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 08:55:
Indien je een boete krijgt is het inderdaad een goede vraag of je dan je parkeergeld hebt betaald c.q. verschuldigd bent dmv de boete. Ik vrees van niet.
Bij het niet betalen krijg je een naheffing parkeerbelasting (=uurtarief) + kosten opmaken beschikking (hier: ca € 60). Je betaalt dus via de "boete" uitdrukkelijk ook het verschuldigde parkeergeld. Woon je in een gemeente die met scan-auto's werkt, dan krijg je in de papieren beschikking het uurtarief x duur van het parkeren (voor zover gescand) verwerkt.

/Edit: @ACM "Overigens staan parkeerautomaten ook niet altijd in je gezichtsveld, soms moet je daarvoor naar een andere straat lopen."
Inderdaad, de gemeente heeft de automaat bij mij in de straat verwijderd "want te weinig gebruikt". De dichtstbijzijnde automaat staat 100m verder, om de hoek en in dus in een andere straat. Sindsdien regent het nog meer bekeuringen dan ervoor 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Thijsmans op 11-05-2019 09:42 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ACM schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:21:
[...]
Een eventuele parkeerautomaat of je parkeerapp kan je normaal gesproken natuurlijk wel vertellen wat er op dat moment voor tarief geldt. Maar daar moet je dan dus wel eerst die moeite voor doen. Overigens staan parkeerautomaten ook niet altijd in je gezichtsveld, soms moet je daarvoor naar een andere straat lopen.
De moeite ;) daar zeg je zoiets
Ik kom zo nu en dan bij familie en kennissen in betaalde omgevingen op bezoek.
Vrijwel allemaal weten die me op voorhand te vertellen dat ik mag betalen op bepaalde tijden.

Die mensen hebben die moeite dus genomen, om uit te zoeken voor hun gasten wanneer en zelfs hoeveel er betaald moet worden.
( een tante heeft zelfs een bezoekerskaart geregeld, zodat ze 60% korting krijgt op de kosten )

Verder geven Parkmobile en Yellowbrick prima aan of een omgeving betaald is :+
en anders de geweldige site van prettigparkeren

https://www.prettigparkeren.nl/kaart/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46

Parkeerboetes bestaan niet. Wat de gemeente kan doen, is een naheffing van parkeerbelasting tegen een speciaal tarief. Dat tarief is meestal niet mals. € 55 vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen - hier waren ze de laatste keer dat ik er één kreeg al € 120, en dat was in 2011.

Maar. Daarmee heb je (in ieder geval voor een redelijke periode) de parkeerbelasting voldaan. Als het goed is, geeft de eerste boete aan voor welke periode de parkeerbelasting is voldaan. Valt de tweede boete buiten die periode, dan is de gemeente gerechtigd je een tweede naheffing op te leggen (helaas).

In dat laatste geval kun je je wel wenden tot de gemeente voor coulance. Maar goed, voor € 55 zou ik me persoonlijk ook niet heel druk kunnen maken...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-05 17:31
Pizza_Boom schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 01:44:
Je moet even duidelijk zijn: Heb je een boete gekregen voor verkeerd parkeren of een naheffingsaanslag voor het niet voldoen van parkeergelden?

Dat scheelt namelijk nogal. De eerste valt onder strafrecht, alwaar het ne bis in idem principe van toepassing is: Je kan niet 2x gestraft worden voor hetzelfde feit, waarbij in onze rechtspraak een reële kans moet zijn geweest je gedrag aan te passen. Een naheffingsaanslag voor niet betalen is een belastingmaatregel en die valt niet onder strafrecht. Je betaald in feite de kosten voor de controleur die jou handmatig een parkeerkaartje uit schrijft, zo is de uitleg. En dat mag 1x per kalenderdag.

De eerste zou lonen om bezwaar te maken, bij de tweede ben je vrij kansloos.
Volgens mij is het gewoon Wet Mulder, en valt het onder het bestuursrecht waardoor het ne bis in idem niet van toepassing is.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:07
Verschillende dagen en in de tussenliggende twaalf uur heb je ruimschoots de gelegenheid gehad om de overtreding op te heffen.

Je verweer dat je 'niet wist dat je 's avonds laat nog moest betalen' zal ook geen stand houden. Er staan borden wanneer je betaald moet parkeren en dan is het aan jezelf om je op de hoogte te (laten) stellen van de tijden waarop betaald moet worden. Op elke betaalautomaat zal dat worden aangegeven.

Een naheffing parkeerbelasting bestaat doorgaans uit het tarief van 1 uur parkeren en de 'bestuurlijke verhoging'. Feitelijk mag je nadat de "boete" is uitgeschreven dus één uur op de plek blijven staan. Want daar betaal je via de boete voor. Daarna sta je er nog steeds zonder betaald te hebben en kun je dus opnieuw een naheffing krijgen.

In praktijk zal men echter maximaal 1X per dag bekeuren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-11-2024
Of je nu wel of geen gelijk hebt, sowieso altijd bezwaar indienen. Hoe suf de reden ook is. De gemeente Rotterdam heeft een keer bij mij (in een soortgelijke situatie) een van de twee naheffingen kwijtgescholden. Waarschijnlijk geluk gehad met een goedgemutste ambtenaar, maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Beun de Haas BV schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:29:
Of je nu wel of geen gelijk hebt, sowieso altijd bezwaar indienen. Hoe suf de reden ook is.
offtopic:
Hmja. Op mijn kosten (want mijn belastinggeld) ambtenarentijd verspillen voor situaties waar je weet dat je faudt zit? Nee dank je...

Al is het hier een beetje grijs gebied en zou ik inderdaad wel bezwaar maken. Eens per dag vind ik vrij fors, althans als de boodschap dat er een boete is langer duurt om te geven.. Of het mag, zie de regels van de betreffende gemeente.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gezien de omstandigheden zou ik bezwaar maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Van wat ik overal lees mag je per kalenderdag beboet worden vanwege foutief parkeren. In Amsterdam kan je ook meerdere boetes per dag krijgen vanwege foutief parkeren, maar ik lees er niets over foutief parkeren op dezelfde plek.
Dus een lullige parkeerwachter mag om 23:59 iemand een bon uitschrijven, 2 minuten een peuk roken, en om 00:01 nog een bon onder de ruitenwisser hangen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020

Terecht toch: als jij je auto niet verplaatst, dan krijg je gewoon weer een bon. Die parkeerboete geeft je geen vrijbrief om verkeerd geparkeerd te blijven staan.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:23

Zal ook wel moeten in Amsterdam anders is de boete daar denk ik goedkoper dan een dag betalen. 8)7
Pagina: 1